Voor en nadelen bitloos rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:31

Kort geleden is deze vraag ook gesteld: magda_90 @ [HAR] Voor en na delen van het bitloos rijden.
Echt wetenschappelijk onderzoek zul je weinig vinden, zoveel belangstelling en subsidie/fondsen zijn daar niet voor. Enkele over bitten kun je vinden op mijn website, www.paardenbitten.nl en dan bij bronnen bovenin

Ga i.i.g. niet af op onderzoekem van dr. Cook of aanverwanten want deze zijn niet objectief en met vertekende/onjuiste gegevens 'gepubliceerd'.


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:16

Als je op zoek bent naar subjectieve onjuistheden moet je vooral dat filmpje zien. :+

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:08

Je hebt het over strakgesnoerde neusriemem etc., dus over verkeerd gebruik van bitten en derden. Bij verkeerd gebruik zal het paard altijd hinder ondervinden, net zo goed als bij bitloos.

Als je beiden dus wilt vergelijken, gebruik dan een dezelfde situatie met de optoming als verschil en niet ook nog vriendelijke en harde handen erbij (kunde/onkunde).

Want ik zie net zo goed harde handen bij bitloos, maar dat maakt bitloos niet slecht.

Onkunde zorgt voor verkeerd gebruik. Bitten die met kunde worden uitgezocht en gebruikt, daar is niets mis mee en dat geldt voor alles.

Edit: het stukje over een touwhalster etc. versus bit, dat een paard minder daarop reageert heeft niet veel te maken dat een bit scherper is, maar wel met de ruiter die denkt veel met de voorkant te moeten doen. Maar ook dat een touwhalster, en diversen, een optoming is die niet is gemaakt voor constante druk, terwijl je met een bit toch minimale verbinding moet hebben. Ofwel, een vergelijking die niet gemaakt kan worden. Ook als je kijkt naar optomingen die je wel kunt gebruiken met minimale constante druk, wil die vergelijking niet helemaal opgaan om dezelfde reden en om onderstaande.

Daarnaast, een paard zal ook moeten wennen aan een bitloze optoming (de druk komt nu op andere plekken). Als je hem (en jou) die tijd niet geeft... Tja.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:35

Om op de vraag van TS terug te komen: Indien de optoming anatomisch correct past en aansluit bij het niveau en voorkeur van paard én ruiter, is het voordeel dat je een correcte en aangename samenwerking aangaat.

Nadeel: je moet veel tijd en leervermogen hebben om de juiste optoming te vinden en niet aarzelen om diverse (professionele) hulp in te schakelen. De juiste optoming kan in sommige gevallen ook veel geld kosten.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:26

Cambiar schreef:
Bij mij niet hoor ;-), ik maak alle mogelijke systemen die je maar wil, heb ook eigen systemen ontworpen voor m'n gevoelige, hete Lusitano's.
Je kan zelf ook eigen ideeën laten maken.
Voor correct passende hoofdstellen doe ik maatwerk, hoofd-en neusriem passen dan perfect.


Mooi dat jou 'merk' niet duur is. Maar ik hoop dat je begrijpt waar mijn opmerking over ging. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:54

En daaruit blijkt wederom hoe belangrijk het is, dat wat je ook kiest, aansluit bij o.a. de anatomie van het paard. :j

magda_90 schreef:
Om op de vraag van TS terug te komen: Indien de optoming anatomisch correct past en aansluit bij het niveau en voorkeur van paard én ruiter, is het voordeel dat je een correcte en aangename samenwerking aangaat.

Nadeel: je moet veel tijd en leervermogen hebben om de juiste optoming te vinden en niet aarzelen om diverse (professionele) hulp in te schakelen. De juiste optoming kan in sommige gevallen ook veel geld kosten.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:38

hiphorse schreef:
... maar wat echt uit onderzoeken naar voren is gekomen

weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden ?


Zoek je nog bronnen?

Je zou op school eens na kunnen vragen of jullie toegang hebben tot digitale catalogussen als "Equine Veterinary Journal", daar staan veel onderzoeken in met betrekking tot bitten. Volgens mij ook bitloos, maar dan meer in samenhang met bitten en niet op zichzelf staand.

Ik moest zojuist iets opzoeken en ik viel eigenlijk stijl achterover wat er eigenlijk allemaal onderzocht is. :j Dat wordt veel leeswerk. :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sberg en 66 bezoekers