Bitloos dresuurhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:54

Ik heb een vraagje over een geschikt hoofdstel voor dressuur (en eventueel een sprongetje) voor een sterk paard. Ik heb een paar maanden geleden een paard gekocht dat erg sterk is (en zich soms nog sterker maakt). Het is een paard van 21 jaar met een megagrote truckendoos dat meer kent dan ik. Laten we het maar houden op kamulet humor :D

Nu is het zo dat hij op bit werd gereden, en daar ben ik mee doorgegaan. als hij een bit inheeft zet hij deze vast en maakt zich heel sterk. Hierdoor is het voor mij heel lastig om hem erdoorheen te rijden of een keer door te pakken. Hij loopt daardoor te sukkelen en geeft niet na. Hij is altijd door de oude eigenaresse gereden door druk te zetten en hem te laten nageven, en zodra hij nageeft te geven/los te laten (uiteraard van achteren naar voren gereden). Een methode die denk ik meer mensen gebruiken. alleen ben ik niet zo sterk en heeft mn paard dat door. Ik pak de teugels korter maar hij hangt net zo veel tegen dat ik hem niet vast kan houden. ondanks dat hij wel voorwaarts is (1 van de truuckjes uit die hele grote doos :P )

Nu had de eigenaresse hem ook een tijdje op een hackamore gereden en zij heeft mij aangeraden dit te proberen. Dus haar hackamore geleend en nu twee keer mee gereden. Nu kan ik hem daar een stuk fijner op rijden en hij loopt er ook prettiger op. je kunt merken dat hij het wel fijn vindt. Alleen nu heb ik gelezen dat op een hackamore tot 4x de druk komt dan die je in je handen hebt. Hij is op de hackamore een stuk makkelijker te rijden, maar hij zoekt nog steeds deze druk op. Iets wat ik een beetje raar vindt. Hij gaat het niet uit de weg, terwijl hij dat makkelijk kan.

Ik ben absoluut niet hard in mijn handen (ik ben eigenlijk veel te lief en heb al snel een schuldgevoel, daar maakt hij ook dankbaar gebruik van :P ) Toch zit het me niet helemaal lekker om dan dressuur te rijden met een hackamore omdat er druk op blijft staan. Al heb ik het idee dat hij deze druk niet als vervelend ervaart. hij loopt veel beter voorwaarts zonder bit en loopt makkelijker en blijer.

Nu zit ik in dubio. Hij loopt lekker en tevreden op de hackamore en ik kan hem gewoon rijden zoals het hoort, dus qua gevoel en wat mijn paard zegt zou het goed moeten zijn. Aan de andere kant lees je overal dat dresuur met een hackamore eigenlijk niet zou moeten.

Wat is wijsheid in deze?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:10

Als hij zich zo sterk maakt dat hij zich niet meer laat sturen hoe wil je dat dan rijtechnisch oplossen?
Sturen op mn benen daar luistert hij wel naar, maar in linkerstelling door een rechtse bocht is toch niet helemaal wat ik graag wil. daarbij maakt hij zich zo sterk, dat ik de teugels helemaal achteraan (dus lang) heb anders hou ik hem niet. En toch is hij heel voorwaarts en reageert op elke spiertrekking van mijn been (dat heb ik er dus al wel aan gereden in die twee maanden)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:13

Hij zet vast met bit. doel je daarop? of op de druk die hij opzoekt in de hackamore?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:24

Yamcha schreef:
pluisje88 schreef:
Als hij zich zo sterk maakt dat hij zich niet meer laat sturen hoe wil je dat dan rijtechnisch oplossen?
Sturen op mn benen daar luistert hij wel naar, maar in linkerstelling door een rechtse bocht is toch niet helemaal wat ik graag wil. daarbij maakt hij zich zo sterk, dat ik de teugels helemaal achteraan (dus lang) heb anders hou ik hem niet. En toch is hij heel voorwaarts en reageert op elke spiertrekking van mijn been (dat heb ik er dus al wel aan gereden in die twee maanden)

Dan moet je er vooral een trekwedstrijd van gaan maken, als je denkt dat dat niet rijtechnisch kan :)

ik ga m'n geld alleen dan niet op jou zetten, als je het niet erg vindt :D

Je stuurt niet met je benen lief, je stuurt met zit en gewicht.
elk paard gaat in het begin met linkerstelling door een rechtse bocht als je (imo) correct gaat leren sturen. En? Ga je er dood aan? Nee toch?
Dat trekt vanzelf weer recht, naarmate je paard rechtgerichter wordt, maar als jij met je binnenteugel stuurt en op je handen halthoudt, dan gaan paarden de kaak en nek (en rug) vastzetten. De enige manier waarop hij gaat loslaten is als jij loslaat, en dat betekent dus neit meer met je handen sturen, of tempo proberen te bepalen.
Een paard houdt alleen maar vast als ie geen reden heeft om los te laten.


Wat fijn dat jij vanachter een beeldscherm kunt zien hoe mijn rijkunsten zijn. Echt top! +:)+
hij is 21, heeft wedstrijden gelopen en kent alles. galopwissels e.d. zitten er gewoon op, dus het is geen lompe boeren knol.

Ik hou mijn handen niet vast (anders kon ik hem wel houden lijkt me?) en halthouden doe ik door te gaan zitten en been ietsje eraf. dan staat hij. maar echt super dat jij het wel kunt O:) Wil je erop? ben benieuwd of hij met jou de sterren van de hemel danst....

Daarbij antwoordt dit totaal niet op mijn vraag. Ik heb met name gevraagd of een hackamore geschikt kan zijn voor dressuur of dat er iets anders geschikter is
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 03-12-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:27

moonfish13 schreef:
Kan je met losse teugel rijden met dit paard?
Gooi je teugels eens los en ga eens proberen te rijden zonder je teugels.
Dus schakelen zonder teugels, terugrijden op je zit en dergelijke.
Focus op je eigen houding, gas, rem zonder teugels.
Dan zal misschien het kwartje bij jezelf vallen dat je toch teveel doet met je handen en daar heb je alleen maar profijt van van dat besef.



Sturen, gas en rem lukt prima als ik hem helemaal los laat. ik stuur hem zo de bak door met alle oefeningen :j Alleen als je dus een stapje verder wilt, oppakken en van hem verlangt dat hij uit de relax modus komt, dan doet hij het dus

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:41

Yamcha schreef:
Misschien moet je dan een en ander wat duidelijker omschrijven, jij hebt het over een paard wat zich sterk maakt, jij hebt het over dat als je op een nette manier stuur dat je paard buitenstelling pakt, daar trek ik dan m'n conclusies uit :) plus dat jij blijkbaar van mening bent dat als een paard zich zo sterk maakt, je dat niet rijtechnisch kunt oplossen..... zijn niet mijn woorden joh :D


Hij werkt tegen door zich sterk te maken. Hij laat zich moeilijk sturen niet persé omdat hij heel scheef is maar volgens mij eerder omdat hij denkt :wave: ik heb geen zin. Dit is heel erg zo bij het bit. hij wil zich gewoon niet laten sturen. pakt vast en loopt naar toe waar hij naar toe wil. Omdat ik hem onder controle heb wat betreft benen en zit loopt hij dus wel waar ik graag naar toe wil, maar zijn hoofd is op vakantie zeg,aar :j

Bij de hackamore is hij welwillender en denkt zelf mee. Hij zoekt hierin ook meer de aanleuning op. Ik merk gewoon dat hij het wel prettig vindt. Alleen vind ik dan weer dat idee dat de hulp (die bijna niks is) 4x versterkt wordt. Paard schijnt er weinig last van te hebben blijkbaar. hij reageert er niet heftig op of wat dan ook.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:20

Hij weet de knopjes heel goed te zitten. ik nog zijn knopjes nog niet niet ;) hij wordt altijd netjes nagekeken door de tandarts en de osteopaat is ook geweest.

Sidepull heb ik niet geprobeerd nee. Heb hem trouwens ook pas net (paard) en begin nu een beetje uit te proberen. Helaas heb ik niet veel financiele ruimte om iets duur te kopen en erop te gokken dat hij er lekker op gaat lopen. Misschien is het wel iets om ooit te gaan doen :j oude eigenaresse heeft ook een tijdje kingekruist gereden. Hier liep hij volgens haar ook wel lekker op, maar ik vind het qua release niet echt lekker eigenlijk

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:32

Nee dat neusbot breken daar heb ik het niet over idd. Ben het helemaal eens met je wat dat betreft :j

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:35

Dat laatste heb ik bij mij ook geprobeerd alleen is die van mij daarvoor niet onder de indruk. die denkt aaah lekker * kop aan de grond*

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bitloos dresuurhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:39

Hahaha ja idd. Dat bedoelde ik dus met tuckendoos ;) dat oudje heeft me te pakken :D

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers