Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 12:31

Ik ga komende tijd op 2 plaatsen rijden, (manege, en nu ook een verzorgpaard) nu heb ik nog niet voldoende materiaal om voor beide plekken een apart 'setje' spullen te hebben. Om eventuele ziektes bij de paarden e.d. te voorkomen wil ik dus mijn halster, schoenen, cap, borstels etc. schoonmaken zodat ik die wel gewoon mee kan nemen naar mijn verzorgpaard. Rijbroeken en kleding gaat gewoon in de was, maar ik heb geen reserve rijschoenen, chaps of cap. Hebben jullie tips om die schoon te maken, hoe kan ik ze schoonmaken zodat het veilig genoeg is zodat ik geen eventuele ziektes mee neem?

Het gaat om:
Leren jodhpurs
Nepleren chaps (nep suede)
Borstels (alle typen, rubber rosborsten, geitenhaar, synthetische harde en zachte, hoevenkrabber etc.)
Plastic poetskoffer
Cap, ik weet niet wat voor materiaal het is, merk Busse
Rijbroeken, dekjes (wasmachine is voldoende denk ik?)


Ik wil uiteindelijk stoppen bij de manege, en alle spullen wil ik gereed maken en uiteindelijk gebruiken voor mijn verzorgpaard want mijn spullen zijn allemaal eigenlijk nog zo goed als nieuw. Is dit uberhaubt mogelijk of kan ik 'lastige' dingen als een hoevenkrabber beter gewoon weg gooien? Er zit natuurlijk immers wel mest en prut in van andere paarden.

Graag hoor ik jullie ideeen :)

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:33

ik heb nog nooit wat schoongemaakt, ontsmet of wat dan ook als ik naar verschillende paarden ging

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:34

Gewoon in emmer met dettol of andere bacteriedodend middel, dus mee naar huis nemen, daar schoonmaken, drogen en meenemen waar je naar toe wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:34

Als de paarden op die manege gewoon gezond zijn en goed verzorgd worden hoef je echt niet elke keer je cap/chaps/etc schoon te gaan maken. En als je gaat stoppen op de manege waarom neem je dan je eigen poetskoffer, dekjes etc mee? Zou je dekje een keer in de wasmachine doen en je poetsspullen/halster een dag in een emmer met dettol gooien.

Sastaic

Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:41

Goed dat je er zo over nadenkt!
Op de manege heb je spullen als borstels en een halster niet echt nodig toch? meestal is het namelijk zo dat de manege's dit zelf wel hebben.
dus als je die 1 keer hebt schoongemaakt kun je die wel bij je verzorgpony laten liggen misschien.
verder heb ik eigenlijk ook nooit echt alles ontsmet.. tenzij er natuurlijk een besmettelijke ziekt als droes of rhino of wat dan ook heerst, dan moet je wel goed oppassen!

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:42

Ik heb het nog nooit schoon gemaakt. Enkel toen het rhino net voorbij was. In die tijd alleen bij verzorgpaard geweest.

Anoniem

Re: Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:46

ik heb altijd mijn borstels schoon moeten maken als ik van paard ging wisselen! Is wel zo netjes en zo voorkom je dat je een ander paard besmet. Wie weet heeft er een paard wat onder de leden wat nog niet ontdekt is en dan neem je dat zo mee naar een ander paard. Dus inderdaad goed van TS dat ze daar over nadenkt. In een emmer met wat dettol is erg effectief.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 12:50

Klopt allemaal hoor, mijn spullen wil ik ook niet meer meenemen naar de manege, alleen het hoognodige.

Misschien had ik het er bij moeten zetten maar de reden dat ik wat (extra) voorzichtig ben, is omdat er ook veulens en drachtige merries in het land staan waar mijn verzorgpaard in staat, ik wil zeker zijn dat die niet ziek worden door mij of mijn spullen.

Ik ga even dettol in huis halen, dan kan ik straks rustig soppen :D

Hebben jullie nog tips voor mijn schoenen, ik heb leren ariats die ik dolgraag mee wil nemen, is het voldoende als ik die van top tot teen schoonmaak (onderkant ook) met leerdoekjes van de action, of moet ik daar nog iets extra's mee doen?

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:51

Heeft het verzorgpaard zelf geen poetsspullen, halster e.d.? Dan kan je deze gebruiken totdat je stopt bij de manege en hoef je ze niet steeds schoon te maken. Uit ervaring weet ik dat het bij mij wel een dag of 3 duurde totdat de borstels goed droog waren en er geen water meer op mijn paard belandde!

Bij je schoenen en chaps gewoon zorgen dat er geen mest of zoiets dergelijks aan blijft zitten... Cap zou ik niet continue wassen lijkt mij niet echt bevordelijk...

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:58

Ik zou niets schoonmaken hoor, pas als je merkt dat er een ziek zou kunnen zijn zou ik me daar druk om gaan maken. Ik zou wel een apart poetssetje willen. Schimmelinfectie zie je gauw over het hoofd. Maar goed, de manege heeft toch wel poetsspulletjes daar? En anders zelf een 2e setje kopen, toch niet zo duur.

Ik kom iedere week op minimaal 2 verschillende stallen om peerden te rijden, echt niet dat ik elke keer mijn laarzen aan het ontsmetten ben hoor :)
Zou wat zijn als je op wedstrijd gaat of gaat kijken.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:05

PowerReiner schreef:
Ik zou niets schoonmaken hoor, pas als je merkt dat er een ziek zou kunnen zijn zou ik me daar druk om gaan maken.

Ik vind het juist goed dat TS er zo mee bezig is, zeker bij drachtige merries. Je merkt de abortusvariant van Rhino amper op bij andere paarden en neemt het erg makkelijk mee naar een andere stal. Als je niet schoonmaakt dan kun je dus de veroorzaker zijn van een heleboel leed.

TS, ik zet mijn schoenen in een teiltje met Halamid als ik van een andere stal af kom. De rest gaat gewoon de was in (borstels in een oud kussensloop gewoon bij de rijkleding).

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:07

Ja natuurlijk is het goed dat ze erover nadenkt maar hoeveel mensen denk je dat dit iedere keer doen? Zat mensen die iedere dag op een andere stal lopen.

Laat ik het anders formuleren. Zowel vroeger als nu ben ik werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die dit doet. Alleen bij ziekte zoals Rhino en Droes heb ik meegemaakt dat er werd schoongemaakt.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:11

Als het om de manegepaarden/ huurpaarden gaat, gebruik je de spullen van de manege zelf.

Verzorgpaard, de eigenaar heeft toch zelf de spullen aangeschaft voor het dier?

Poetsspullen zou ik wel het bij 1 en zelfde dier houden!

Ikzelf sta het niet iemand toe dat iemand met de zelf aangeschafte spullen te gaan gebruiken bij mijn paard dat ze ook gebruikt voor de andere paarden, ook al wordt het gewassen/ ontsmet...........Ik accepteer het niet.

Zelf schaf ik nooit spullen aan voor de bijrijpaarden en of verzorgpaarden, tenzij je zeker weet dat je heel lang het zelfde dier mag blijven verzorgen (en/of het cadeau doet aan de eigenaar als aardigheidje dat je het dier mag verzorgen en rijden) en er zijn geen poetsspullen/ halster aanwezig..........dan is het een ander verhaal. Maar dan wel bij hetzelfde dier houden.

Wel goed dat je het je afvroeg en er over nadenkt, je denkt tenminste na en doet er wat mee.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:16

PowerReiner schreef:
Ja natuurlijk is het goed dat ze erover nadenkt maar hoeveel mensen denk je dat dit iedere keer doen? Zat mensen die iedere dag op een andere stal lopen.

Laat ik het anders formuleren. Zowel vroeger als nu ben ik werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die dit doet. Alleen bij ziekte zoals Rhino en Droes heb ik meegemaakt dat er werd schoongemaakt.

Ik heb een aantal adressen waar ik bij afwezigheid voor de paarden zorg en ik ontsmet altijd mijn schoenen en trek schone kleding aan. Ik wil het niet op mijn geweten hebben om iets over te brengen. Zowel naar hun paarden als naar de mijne. En ik ken eigenlijk niemand die het niet op die manier doet, op de toeristen hier na. Maar paardenmensen zouden in mijn ogen beter moeten weten.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:20

Op de manege heb je spullen als halster, dekjes, borstels ed niet nodig. Het is niet nodig om je schoeisel en cap schoon te maken voor je een ander paard gaat rijden.

Ik zou het zelf niet fijn vinden als een bijrijdster haar eigen spullen voor mijn paard ging gebruiken wat ook op manege paarden gebruikt zou zijn.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:20

Prima juist dat je jezelf er nu zo druk om maakt, et heerst hier in de omgeving van alles, waaronder droes. Beter safe then sorry.

Maar, zodra dit overgewaaid is niet te moeilijk doen, en gewoon dezelfde spullen gebruiken.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:39

Anoeska27 schreef:
PowerReiner schreef:
Ja natuurlijk is het goed dat ze erover nadenkt maar hoeveel mensen denk je dat dit iedere keer doen? Zat mensen die iedere dag op een andere stal lopen.

Laat ik het anders formuleren. Zowel vroeger als nu ben ik werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die dit doet. Alleen bij ziekte zoals Rhino en Droes heb ik meegemaakt dat er werd schoongemaakt.

Ik heb een aantal adressen waar ik bij afwezigheid voor de paarden zorg en ik ontsmet altijd mijn schoenen en trek schone kleding aan. Ik wil het niet op mijn geweten hebben om iets over te brengen. Zowel naar hun paarden als naar de mijne. En ik ken eigenlijk niemand die het niet op die manier doet, op de toeristen hier na. Maar paardenmensen zouden in mijn ogen beter moeten weten.


Dan mag je ondertussen ook gaan ontsmetten als je van de ene stal naar de andere loopt op hetzelfde terrein want stel je voor.

Ben je ook weleens op 2 terreinen op een dag? Zo ja, hoe doe je dat dan? Neem je dan meerdere sets kleding mee en douche je onderweg?

En trainers die dagelijks op wel 10 locaties komen, heb er nog nooit een met Dettol in de weer gezien. De laarzen worden niet eens gespoeld.

Begrijp me niet verkeerd, ik keur het absoluut niet af wat je doet, maar overdrijven kan ook.

Overigens houdt ik ook niet van borstels op meerdere paarden, liever ieder paard een ander setje.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Van stal wisselen, spullen schoonmaken, wat is voldoende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:25

HAR → VSW

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:29

De schoenzolen kun je heel simpel ontsmetten.
Neem een teiltje en leg daar een oude handdoek in, vul het teiltje tot er ongeveer 1 cm water in staat en de handdoek flink is verzadigd.
Gooi er een flinke scheut dettol in.
Trek je schoenen aan en doe alsof je je voeten veegt in het teiltje.
Spoel naderhand je schoenen even af met wat water en droog ze af.