Bit voor op het strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:14

Heyy!

Even een vraagje om gewoon op ideeen te komen. Welk bit gebruiken jullie om voor op het strand te rijden?
Ik heb zelf een braaf paard maar zodra die ziet dat hij mag(bos, strand, duinen) is hij weg en moeilijk terug te brengen naar de stap. Ik rijd normaal met een kneveltrens. Wat zouden jullie aanraden voor bit?

Alvast bedankt!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.


SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:25

Dankjulliewel!
Ik rijd nu met een dubbel gebroken kneveltrens.
Slof heeft het paard geen goed verleden mee, ikzelf heb er nog nooit mee gereden(op hem).
Is een enkelgebroken kneveltrens wat 'strenger'?
Zou een martingaal helpen? Misschien hele stomme vraag, maar wat is er de functie van? Toch dat met zijn hoofd omhoog doen dat je hem makkelijker kan remmen of...?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:28

Bedankt voor alle reacties, top!

Matringaal erom klinkt positief. Nu nog verzinnen wel bit. Stang erin kan indd ook. Ik rijd liever met 1 teugel, dat is wat makkelijker in de hand.

Het paard is makkelijk met rijden hoor, buitenrit door verkeer super braaf. Maar op de duinen en lange paden in het bos zet hij het op het lopen! Wat overgens veel paarden doen, maar de rem is dan ver te zoeken bij hem.
Ik zelf ben totaal niet ervaren met buitenritten en af en toe nog best angstig. Er gaat iemand mee die het paard goed kent, die gaat ook op het strand rijden en dan wisselen we af, maar het lekkerst is als het bit gewoon goed functioneert, niet dat het bit de hele tijd aangespannen staat. Hij moet er zo min mogelijk hulpen op reageren, zodat die niet telkens druk in zn mond heeft alleen op de momenten waneer het nodig is!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:43

Bij het begin beginnen, okee.
Als ik alles in stap en draf zou doen met een keveltrens, zal niks gebeuren, hij zou voorwaarts zijn, maar wel bij mij blijven.
Galopje erbij, nog redelijk te houden, stappen daarna zou wel wat dribbelig worden maar nog te doen. Maar als je echt even lekker wilt rennen word die heet. In paniek is die niet, totaal niet. Tis echt een koel kop maar adrenaline neemt het dan van hem over. Ik wil gewoon geen ongelukken. Paard is nog nooit op het strand geweest, het zekere voor het onzekere. Als ik een streng bit in heb, hoef ik niet de hele weg op de rem te zitten, natuurlijk niet, maar ik moet wel een B plan hebben als die op niks meer reageert...
Ik ben totaal niet van de hulpteugels, absoluut niet, maar ik wil graag naar het strand, zonder ongelukken of angsten voor de volgende keer om dat het mis ging bijv.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:44

Pessoa, heb nog nooit zo'n bit gezien en de werking ervan gehoord. Ga ik even googlen bedankt!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.


SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:48

donna123 schreef:
Gewoon zo houden zoals je altijd doet!
Het paard zal er alleen maar nerveuzer van worden als hij ineens een ander bit/hulpteugel toe gewerpt krijgt.
En geloof me, als een paard er echt vandoor gaat is hij zelfs niet met een stang te houden en als hij dat wel zou zijn moet er wel heel veel pijn vanaf komen, dat wil je natuurlijk ook niet. Jij slaat een iemand toch ook niet als hij ergens zin in heeft en dan net even te ver gaat?


Ik zal sowieso van te voren met het bit/hulpteugel in de bak rijden zodat niet alles nieuw over hem heen komt. Dat is misschien wel een goede? Een paard echt op hol houd je inderdaad niet tegen.
Kijk, 50 m mag hij best even hard gaan, zolang ik daarna maar weer hem terug heb :j
Dat zie persoonlijk niet zo snel gebeuren met alleen een kneveltrens in, dan zou je te sterke ophoudingen moeten maken, waar zowel hij als ik niet blij zal van worden :n

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:55

Bokken en omhoog komen heeft hij zelden gedaan. Moet wel veel gebeuren als hij dat wilt gaan doen.
In de duinen is het al een heet hoofd in volle galop, maar op het strand, water en wind erbij, vliegers, honden. Ik denk dat die daar toch echt wel een stuk drukker wordt :j
Op het strand inderdaad genoeg ruimte! Maar als er mensen lopen, moet ik wel kunnen sturen of er komt toch een einde moet er wel een rem zijn :D

