Deken hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:31

Ik zit in een heus deken dilemma. Vorig jaar van puur elende geen deken opgedaan maar dat bleek ook niet ideaal. Het betreft een paard van bijna 20, hij moet wel een deken want hij verhaard vreselijk slecht. Daarnaast kweekt hij een gigantische wintervacht wat rijden ook geen pretje maakt want dan zweet hij na een tiental minuutjes alsof hij een maraton heeft gelopen.

Nu, hij heeft een hoge schoft, grote schouderbladen maar hij is niet heel breed in borst. Het probleem is dat de meeste dekens naar achteren schuiven. Zit zorgt voor een kapotte schoft, borst en nu begint zijn staart er ook onder te lijden omdat het schuurt bij het lopen.

Zijn winterdeken past wel goed (valt nog te zien hoe het dit jaar blijft liggen met zijn gestoei, maar 2 jaar geleden had hij daar geen last van) Maar het deken voor nu, de overgang op te bouwen ligt dus vreselijk.

Mijn budget is een 150-160 euro, het moet maar gewoon een regendeken met fleecevoering zijn.
Maar naar wat moet ik kijken? Ik las veel positiefs over amigo voor paarden met hoge schoft. Maar die hebben geen loopspliten, zou dat een nadeel zijn? Zijn huidige heeft dat nu ook niet, maar dat wat hij twee jaar geleden droeg als overgangsdeken had dat wel maar die lag ook slecht.

Ik weet niet meer welk merk zijn winterdeken was, ik zal er eens naar kijken. Maar ik weet wel dat we een van bucas geprobeerd hebben, een van weahterbeetha ik geloof een van rambo ook en dan nog een aantal goedkopere merken. Maargoed, misschien dat ik daar weer het verkeerde model voor had genomen.

Zijn maat klopt wel, fleecedekens ed. Blijven altijd netjes liggen.

Iemand de gouden tip?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:50

Wat heeft hij als winterdeken dat wel goed ligt?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:54

Als de pasvorm van de deken helemaal goed is, heeft een paard geen loopsplitten nodig.

Ben ook wel benieuwd naar watvoor deken je paard als winterdeken heeft. Is daar geen 100 grams van te krijgen?

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:56

Er zijn ook dekens met uitgesneden schoft. Komen uit de westernwereld, maar passen ook op de kwpn'ers ed.......goh kom even niet op de naam.....

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:59

M'n oudste heeft een hele hoge schoft en ik heb voor hem altijd verschillende type dekens van Horseware gebruikt(Amigo, Rhino en Rambo). Omdat de binnenvoering glad is heb je geen problemen met strak trekken op de schoft of een ophooping van stof op de schoft waardoor hij drukplekken zou kunnen krijgen. In het verleden een Bucas deken aangeschaft en toch een drukplek gekregen op de schoft dus voor mij niets anders meer dan Horseware.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:02

Je hebt ook dekens van Trust, die hebben blokken naast de schoft en schouder liggen zodat de deken niet op de schoft ligt ;) Ze zijn wel vrij prijzig maar nu het overal uitverkoop is en je geen deken met vulling zoekt, kan je hem misschien wel binnen jou budget vinden ;)

Ik heb zelf dekens van Horseware Ireland, ik vind ze ideaal. Ik vind de gladde voering ook ideaal, de vacht blijft er mooi glad door en gaat niet trekken zoals bij fleece ;) Bij mijn merrie krijgt ze juist heel erge schuurplekken van dekens met loopsplitten en met deze deken absoluut niet!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:14

De weatherbeeta dekens van tegenwoordig hebben een soort kussentje op de schoft. Die hebben alleen geen fleecevoering, maar een gladde binnenvoering tegen schuurplekken. Ze zijn in diverse voeringen te krijgen; 0, 100, 220 en 360 grams.

Bucas kreeg die van mij ook een drukplek van en Horseware vind ik net een jurk bij een kleinere maat. Veel "merkloze" of goedkopere zaken naar achter, schuiven achter de schoft of veroorzaken schuurplekken op de schouder. Ik heb dus zelf Weatherbeeta.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:42

Misschien is een deken met een halve hals iets???

