Barebackpads uit de lagere prijsklasses

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Barebackpads uit de lagere prijsklasses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 16:02

Ik weet dat er al zo'n honderd topics over barebackpad keuzes zijn, ik heb ze de afgelopen weken allemaal doorgespit :P Het is duidelijk dat BBPs beter worden naarmate de prijs stijgt, maar ik heb een absolute max van 100 euro. Over de BBPs uit de lagere prijsklasses lees ik eigenlijk ook alleen maar positieve verhalen. Ze zitten allemaal lekker, blijven goed liggen en gaan lang mee. Kortom, het is mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil tussen de goedkopere pads is. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen bij de keuze.

Er zijn vier relatief goedkope pads die mij aanspreken:

1. Best friend BBP standaard - 65 euro
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-18 ... standaard/

2. FRA 'vierkante' BBP - 75 euro
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... b9c5b7a618

3. Barefoot BBP - 90 euro (2e hands)
http://www.hofstede-twekkelo.nl/index.p ... &Itemid=64

4. FRA BBP Free - 100 euro
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 98&lang=NL


De enige verschillen die ik kan vinden, is dat de Best Friend BBP een singel over de rug heeft lopen en wat dunner lijkt. De 'vierkante' FRA en Barefoot BBP hebben allebei een suede antisliplaag en zijn iets anders gevormd, maar zijn kwalitatief gelijk aan elkaar. De FRA free ziet er vooral spannend uit met de synthetische wol, maar heeft geen verdikkingen zoals de andere drie. Het is me niet duidelijk of hij kwalitatief ook beter is.

Wie o wie gebruikt een van deze vier pads en kan me vertellen wat de ervaring daarmee is? :) En zou het prijsverschil echt kwalitatieve verschillen met zich meebrengen?


xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 17:12

Bedankt allemaal! Het zal vooral voor een fjord gebruikt worden, dus de hoogte van de schoft en ruggengraat is geen probleem :)

Als de Best Friend kwalitatief duidelijk minder is dan de FRA en Barefoot valt deze iig af. Ik wil met de BBP toch wel een uur goed kunnen rijden.

Els_175, heb je misschien een foto waarop de BBP op je paard ligt? :) en rij je ook met BBP intensief?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 00:37

Echt heel fijn al die informatie :D En bedankt Els voor je reactie terug!

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik zeker doorsparen en écht investeren in een BBP. Maar ik ga het gebruiken om op een manegepony vast zonder zadel te rijden. Vandaar dat mijn max bij 100 euro ligt.

Het verbaast me dat de Best Friend zo lang mee gaat. Maar voor 95 euro is ook een Barefoot of FRA te koop, en die vind ik persoonlijk mooier qua uitvoering en singelwerk. De vierkante FRA is ook in middelformaat te verkrijgen, dus die zou als het goed is wel op pony's en kleine paarden passen :)

Blijheid, bedankt voor de link! Ik ben deze BBP nog niet eerder tegengekomen. Hij ziet er ontzettend professioneel uit voor die prijs! Op de foto lijkt het alsof de pad enkel uit een dekje met daar omheen schapenwol bestaat, en dat er geen foam of iets in het zitvlak zit. Klopt dit? Want is er dan wel sprake van drukverdeling? En je zegt dat je absoluut geen anti-slip wilde op zowel de boven als onderkant. Is dit vooral smaak, of zitten er echt nadelen aan?

Vilar, het zou geen reden mogen zijn, maar ik denk dat de anatomisch gevormde BBP door zijn grootte niet mooi staat op een pony met ook nog een vlakke rug en schoft. Maar ik kan me voorstellen dat dit een goede optie is als je een groter paard hebt.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 00:54

Ik begin de Barefoot ook steeds mooier te vinden. Is de kleur daarvan in het echt net zo oranje/bruin als op de foto?

