welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 08:33

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een 6 jarige haflinger met een erg moeilijke rug.

* Klein beetje schoft
* erg breed
* platte rug

Zadels die ik al geprobeerd heb
* Boomloos Barefoot
* Wintex
* Albion
* Rossner

Op dit moment heb ik een massimo, maar ook hier reageert mijn paard niet vrolijk op. Hij blijft naar voren schuiven (zelfs nu ik een mfsc singel heb). Om de drie maanden komt mijn zadel maker (mfsc gecertificeerd) mijn zadel opvullen. Hij ligt dan echt keurig. Maar met lange ritten merk ik dat mijn zadel iets naar voren schuift. Ook merk ik aan mijn paard na een weekendje veluwe dat zijn rug gevoelig was.

Sinds ik de massimo heb is mijn paard een behoorlijk sago onder het zadel en wil met aansingelen nog wel eens slaan naar de singel.

daarom ga ik wederom naar een nieuw zadel kijken echter heb ik geen idee waar ik goed aan doe.
* paard is echter al nagekeken door Sandra Vetter (aangesloten bij de Raaphorst) Mijn zadelmaker werkt ook veel met haar samen.

nu komt 10 december mijn zadelmaker weer en we gaan deze zadels proberen

Mfsc Xstreem
Mfsc Professional
Mfsc Ocala
Remos Dolce

Wat is jullie mening hier over, en raden jullie nog andere merken aan? mijn budget is ong 2000 euro incl inruil Massimo Trail zadel.

Alvast bedankt dat jullie hier over mee willen denken.

Alina1989

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Friesland

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:39

Ik volg dit even. Ben voor mijn haf ook nog steeds zoekende naar het juiste.

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:43

Ik heb op mijn haf een Kentaur liggen...fijne zadels die over het algemeen goed liggen op haflingers..mischien het proberen waard?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:46

Ik heb de Xtreem gehad voor mijn haflinger. Die lag echt super fijn! En ik heb ook heel wat geprobeerd (Anky, Passier, Massimo, Kentaur, Wintec, Bates).
De enige zadels die echt goed lagen waren van Kent & Masters en MSFC. Ik zat zelf het beste in de Xtreem vanwege de vlakke zit. Maar de K&M lag zeker ook erg goed :j

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:48

Ik had voor mijn haflinger een wintec zadel. Helaas reageerdr ze gevoelig op dr schoft en schouders zat een blokkade. Nu heb ik een thorowgood zadel. Heel fyn zadel is dat!

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 10:03

kent & Master hebben we al een keer gepast op mijn hafje. Echter gaan de bomen van Kent & master niet breed genoeg.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 10:04

Amanda schreef:
Ik heb de Xtreem gehad voor mijn haflinger. Die lag echt super fijn! En ik heb ook heel wat geprobeerd (Anky, Passier, Massimo, Kentaur, Wintec, Bates).
De enige zadels die echt goed lagen waren van Kent & Masters en MSFC. Ik zat zelf het beste in de Xtreem vanwege de vlakke zit. Maar de K&M lag zeker ook erg goed :j


Amanda,

Dank je wel voor je reactie. Heb jij met je Exstreem er geen last van dat het zadel iets naar voren schuift?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:08

Nee, totaal niet. Ik moest alleen wat wennen aan de brede zit voor mijzelf. Maar op mijn haflinger lag het echt heel goed. :j

Wat voor boommaat heeft je haf? En welk model van K&M heb je gepast? Bij de mijne lagen de normale modellen niet goed, maar de cob paste wel en daar zit ook een wat bredere boom in. K&M is overigens de leren variant van Thorowgood. Dus als je liever kunststof zou hebben, kun je dat ook nog proberen.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 10:12

Van Kent & Master heb ik ook de cob gepast. Ik geloof dat we tot de witte gepast hebben. Echter vondt ik dit zadel ook totaal niet lekker zitten, had het gevoel dat ik er heel erg in schoof. Mijn haf kwam al niet in aanmerking voor de andere types.

Ik geloof dat bo boommaat 34-35 heeft alleen weet ik dit niet 100% zeker.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:13

Een goed passend zadel heeft geen merk ;) Het lastige met fjorden en haflingers is dat ze vaak zo extreem rond geribt zijn. En wat ik begrepen heb van mijn zadelpasser is dat bijna alle zadels enigsinds vermaakt moet worden naar je paard. Wat je dus wilt is in de basis een zo goed mogelijk passend zadel, die de mogelijkheid heeft om verder aangepast te worden.
Vergeet ook niet om te kijken naar de lengte van je zadel want hafjes en fjordjes hebben vaak maar een kort ruggetje

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:14

ik zweer bij mijn tekna S line dressuur, je hebt m ook in veelzijdig.
verwisselbare boom en hij zit heerlijk.

ik ben begonnenmet boom medium wide. volgensmij is dat 32-33.
en heb nu boom medium omdat ie wat afgevallen is.

daarvoor heb ik in een jaar 4 zadels gehad, van kentaur tot JC .

