Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:55

Ik heb eigenlijk nog met geen een van mijn paarden peesblessures opgelopen en ik draag ze elke keer bij het rijden. Nooit problemen mee gehad hoor. Ik snap de fuss niet zo. :?

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:03

Ik hoorde laatst zelfs dat een dierenarts (zonder optische beoordeling, alleen via de telefoon) aanraadde om een paard met een schiefel 's nachts op stal te zetten en maar een paar uur in een kleine paddock/wei met peesbeschermers om... Persoon in kwestie heeft dit advies overigens verder niet opgevolgd, paard maakt het prima en heeft geen last van de schiefel, maar waarom zou een dierenarts zoiets adviseren?

Zijn de 3-in-1 beschermers wel oké dan, trouwens?

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:05

Jorinda schreef:
Ik hoorde laatst zelfs dat een dierenarts (zonder optische beoordeling, alleen via de telefoon) aanraadde om een paard met een schiefel 's nachts op stal te zetten en maar een paar uur in een kleine paddock/wei met peesbeschermers om... Persoon in kwestie heeft dit advies overigens verder niet opgevolgd, paard maakt het prima en heeft geen last van de schiefel, maar waarom zou een dierenarts zoiets adviseren?

Zijn de 3-in-1 beschermers wel oké dan, trouwens?



Omdat als een paard een schiefel aantikt je daar meestal helemaal niet vrolijk van word. En het aantikken van een schiefel (de kans) is vele malen groter dan het te warm worden onder beschermers als ze niet intensief aan het bewegen zijn (dus een uur intensief trainen)

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:08

mavantos schreef:
Jorinda schreef:
Ik hoorde laatst zelfs dat een dierenarts (zonder optische beoordeling, alleen via de telefoon) aanraadde om een paard met een schiefel 's nachts op stal te zetten en maar een paar uur in een kleine paddock/wei met peesbeschermers om... Persoon in kwestie heeft dit advies overigens verder niet opgevolgd, paard maakt het prima en heeft geen last van de schiefel, maar waarom zou een dierenarts zoiets adviseren?

Zijn de 3-in-1 beschermers wel oké dan, trouwens?



Omdat als een paard een schiefel aantikt je daar meestal helemaal niet vrolijk van word. En het aantikken van een schiefel (de kans) is vele malen groter dan het te warm worden onder beschermers als ze niet intensief aan het bewegen zijn (dus een uur intensief trainen)


Inderdaad volgens mij kun je het op dat moment enigszins te vergelijken met scheenbeschermers bij voetballers. Je scheenbeen is zo gevoelig dat wanneer je daar een trap tegenaan krijgt, dat niet echt een pretje is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:10

Zolang jij ze draagt, lijkt het me ook niet echt een probleem :') (geintje)

het artikel dat ik in de OP geplaatst heb, geeft aan dat er peesblessures ontstaan dóór het gebruik van peesbeschermers specifiek het neopreen in peesbeschermers.

dus dat jij er nooit problemen mee hebt gehad, lijkt mij enigszins vergelijkbaar met de opa die altijd heeft gerookt en 90 is geworden.
ik heb telefonisch contact gehad met een aantal zorgverzekeraars voor paarden, die gaven allemaal aan dat het aantal kreupelheden is toegenomen, wat van buitenaf kwam (aantikken bijvoorbeeld) was 5 % ofzo, van binnenuit was 95%. Het overgrote deel waren peesblessures.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:12

Dat begrijp ik, maar als neopreen niet ademt, zal het na 3/4 uur op de paddock dan niet net zo warm zijn als een uurtje intensief trainen?

Anoniem

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:14

Lijkt me uiteindelijk wel, maar denk dat het risico op aantikken van de schiefel dan groter is :?

zelf geen ervaring mee, je zou het na moeten vragen aan de dierenarts :)

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:14

Kan het ook geen combinatie van factoren zijn: zadelmak maken met 3, niks te half jaartje vakantie maar dadelijk door inrijden. Als je bv. kijkt wat jonge paarden moeten presteren die cyclus wil rijden (in BE) De 6jarigen moeten Z klaar zijn.
Kan het dus ook niet dat we veel prestatiegerichter zijn geworden?
Heb ik toch geluk gehad, dan heb ik al 4 paarden op stal gehad die rookte als opa die 90 is mogen worden :)

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:16

Jorinda schreef:
Dat begrijp ik, maar als neopreen niet ademt, zal het na 3/4 uur op de paddock dan niet net zo warm zijn als een uurtje intensief trainen?