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:46

Ik heb een amigo turnout bravo en mijn paard heeft een redelijk hoge schoft. De deken is vrij 'lang' dus valt ruim over de schoft heen en ik heb niet het idee dat deze deken schuurt op de schoft.

Geen loopsplitten is geen probleem: vaak zijn deze bij deken niet eens echt nuttig, ze zitten namelijk te laag. De Amigo is gewoon ruim zat, geen loopsplitten nodig (is bij mij ook vaak een zwakke plek waar deken nog eens stuk gaan). De Amigo is aan de voorzijde niet te verstellen, maar ook dat bevalt eigenlijk wel heel erg goed.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:02

Ik heb ook een amigo voor een oudje met hoge schoft én ingezakte rug. Die dekens komen ook wat hoger op de schoft waardoor ze eigenlijk niet op de schoft komen maar aan het einde van de hals. Loopslippen mis ik ook niet, de deken trekt zeker niet naar achteren, heb ook geen schuurplekken met de amigo!

hannieb
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:09

hoi met hannie
ik zet een spie tussen de boven kant van mijn dekens.
dat voorkomt dat mijn paard zijn manen verliest en geen drukkingen krijgt.
heb je iemand die handig is?
GROETJES HANNIE

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 00:04

Ik dacht aan de amigo hero. En dat in 50gr of 100gr.
Ik zal morgen eens kijken welk merk zijn winterdeken is. Maar daar ben ik ook niet meer zeker van of die wel goed bleef liggen, ik heb van vorig jaar uit miserie gewoon de dekens af gelaten. Ik weet alleen bij het passen enkele maanden geleden dat ik twijfelde over de dunne maar dat de dikke goed lag (stilstaand).

Hoe zit dat met een halve hals? Mijn paard heeft redelijk wat manen, wil die toch graag sparen.
Ik ga even kijken voor die dekens met kussens aan de schoft.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Edit: dus beter geen fleecevoering nemen?
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-11-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:08

Idee: heb t nog nooit geprobeerd, maar heb hier over gedacht toen ik een paard had met n hoge schoft: als je nu eens een zachte onderlegger op zijn blote lijf legt en die vastmaakt ,et een deken singel, en daaroverheen de deken? Zo'n ouderwetse singel, weet je wel, met twee kussentjes.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:51


nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:51

Ik zou een goed passende staldeken nemen, en dan voor buiten er een regendeken over. Outdoordekens hebben over het algemeen een mindere pasvorm dan staldekens.

Mijn oude merrie (toen 30) had altijd een Anky deken op. Sluit mooi hoog op de schoft en geeft geen druk. Ook een mooie lichte deken.
Zit ook nog eens een gladde voering in, waardoor je paard mooi glad blijft.

De Trust dekens zou ik niet aan beginnen, die zijn erg zwaar. En door de schoftblokken staan ze vaak wat van de hals af.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 13:57

Ik bekijk de fedimax straks eens met mijn moeder, die kan beter duits dan ik :+

Mijn oog is nu gevallen op de amigo.

Is een gewone ongevoerde goed genoeg voor deze periode? Dus vanaf dat het onder de 10 graden overdag is tot onder het vriespunt overdag? Ofja, is een ongevoerde genoeg als ik dan een 200a250 grams voor de koudere winter opleg. Of zou ik beter voor een 100 grams gaan? Momenteel heeft hij gewoon een fleecegevoerde regendeken op. Maar dat fleece blijkt dan in zijn nadeel te zijn.

Ik vond deze erg interessant van de ongevulde:
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6311/49521 Hiervoor kan ik eventueel een liner kopen zodat het een 100/250 grams wordt, maar blijft het dan even goed liggen?

En anders dacht ik aan deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6339/54265 deze kan volgens mij ook een liner onder? Al ga ik dat eerst navragen.

Maar dus in deze opties, zou ik mits wat bijleggen het buitendeken dus gewoon heel het seizoen door dragen en dan de liner afstellen op wat hij nodig heeft. Dan kan ik eventueel dit jaar nog enkel de 200 gr. kopen

Oh, of ik koop beter deze: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6303/49982
En moest die beter liggen dan zijn winterdeken, dan kan ik eventueel de liner van 200? of beter 100? kopen voor volgend jaar, of dit jaar nog.

Maar is 100 niet te warm in het begin? Soms is het dan nog een 12 graden overdag. Ze hebben net schaduw in een hoekje, maar daar gaan ze alleen in de zomer in staan om van de vliegen weg te gaan.

Misschien is het dan beter om een 0gr te kopen en een liner van 100 en dan eventueel volgend jaar een liner van 200? Dit jaar dan nog even verder gaan met zijn winterdeken.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:14

ik heb alleen nog maar horseware. vnl amigo's maar ook een rhino. Geen problemen meer met naar achteren schuivende dekens wondes op de schoft etc.

Ik heb een vrij fijn gebouwde EV met scherpe schoft. En veel dekens (BR, HH, Thermostar, lamicell, S&K en WeatherBeeta) zijn te ruim aan de hals waardoor ze tot achter de schoft schuiven met alle gevolgen.
Ik gebruik ook geen fleece meer als onderdeken, dit schuift naar achteren kan nooit in omgekeerde richting omdat het dan in de vacht "haakt". Dus zou nooit een fleecegevoerde deken kopen. Eerder een goed regendek met een zomerdekentje of 100grams onderdeken eronder.
Hier lag enkele weken terug al een 150grams staldeken met regendek op. ik leg al een regendak vanaf er veel regen of wind is en de temperatuur overdag maar rond de 15°C schommelt. Eenmaal het 's nachts afkoelt onder 10°C gaat er al een zomerdekentje bij of ineens een 100grams deken. vanaf het overdag max rond de 10°C schommelt gaat de 220grams op en uiteindelijk scheer ik toch en neem ik een 370grams.
Als je een kortere/dunnere wintervacht wil, zal je je paard toch op tijd en voldoende moeten afdekken. Als je wacht tot hij begint kou te krijgen ben je te laat met je dekens.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 21:03

Maar hoe blijft zo een onderdeken liggen? Gaat dat ook niet schuren? Ik neem dan wel een bijpassend deken er bij. Maar het zou zonde zijn als ik nu 170 euro uitgeef en hetzelfde effect heb als ervoor.

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:07

amigo is bij mij het enige deken dat echt deftig past :)

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:12

ken t een probleem.. hier een highneck deken, bevalt prima!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:16

Ik heb voor onze paarden en ponies ook alleen maar Horseware dekens. Voorheen met goedkopere dekens ook vaak kapotte schoften. De Horsewardekens liggen erg hoog boven de schoft en niet op de schoft.

Geen loopsplitten is geen probleem, ik hoor juist vaak dat met loopsplitten eerder kale plekken voorkomen als zonder.

josie hier op bokt verkoopt Horseware dekens goedkoper dan in de winkel, omdat zij ze rechtstreeks in Ierland besteld. Stuur haar een PB, zij kan je ook adviseren welke soort dekens/ onderdekens je het best kunt nemen. Bij haar bestellen kan iets langer duren omdat het vanuit Ierland moet komen, maar het scheelt aanzienlijk in de kosten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:33

Ik hen een hh met halve hals. Manen schuren niet af maar de deken schuift niet meer. De vorige trok ontzettend op zijn schoft

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:15

de onderdekens (liners) van horseware kunnen onder bijna alle modellen van stal en outdoordekens. Ze hangen met clipsen vast aan het gewone deken en hebben dezelfde fijne pasvorm. Idd bij Josie hier op bikt zijn ze een pak voordeliger dan in de winkel.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:49

Maar dan duurt het wat langer voor ik ze binnen heb? Ik wil ze toch graag zo snel mogelijk zodat het andere eraf kan, anders heeft hij volgende week geen staart meer :(

Ik zal josie even pb'en.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Deken hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:51

Kijk eens naar de Harry's Horse higliners of de dekens van trust. Liggen beiden super bij de schoft.