Bitloos de dressuursport in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 12:10

Dag Bokkers!
Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik heb dan toch uiteindelijk besloten om bitloos te rijden eens een kans te geven. De reden hiervoor is dat ik in het verleden mijn paard al eens met een bosal heb gereden, en daar reageerde hij echt heel fijn op, maar aangezien ik vooral dressuurmatig rij, is een bosal dus geen optie.
Natuurlijk heb ik al allerlei opzoek werk gedaan naar bitloze hoofdstellen, maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik een beetje onder de informatie begraven wordt.. Ik twijfel vooral tussen een sidepull en een kaakgekruist hoofdstel, maar daar heb ik natuurlijk ook negatieve dingen over gehoord. Zoals dat het op het neusbot zou doordrukken, of over de neus zou schuren, en noem maar op.. Maaaaaar natuurlijk zijn er ook ontelbaar veel negatieve over het bit, dus ik ga daar niet over oordelen :')

Dus ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die bitloos in de dressuursport rijden? Wat zijn jullie ervaringen? Welk hoofdstel zouden jullie mij aanraden? Zijn er veel verschillen met het rijden met bit? Waar moet je echt op letten? Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:03

Het neusbot breek je niet zomaar hoor ;) Helemaal niet als je het hoofdstel op de goede hoogte hebt hangen, ik heb zelf een sidepull en ik heb ook geen last van scheuren op de neus, het licht er denk ik ook wel aan wel matriaal je hebt, evt zou je als je paard een gevoelige huid heeft een bontje kunnen gebruiken, maar bij de meeste paarden is dat niet nodig.

Zoals ik al zei heb ik zelf een sidepull, en mijn paard reageert daar goed op, maar elk paard is natuurlijk verschillend, je hebt ook winkels waar je hoofdstellen uit kan testen :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:18

Hoe zit het met je instructeur?
Kan die je niet helpen?
Beste is altijd uitproberen bij het paard, want elk paard is anders.
Wat daarbij ook belangrijk is,is de inwerking van de ruiter.
Zelf rij ik met bit en soms zonder bit.
Het verschil is imo voornamelijk dat met bitloos mijn hulpen minder scherp in komen. (kàn dus grotere hulpen geven, wat niet gewenst is).
(kaakgekruist overgens, met die ander geen ervaring)

Muronia

Berichten: 19544
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:24

ik ben sinds heel kort overgestapt naar bitloos, bevalt ons ontzettend goed! Minder scherp inkomen van hulpen merk ik eigenlijk helemaal niet. Ik heb een kaakgekruisd hoofdstel: [RIJ-ITP] Wij rijden vanaf nu bitloos dressuur!

Leuk om te zien dat meer mensen dit overwegen en ik ben heel benieuwd hoe het anderen vergaat ermee :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:25

Mijn instructeur is geen voorstander van bitloos rijden.. :')
Ik ben ook van plan om een winkel te zoeken waar je zulke hoofdstellen kan uittesten, ik heb geen zin om €70 aan een hoofdstel uit te geven en dan te ontdekken dat het eigenlijk totaal niets is voor mijn paard..
Mijn paard reageert eigenlijk vrij traag op hulpen, hij is ook heel sterk in zijn mond, dus dan zou bitloos misschien niet geschikt zijn voor hem? Op de bosal reageerde hij wel heel fijn, maar dat kan ook zijn omdat hij door zijn vorige eigenaar western is opgeleid geweest..

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:29

Wat je evt ook kan proberen, is een lage neusriem. Die kan je dan wat hoger doen, en de teugels aan de ringentjes aan de zijkant, zo kan je ook kijken of hij fijn reageert.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:32

Ik weet niet of het nog bestaat en hoe het exact heet, maar in het verleden was er (volgens mij) via een vereniging bitloos rijden probeer-materiaal beschikbaar. Je kon daar verschillende tuigage proberen en later aanschaffen. Google anders even. :)

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:43

Het verschilt echt heel erg per paard, dat moet je gewoon uitproberen door te lenen idd. Ik rij er zelf een op een sidepull en de ander op een kaptoom, daar lopen ze super op, maar andersom zou geen goed idee zijn. Voor dressuur en dus constante aanleuning is een sidepull het meest geschikt. Je zou ook een kaakgekruist of kingekruiste kunnen nemen, maar het nadeel daarvan vind ik dat ze niet fijn releasen. Hoewel ik een ook een gereden heb met een een kingekruist hoofdstel met hele brede neusriem, die vond ik wel weer fijn, maar daar gebruikte ik mijn teugels niet of nauwelijks.
Je zegt dat je paard traag reageert en sterk is in de mond, dan is het bitloos rijden denk ik juist een hele goede en leerzame stap. Ik zou je wel aanraden een instructeur te nemen die je kan helpen bij het overstappen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 14:08

Is een kaptoom net niet erg streng aan het hoofd?