Mijn paard stond in het begin ook ruim 2u met zijn peesbeschermers (neopreen) in de weide. Het was weliswaar warm, maar niet zo warm als na een uur intensief trainen (Z2 niveau).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:16

Kirsha schreef:
troi schreef:
Ik vermoed eigenlijk dat neopreen ook vooral goedkoop is, en doordat het nauwelijks onderhoud nodig heeft en niet snel slijt is het natuurlijk voor de onwetende koper ideaal..


Dat denk ik dus ook. Neopreen singels bijvoorbeeld kun je ook makkelijk afborstelen en zijn lekker goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Daarbij komt dat het overgrote deel van de peesbeschermers die je in winkels tegenkomt gevoerd zijn met neopreen, waardoor je er eigenlijk niet over nadenkt en het voor kennisgeving aanneemt dat dit spul erin zit.

Toevallig dacht ik hier vanmiddag nog over na. Ik had mooie peesbeschermers gezien, uit de hogere prijsklasse, dus ik ging er eigenlijk al bijna vanuit dat deze zonder neopreen zouden zijn (logische redenatie ook, not). Totdat ik research op internet deed, toen ben ik er meteen vanaf gestapt. Neopreen prima, maar niet om de pezen van mijn paard :)


Terwijl een neopreen wintersurfpak al weer tegen de 300 a 400 euro loopt.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:17

Haha ik (als je het tegen mij had) voetbal iig niet :P maar ik vond het wel een goede vergelijking mbt de schiefel

*back on-topic*

Maar dat zijn wel serieuze cijfers! Alhoewel dit niet betekent dat 95% of een deel ervan in staat voor de schade door peesbeschermers. Verstappingen, overbelasting en dergelijke zitten daar natuurlijk ook bij.
*krijgt ondertussen nog meer zin om dat onderzoek na diploma op te starten..*

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:18

Klopt het dat peesbeschermers met lamswol minder warm zijn dan neopreen?

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:19

Zijn de dressage boots van pagony dan ook slecht????

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:21

Ik heb het niet hellemaal gelezen.

Maar ik heb de merk Harry's horse qhp en volgens mij BR zit daar ook dat spul in?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:24

Goed topic! Het zijn meestal goedkope beenbeschermers die neopreen aan de binnenkant hebben. Onder een bandage wordt een been al vaak veel minder warm als onder neopreen. En voor bescherming kun je dan zo`n scheenbeschermer die voor voetbal gebruikt wordt meebandageren. Dan blijft het geheel meestal nog koeler als onder een goedkope beschermer. Of gewoon ietsje meer uitgeven en beschermers aanschaffen van fatsoenlijk materiaal. Die beschermen vaak ook beter als ze echt eens serieus aantikken, want bij die goedkope modebeschermers trappen ze er zo doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:25

tuurlijk, denk ook best wel dat het een combinatie van factoren is, slechte bodems zijn ook niet bevorderlijk bijvoorbeeld, komt best veel voor. maar dan nog, het paard in het artikel wat ik aanhaalde, liep op de beste bodems, werd optimaal verzorgd..... toch een peesblessure......

linn_x: ik weet niet waar die van zijn gemaakt, dus kan ik zo niets over zeggen.

BA stable: klopt, er zit meer bij, maar vond het een vrij schokkend cijfer wel. verstappen schijnt verrassend weinig voor te komen bij paarden trouwens, blijkbaar zijn ze niet zo klungelig als veel baasjes willen doen geloven.

Bijna alle merken, het is dat zwarte, rubberachtige spul binnenin.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:30

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar ik ga toch maar rens op zoek naar andere bescherming :j. Welke materialen zijn in dat geval het beste? Ik heb in het verleden crossbeschermers (air-cooled) gehad en ik was daar erg te spreken over :)!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:36

knetterhard schreef:
Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar ik ga toch maar rens op zoek naar andere bescherming :j. Welke materialen zijn in dat geval het beste? Ik heb in het verleden crossbeschermers (air-cooled) gehad en ik was daar erg te spreken over :)!

Ligt er ook aan wat voor sport je met je paard doet. Als je vlak dressuur rijd kun je vaak met iets lichts of zonder, ga je springen of crossen, dan kun je wat meer bescherming gebruiken voor als het paard in de landing met de achterbenen de voorbenen zou aantikken.
Je hebt leren beschermers die aan de binnenkant met zacht leer zijn gevoerd, maar de meeste goedkopere leren beschermers zijn van binnen ook neopreen.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:40


Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:56

Toen we onze pony kochten had hij ook een schiefel. Deze is nu volledig verdwenen. Dit komt mede door het altijd dragen van peesbeschermers tijdens het rijden. Dus er zit ook weer een goede kant aan die dingen.

Ik ben het wel met je eens dat de temperatuur van de pezen behoorlijk kan oplopen. Dit is niet bepaald goed voor de pees. Maar aan de andere kant beschermen ze ook weer. Ikzelf koel de pezen in de zomer altijd na het rijden. Geen idee of het goed is, maar mijn pony vindt het heerlijk. Ik rij met de BR ultimo peesbeschermers hier worden de pezen al minder warm als in gewone neopreen peesbeschermers.

Wat ik me wel afvraag is of het ook geldt voor de beenbeschermers van verdus bijvoorbeeld. Deze zijn toch behoorlijk prijzig, maar de meeste hebben wel neopreen aan de binnenkant.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:58

Het is bekend dat een temperatuur van 42,5 graden Celsius zorgt voor vroegtijdige dood van fibroblast cellen. Dit zijn cellen die onwijs belangrijk zijn in bindweefsel (en ze komen o.a. voor in peesweefsel) en ze zorgen voor de aanmaak van o.a. collageen (pees)vezels...

Tijdens een gewone galop kan de temperatuur in een blote (dus zonder bescherming) buigpees van een paard oplopen tot 43 tot 45 graden!

Men vermoedt dat de vroegtijdige dood van de fibroblast cellen invloed hebben op de kwaliteit van de collageen(pees)vezels, en daarmee dus hoe snel een peesblessure opgelopen wordt.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:59

Rubio_lover schreef:
Wat ik me wel afvraag is of het ook geldt voor de beenbeschermers van verdus bijvoorbeeld. Deze zijn toch behoorlijk prijzig, maar de meeste hebben wel neopreen aan de binnenkant.

Die van verdus hebben een soort stof aan de binnenkant. Ze zijn zeker koeler als die met neopreen en het zand en zweet koekt er ook niet zo in aan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:16

Ik rijd d'r alleen mee als ik echt met me bijrijpaard ga werken met buitenrit of gewoon hobbelen door de bak dan doe ik ze niet om. Maar alleen als ie echt aan het werk gaat merk ik dat ie veel meer tikt hij is namelijk erg lui.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:23

Focussed schreef:
Yamcha schreef:
Leer ademt ook, is huid namelijk, als een huid niet zou ademen, overleefde je het wss maar een uur of 2 buiten je moeder, en iedereen hier is ouder dan dat.


Verklaar je nader?


Ik vermoed dat er neopreen in zit voor de schokabsortie.

Ik twijfel. Een peesbeschermer gebruik je om het ene been te beschermen tegen de trappen die worden toegebracht door het andere been (tenminste, als je een paard hebt dat z'n poten niet normaal kan neerzetten) Maar als ik een trap van een hoef zou krijgen tegen mijn neoprenen laars, reken maar dat ik dat voel hoor.

Ik denk dat neopreen gewoon een redelijk goedkope optie is. In elk geval goedkoper dan leer oid.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:29

x_Quinta_x schreef:
Ik heb eigenlijk nog met geen een van mijn paarden peesblessures opgelopen en ik draag ze elke keer bij het rijden. Nooit problemen mee gehad hoor. Ik snap de fuss niet zo. :?

Zelfde ervaring hier. Al 30 jaar altijd peesbeschermers om gehad en nog nooit problemen.
Van de vroegere Gera met de klipjes , tot leren tot die van neopreen.
Ook de eerste witte plek moet nog komen. Die krijg je niet van goed gebruik, maar van vieze schurende of te strak aangetrokken beschermers.