Heeft iemand misschien een foto van zijn pad (Barefoot, FRA, Best Friend, Libra) óp het paard? :) Ik ben namelijk benieuwd hoe ze dan uiteindelijk liggen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 13:29

Bedankt voor de foto's en links allemaal! De Best Friend is voor mij al afgevallen. Ik betaal liever 20 euro meer voor een kwalitatief betere pad :)

Ik zit nu wel met de grootte. De FRA heeft een middelmaat wat wel zal passen, maar de Barefoot heeft één standaardmaat.. Denken jullie dat de Barefoot zal passen op een forse C-pony (mini fjord)?

Blijheid schreef:
Er zitten foam inlages in :j En als je nog betere drukverdeling wil, of de inlages dunner worden, zou je altijd nog andere inlages kunnen gebruiken, die van barefoot passen er prima in :j

Geen anti-slip is voor een deel smaak, ik vind het niet fijn om vast te plakken aan een bbp. Voor mijn pony vind ik het echt een nadeel, het materiaal is (in mijn ervaring) vrij zweterig en warm.

Jeetje, voor 100 euro een pad mét inlages. Wow! Ik heb even verder gezocht, maar ik lees wisselende verhalen over de synthetische wol. Dat dit broeierig en snel vies zou worden, en minder fijn zou zijn voor het paard. Merk jij dat ook, of heb je andere ervaringen met de synthetische wol?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Barebackpads uit de lagere prijsklasses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:05

Dat klinkt heel positief Sweetsox! Ik gok dat ze ongeveer 1.38m is. Ik zit nu op mijn mobiel, maar de foto's in dit topic geven alvast een beeld: [RT-HAW] Kleine fjord weer aan het werk

Zodra ik thuis ben zal ik een duidelijke foto zoeken. Paste de Barefoot eigenlijk op jouw veulen, of was de rug veel te kort?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:32

sweetsox schreef:
rug was nog veel te kort, maar ze is nog maar 8 maanden. als ik tijd heb neem ik vanavond een foto ervan voor je. dan kan je het inschatten. of het past. jou pony is dus waarschijnlijk langer

Als je daar tijd voor hebt zou dat heel fijn zijn! :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 20:56

Oei, als de FRA al te groot voor een PRE is, dan begin ik over die grootte ook over te twijfelen. Wat vriendelijk aangeboden DonCamillo! Ik woon in Nijmegen maar heb gratis ov (en vakantie :D). Zou je anders via pb contact kunnen opnemen?

Sweetsox, als het veel moeite is dan moet je het laten zitten hoor! Ik vind het aanbod alleen al ontzettend aardig :)

Benita, weet je toevallig de site of naam van het bedrijf nog? Ik heb zitteb twijfelen aan het geld wat ik er aan uit wil geven. Maar met het idee dat ik vooral een investering voor mezelf doe (ík kan voortaan zonder zadel rijden) betaal ik liever 25 euro meer voor een Barefoot. Maar als de Best Friend ook voor 30 euro te koop is, dan is het prijsverschil wel het overwegen waard.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 22:56

Hartstikke bedankt Sweetsox! Die Barefoot is inderdaad wel een koei te groot, en ik vrees dat dat ook bij mij het geval gaat zijn. Maar bedankt voor de duidelijke foto! En wat een geweldig leuk beestje is dat zeg :)

Cynthiar, jij ook bedankt voor de duidelijke foto! Die Barefoot staat erg mooi op jouw fjord, wauw. Ik vind wel dat hij niet veel groter zou moeten zijn omdat de ruimte achter de rug anders wel erg klein is. Hoe groot is jouw fjord?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 23:56

Echt allemaal ontzettend bedankt voor de moeite en het meedenken :)

Benita, super fijn dat je het terug hebt gezocht. Jammer dat de koers nu zo staat dat het weinig voordeel meer heeft, het was anders erg aantrekkelijk. De comfort vind ik persoonlijk minder mooi dat de FRA en Barefoot, daar betaal ik daarom liever 10 euro extra voor. Wel een mazzel dat jij zo goedkoop aan een BBP bent gekomen!