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 00:06

Lara_Silver schreef:
Ik kies bij dat soort paarden graag voor een stang. Ik heb er een hekel aan het zacht proberen op te lossen terwijl paardlief zijn gehele gewicht in de strijd gooit. Bereik je niets mee, voor beide partijden. Als je de eerste keer naar het strand gaat dan kun je nog zo veel lessen en grondwerken etc. je paard is dan toch helemaal gek. Hang er een stang in en bij 9 van de 10 paarden ga je een ontspannen rit tegemoet. Daar waar ze een trens niet meer respecteren bedenken ze zich na inwerking van een stang twee keer. Meestal werk je er een paar keer mee in als ze het op een lopen zetten en daarna blijven ze prima bij je. Na die paar correcties kun je meestal zelfs een normale draf of galop in zetten zonder ze kwijt te zijn. Liever een paar keer corrigeren met een stang om vervolgens met normaal contact de rit te vervolgen dan met trens en hulpmiddelen alsnog de hele tijd stevig vast te moeten houden met een zere mond en lamme armen als gevolg.


Jaa inderdaad! Dat bedoel ik :D
Paard heeft overigens respect voor me, longeren en grondwerken doen we ook geregeld maar op open vlaktes denkt mijne niet over grondwerk of wederzijds respect na :')
Als het zacht op te lossen is dat natuurlijk beter, maar soms moet het even zo.
Wat voor stang raad je aan? Of zijn daar niet echt verschillen in?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 00:20

Moet dus even wat meer over een pessoa opzoeken, 2 totaal verschillende meningen hoor ik hier xd.
Wat raad jij dan aan Koper?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 00:23

Hilli schreef:
De enige manier om een paard te stoppen met een bit, is door het aan 2 van z'n benen te kopen. Zolang de regels van het spelletje niet duidelijk zijn, moet je ook eerst daaraan werken. Dan maar eerst rustig stappen en draven op jouw teken en in jouw tempo, voor je een volgende keer verder gaat met een stukje galop. Overhaaste acties helpen echt niemand verder.


Snap ik! Als ik daar op het strand kom en meneer is uit zijn doen en staat de hele tijd op twee benen, gaan we ook zeker geen galopje doen. Maar ik weet dat we het kunnen en dat hij betrouwbaar is, maar meneer kan zn knopje zo om zetten en is super heet. Bit is alleen voor nood, ben echt niet van plan de hele weg aan de teugels te hangen, natuurlijk niet ;)

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 00:24

Bedankt Lara_Silver! :j

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 10:24

Wij willen naar Zandvoort gaan in februari! Dus we hebben nog even de tijd. Vaker naar het strand gaan.... Ja tis voor ons anderhalf uur rijden. Dus het is best een uitzondering dat we gaan!
Ik ben een leek wat betreft stangen, maar alles wat ik hier lees zal ik meenemen naar mijn instructrice. Desnoods rijden se even naar een ruiterspeciaal zaak, maar tos goed dst ik van jullie verschillende meningen hoor, dab weet ik vast hoe en wat!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 11:00

Meiden, ik ga echt niet als ik op dat strand kom gelijk in volle ren galop :)
Paard is echt wat gewend, heeft crossen gereden. Gezwommen bij een klein meer doet hij al vaker, water is hij dus gewend & het zand. Nu alleen de wind er bij.

Knap voor degene die zonder bitloos alles bereiken kan, mijn paard zal met een normale buienritje bij mij blijven als ik bitloos rijd, maar persoonlijk heb ik het niet zo op bitloos. Afstappen is iets wat ik absoluut niet snel zou doen, je hebt dan zoveel minder te zeggen!

Ik ga ook niet alleen, begeleiding gaan mee, en we kijken wel hoe het loopt. Begeleiding heeft het paard hier voor 9 jaar gehad en echt, ze kan rijden daar buig ik voor, maar ook zij heeft moeite met een 'leuk' galopje.

Het enige wat ik aan jullie wil vragen is wat voor bit jullie aanraden. Als ik mijn paard heb wat snel heet is, al zit ik nog zo op mijn reet en adem ik goed door, gaan is gaan en dan is voor hem geen ho is ho meer.

Ik denk als ik het zo hoor dat ik dan martingaal om doe met het normale rijbit in, maar misschien kom ik nog op ideeën van dit topic.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 11:10

xTammyy schreef:
Jij kent je paard het beste TS, maar dat je je nu al druk maakt over iets wat pas over twee maanden plaats gaat vinden.. Dan zit de spanning voor mijn idee meer bij jou dan bij het paard.


