Paard knaagt, ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 23:45

Mijn 4-jarige paard knaagt heel erg op haar bit. Als ze gespannen loopt doet ze het niet, zodra ze heerlijk ontspannen loopt begint ze te kauwen. Normaal zou ik dit geen probleem vinden omdat het geen protest is, maar omdat iemand mij aansprak dat het op wedstrijden nog wel eens als verzet kan worden gezien, zou ik toch graag een oplossing zoeken.

Eerst reed ik haar altijd met een enkel gebroken bitje. Daarna ben ik overgestapt op een dubbel gebroken bit. Nu was mijn idee om iets van een plastic bit voor haar te kopen, zodat het geen geluid meer maakt. Kan iemand mij helpen of informeren over het knagen van mijn paard?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:07

Waarom ben je overgestapt naar dubbelgebroken? Deed ie het op het andere bit ook?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:08

Na een tijdje deed ze het op het enkelgebroken bit ook, vandaar dat ik overgestapt ben.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:09

Knagen is een teken van ontspanning. Hartstikke goed dus.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:10

Is het knagen/kauwen/knabbelen of knarsen?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:11

Mijn leasepaard doet dit ook! Zodra dat hoofdje zakt begint ze keihard erop te knagen. Mensen in de bak keken al verstoord op :') Hier is het inderdaad ook geen protest, ze doet het alleen als ze ontspannen gaat lopen.
Zij loopt trouwens ook op een dubbelgebroken bit. Ik denk dat je het geluid wel minder kunt maken, maar de jury zal nog steeds zien dat je paard haar mond elke keer open doet om erop te kauwen, dus dat zal wellicht nog steeds als verzet gezien worden...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:11

Een jury ziet als het goed is wel het verschil tussen gespannen op het bit bijten of ontspannen wat kauwen op het bit. Je paard is nog erg jong, geef het de tijd om het bit te kennen en accepteren, en wissel niet te vaak.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:14

Ik geef haar lekker de tijd en probeer niet te vaak van bit te wisselen, maar ik wil gewoon een bit in haar mond leggen die haar het beste ligt. Het is momenteel vooral het geluid dat me een beetje dwars zit.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:17

Dan bedoel je waarschijnlijk knarsen op het bit? Alleen knabbelen maakt niet zoveel geluid.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:21

Weet niet zo goed hoe ik het moet noemen.. :+ Het is niet echt een scherp knarsgeluid, maar meer een speels piepgeluid.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:29

Hier werd eerder gezegd dat knagen op het bit een teken is van ontspanning.
Gaat het echter gepaard met een naar of opvallend geluid dan is het vaak knarsen op het bit en dat is niet een teken van ontspanning, maar van spanning of misschien beter gezegd van inspanning (paard kan het moeilijk vinden of de spieren worden moe).

Helaas los je dit niet altijd op door het wisselen van een bit, maar puur door je training (bijvoorbeeld een andere trainingshouding en/of veel afwisselen en/of vaker stappen aan een lange teugel).

Succes ermee!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:34

Ik weet niet precies wat je paard doet. Maar mijn paard heeft het ook zoiets gedaan. Ben toen gaan rijden met een ongebroken happy mouth bit dat ging een stuk beter ze was niet meer overactief aan het kauwen.
Denk voor haar dat een dubbelgebroken te beweeglijk is in de mond.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:35

Hmm vindt het erg lastig om uit te leggen. Ik rijd haar grotendeels met lange teugel, maar in stap begint ze hier al mee. Ik weet zeker dat ze nergens last van heeft, maar ze kan het inderdaad wel moeilijk vinden. Toch heb ik echt het gevoel dat ze heerlijk ontspannen loopt en verder nergens last van heeft.

@Tigra, daar zat ik zelf inderdaad ook aan te denken, maar dan zou ik dus wel weer van bit moeten wisselen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:38

Ja dat is wel het nadeel. Ik heb 2 andere bitten geprobeerd voor ik deze had. Inmiddels gebruik ik die ook niet echt meer. Blijft een beetje lastig. Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:34

Mijn merrie is met een dubbelgebroken trens ook rommelig in de mond. Enkelgebroken ook wel eens, maar dat uit zich niet in "knagen" zoals ze bij de dubbelgebroken wel deed. Bij mij is het met iets meer constantere aanleuning een stuk minder of zelfs weg.

irmaaatje

Berichten: 781
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard knaagt, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:54

Mijn ruin is ook heel erg met zn bit bezig, ik had een gewone dubbel gebroken bit met koper. Alleen zijn velletje kwam iedere keer tussen die ringen doordat hij zo aan het kauwen was. Dus nu heb ik een dubbel gebroken met vaste ringen, weet niet helemaal goed hoe die heet. Ringen zijn niet rond, maar hebben de vorm van een D. Die ligt ook veel stiller in zn mond. Het kauwen deed hij in het begin niet meer, na een tijdje weer heel erg. Maar nu word het weer beter, dus ik denk wel dat het een kwestie van wennen is. Hij is ook nog jong namelijk. Als dit bit verder prima ligt zou ik niet te snel veranderen.
Succes!