Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:09

Iemand zei me dat het niet logisch is als het onderaan de kin niet gekruist is, maar gewoon doorloopt zoals hier:
http://www.ej.nl/products/10000130/9610010/BITLOOSHOOFDSTEL+FRA+NANOUK+
Begrijpt een paard dit minder goed dan kingekruist?
Ben gewoon benieuwd of iemand hier een onderbouwde redenering kan voor geven.$
Ik heb enkel het systeem al geprobeerd zoals hierboven, maar misschien neem ik toch beter kingekruist?
Bedankt alvast!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:22

Naar mijn ervaring / feedback die ik krijg werkt kaakgekruist meestal beter omdat er een duidelijker onderscheid voelbaar is voor de paarden tussen links en rechts.

Maar je hebt er natuurlijk altijd paarden bij die om 1 of andere reden lekkerder lopen op een kngekruist hoofdstelletje, dat hou je toch :)

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:47

Cambiar, de foto die je laat zien is ook kin gekruist. als je goed kijkt kun je dat ook zien. Als een bitloos hoofdstel niet kin gekruist is kom je uit op side pul. Kingekruist werkt heel goed, maar je moet zorgen dat je dunne ronde touwtjes hebt, zodat die ook goed meegeven als je '' loslaat'', en niet dat ze dan blijven hangen, wat je vaak ziet gebeuren bij platte leer kingekruist.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:50

Mijn ervaring is ook dat ik met kaakgekruist een betere reactie krijg en het voor hem duidelijker is... Sidepull werkt ook wel, maar is volgens mij minder duidelijk... (tenminste, dat idee heb ik altijd) op mijn pony... Heb ook op een paard gereden die kingekruist er gewoon doorheen liep, maar met sidepull weer fijner te rijden was :S

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:55

Kaak gekruist en kingekruist is wel een verschil he! Sidepull werkt inderdaad iets minder duidelijk in, maar er zijn paarden die niet echt happy zijn met kin en/ of kaak gekruist en dan werkt sidepull weer fijner, is inderdaad per paard verschillend.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:59

Mijn paard was nog nooit bitloos bereden. Met kaakgekruist kon ik zo weg rijden!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:42

pmarena schreef:
Naar mijn ervaring / feedback die ik krijg werkt kaakgekruist meestal beter omdat er een duidelijker onderscheid voelbaar is voor de paarden tussen links en rechts.

Maar je hebt er natuurlijk altijd paarden bij die om 1 of andere reden lekkerder lopen op een kngekruist hoofdstelletje, dat hou je toch :)


Kaakgekruist heb ik nog nooit geprobeerd, wil wel eens proberen om te zien wat het effect is ;-)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:48

uudje schreef:
Kaak gekruist en kingekruist is wel een verschil he! Sidepull werkt inderdaad iets minder duidelijk in, maar er zijn paarden die niet echt happy zijn met kin en/ of kaak gekruist en dan werkt sidepull weer fijner, is inderdaad per paard verschillend.


Uudje, heb je PB gestuurd. Misschien dat jij me advies kan geven ;).
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-11-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:48

Ik vind het persoonlijk voor mij en Rena allebei niet fijn, en side-pull ook niet :P

Doe mij maar een CRB of (S) hackamore, veel prettiger en duidelijker.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:25

Bij CRB vind ik het release niet fijn, te onduidelijk. Hackamore, is ook fijn, maar gaat dan toch meer naar hetzelfde gebruik als wanneer ik met bit zou rijden.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:53

Dan bedoel je denk ik wat anders dan een CRB? Want daarbij is de release eigenlijk altijd goed :)

Afbeelding

Afbeelding

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:04

Nee, die bedoel ik de cross rope bridle, maar vind de release echt niet goed, vind het niet fijn loslaten, omdat de ring waar die touwtjes doorgaan te dicht op de kaak zitten, Dan lijkt me die Cambiar op haar foto laat zien fijner, omdat je daar meer ruimte hebt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:32

Meningen verschillen natuurlijk, je vindt iets wel of niet fijn :)

Die touwtjes kunnen eigenlijk niet anders dan los gaan rond de neus als je niet aan de teugels "trekt", want dan hangt alles gewoon naar "open" zeg maar. Je kan er geen vuist tussen stoppen ofzo maar dat vind ik juist fijn, los is los al is het maar 2 vingers, dat is voor mij release genoeg :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kin gekruist versus snoersysteem onder de kin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:37

Nadeel van CRB vind ik dat het zich niet leent voor echt dressuurmatig rijden, en dat doen kaak- en kingekruist wel.

Ik heb een kingekruist hoofdstel met plat leer. Ik ben er ontzettend tevreden over, het fijnste hoofdstel wat ik ooit heb gehad en ik vind het erg paardvriendelijk. De release is hartstikke goed en mijn paard loopt er erg tevreden en ontspannen mee. Mijn ervaring is alleen wel dat je niet direct probleemloos wegrijdt met kingekruist, want de communicatie is heel anders dan met bit. Met kaakgekruist is mijn ervaring dat je zonder omscholing probleemloos weg rijdt. Daarna stap je ook makkeljiker over op kingekruist.