Ik maak mij absoluut niet druk ;)
Ik vertrouw in de gene die mee is en op het paard dus ik heb nu geen spanning. Eenmaal daar zal er best wat van spanning bij mij zitten, maar degene die mee is stapt er eerst op.

Ik wil mezelf gewoon alvast oriënteren op verschillende bitten/hulpteugels dan dat ik een week van de voren een bit uit de kast trek waar we niks aan hebben ;)

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 11:22

Typsich Bokt weer. Lezen wat ze willen lezen.
Even dik gedrukt stuk maar doen.

Ik heb niet veel verstand van hulp teugels enz. Er gaat iemand mee (vorige eigenaarese/mijn instructrice)Ik ga natuurlijk niet zonder hulp zomaar van alles eraan hangen. En als nog ben ik dat niet van plan. Liever zo weinig eraan maar wel de controle.

Ik heb een tijdje met een slof gereden. Niet bij hem maar bij een fjord die ik een tijdje bij heb gereden.
Slof ben ik niet zo voor, maar goed.

Heb ook tijdje een kwpn gereden met martingaal. Maar dat merk je niet erg tijdens het rijden ;)

Dus een minimale evaring van bij teugels heb ik wel, liever zonder bij teugel dan wel.

Ik ben al vaker op het strand geweest :j

Waar haal je uit dat het degene is die erop gaat rijden en niet aan het paard zelf ligt, die de spanning brengt. Tuurlijk, ruiter doet veel. Maar om alles op de ruiter af te schuiven..... paard vind het leuk en wil harder...harder...harder, Logisch! Maar niet altijd even verstandig.

Galop in de berm, galop in de wei ik heb hem zo terug. Maar volle rengalop niet zo snel. Bit/hulp teugel is alleen voor dat kleine stukje om hem even wakker te maken van joehoe, ho maar.

Tis geen hengst wat ik mee neem hoor :')

Ik ga niet heel mn leven op bokt gooien natuurlijk, maar die wedstrijd spanning is iets anders dan (gezonde) spanning voor een bosrit ect.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 11:41

Dankjewel pinkie87 :j

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 17:14

felicity schreef:
Waarom meteen naar een scherper bit grijpen? Als jullie samen nog nooit op het strand zijn geweest? Wie zegt dat hij gaat rennen?

Ik ga volgend jaar mijn hengst inrijden maar denk dat ik dan ook maar meteen een pelhalm erin hang met een slof eraan. Want stel je voor hij kan wel eens gaan rennen en hij is nog hengst ook {:)-:(

Sorry maar ik vind dit echt kolder.
Ga gewoon lekker lessen dat je hem in de bak onder controle hebt met een gewoon bitje. Dan langzaam aan naar buiten en als dat goed gaat kun je eens over het strand naar gaan denken.


Waar staat dat ik hem niet onder controle heb ik de bak? Thuis gaat rijden in de bak top! Neckrope, of niks om en gaan kan ook nog. Echt waar, op mijn zit luistert hij top. Maar nogmaals open vlaktes neemt de adrenaline hem over.

Buitenritten langs verkeer braaf! Bosrit braaf. Op duinen ander verhaal, hij ziet een open vlakte en is helemaal blij. Vanaf dat moment wordt het moeilijk.
Wie zegt dat die gaat rennen? Tsja weet ik niet, maar ik weet dat hij het kan doen. Beter voorbereid zijn



Ik zal eens navragen wat voor bitten hij om had ik de cross. Sowieso met een martingaal om. Weet het naam van het bit even niet zo snel.


Ik woon indd niet vlakbij in de buurt van een strand. Dus dat is jammer!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 18:15

Hij komt veel buiten, maar hij word niet minder enthousiast hierdoor, prima, ti's en blijft een paard en ik zelf kan er van genieten als hij het naar zijn zin heeft. Ga hem daardoor niet 'straffen' met een strenger bit?
Ik zie een zwaarder bit overigens niet als straf. Elke bit hoort geen pijn te doen.
Als je met een 'normaal bitje' aan de teugels loopt te pompen of dat je met een 'strenger bitje' even je hand bij elkaar knijpt. Denk dat zowel paard als ruiter optie 2 fijner is.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 18:56

Freggle_Edge schreef:
Mee eens.
Mijn paard zou het pas een straf vinden als ik hem wel meenam naar het strand en vervolgens alleen maar mag stappen. :o

Ik rij zelf trouwens met simpel dubbelgebroken kneveltrens en voortuig met martingaal eraan op het strand. Soms dramt hij er wel wat doorheen, maar ik geloof nooit dat ik dat voorkom met een scherper bit. Zolang het stuur het goed doet en hij niet als een blinde idioot er vandoor schiet, mag die van mij best ff het gas open trekken op een mooi vlak en veilig stuk.

Die van mij gaat het ook niet in dank af nemen indd :P

Eva, en wat dan nog, dan doe je een bit erin. Jullie kunnen dan lekker op het strand, en je paardje gaat echt niet pijn lijden omdat je een bit erin hebt...
En goed bit moet geen pijn doen, in noodsituaties moet je de baas kunnen zijn. In de bak zit er een omheining om, op het strand niet, je hebt daar ook de verantwoording van andere mensen om je heen.

Ik kan wel eeuwen wachten en 'trainen' maar dat ga ik bij hem er niet uitkrijgen. Hij is er klaarvoor maar nogmaals ik moet een B plan hebben.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 19:07

Lisa_H schreef:
Bij opgewonden paarden op het strand ga ik voltes rijden, dat remt ze namelijk ook een stuk af. Mijn ervaring is toch wel dat paarden op het strand wel rustig zijn. Natuurlijk hebben ze de ruimte om te rennen, maar ze zijn vaak flink onder de indruk en zullen dat niet zo snel doen. En niet gaan galopperen of draven als hij te gespannen is, gewoon lekker stappen en een beetje blijven sturen of ''werken'' zodat zijn aandacht bij jou ligt wil misschien ook wel helpen. Ook ik adviseer je geen scherper bit. Mocht hij nou echt aan de kletter gaan, dan gewoon laten lopen en blijven zitten. Zodra de ergste spanning/energie eruit is dan komt die rem vanzelf terug.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, en er zullen er vast zijn die het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn advies voor je.

Bedankt! Heb ik zeker wat aan!

Er zijn ook veel mensen die je zelfde bit aanraden en ook zeggen dat paarden rustiger zijn op het strand. Misschien kan ik gewoon eigen bit in doen en nog wat meenemen voor de zekerheid. Zodat we ieder geval het proberen zo 'normaal' mogelijk te doen.
En dan gewoon zien hoe hij reageert op alles. Longeerlijn is sowieso mee.
Inderdaad,in het begin goed bezig houden is wel slim!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 19:40

@shenaville
Jaa indd. Een bit is een van de opties.
Voor de rest, zitten, door ademen, op de volte sturen, hoo rustig roepen, ophoudingen maken.

Hoe bedoel je dat een cross eruit moet slijten?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:48

Het moeilijke van mijn paard is echt dat het een diesel is. Ik krijg hem in de bak actief, als ik zelf erg enthousiast rijd.
Op de duinen moet ik heel erg rustig blijven, want dat zet hij zelf zn diesel motor aan.
Snap je um?
Paard is wel een voorwaartse denker. Maar als je niks van hem vraagt liever lui dan moe.

Ik kan dus alleen maar oefen op de momenten dat ik de open vlaktes opzoek. Paard vind het leuk en wil gaan.
Ik merk wel dat bokt erg tegen 'scherpere' bitten is en dit niet als oplossing ziet. Ik overgens ook niet. Maar wel voor een kort termijn. Misschien weet hij door dat hij de ervaring heeft met een scherper bit dat het geen zin heeft om zn eigen gang te gaan, maar alleen uit ervaring zal dat blijken.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:15

Zijn aandacht heb ik over het algemeen wel. Als die lekker dressuurt is de 1 en al oor voor mij maar dat kan * en weg zijn. Maar dat heb ik ook weer in een * terug(is tijdens het dressuur zelfden deze momenten). Op die * ben ik hem kwijt in de galop ( open veld enz ) dan heb ik de * niet meer zo snel terug.

Ik zal alle tips meenemen en ga het even met mn instructrice overleggen :j
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 27-12-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:16

Shenavallie schreef:
Zijn de Loonse en Drunense duinen niet wat voor je om te oefenen? Misschien ligt dat meer in de buurt en kun je toch wat vaker op zo'n vlakte rijden. Het is vergelijkbaar met de duinen bij het strand en als je daar een aantal keer geoefend hebt, dan is het strand appeltje eitje! ;)

Loonse en drunese duinen, ik ga ff googlen. Thanks!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 10:38

Bedankt voor alle tips! :j

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Trendiction en 29 bezoekers