zadel voor meerdere pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 13:42

Hallo,
Ik heb even een paar vraagjes.
Ik moet voor school een opdracht maken: een eigen onderneming opzetten.
Ik wil dus een manege opzetten en ik had dus even een vraagje over het harnachement.
Het word een kleinschalige manege met een paar pony's en die hoeven dus niet allemaal tegelijk te lopen in de les

Ik had dus nu het idee om de kosten laag te houden, maar omdat ik niet wil dat de paarden er onder lijden zet ik hier mijn vraag neer, om boomloze zadels te gebruiken.
Dus zadels die op meerdere pony's of paarden passen.
Kan dit en waar moet ik dan aan denken?
Groetjes Marieke

dide

Berichten: 1517
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:45

Kan je doen maar ook die vormen naar een paard zijn lichaam. Wat je beter kan doen is je richten op 2de hands wintec die bomen kan wisselen en zijn goedkoop dus is ook rendabel om voor elke pony 1 te kopen.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:56

zou dat voor een manege verkeerde bezuinigingen vinden goed passend tuig / dekens is belangrijk om je paarden langer mee te laten gaan dus liever goed 2e hands zadels als geknooi met bontjes enz..
ook kan je besparen op dekens. goedkope dekjes (meerdere kan je ze ook nog eens wassen)
net als poets spullen per paard

wel vaak gezien tasje aan stal met 2 borstels per paard (indien niet compleet meer melden bij kantine daar andere borstel te verkrijgen)

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:00

dide schreef:
Kan je doen maar ook die vormen naar een paard zijn lichaam.


Dat is niet helemaal waar. Gebeurd wel maar zodra je ze op ene ander paard legt past hij zich weer aan. Boomloos is juist geschikt voor t doel einde van ts.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:04

Helaas werkt het niet om een zadel voor meerdere pony's of paarden te hebben. Wat wel werkt is goede, passende tweedehands zadels aanschaffen. Dus bijvoorbeeld wat Stubben tweedehands, wat Kieffer o.i.d. Als het dagelijks wordt gebruikt is het verstandig om te investeren in spullen die lang meegaan, en die degelijk zijn. Deze passen vaak ook beter dan goedkopere spullen.
Boomloos heeft zijn voordelen, maar ook zeker nadelen. Dus kritisch kijken voordat je wat aanschaft. Niet iedereen kan makkelijk met boomloos overweg, dat is ook een overweging. Op bokt loopt een topic over boomloos, dat is ook nuttig om door te lezen.

Dat van de zadels heb ik ervaren bij de maneges waar ik heb gereden. Die hebben zelfs nog wat extra zadels en andere spullen, zodat ze bij problemen (iets gaat stuk bijvoorbeeld) even wat anders uit de kast kunnen pakken. Ook komt er natuurlijk af en toe een nieuw paard of pony, en dan is er gelijk wat materiaal waarmee gewerkt kan worden.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:25

ook mocht en 1 kreupel zijn dan kan het zozijn dat toch de 2 pony's in de les moeten lopen met het zelfde zadel en dan??...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:31

Lijkt me een prima idee hoor juist +:)+

Veel mensen die werken met les- fok- of handelspaarden kiezen voor een soepel zadel dat zichzelf aanpast en op heel veel verschillende paarden te gebruiken is met desnoods een kleine aanpassing wanneer het ene paard heel anders gevormd is dan het andere paard.

Mensen die maar 1 paard hebben kiezen er al voor vanwege het gemak van het meevormen van het zadel als hun paard door de jaren en seizoenen heen veranderd.

Voor meerdere paarden is het dan helemaal makkelijk :j

Dan kun je wel een hele horde Wintecs, Kieffers en weet ik wat nog meer gaan verzamelen, maar dan krijg je toch al snel van die typische manegeponies vol met vlekken rond de schoft omdat de zadels altijd toch gebruikt worden ook al volgen ze de rug (net) niet goed... -O-

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:48

Dat is wel een beetje een 'WC eend' reactie, pmarena. Ik ken ook wel de verschillende zadels, en de verschillen. Wat voor de een werkt, hoeft niet zo voor de ander te zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:53

Niet bezuinigen op zadels. Die moeten perfect passen. Juist voor een manege geen boomloze zadels. Beginners moeten er ook mee overweg kunnen(qua balans) en die kunnen per ongeluk nogal eens een plof in het zadel maken. Een boomzadel vangt dat beter op.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:55

Ja, precies, Natasja. Ook het opstappen en afstappen gaat wat makkelijker.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:01

Zoutenootjes: Daar heeft WC eend niks mee te maken hoor, al snap ik wel dat dat heel makkelijk gezegd is.
En een kritische blik daar is ook niks mis mee.

Wat voor de 1 werkt hoeft niet voor de ander te werken, inderdaad.
Als je het zo bekijkt dan heeft je eigen advies net zo veel of weinig waarde als het mijne :)

Feit blijft dat het helemaal geen gek idee is van de TS en het niet terecht is om domweg te zeggen dat haar idee niet gaat werken en dat ze beter een kudde boomzadels kan kopen.

Ik zie hier boven weer allerlei onzin langskomen over "boomloze zadels"... zo zachtjes aan zou je toch hopen dat mensen zichzelf wat beter zouden informeren voordat ze allerlei onzin vertellen waarmee ze mensen ook niet helpen in hun zoektocht -O-

Mensen schijnen totaal niet te beseffen dat er tegenwoordig heel veel boomloze zadels zijn die echt niet meer slechts een veredelde barebackpad zijn.....

Mensen met weinig balans of die in het zadel ploffen maar op een boomzadel zetten omdat dat beter zou zijn...wat een kletskoek jongens :roll:

Je kan ze nog beter op een simpele BBP laten rijden in dat geval. Dan krijgen ze het snelst een goede balans, en stuiteren het minste... dat geeft een paard veel minder ongemak dan een ruiter die op een boomzadel zit te stuiteren..waar je toch al sneller op stuitert omdat de beweging van het paard lastiger te volgen is.

Je moest vroeger niet voor niets als beginner eerst zonder zadel / beugels rijden omdat je die eerst moest verdienen :)

Ik snap de gedachtengang echt wel hoor. Maar het klopt gewoon echt niet met de praktijk....

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:05

Je moest vroeger niet voor niets als beginner eerst zonder zadel / beugels rijden omdat je die eerst moest verdienen :)


zo heb ik het ook geleerd je moest alles verdienen (had wel eigen pony maar en alles compleet maar werd eerst aan longeer lijn met zonder zadel met beugelriem om de hals van het pony gegooit en alles moest ik idd "verdienen" veel geleerd zo en zou mijn eigen kinderen (als ze willen rijden ook eerst zo op de pony zetten)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:13

Deels een goed idee, boomloze (wel goede en dus geen goedkope) passen op veel pony's/paarden maar niet op alle! Dus je zult altijd nog een paar boomzadels moeten aanschaffen. Daarnaast, een boomloos zadel eist een goede pad en dat is ook niet goedkoop. Ik denk eigenlijk dat je nauwelijks goedkoper uitkomt. Ook omdat het toch wel de bedoeling is dat alle pony's wel tegelijkertijd gebruikt kunnen worden, stel dat jouw manege een les + buitenrit organiseerd. Dan blijft er geen pony op stal toch?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:14

Snorkel: Top zeg, dan heb je het getroffen +:)+

Tegenwoordig denken de mensen echt vaak andersom... willen een zadel met zo diep mogelijke zit en zo dik mogelijke wrongen, omdat ze daar "zo'n mooie zit" in hebben.

En het paard zit maar met een ruiter op de rug die totaal geen goede onafhankelijke zit heeft.... maar helaas toch in het zadel blijft, scheef, krom, achter of voor de beweging aan.... het paard voelt het maar de ruiter niet, want die rijdt niet op een paard maar op een zadel -O-

Kortom: doe mij maar de minimalistische boomloze zadels zodat een ruiter echt leert rijden en rug van paard en kont van ruiter toch nog gescheiden worden door een fijne schokdempende laag die alle bewegingen kan volgen en voor het comfort zorgt.

