Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BAStable

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:32

Toevallig heb ik hier een paar jaar geleden mijn profielwerkstuk (6 vwo) over gedaan. Ik heb oppervlakkige metingen gedaan en bepaalde berekeningen gemaakt. Bij een temperatuur van 45 graden Celsius gaan fibroblasten kapot waardoor bindweefselcellen niet kunnen vernieuwen. Tijdens mijn oppervlakkige metingen (rekening houdend met temperatuurverschil buiten de huid en onder de huid) kwam ik niet aan de 45 graden Celsius. Natuurlijk is dit geen goede betrouwbare meting aangezien ik het buiten de huid gemeten heb.
Ik heb toen wel te horen gekregen dat hier serieus onderzoek naar gedaan wordt. Maar telkens wanneer ze dicht bij de ontknoping zaten, haakten de sponsoren af. Er wordt natuurlijk momenteel zoveel winst gemaakt op de peesbeschermers. Als écht naar buiten komt dat peesbeschermers schadelijk zijn, heeft dit een grote invloed op de economische markt..

Momenteel studeer ik Diergeneeskunde en mocht de kans zich voordoen, dan zou ik hier heel graag een onderzoek naar doen: welke schade de temperatuur van peesbeschermers en bandages kan aanrichten.

Het neopreengedeelte dient overigens, volgens mij, als schokdemper en als bescherming. Want dat is eigenlijk dé functie van peesbeschermers: beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Ik heb mijn profielwerkstuk nog ergens op de computer staan, mocht iemand geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag via PB. Het is wel vwo-niveau.. ;)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:37

MissMiekjee schreef:
Aranel schreef:
Hmm je hebt best een punt TS.. Ik altijd maar roepen dat ik tegen bandages ben vanwege de warmte die niet wegkan, maar dat synthetische neopreen is natuurlijk ook niet alles als het om warmte kwijtraken gaat.

Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.

Bandages zijn juist beter als het gaat om warmte afvoer dan peesbeschermers. Dat bandages niet veel bescherming bieden is een ander verhaal, maar als het om temperatuur gaat komen bandages beter uit de bus.

Beenbescherming die wel warmte doorlaat, dan kom je al in de richting van leer of crossbeschermers. Die hebben luchtgaten, gladde binnenkant, nylon ipv neopreen enz. enz.
Het is natuurlijk wel minder charmant, maar die zijn er speciaal voor gemaakt om warmte af te voeren. Ook de prijs is misschien een minpuntje.

Dit denk ik juist niet.. Als je bandages omdoet, doe je eerst de onderlappen om en daarna de bandages. Dat lijkt me behoorlijk warm en lucht dicht. Peesbeschermers zijn van de voorkant open (integendeel van een duikpak..) Maar nogmaals, dit is een zeer interessant studie-object :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:08

mavantos schreef:
Jorinda schreef:
Ik hoorde laatst zelfs dat een dierenarts (zonder optische beoordeling, alleen via de telefoon) aanraadde om een paard met een schiefel 's nachts op stal te zetten en maar een paar uur in een kleine paddock/wei met peesbeschermers om... Persoon in kwestie heeft dit advies overigens verder niet opgevolgd, paard maakt het prima en heeft geen last van de schiefel, maar waarom zou een dierenarts zoiets adviseren?

Zijn de 3-in-1 beschermers wel oké dan, trouwens?

Omdat als een paard een schiefel aantikt je daar meestal helemaal niet vrolijk van word. En het aantikken van een schiefel (de kans) is vele malen groter dan het te warm worden onder beschermers als ze niet intensief aan het bewegen zijn (dus een uur intensief trainen)

Inderdaad volgens mij kun je het op dat moment enigszins te vergelijken met scheenbeschermers bij voetballers. Je scheenbeen is zo gevoelig dat wanneer je daar een trap tegenaan krijgt, dat niet echt een pretje is..

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:17

Haha ik (als je het tegen mij had) voetbal iig niet :P maar ik vond het wel een goede vergelijking mbt de schiefel

*back on-topic*

Maar dat zijn wel serieuze cijfers! Alhoewel dit niet betekent dat 95% of een deel ervan in staat voor de schade door peesbeschermers. Verstappingen, overbelasting en dergelijke zitten daar natuurlijk ook bij.
*krijgt ondertussen nog meer zin om dat onderzoek na diploma op te starten..*

BAStable

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

Filmpje (NIET voor zwakke magen etc.!!)
http://www.youtube.com/watch?v=WHlqZ6VZvKE
Vanaf ongeveer 16 min zal je zien wat er gebeurt met de pezen bij beweging.
En rond de 18 minuten wat er gebeurt als het paard op dat moment een tik tegen zijn pees aan krijgt (zonder bescherming). Uiteraard is dit bij renpaarden, maar het is wel een eye-opener vind ik :)
Het heeft niet zo zeer met de temperatuur te maken maar wel met bescherming.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie