bloem, wat moet je erbij kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bloem, wat moet je erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:03

Het ligt er maar net aan waar je hem koopt inderdaad, of je er direct een neusriem, kinriem en kopstuk bij kunt kopen.

Over het algemeen is het bij een hackamore wel zo fijn als je een hoofdstel neemt met wat kortere bakstukken, en liefst ook extra naar beneden geplaatste bakstukken zodat ze altijd op een comfortabele afstand van het oog blijven liggen.

Ik heb zelf voor Rena haar eerste hackamore een gewoon hoofdstel gebruikt maar dat was niet zo heel praktisch...ik had dan in de basis een Cob-maat hoofdstel nodig. Maar wel met een Full maat frontriem om te voorkomen dat het rond haar oren ging knijpen, en met Pony maat bakstukken zodat die kort genoeg konden om de hackamore hoog genoeg rond het hoofd te kunnen hangen zodat de neusriem niet op het "zwevende" botje kwam te liggen.

Nu heb ik al jaren een hoofdstel zonder frontriem en met een knik erin (ring op de kaak zoals bij een halster) en met een elastische kinriem. Dit bevalt echt uitstekend: veel vrijheid, comfort, het werkt super zonder heel streng te zijn en het is heerlijk simpel om het hoofd te doen door het ontbreken van bit en frontriem, veel paardvriendelijker :j


pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bloem, wat moet je erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:18

Die Zilco versie ziet er inderdaad heel netjes uit en voor een hele nette prijs, goed gevonden +:)+

Zelf zou ik dan wel liever een elastische kinriem hebben, dat is nog iets vriendelijker terwijl het wel gewoon heel duidelijk blijft werken :)

Hoofdstel is ook een mooi prijsje zeg, en als het een speciaal hackamore hoofdstel is dan zullen de bakstukken in verhouding wel wat korter zijn.

Hij heeft echter geen verlaagde bakstukken zo te zien.

Zelf heb ik deze in gebruik, zonder neusriem, dus alleen kopstuk + bakstukken + keelriem op lengte gesneden zodat je geen loze flapjes overhoudt, en dan natuurlijk met hackamore in plaats van neusriem:

http://www.ems-webshop.com/a-22365006/h ... ridle-head

Ideaal dingetje, lichtgewicht en super prettig in gebruik +:)+

Ik wil wel nog de nieuwe van Barefoot proberen maar heb eigenlijk geen reden om hem te vervangen want hij bevalt gewoon uitstekend :j

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:02

Hee, wat suf, normaal check ik links die ik plaats altijd dubbel....zucht :P

Deze dus: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... HBETA-0001

Zo op deze foto ziet het er niet uit, maar als je alle overbodige onderdelen weg denkt, het ding netjes op maat maakt en de overtollige lengtes van de riempjes afknipt (zoals ook de bedoeling is hiervan :) ) dan is het gewoon een heel keurig hoofdstelletje en ideaal voor een hackamore :j

Vooral dus de lagere bakstukken dankzij de ring op de kaak, en het ontbreken van de frontriem zijn super comfortabel voor het paard :j

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:35

Biothane vind ik ook niks, maar Beta Biothane is wel heel fijn en daar is de mijne ook van gemaakt :j

Beta Biothane is heel goed vergelijkbaar met Zilco vind ik qua kwaliteit / uiterlijk dus als je Zilco zo te zien wel een optie vindt dan is Beta Biothane dat ook lijkt mij :)

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:04

Nee het is echt heel anders.

Gewoon Biothane vind ik maar vies plastic plakspul.

Beta Biothane heeft net zoals Zilco een mattere en zachtere toplaag die meer aanvoelt zoals leer.

Niet dat vieze stroeve plastic gewone Biothane dat ook nog eens zo lelijk half doorschijnend is.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:45

Ik heb voor mijn S-hackamore een lederen Barefoot neusriem en kinriem (elastisch), en heb ook nog een zware Clover hackamore met een vaste ledeen neusriem (die zat er aan bij levering) en een elastische kinriem van Heather Moffett dacht ik :)

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bloem, wat moet je erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:24

Beta Biothane is net als gewoon Biothane en Zilco iets dat je met water en zeep kunt onderhouden.

Leer is wat kwetsbaarder, moet beter verzorgd worden, kan sneller uitdrogen, kan niet goed tegen water en zal eerder knappen / scheuren.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bloem, wat moet je erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:40

Het is heerlijk simpel materiaal, ik kijk er nooit naar om :P


pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 09:52

pmarena schreef:
Zelf heb ik deze in gebruik, zonder neusriem, dus alleen kopstuk + bakstukken + keelriem op lengte gesneden zodat je geen loze flapjes overhoudt, en dan natuurlijk met hackamore in plaats van neusriem


Zoals ik al zei.... :P

Neusriem en het verbindingsstukje kun je gewoon eraf halen, hoef je niks voor te knippen, zit gewoon met gespjes vast :)

Het afknippen is alleen voor de overschotten van de riempjes nadat je het hoofdstelletje op maat gemaakt hebt. Dit omdat hij ook voor enorme koudbloeden gebruikt kan worden en als je dit lengtes niet nodig hebt dan ga je die uiteindes niet laten flapperen maar knip je het gewoon af...uiteindes van Biothane zijn toch al altijd afgeknipt dus voor het uiterlijk maakt het geen flaus aus of je dat zelf doet of de maker :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers