Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellen83
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-04-10

Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 16:59

Hallo Allemaal,

Ik blijk een paard met een extreem korte rug te hebben. Mijn zadel bleek veel te lang, dus op zoek gegaan naar een geschikt zadel. Maar.. dat is (zoals velen zullen beamen) zeker niet gemakkelijk. Ik heb daarom eerder een topic geopend, maar wat me opvalt is dat mensen wel merken en modellen noemen, maar niet vermelden hoeveel de lengte van het DRAAGVLAK bedraagt. Of aankomen met de optie om zadels op maat te maken. Als je paard volop in de groei is, is dit weggegooid geld. En lang niet iedereen is gecharmeerd van boomloze zadels. Naast het draagvlak van het zadel, heb je het draagvlak van het paard:

- Het draagvlak van het zadel is van voren naar achter gemeten. Dat gedeelte raakt de rug.
- het draagvlak van het paard is van 3 vingers na de schouder gemeten tot de 18e rib. Daar mag het zadel liggen en kan het paard jou dragen. Draagvlak van het paard kan je zadelpasser je vertellen, maar je kan het dus ook zelf meten.

Er zijn zoveel mensen mij voor geweest met allemaal dezelfde vraag: "ik zoek een zadel geschikt voor een paard met een korte rug", maar ondanks inspanningen van andere Bokkers blijft het een crime! Dat kan toch makkelijker?

Als wij nou met z'n allen onze zadels opmeten, dan kan men gerichter zoeken. Nu te toch bezig zijn, kunnen we er ook bij zetten hoe het zit met de boom (verstelbaar? aanpasbaar?) en de kamer (geschikt voor lage/hoge schoft).

Hoe te werk gaan? Vul bij elke post de volgende gegevens in:

Merk:
Model:
Type zadel (DR, VZ, SP):
Hoeveel inch:
Draagvlak:
Boommaat:
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten):
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft):
Overige informatie:


Om deze topic overzichtelijk te houden, alléén de informatie vermelden die gevraagd word en belangrijk is (kun je kwijt onder "overige informatie).

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Mijn dank is in ieder geval groot! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door ellen83 op 01-12-13 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: [b]Paard met korte rug? Lees dan even verder!![/b]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:02

Wat is er mis met een goede zadelpasser dit te laten dien? Imo is dit zijn beroep dus neem aan dat hij dit wel weet... Toch?

ellen83
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:06

Celiien schreef:
Wat is er mis met een goede zadelpasser dit te laten dien? Imo is dit zijn beroep dus neem aan dat hij dit wel weet... Toch?


Omdat mensen niet alleen afhankelijk willen zijn van het aanbod van een zadelmaker. Die heeft immers ook niet alles op voorraad of hebben daar het budget niet voor.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:24

Maar die kunnen toch aangeven welke zadels de juiste maten hebben?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:26

Ik heb ook duizenden euro's aan geld uitgegeven aan zadels, dit is de huidige :)

Merk: Barefoot
Model: Barrydale
Type zadel (DR, VZ, SP): DR
Hoeveel inch: maat 1
Draagvlak: ?
Boommaat: nvt
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, aan alle maten
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): nvt
Overige informatie:

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:29

Zal morgen het draagvlak van mijn tekna is voor je opmeten.

ellen83
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:24

Dankje Antje_vip! Ik zie graag de gegevens tegemoet ryukapple!

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:30

Hier een paard met een vrij korte rug. Na 12 zadels zijn we uitgekomen bij de Rossner Amerika, was helaas iets te smal dus heb ik nu een Rossner Montreal gekocht.

Merk: Rossner
Model: Montreal
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: lengte vd kussens is 45 cm
Boommaat: MW, ik gok op 33
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Nee, vaste boom.
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): geschikt voor zowel hoge als lage schoft
Overige informatie: fijne diepe zit en redelijke kniewrongen.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:42

Heel veel mensen weten niet eens dat een zadel niet na de achterste rib mag liggen, ik denk dat als menig paardeneigenaar dit na gaat voelen opeens tot de conclusie komt dat hun zadel te lang is..(of het paard een vrij korte rug heeft, zelfs al is het paard 'lang') Goed voor de info, en handig dat je dit plaatst dus ts!

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:00

Celiien schreef:
Wat is er mis met een goede zadelpasser dit te laten dien? Imo is dit zijn beroep dus neem aan dat hij dit wel weet... Toch?


Niet alle zadelpassers zijn goed...

Het enigste zadel wat ik ooit heb aangekocht bij de zadelmaker bleek 4 cm te lang te zijn! Dus zelf controleren is niks mis mee :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:32

Ik kan helaas niet meten, maar wat hier gezegd wordt door elynevb is ook mijn ervaring. Ik heb een groot paard (1.80) maar echt veel ruimte heeft hij niet voor een zadel doordat hij voor het oog wel voldoende ruimte heeft, maar hij vrij lange lendenen heeft. Ik kom helaas nu maar eens per week bij hem (reistijd van 4 uur enkele reis), maar als ik er aan denk zal ik de gegevens opnemen. Er ligt nu een kn allegro op, 18 inch. En ze noemen de maat: 45. Maar dat kan ook direct slaan op het aantal inches (18 inch is 45.8cm)

ellen83
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:59

Fijn dat de Rossner Montreal er ook tussen staat! Leek me een fijn zadel, maar nu weet ik dat die niet gaat passen (heb maximaal 42 cm nodig). Thanks!

Nog meer mensen??

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:07

Ik had een haflinger met een hele korte rug.
ik overwoog een massimo met franse kussen.
uiteindelijk nooit gekocht omdat helaas de pony werd verkocht

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:18

ellen83 schreef:
Fijn dat de Rossner Montreal er ook tussen staat! Leek me een fijn zadel, maar nu weet ik dat die niet gaat passen (heb maximaal 42 cm nodig). Thanks!

Nog meer mensen??


Misschien de 16,5 inch dan eens proberen?

Ik heb een redelijke kont (broekmaat 38) en de 17 inch gaat voor mij nog goed. Ik weet niet welke broekmaat jij hebt maar met een broekmaat 34 zou je best nog in de 16,5 inch passen!

F3nn3

Berichten: 1253
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Midden-limburg

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:20


Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:23

16,5 inch is er helaas niet van rossner Montréal :n alleen 'hele' maten

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:08

Celiien schreef:
16,5 inch is er helaas niet van rossner Montréal :n alleen 'hele' maten


Maar 17,5 inch toch wel?
Wat stom dat er dan geen 16,5 inch is!!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:14

Niet meer als t goed is!

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:53

Kortom 1 of 2 cm kan dus al veel uit maken als ik het goed begrijp....
Ik doel dan op wintec 15" is 38cm en 16" is 40cm 17" is 43cm en 17,5" is 44cm

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:56

Ik heb voor twee ponys nog een zadel nodig. Bij de ene was een 15" aangepast maar goed verhaal kort die is van mijn nichtje en moet nu zelf een zadel aanschaffen. Helemaal top natuurlijk maar dan zou een 16" eigenlijk niet kunnen want dan is 2cm vrij veel toch?
Voor mijn andere pony ligt een 17" top in lengte maar heb een 17,5 op het oog. Kan voor beide pony's niet een 16 of 17,5 van iemand anders passen om te kijken of het überhaupt wel kan qua lengte......baal

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:08

JuravelOX schreef:
Kortom 1 of 2 cm kan dus al veel uit maken als ik het goed begrijp....
Ik doel dan op wintec 15" is 38cm en 16" is 40cm 17" is 43cm en 17,5" is 44cm


Mijn 17,5 inch Bates (leren versie van wintec) zadel viel met opmeten bijna uit als een 18,5 inch zadel...

Je zag ook op foto's altijd bijna meer zadel dan paard :oo

Afbeelding

En nee, zadel ligt niet te ver naar achteren.. De schouder van mijn pony staat al vrij ver naar achteren.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:15

Hier iemand met een kort breed fjordje. Hebben lang moeten zoeken maar nu hebben we een heerlijk zadel. Goed idee trouwens Ts, dit kan best handig zijn!

Merk: Massimo
Model: Dressuur II
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: lengte vd kussens is 43 cm
Boommaat: 39/40
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): 2 maten te verstellen door zadelpasser.
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): 9cm brede kamer, geschikt voor brede paarden zonder veel schoft, ook te gebruiken voor medium schoft.
Overige informatie: fijn zadel, zeer stabiel en goede dressuur zit zonder te diep te zitten.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:18

Kortom alleen dmv passen weet je of het ken of nie ken.....

ellen83
Berichten: 122
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:33

Fijn dat de massimo er tussen staat. Dit is niet de versie met Franse kussens toch? Vind je dat er genoeg wrong op zit?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:46

Maar een 'te lang' zadel... Ik neem aan dat je een zadel hebt gekozen qua inch maat waar jijzelf in past.

Een kleinere maat zadel gaat niet helpen. Sterker, gaat het alleen maar erger maken omdat je dan tever achterin het zadel zit, en hij dan juist achterin teveel druk geeft (waar hij toch al te lang is).

Ook het draagvlak, soms zie je zadels met kortere kussens achter voor paarden/ponys met korte ruggen, maar als ruiter het zadel goed vult, gaat hij juist over dat punt scharnieren, resulteert juist in veelste veel druk achter de laatste rib.

Ga gewoon naar een zadelmaker :D

Mijn zadelmaker heeft ook aangegeven dat er zoveel pony's (hij zij vooral tinkers en haflingers) met te lange zadels rijden, omdat de mensen die erop willen rijden eigenlijk gewoon te groot/stevig zijn, waardoor ze een 18 inch zadel moeten hebben, die die pony's qua lengte gewoon niet kunnen hebben, maar als het zadel echt goed past en goed 'verdeelt' en de ruiter echt in het midden van het zadel het zwaartepunt heeft, het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. En dat merk ik met mijn eigen pony ook, met 'verkeerde' ruiter (zadel net even aan de kleine kant voor ruiter, zwaartepunt te ver naar achter) drukt het zadel te ver 'achter' en met ruiter die er wel netjes in past, geen enkel probleem....

Maar goed, bij mijn pony is een 15 inch al aan de lange kant...