Springruiters; allemaal met bontje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:12

Ik zit net een springwedstrijd te kijken op tv (parijs) en het valt me op, dat vrijwel alle ruiters muv de fransen een bontje onder het zadel hebben. Nu vind ik het zo bijzonder, want hier op bokt wordt het gebruik hiervan altijd afgeraden door iedereen, maar het zal toch niet zo zijn dat al deze ruiters iets doen wat niet goed is voor de paardenrug?? Ik heb dus zelf wel een schapenbont (met uitsparing voor de ruggewervel) onder mijn goedpassende zadel, puur en alleen vanwege de schokdempende werking. Ben toch benieuwd naar reacties!

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:21

niet alle springruiters hebben een bontje onder het zadel. ze hebben wel eigenlijk (bijna) allemaal iets er tussen. een pad of dergelijke. de reden is vaak dat springruiters 1 zadel meerdere paarden rijden.
als particulier met 1 paard moet zorgen dat het zadel goed ligt dan heb je geen onderlegger nodig.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:23

FairLady_ schreef:
niet alle springruiters hebben een bontje onder het zadel. ze hebben wel eigenlijk (bijna) allemaal iets er tussen. een pad of dergelijke. de reden is vaak dat springruiters 1 zadel meerdere paarden rijden.
als particulier met 1 paard moet zorgen dat het zadel goed ligt dan heb je geen onderlegger nodig.


Ik heb het over de internationale kampioenen he, niet over ons bokkers:-)
Ik heb de wedstrijd gezien en ja, ze hebben bijna allemaal een schaap onder het zadel.
En ik kan me niet voorstellen dat deze mensen niet voor elk paard een eigen zadel hebben!

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:29

Juist omdat er ook zoveel verloop is van paarden hebben ze vaak geen eigen zadels.
De 'vaste' toppers misschien wel maar ook niet altijd.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:30

Dat vind ik wel heeeel bijzonder. Dat je je een paard kan veroorloven waar ik een halve hypotheek van kan hebben, maar er geen eigen zadel op koopt terwijl je prijzengeld kan oplopen tot een ton?? Ik kan me dat werkelijk niet indenken!

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:31

Pion schreef:
Juist omdat er ook zoveel verloop is van paarden hebben ze vaak geen eigen zadels.
De 'vaste' toppers misschien wel maar ook niet altijd.


Precies! En veel ruiters rijden ook paarden die niet van henzelf zijn. Die brengen ze uit voor de eigenaren waarna ze vaak na enige tijd weer doorverkocht worden.

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:31

Brendaaaa schreef:
FairLady_ schreef:
niet alle springruiters hebben een bontje onder het zadel. ze hebben wel eigenlijk (bijna) allemaal iets er tussen. een pad of dergelijke. de reden is vaak dat springruiters 1 zadel meerdere paarden rijden.
als particulier met 1 paard moet zorgen dat het zadel goed ligt dan heb je geen onderlegger nodig.


Ik heb het over de internationale kampioenen he, niet over ons bokkers:-)
Ik heb de wedstrijd gezien en ja, ze hebben bijna allemaal een schaap onder het zadel.
En ik kan me niet voorstellen dat deze mensen niet voor elk paard een eigen zadel hebben!


Nee? Dan zouden ze namelijk veel zadels moeten hebben! ;) Ze brengen namelijk vaak meerdere paarden uit, brengen paarden van andere mensen uit maar willen dan liefst hun eigen zadel erop hebben, worden weer paarden verkocht, ruiters krijgen weer andere paarden te rijden, goh als je voor elk paard dan een exact op maat gemaakt springzadel moet hebben..

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:36

Net als Brenda denk ik dat de paarden van tonnen echt wel een eigen zadel hebben.
Die gaan ook niet snel weg.
Bij handel stallen klopt het wel dat niet elk paard een eigen zadel heeft want die kan morgen weg zijn.

Op de vraag van ts, zou het kunnen zijn dat op bokt nogal graag overdreven wordt over de werking van bontjes maar ook over peesbeschermers, waar alle dure paarden ook hun rondje mee doen? :)

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:38

Nu moet ik zeggen dat ik ook lekkerder rijd met mijn springzadel met een bontje ertussen.. En idd een stal heeft vaak de 3 standaardmaten: brede, normale en smalle boom, dit rouleert met de paarden en hebben een bontje of een pad eronder om schade te voorkomen en misschien (?? weet niet of het waar is, en baseer het op logica??) zelfs wel om heftige klappen terug in het zadel te absorberen op de paardenrug..

En wat is dat dat hier mensen op bokt tegen een bontje zijn? Als het de ruggengraat niet afklemt waarom dan tegen een bontje? Onder mijn springzadel zweer ik erbij, het is net dat stukje meer boven je paard zitten wat mijn springzadel niet bied. Ja ik zou een ander zadel kunnen kopen, maar waarom zoeken naar die ene tussen de duizenden terwijl een bontje ideaal werkt en de rug van mijn paard niets te lijden heeft?

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 08:14

Goh, nou ik vind het eigenlijk best bijzonder hoor als dat idd zo is als jullie zeggen; deze paarden zouden gewoon een perfect passend zadel moeten hebben, zeker gezien de inspanningen die ze doen.... En dat zadel kun je meeverkopen met het paard lijkt me. De meeste rijden jaaaaren met hetzelfde paard in de springsport!
Ik weet niet wat men hier heeft tegen bontjes. Ik vind wel die bontjes slecht die geen ruggegraaguitsparing hebben, of die te klein zijn zodat ze de kamer opvullen, maar een groot genoeg bontje onder een goedpassend zadel, lijkt me alleen maar goed om de 'klappen' op de vangen die een ruiter, hoe gaat deze ook rijd, toch maakt....

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:29

Een stal heeft inderdaad vaak maar een paar zadels voor veel paarden. Anders blijven ze aan het zadels kopen. Veel paarden staan maar een poosje bij een stal. En er staan natuurlijk niet alleen maar paarden van tonnen.

Het bontje is dus vooral om het voor het paard fijn te maken.

Talindos
Berichten: 1304
Geregistreerd: 14-04-12
Woonplaats: een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:29

Ik heb ooit gehoord van onze zadelmaker da het met springen eigenlijk beter is om met een bontje/of iets anders onder het zadel te rijden omdat dat de druk die op de schouders(?) of ergens anders op komt te staan als je land vermindert

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:34

Het is indd zo dat al die toppers niet een eigen zadel hebben. Een ruiter heeft vaak een aantal zadels (zeg 3 a 4) en daar rijd hij alles mee.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:43

Ze zullen er vast wel naar gekeken hebben of het zadel goed ligt hoor.
Ik denk ook dat het een stukje schokdempig is.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:29

Overigens is een bontje echt niet altijd slecht.
Soms is het nodig om het zadel goed te laten liggen.
Een goedkopere oplossing dan een nieuw zadel en sommige paarden hebben een lastige rug waarbij een pad/bontje uitkomst kan bieden.
Mensen die zomaar bontjes onder hun zadel proppen, dat (kan) slecht zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:40

Een kennis van mij verkoopt regelmatig zadels aan topruiters (geen olympiade, maar wel internationaal). Die zegt dat veel daarvan een trainingszadel hebben voor het paard en een wedstrijd (vaak sponsor) zadel voor de wedstrijden. Dit wedstrijd zadel is optimaal voor de ruiter aangemeten, niet perse voor het paard.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:44

Wij kregen tijdens de Orun niveau 3 opleiding springen zelfs aangeraden om er een bontje onder te leggen. Dit omdat het paard toch meer te verduren heeft op de rug en we die ruggen graag een beetje extra willen beschermen :j Het is nu eenmaal anders dan dressuur en met springen kom je soms gewoon een keer lelijk terug in het zadel of achter de beweging en dan heeft een bontje (of pad) toch een soort 'dempende' cq 'schokbrekende' functie.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:45

Je weet niet waar de paarden staan he, op wat voor een stal ect.
Bij mij op stage hebben we een paar zadels dat we voor de paarden gebruiken, dus ook geen eigen zadels.
Dan hebben we er toch liever een bontje onder of een pad voor de rug. Daar lijkt mij niets verkeerds aan.
ze gaan echt niet voor elk paard dat der komt een eigen zadel voor aanschaffen hoor!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:48

Het enige echt suffe aan dat hele verhaal is dat veel springruiters enorm veel geld uitgeven aan een super close contact zadel, om er vervolgens 3 cm wol tussen te stoppen :+
Anderzijds snap ik dat je er bij een close contact springzadel er wat tussen wilt, want die dingen zijn vaak zo hard als een plank. De wens en de markt sluit dus niet helemaal aan bij de uitvoering in de praktijk.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:53

Misschien zijn deze zadels zodanig op de paarden aangepast zodat ze passen MET bontje

Dit heb ik namelijk ook :) Paard heeft een gevoelige rug en hoe meer drukverdeling hoe beter. Dit heb ik op aanraden van de zadelmaker gedaan. Wij rijden dus met bontje + zadel en het past!

Heb momenteel wel wat probleempjes met het zadel dus moet de zadelmaker opnieuw laten komen :')

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:05

Uuuhm.. precies hetzelfde vroeg ik mij laatst ook af na het zien van een dressuurwedstrijd, daar had ook nagenoeg iedereen een schaap onder het zadel. Hier reden ook de internationale toppers. Leuk de vraag hier terug te zien. Ik ben dan ook benieuwd waarom ook de dressuurruiters dit doen?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:07

Lienboon schreef:
Uuuhm.. precies hetzelfde vroeg ik mij laatst ook af na het zien van een dressuurwedstrijd, daar had ook nagenoeg iedereen een schaap onder het zadel. Hier reden ook de internationale toppers. Leuk de vraag hier terug te zien. Ik ben dan ook benieuwd waarom ook de dressuurruiters dit doen?


Zie mijn reactie boven je :D

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:10

Vaak voorkomend bij ruiters die verschillende paarden moeten rijden voor eigenaars.
Zij kunnen moeilijk voor elk paard het zadel laten aanpassen, vaak zijn deze dieren ook nooit een garantie dat ze heel lang blijven wanneer de eigenaars een mooi bod krijgen zijn deze dieren vaak verkocht. Dan doe je als ruiter niet de inspanning om steeds je zadels aan te passen.

Mijn vriend heeft dit ook, wel heeft hij 4-5 verschillende zadels dat hij ongeveer wat zoekt, welk zadel het best past, op welk paard maar ook steeds met een bontje voor het dier zeker niet belemmeren.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:19

Uit eigen ervaring als medewerker op grote internationale concoursen kan ik je vertellen dat de meeste ruiters 2 zadels hebben. (Goede wedstrijd zadels) daar rijden ze dus alles mee! En daarom rijden ze met een bontje of pad. Vergeet niet dat dit zadels zijn die duizenden euro's kosten, dus geen Kiefer of stubben. Vaak zijn het ook foam gevulde zadels, die dus iets meer aanpassen aan de rug waarop ze liggen. Deze ruiters hebben iig zeker niet voor elk paard een ander zadel. Er worden wekelijks paarden gekocht en verkocht. Voordat zij daar een zadel voor hebben laten maken kunnen ze al weer 3 paarden verder zijn.

Tevens is de pasvorm van een zadel natuurlijk heel belangrijk. Maar nog belangrijker is hoe de ruiter rijdt, en hoe recht de ruiter zelf is.

Er stond een tijdje geleden een stuk over topruiters en hun zadels in de hoefslag, daarin kwamen oa Tim lips en gert-Jan bruggink aan bod.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:23

Bij de doorsnee ruiter die veel paarden rijdt kan ik mij dit nog voorstellen. Maar ruiters die op olympisch niveau rijden en trainen en een paard toch langere tijd opleiden zou je toch verwachten dat ze een passend zadel hebben? Daarbij hebben veel van die topruiters een sponsor voor de zadels denk ik, die maar al te graag hun merk verbinden aan de naam van de ruiter. Zie Isabel Werth.. zij rijdt geloof ik vaak met bontje... kan me niet voorstellen dat zij geen passend zadel heeft voor Satchmo?