Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:38

Ja, ik heb inderdaad altijd WAT.
Is het niet over gewone stijgbeugels versus gedraaide (IJSlander)stijgbeugels, dan heb ik na verloop van tijd wel weer een ander punt waarover ik me dingen af begin te vragen.

Dat is nu dus zo met mijn overigens geweldige Wintec 500 dressuurzadel, daar rijd ik heerlijk mee, zowel dressuur als buiten, maar langzamerhand begin ik me te ergeren aan die dikke kniewrong, die zit bij mijn Wintec met klittenband onder het blad, en kun je dus ook hoger of lager neerplaatsen.
Ik heb echter niet het gevoel (letterlijk) dat ik er lekkerder of beter mee zit dan zonder (voorheen reed ik met een ouderwets zadel dat amper kniesteunen/wrongen had), maar eerder en in toenemende mate het gevoel dat ik minder goed direct om het paardenlijfheen vouw met mijn benen.
Dat ik er als het ware niet genoeg direct contact mee heb, het blijft uiteindelijk toch wat kunstmatig aanvoelen.

Had ik dat dan niet de eerste keer toen ik op die Wintec ging rijden?
Jawel, dressuurinstructeur trok meteen de kniesteunen er af en plaatste ze anders (hoger) op het klittenband, maar meteen dacht ik al: waarom moet dit eigenlijk?

Je went er aan, maar nu ik al tijden er mee rijd, begint het me meer en meer "dwars" te zitten. Heb het gevoel dat ik niet zit zoals ik "zou moeten" zitten, heb het idee dat ik "aanleg" met knie en been ipv aansluit.

Zal en kan ik die steunen gewoon er af halen/latenof haal ik dan heel het opzicht uit het model Wintec, of kan ik beter een geheel ander type zadel met minder kniewrong en meer close contact zoeken?
Ik rijd liefst met zo lang mogelijk been.

Tips, ervaringen, ibnvalshoeken gevraagd!

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:59


Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:11

Zaten er bij aankoop van je zadel geen 'standaard' kniewrongen op? Dat zijn best smalletjes. Die zijn voor jou dan misschien wel beter!
Of ja tuurlijk, je kan ze er ook geheel vanaf halen hoor, je merkt toch vanzelf wel hoe dat zit/rijdt..?
Succes ermee :)

Anoniem

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:21

Ik zou beginnen om de kniewrongen er eens af te halen en kijken hoe dat bevalt, een ander zadel kan altijd nog ;)

Zelf heb ik de wrongen van mijn zadel er ook onlangs af gehad (wel een heel ander zadel, maargoed) en dat zit echt een stuk fijner :j

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:14

Ik heb ook geen kniewrongen op mijn Wintec 500 zadel vind dat niet lekker rijden! Ik zou ze er gewoon af halen en het een tijdje proberen je kunt ze er altijd weer aan maken.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:16

Wij hadden eerder een wintec en reden altijd met de kniewrong heel hoog, dressuurstyle zullen we maar zeggen.
Nu heb ik een tekna en wij konden daar qua kniewrong niet mee overweg. Grote erop gehad, was niets, kleine erop, was ook niets. Alles eraf gehaald en nu zit het prima :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:50

emma525: nooit geweten dat er losse kniewrongen bij Bates en Wintec zadels verkrijgbaar waren, bedankt voor je info, weer wat geleerd!

Dabo: ja het zijn volgens mij gewoon kleine dressuur-kniewrongen (zaten bij het zadel), maar ik vind ze in mijn gevoel zo klein niet, ik vind zo'n stuk tussen mijn knie en paard eigenlijk nogal hinderlijk aanvoelen

Zijn er nog meer mensen die ze er gewoon tussenuithalen, ook met dressuur-rijden?
En hoezo zitten ze er eigenlijk standaard op?

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:53

Ik heb dan wel geen wintec maar aan mijn zadel daar zitten ook verwisselbare kniewrongen op, ik heb ze er ook gewoon afgehaald en om eerlijk te zijn merk ik geen verschil...

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:58

Ik denk dat ze erop zitten om wat meer steun te bieden aan je been. Wordt wat meer in de juiste houding gelegd. Veel dressuur ruiters houden daar van.
Wij rijden dus Z dressuur zonder knie wrong, is echt geen verschil hoor.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:52

Kniewrongen zijn eigenlijk ook gewoon storende wiggen tussen ruiter en paard, ik vind het ook niks :n
Doe mij maar verdikkingen die tegen je been aan liggen (in plaats van half eronder) zoals dijwrongen.