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:24

Ik heb ervaring met sidepull en kaakgekruisd. De laatste pas sinds 2 weken, maar ik heb het idee dat het paard daar net wat eerder reageert op kleine hulpen. Met de sidepull moest je soms toch echt wat ruwer in je hand zijn wil je reactie krijgen. Dit gaat wel voornamelijk om buiten rijden. Kaakgekruisd werkt dus scherper in bij dit paard.

Dressuurgericht heb ik ook met beide gereden, maar dat was met verschillende paarden dus moeilijk te vergelijken. 1 van de paarden was vrij drammerig, hing altijd veel in het bit. Daar was een sidepull geen goede oplossing gezien het paard nog meer ging hangen en (in combinatie met een toch al gevoelige huid) kreeg hij irritatie rond de neus. Kaakgekruisd is daar volgens mij niet mee geprobeerd, eigenaar rijdt weer met bit nu.
Ander paard reed altijd met bit en een keer 'omdat het kan' kaakgekruisd geprobeerd, eigenlijk vrijwel geen verschil met of zonder bit vond ik. Was mijn eerste ervaring met bitloos en hierdoor ben ik er overtuigd van geraakt dat het makkelijk kan om dressuurmatig ermee bezig te zijn.

Je kunt misschien ergens goedkoop een 2e-hands bitloos hoofdstelletje op de kop tikken voordat je aan een nieuwe gaat denken. Hebben wij ook gedaan. Of rondvragen bij stal / vereniging of iemand een bitloos hoofdstel heeft hangen wat je een paar keer zou mogen proberen. :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:34

Nou jongens toch, willen jullie nu eens iets grappigs horen _O-
Ik zei daarstraks dus tegen mijn moeder dat ik eens bitloos wilde proberen te rijden, en vroeg haar of we eens konden gaan kijken bij een winkel in de buurt waar als ze er hoofdstellen hadden om uit te proberen. Zegt mijn moeder dus doodleuk: "nou we hebben hier nog een hoofdstel liggen hoor!"
Ja hoor, blijkbaar lag er in de garage nog een 'alles-in-één' hoofdstel. 'T is een biothane waar je zowel mét bit als zonder kan rijden, en je hebt de mogelijkheid om er een sidepull of kaakgekruist van de maken.
Nou morgen ga ik het dus meteen uitproberen, ik laat wel weten hoe het is geweest! :)

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:47

das gunstig.
Ik rijd zelf al jaren met sidepull. Ik wil niet anders meer als bitloos.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:56

Snollygoster schreef:
Mijn instructeur is geen voorstander van bitloos rijden.. :')
Ik ben ook van plan om een winkel te zoeken waar je zulke hoofdstellen kan uittesten, ik heb geen zin om €70 aan een hoofdstel uit te geven en dan te ontdekken dat het eigenlijk totaal niets is voor mijn paard..
Mijn paard reageert eigenlijk vrij traag op hulpen, hij is ook heel sterk in zijn mond, dus dan zou bitloos misschien niet geschikt zijn voor hem? Op de bosal reageerde hij wel heel fijn, maar dat kan ook zijn omdat hij door zijn vorige eigenaar western is opgeleid geweest..


Sterk in de mond als in hangen? Traag op de hulpen is niet aan het been?
In dat geval denk ik dat bitloos je wel met de neus op de feiten gaat drukken. Mijn ervaring en naar wat ik ook wel meer heb gelezen is dat paarden wat sneller bij bitloos gaan hangen en echt goed voorwaarts moeten zijn om dan niet ook daarbij uit elkaar te vallen.
Ik rijd beide, maar pas sinds mijn paard echt voorwaarts is en gelijk op mijn kuithulp reageert, begint het bitloos ook wat te worden..

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 19:04

Paard reageert heel slecht op het been, dat heeft hij altijd al gedaan. Ik denk dat hij op de verkeerde manier met sporen is ingereden door de vorige eigenaars.. Maar daar wordt aangewerkt dat hij aan het been komt! En ja, voor het moment is hij enorm zwaar in mijn handen. Hij is nooit dressuurmatig gereden geweest tot ik het in augustus in mijn hoofd kreeg om met hem ook eens dressuur beginnen te rijden :')

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:08

Ok, nou ja houd er rekening mee dat dat met bitloos vaak wel moeilijker is om eruit te krijgen.. Het hangen, want dan is scherp aan het been wel een vereiste.

Om nog even een antwoord te geven op je vraag: ik rijd met de rambo micklem multi bridle. Kan je met bit en op 3 manieren bitloos. Kingekruisd werkt net iets beter in, kaakgekruisd nooit geprobeert en sidepull minste 'snelle' reactie, maar zo rijdt ik wel het vaakst. Ik werk dan alleen aan rijden voor mezelf. Dus reactie op kuithulpen, zit etc. Ontspanning is er vaak snel met bitloos..

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 19:10

Achja, ik ga het een tijdje proberen. Het kan goed zijn dat het niets wordt, maar dan hoef ik er tenminste geen geld maar aan uit te geven :')

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 23:15

Ik had daarstraks een website gevonden waar ze met gifs lieten zien wat een bitloos hoofdstel doet met het hoofd van een paard, de drukpunten etc.. Maar nu vind ik die site niet meer terug! Ik heb al tussen mijn geschiedenis gekeken, maar daar staat zoveel tussen dat ik niet echt zin heb om echt te zoeken.. Dus weet iemand welke site ik bedoel?

IK HEB DE SITE AL TERUGGEVONDEN!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 15:45

Vandaag met kaakgekruist systeem gereden, het was verschrikkelijk. Er was echt totaal geen ontspanning, hij zette zich helemaal vast en sloeg constant met zijn hoofd langs alle kanten, zelfs met lange teugel kreeg ik er gewoon niets van gedaan. Ik dacht eerst dat het systeem niet goed genoeg losliet, maar ik heb het even getest en het liet gewoon los dus daar lag het niet aan.. Ik heb er een halfuur mee gereden en toen heb ik het opgegeven, daarna maar terug het bit erin gedaan en toen was de ontspanning er vrijwel meteen..
Volgende week ga ik met sidepull proberen te rijden om eens te zien wat dat als resultaat gaat geven, zo snel geef ik niet op!
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 21-12-13 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:52

Even om je weer gerust te stellen, mijn fjord rij ik met alle mogelijke optomingen zo weg, maar kaakgekruist... DAT vond madam echt not done, vreselijk chagrijnig paard had ik die dag dat echt niet meewerkte.

Echter je hebt het eerder wel over dat je paard traag reageerde op hulpen en ging hangen, dat is natuurlijk rijtecnisch probleem dat je niet oplost met een ander soort hoofdstel of dat nou met of zonder bit is.

Hier beviel de bloem wel heel goed.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 16:12

Oh neen, ik rij ook helemaal niet bitloos om het probleem om te lossen hoor, het was gewoon een bevlieging dat ik het eens wou proberen om te zien hoe hij erop zou reageren :). Er wordt wel al heel druk gewerkt aan hem hoor..
Vandaag was ik wel heel tevreden omdat ie goed actief aan het been reed :D

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:29

Hier nog een die helemaal nuts ging op een kaakgekruiste, eerste keer viel nog mee, daarna kregen we alleen maar meer spanning en geen medewerking meer. die ging dus de kast in. Ik rij nu met een Lindell sidepull en die bevalt. Ik ben noodgedwongen overgestapt, mijn pony blijkt een draaiing in de tong te hebben, was met rijden een brok spanning geworden, ging van dwars doen naar vluchten,.. (ik heb hem ook overgenomen om die redenen), echter is hij nooit heel makkelijk in de aanleuning geweest. Bitloos beginnen we nu echt verandering zien. Het wordt ook bitloos gelongeerd en bijgezet met de pessoa, want hij durft nog steeds niet ten volle ontspanning tonen, maar zo nu en dan verschijnt het wel en daar ben ik al blij om, rijtechnisch was deze pony al niks meer, en dan wordt je bitloos wel op de feiten gedrukt. het is niet dat die problemen zo maar weg zijn

OdessaMajorr
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:17

Ik heb een touwhalster geknoopt. Met twee lusjes aan de onderkant en een fiadorknoop. Tis heel wat werk maar met n touw van de action heb je dan een bitloos hoofdstel voor een kleine 5 euro. Ik heb er ooit een artikel over gelezen en daar zeiden ze dat dit hoofdatel ook nog het beste zou zijn. Volgens mij zijn ze ook niet duur in de winkel dus je zou ze ook gewoon kant e klaar kunnen kopen. Mijn bijrijdpaard reageert er heel goed op. Loopt gewoon nog nagevelijk en loopt eigenlijk activer (niet perse sneller maar gewoon vrolijker en met meer pit).

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:29

Met bitloos dressuur rijden moet je er op letten dat je een beetje gaat uittesten op welk hoofdstel jouw paard het beste loopt.
ik begon met een kaakgekruiste en heb nu een kingekruiste.
Kaakgekruiste is een zachte vorm en vond ik zeer fijn om mee te rijden en heb haar daarmee beleerd en zadelmak gemaakt.
Later merkte ik dat ze hier niet meer op reageerde en heb een kingekruiste gekozen.
Hier loopt ze nu prachtig op.
Zoveel verschillen zijn er niet.
Je paard reageerd gewoon hetzelfde op teugelhulp alleen is het in de omgang met rijden gewoon veel relaxder

Ilsesolero

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-09-13

Re: Bitloos de dressuursport in

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:08

Ik zou gaan voor een gewoon bitloos hoofdstel met sidepull teugels. Verdeeld de druk fijn en is makkelijk in gebruik