Maar als iemand toch echt zo'n voorgevormd bultje van een zadel wilt dan is dat natuurlijk eigen keuze.
En die zadels heb je zowel met als zonder boom, of met een semi-boom, flexibele boom....wat dat betreft is boom of boomloos gewoon echt geen issue meer, het zegt niets over de vorm van het zadel verder.

Je hebt tegenwoordig boomzadels die flexibeler zijn dan boomloze zadels :P

Je hebt boomloze zadels waarvan je (bijna of echt) niet eens ziet dat de opbouw anders is dan van een boomzadel.

Daarom zijn zo veel vooroordelen over "boomloos" ook zo onzinnig...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:23

troi schreef:
Deels een goed idee, boomloze (wel goede en dus geen goedkope) passen op veel pony's/paarden maar niet op alle! Dus je zult altijd nog een paar boomzadels moeten aanschaffen. Daarnaast, een boomloos zadel eist een goede pad en dat is ook niet goedkoop. Ik denk eigenlijk dat je nauwelijks goedkoper uitkomt. Ook omdat het toch wel de bedoeling is dat alle pony's wel tegelijkertijd gebruikt kunnen worden, stel dat jouw manege een les + buitenrit organiseerd. Dan blijft er geen pony op stal toch?


Troi, dit klopt dus ook niet Y;(

Natuurlijk past 1 zadel niet op alle paarden, dat is zowel met boom als boomloos.

Maar ik kan me eerlijk gezegd geen type paard voor de geest halen waar geen 1 boomloos zadel op past, en wel een bepaald boomzadel? Aan wat voor boomzadel denk je dan? :)

Je hebt ook lang niet bij alle boomloze zadels een speciale pad nodig. Er zijn zat boomloze zadels die er net zo uitzien als boomzadels. Dus ook met dikke kussens eronder.

Een pad met inlages is gewoon een bewuste keuze, omdat je met de zadelkussens in je pad een veel efficientere werking hebt dan wanneer je de zadelkussens vastzet aan je zadel. Het geheel blijft flexibeler en kan beter de ronding van de rug aannemen, terwijl het materiaal en de schokdemping daarvan hetzelfde blijft :)

Als alle ponies tegelijk moeten kunnen lopen en ze zijn heel verschillend qua bouw dan is het altijd handig als je voor elke pony een eigen zadel hebt.

Maar als je voor elke pony een passend boomzadel hebt, dan kun je zelden of nooit wat uitwisselen, als er eens iets kapot gaat of er een nieuwe pony bij komt... en wat denk je van de ruiters?

Het is best handig als je verschillende maten zadels hebt voor verschillende maten ruiters.

En dan is het handig als die zadels ook op meerdere ponies passen en 1 zadel met een vaste vorm past al snel op heel wat minder ponies dan een flexibel zadel.

Beide zadels zullen niet op alle ponies passen, maar als je 10 ponies hebt dan zou ik liever een zadel hebben dat op 8 van die 10 goed ligt, dan maar op 1 of 2....

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:39

marieke1994 schreef:
Hallo,
Ik heb even een paar vraagjes.
Ik moet voor school een opdracht maken: een eigen onderneming opzetten.
Ik wil dus een manege opzetten en ik had dus even een vraagje over het harnachement.
Het word een kleinschalige manege met een paar pony's en die hoeven dus niet allemaal tegelijk te lopen in de les

Ik had dus nu het idee om de kosten laag te houden, maar omdat ik niet wil dat de paarden er onder lijden zet ik hier mijn vraag neer, om boomloze zadels te gebruiken.
Dus zadels die op meerdere pony's of paarden passen.
Kan dit en waar moet ik dan aan denken?
Groetjes Marieke


Ik heb even de OP gequoot, waar de vraag in staat. De vraag is dus 'om boomloze zadels te gebruiken. Dus zadels die op meerdere pony's of paarden passen.'

Ook boom zadels kunnen op meerdere pony's of paarden passen. Het zadel hoeft niet per se boomloos te zijn, denk ik.
Het is niet zo dat als het boomloos is, dat het zadel dan automatisch goed is. Er zijn goede boomloze zadels, en er zijn goede boom zadels.
De aanname hier in de OP is dat de paarden er onder lijden, als er niet boomloos wordt gereden. Dat is niet zo, naar mijn mening. De paarden lijden vooral als het zadel niet goed past. Ook heeft het effect als er een beginnende ruiter op de rug zit, die ongecontroleerde (stuiter en plof) bewegingen maakt. Dat zal zeker het geval zijn bij beginners. Daar helpt het al of niet aanwezig zijn van een boom niet zo veel aan, behalve dat, in het algemeen, het met boom allemaal wat vaster zit, dan boomloos. je kan mensen inderdaad leren rijden zonder beugels, etc., maar in het begin hebben de meeste mensen toch echt wat houvast nodig.
Een zadel met boom geeft wat meer steun, dan een zadel zonder boom. Dat is mijn ervaring. Er is een goede reden dat de boom uitgevonden is, die in het zadel zit. Verder staan er vele topics op bokt over de voordelen en de nadelen van een en ander.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:51

Helemaal mee eens dat er verschillende zadels zijn die een wat makkelijkere pasvorm hebben :j

De 1 natuurlijk wel wat meer dan de ander. Zo vond ik bvb. de oudere stoffen Wintecs veel makkelijker qua pasvorm dan de nieuwere...

En een (boomloos) Christ Fellsattel heeft een 100x makkelijkere pasvorm dan een (boomloos) Startrekk dressuurzadel, om maar wat te noemen. Beiden boomloos, en totaal verschillend :)

Boom- of boomloos doet op zich voor mij daarom niet zoveel ter zake, het gaat om een wat kleiner afgebakend type zadel zelf :)

Of een zadel met boom wat meer houvast geeft of niet dat is inderdaad een kwestie van ieders eigen beleving :j

Als men dat ook zo netjes duidelijk zegt dat het eigen ervaring is dan zal je mij niet horen, maar mijn nekharen gaan een beetje overeind staan als mensen extreem kort door de bocht zeggen "boomloze zadels geven weinig steun" want dat is gewoon onzin gezien de vele vormen van "boomloos" die er zijn, het is zonde als een lezer dan denk: O boomloos is niks want het geeft weinig steun / slechte drukverdeling / schuift of weet ik wat.

En ze er dan daarna maar het 1e de beste boomzadeltje op gooien "want dat is beter volgens Bokt" :)


Ik vind het voor een beginner eigenlijk juist wel goed als die niet zoveel houvast heeft :P
Dan gaan ze tenminste ook geen dingen doen waar ze nog niet aan toe zijn. Liever een beginner die niet durft te draven omdat die de beweging nog niet goed kan volgen en kan uitzitten, dan een beginner die door de bak heen stuitert, zichzelf vastklemmend aan een zadel :=

Ik snap overigens dat ik een beetje overkom als spuit 11 omdat ik altijd zit te zemelen over die boomloze zadels, maar ter info: ik probeer me er buiten te houden en zou dat ook liever doen :j

Vaak reageer ik expres niet als ik topics over dergelijke dingen zie, zodat anderen lekker hun woord kunnen doen :)

Maar als er steeds onzin verteld wordt over iets dan reageer ik omdat ik het niet behulpzaam vindt voor mensen met vragen, die dan hun verdere doen en laten baseren op incomplete of gewoon ronduit foute info, daar zijn die mensen ook niet mee geholpen.

Alles heeft zijn voor- en nadelen, ik zal de laatste zijn die daar niet eerlijk over is.
Maar dan hoeven er nog niet allerlei nadelen bij verzonnen te worden :P

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: zadel voor meerdere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:48

Bedankt voor jullie ontzettende goede reacties! ik ben echt heel wat wijzer geworden en ga het nog eens goed uitzoeken.
Ik weet voor nu even genoeg
Er mag van mij een slotje op..