Maar veel mensen zijn het nu eenmaal gewend dus die willen graag kniewrongen hebben.

Het voordeel van klittenband wrongen onder je kniestukken is dat je ze eraf kunt halen dus gewoon eraf trekken zou ik zeggen :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:17

pmarena: ja, precies dat woord zocht ik eigenlijk: wiggen.

Ben niet meer van de jongste generatie, maar ook weer niet van de "opa vertelt"-generatie, hahaha, toch is dit mijn eerste zadel met van die "wiggen" tussen knieblad en zadel. Reed tot niet zo lang geleden altijd op vrij platte zadels (ook plat qua "zit" (lepel)).Zat ook nooit zo'n ding tussen.
Goede lederen zadels (ook ouderwetse) gaan natuurlijk lang mee, vandaar misschien.
Ben daardoor denk ik toch meer een soort "close-contact" rijder geworden.
De diepere zit in mijn nepleren Wintec vind ik echter dan weer niet storend.

Had ze er vandaag meteen er af/onderuit willen "scheuren", maar gezien het meer dan afgrijselijke weer besloot ik het rijden vandaag maar even over te slaan ...

Ik vraag me overigens ook af of je nou echt beter gaat zitten/rijden met die dingen, zoals iemand hierboven heeft gepost "dwingt" het je been (knie?) meer in een juiste (?) houding, maar is dat wel wenselijk, je hoort toch juist naar gelang je eigen bouw en bouw paard een zo ONgedwongen mogelijke beenhouding na te streven?
Ik zie wel heel veel topruiters (ZZplus) met die dikke wrongen rijden, dus zal het dan toch meerwaarde hebben of is het gewoon tegenwoordig in de dressuur gebruikelijk?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:27

Ik ga voor "gebruikelijk"...mensen leren nauwelijks meer een goede, onafhankelijke zit aan waardoor heel veel mensen zo diep mogelijke zadels met zo dik mogelijke wrongen willen.

Vroeger hoorde je nog wel dat je als beginnende ruiter je zadel / stijgbeugels of zelfs teugels / bit moest verdienen, je begon zeg maar met niks aan de longe en pas als je fatsoenlijk de gangen uit kon zitten, dan kreeg je een zadel en stijgbeugels, zodat je niet op een zadel leerde rijden maar echt op een paard :j

En de zadels waren vroeger ook gewoon platter / simpeler inderdaad :P

Het valt me wel op dat je tegenwoordig steeds meer dijwrongen in plaats van kniewrongen ziet, die zijn dan vaak wel erg groot maar wat mij betreft stukken beter :j

Zitten niet als een wig onder je been (krijg je alleen maar een spreid-zit van die i.m.o. nergens goed voor is...) maar die blokken liggen tegen je been aan zodat je er toch wat steun aan ervaart bij rare / snelle bewegingen van het paard :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Nou erger ik me weer aan die dikke kniewrongen....weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:10

Ja, da's mij ook opgevallen, die dijwrongen. Weet nog niet wat ik daarvan vind, ieg gaan die kniewrongen er bij mij meteen af, want ook ik had het idee dat je daar niet meer maar juist minder contact met je paard hebt (niet te verwarren met het willen aanknijpen van je knieeen, dat is sowieso uit den boze als je goed wil zitten). Ik kan overigens ook niet tegen een bontlaag/lamsvel of whatever onder het zadel,om dezelfde reden, heb het gevoel dat ik dan juist minder fijn weer met zit en gewichtshulpen kan doorkomen, toch zie ik (ook weer vooral in de wedstrijdsport) heel vaak zadeldekjes met daarop nog een bont-ding, waar is dat dan weer voor, denk ik dan....maar ik ben sowieso een zeikerd die alles bevraagt wat doorgaans als gebruikelijk wordt gezien en voor zoete koek wordt aangenomen.
Van stijgbeugels tot hoofdstellen en bitten, ik moet er het mijne van begrijpen, ik probeer wel alles zelf in de praktijk uit op mijn eigen paard, ga dus nooit van een papieren theorie uit.

Ik zal mijn bevindingen zonder de Wintec-wrongen laten weten zodra ik zelf zonder heb gereden.