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 10:22

chocobroodje schreef:
Een goed passend zadel heeft geen merk ;) Het lastige met fjorden en haflingers is dat ze vaak zo extreem rond geribt zijn. En wat ik begrepen heb van mijn zadelpasser is dat bijna alle zadels enigsinds vermaakt moet worden naar je paard. Wat je dus wilt is in de basis een zo goed mogelijk passend zadel, die de mogelijkheid heeft om verder aangepast te worden.
Vergeet ook niet om te kijken naar de lengte van je zadel want hafjes en fjordjes hebben vaak maar een kort ruggetje


Ik weet dat haflinger vaak extreem rond geribt zijn, echter zijn niet alle zadels zo aanpasbaar dat ze passend zijn te krijgen. En dan moet je toch naar bepaalde merken gaan kijken.

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:25

mamendt schreef:
Ik heb op mijn haf een Kentaur liggen...fijne zadels die over het algemeen goed liggen op haflingers..mischien het proberen waard?


Ik heb juist gehoord dat Kentaur niet geschikt is voor haflingers.
Ik heb ook een Kentaur en geen Haflinger, maar wel een pony met hetzelfde probleem.
Brede rug (rondgeribt), weinig schoft en ook nog eens smalle schouders.
Mijn Kentaur is qua pasvorm voor hem echt niet geschikt. Qua boom is hij breed zat, maar de takken van de boom lopen smal af (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen), waardoor deze in het stuk naast zijn schoft drukken.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:26

Ik heb ook de K&M Cob gepast, en de Thorowgood T8, beide lagen evengoed.
Zijn ook broertjes van elkaar. De twist is ook breder als bij de wintec, waardoor mijn paard dus de blessure heeft opgelopen. Dus denk dat je een van deze twee zadels wel baat bij zal hebben?

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 10:29

Zadels die op wintec lijken wordt hem niet voor mijn haflinger. De kussen aan de achterzijde konden niet zo gemaakt worden dat ze netjes aansloten. Mijn paard werd heel gevoelig aan de achterkant van het zadel.

Zijn er nog andere mensen behalve amanda die een Mfsc zadel hebben of er ervaring mee hebben?

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:31

Voor mijn oude haflinger hadden we een Kieffer. Helemaal aangepast op haar rug. Lag perfect.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:36

Wij hebben zelf equestor zeer te spreken over enmmensen op stal ook vinden het een heerlijk zadel.
En is vooral besoelt voor brede paarden met een korte rug. Echt een aanrader er was bij ons 1 iemans begonnen met dit zadel en nu hebben er zekers 5 al in mijn vrienden groep zo zadel gekocht

_Hjordis_

Berichten: 6
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:02

Heb voor mijn haf een Tribal zadel besteld, echt perfect!
Altijd voorstander geweest van Hulsebos, maar ik ben om.

Misschien een keer naar de www.countrymill.nl gaan, hoor echt alleen maar goede dingen over hun!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:07

Ik heb je een PB gestuurd

Voor veel rondgeribte paarden ligt een MSFC zadel erg goed is er ook speciaal voor gemaakt zeg maar.
Een fijn zadel om mee te rijden.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 29-11-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:08

Heb je al eens aan een ijslanderzadel gedacht? Ijslanders zijn ook rond en lage schoft.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 11:13

ralphtdw schreef:
Wij hebben zelf equestor zeer te spreken over enmmensen op stal ook vinden het een heerlijk zadel.
En is vooral besoelt voor brede paarden met een korte rug. Echt een aanrader er was bij ons 1 iemans begonnen met dit zadel en nu hebben er zekers 5 al in mijn vrienden groep zo zadel gekocht



Lijkt mij een erg fijn zadel. Weet jij een goede zadelmaker van dit merk?

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 11:14

Femia schreef:
Heb je al eens aan een ijslanderzadel gedacht? Ijslanders zijn ook rond en lage schoft.


Ja heb ik aangedacht, echter zijn volgens mij de zittingen daar erg plat?

SanneZoee
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:17

Euroriding topas heeft er een speciaal voor haflingers hij ligt erg goed op m'n breede pony.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:00

Mijn ijslanderzadel zit geweldig.De zit lijkt platter dan hij voelt. Nadat mijn ijslander overleed, heb ik een E pony gekocht. Alle zadels die ik probeerde waren niet prettig voor mij. ( rugproblemen) Ik heb toen het ijslanderzadel weer tevoorschijn gehaald en reed weer met plezier. Door mijn rug is de overgang naar galop altijd even vervelend, maar met het ijslanderzadel lukt het veel beter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: welk zadel voor moeilijke rug haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:41

Met dit budget zou ik voor een maatzadel gaan ipv voor een aangepast fabriekszadel. Ik heb zelf een zadel door ninon schutte laten maken en die bevalt uitstekend, goede service en ze wil het echt goed hebben.

Equestor heb ik ook gehad, maar die bleef door de plaatsing van de singelstoten naar
Voren schuiven en de service vond ik ver te zoeken.