Oei Cynthiar, als jouw fjord van 1.50 de Barefoot goed past, vrees ik dat een fjord van 1.38 er volledig onder gaat verdwijnen :(

Ik begin vanwege de grootte weer wat meer voor de Libra te voelen. Ik zag op de site dat ze ook een maat van 48 cm in lengte hadden, die lijkt me qua grootte prima? Die western BBP zien er ook goed uit, maar de prijs daarvan ligt ook rond de 100 euro (voor zover ik zie). En als ik moet kiezen tussen de western en Libra gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 00:16

Daar heb je zeker gelijk in Simodi. Maar omdat haar rug zo kort is ben ik eerder bang dat de pad te lang dan te smal zal zijn. Denk je dat de platte rug een probleem zou kunnen opleveren? Ik vind jouw BBP trouwens ongelooflijk mooi, al helemaal in combinatie met de kleuren van je paard <3

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 00:58

Barefoot en FRA hebben allebei geen singel over de rug lopen toch? Ik dacht dat zo'n lange achterkant zou irriteren, maar het is fijn om te horen dat dit bij jou ontzettend mee viel.

Ik ben nu de Libra en FRA Free aan het vergelijken. Hier werd gezegd dat de Free stijver/stugger is, maar de Libra lijkt dan weer een singel over de rug te hebben lopen. En dan is er het verschil in inlages en 'high density foam'. (Ik word langzaam gek van alle opties :P) Wat is dan het wezenlijke verschil tussen die pads? Of welke is beter?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 01:39

Daar heb je wel gelijk in, die bijwerking van neopreen is ook al vaker genoemd zie ik nu. Maar zou een dun, simpel dekje daar geen oplossing voor zijn? :)

Inlages boven 'gewone' foam blijf ik vaag vinden. Maar als je het over een 'goede' hebt, bedoel je dan zo'n FRA free?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 02:04

DonCamillo schreef:
Zal ik morgen de lengte en hoogte van de Barefoot eens opmeten? Die zijn het meest bepalend, denk ik.

Dat zou ontzettend fijn zijn! Dan kan ik zaterdag mijn meetlint meenemen.

Raya00, wat jij zegt klinkt óók weer heel logisch. Dus dan zou je uitkomen op een Libra die je niet strak aansingelt? Bedankt voor de duidelijke uitleg in ieder geval, ik vind het echt heel fijn dat jullie zo meedenken :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 13:02

Om een zadelvormige pad te nemen werd mij ook al aangeraden, ook omdat de onderste hoeken van een vierkante pad dan niet op de heupen kunnen schuren. Dus dat ga ik sowieso doen!

Wat betreft verzorging is een pad met uithaalbare inlages natuurlijk wel makkelijker. Voor het heen en weer schuiven ben ik verder niet zo bang, en aan die dikke, brede rug ben ik ondertussen wel gewend :) Waar ik nu wel mee zit is dat het zadel áltijd naar voren schuift. Wanneer er een pad met neopreen onderkant op ligt, en deze schuift ook naar voren, dan gaat de huid dat waarschijnlijk niet zo leuk vinden. Of denken jullie dat dit mee zal vallen, omdat een bbp helemaal anders ligt dan een zadel?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 00:02

Ik heb de Barefoot besteld :D Nu flink duimen draaien dat hij past, niet schuift, niet zweet en lekker zit, en dan ben ik helemaal tevreden!

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en meehelpen! Ik heb uiteindelijk voor deze pad gekozen omdat ik denk dat hij het stevigst zal zitten, mooiste past op een kleine pony en ik de kleur stiekem ook ontzettend mooi vind. Ik ga het in eerste instantie zonder dekje proberen, maar als blijkt dat hij bij het opstijgen duidelijk schuift kan ik die er altijd nog bij pakken. Bovendien kan ik deze pad altijd nog uitbreiden met een wollen zitting en er een pad met inlages onder leggen. Ik kan niet wachten tot hij er is!

EliseXJoelle, de singellengte is het enige waar ik nog bang voor ben. Met een 30cm singel zou de omtrek 165cm zijn, en dat is ook ongeveer de omtrek van haar buik. Dus ik hoop dat ik ergens een kleine singel vandaan kan toveren zodat de korte singellengte geen probleem zal worden :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 00:06

Dankjewel! En dat zal ik zeker doen :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 00:50

Jaaaa de barefoot barebackpad is binnen! *\o/* En wat is hij mooi! Prachtige kleur en vorm, en ik denk dat de suede heerlijk gaat zitten :D

Ik kan helaas pas volgende week op de manege terecht, ik zou de pad het liefst nu al op de pony willen zien liggen, haha. Dus foto's komen pas eind volgende week, maar ze komen!

Ik zal nog even op de laatste berichtjes hier reageren:
RuthenRoos, die heb ik ook zien langskomen. Ik vond het lijken alsof de bbp van PaardNatuurlijk qua dikte overeenkwam met de bbp van Best Friend. Weet je of dat klopt?

DonCamillo, heb je dan de 'Dardo' van FRA? Die ziet er echt exact hetzelfde uit als de barefoot, alleen lijkt de schoft wat hoger. En 20 euro goedkoper zie ik nu, lijkt me een hele goede investering die pad (:

Shadow0, kan me voorstellen dat dat een probleem is, ik had nu al dat de teugel achter mijn knie bleef haken wanneer ik zonder zadel reed.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 01:36

Vandaag had ik eindelijk de mogelijkheid om de BBP te proberen. Hoewel hij heerlijk zat viel het toch tegen: ik ben bang dat hij te groot is :(

Ik had a la minute al een extra singelgaatje gemaakt, maar hij schoof bij het opstappen en tijdens het rijden naar voren (en ik maar denken aan de verhalen over neopreen..). Ook reageerde ze heftig op de pads die bij haar oksels zitten. Die zou ik er de volgende keer afhalen.

Ik hoor heel graag jullie mening. Hoort dit zo, of is hij inderdaad te groot?

AfbeeldingAfbeelding

In het begin lag de pad dus verder naar achter (het ongeschoren stukje was bedekt), waarbij het zitvlak vrij ver achterop de rug lag. Maar op deze manier is haar volledige schouder bedekt.. oliebol.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 16:31

Het ligt niet zozeer aan de pad, wel aan de grootte van de pony. Ik heb deze pad namelijk ook op een grote fjord zien liggen, daar lag hij wel goed. Maar waarschijnlijk dat een Best Friend beter had gepast (verdorie, nu baal ik wel, want ik kan hem niet meer retourneren :( ).


Als de singel zo goed ligt maar de pad niet, dan kunnen we toch concluderen dat de pad te groot is/niet past?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 16:54

Nooit geweten dat de singelplek zo belangrijk is. Duidelijk voorbeeld Rina, bedankt daarvoor! Daar heb ik zelf geen moment naar gekeken. Ik vrees dat ik de hele pad moet slopen om zoiets aan te passen. Of heb jij een idee hoe dit zou kunnen?

Het stelt me gerust dat een barebackpad over de schouders minder problemen oplevert, ik zag mijn 90 euro al in de kast verdwijnen. Bedankt Benita :) De pads gaan er zeker af, en ik ga nog een aantal gaatjes bij de singelstoten maken. Ik ben wel bang dat de pad niet verder naar achter moet liggen. Want dan zit ik echt halverwege haar ruggengraat. Of zou dat wel een goede plek zijn?

Quinta, wat voor ringen bedoel je? Aan mijn barefoot bbp zitten ook ringen om eventueel een wollen zitting aan te bevestigen. Neem aan dat die toch geen probleem opleveren?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers