Nieuw, aangemeten zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 10:49

Hoi Bokkers,

Omdat het me toch niet helemaal lekker zit, wil ik graag advies, meningen en ervaringen.

Ongeveer vorige maand heb ik een Massimo Trail op mijn paard laten aanmeten. Omdat voorgaande zadels (ook aangemeten) allemaal voor problemen zorgden, wilde ik nu voor een wat duurder zadel gaan. Ik rijd endurance en zo leek dit zadel mij wel wat.

De boommaat die erin zit is 34/35.

Nu komt het euvel: AL mijn dekjes schuiven er onderuit. Ik heb toen contact gehad het de zadelmaker en die adviseerde katoenen dekjes. Ik katoenen dekjes gekocht, maar ook die schuiven naar achter.
Ik heb hier met voorgaande zadels nooit problemen mee gehad.

Ik heb QHP pads, BR katoenen dekjes, Eurostar katoenen dekjes, HH katoenen dekjes. Varierend van met en zonder gevormde bovenlijn, maar dat alles maakt ook geen verschil.
Ik kan mijn dekjes met lusjes vastmaken, maar ik ben van mening dat het moet blijven liggen, ook zonder lusjes.

Omdat ik endurance rijdt, rijd ik ook graag met schapenvel. Schaap direct op de huid. Dit resulteert (schaap blijft wel liggen!), net als mijn QHP pads in een droge vlek aan de voorzijde van het zadel en bezweet aan de achterkant.

Gister reed ik met een BR katoenen dek en mijn paard had niet erg gezweet, maar onder mijn zadel had ik toen ik het midden een natte plek (van zo'n 15cm groot) en de rest was droog.

Ooooook komen er steeds wilde haren onder mijn zadel vandaan. Afhankelijk van de oefeningen die ik gereden heb (dressuurmatig of een afstand) zitten de wilde haren alleen achter zijn schouder of tot op de helft van zijn rug.

De zadelmaker is al eens terug gekomen en het zadel moest nodig wat opgevuld. Nu moet ik even zonder dekje gaan rijden om te kijken hoe hij er dan onderuit komt. Ook moet ik het filmen zodat de zadelmaker even kan kijken.

Deze zadelmaker komt niet uit de buurt, dus even snel langskomen is moeilijk.

Wie heeft er ervaringen en wil er iets over zeggen?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:55

Als ik jou was zou ik een andere zadelmaker zoeken!

Ik heb ooit eens een zadel aangekocht bij een zadelmaker.. Mijn paard begon uiteindelijk raar gedrag te vertonen (bokken, blokkeren etc). Ik heb die zelfde zadelmaker toen nog eens terug laten komen en hij verzekerde mij dat hij paste.

Hierna heb ik een andere zadelmaker laten komen en het zadel bleek 4 (!) cm te lang te zijn. Ze liet mij aan de 18de rib voelen en daar lag hij ver overheen. Ik had voorheen nog helemaal geen verstand van en als je iets bij een zadelmaker verwacht je toch dat het goed is.

Een second opinion is eigenlijk nooit slecht! Dus misschien gewoon eens een andere zadelmaker laten komen :) Eentje die misschien wat dichter in de buurt zit (en ook bekend is met het merk). Scheelt ook een hoop voorrijkosten denk ik!

Succes ermee, lastige situatie.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:00

Ik zou ook gaan voor een second opinion bij een andere zadelmaker. Dan heb je ook iets in handen als er wordt aangegeven dat het zadel niet past. Als dekjes zo erg schuiven, dan klopt er iets niet aan de pasvorm van het zadel.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:03

Hoe dik of dun de dekjes ook zijn, ze mogen niet schuiven.
Schuiven betekent dat er tijdens het rijden een ruimte tussen het zadel en het paard komt wat jouw dekjes de mogelijkheid geeft voor te schuiven en dat het zadel niet mooi aangesloten ligt op jouw paard. Soms is het eigenlijk maar een kwestie van vullen of een kleine aanpassing!!

Ik hoop dus dat het voor jou niet al te veel gaat kosten :) Ik heb mijn zadel kunnen verkopen helaas!

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:06

Ik zou er ook iemand anders bij halen. Ik kan je Bianca Koevoets aanraden, zij is MFSC zadelpasser en komt uit Amsterdam. Zij heeft mij geholpen bij het passend maken van een zadel op mijn lastige arabische merrie, hier erg tevreden over.
http://www.thenaturalhorse.nl/

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:12

Als het zadel achteraf echt niet past dit gewoon met de zadelmaker overleggen. Weigert hij/zij hier wat mee te doen dan een aangetekende brief sturen waarin je binnen een bepaalde tijd een oplossing wil hebben.

Het bovenstaande heb ik toen van mijn rechtsbijstand gehad omdat ik ook problemen met mijn zadel had.
het is daarna wel op gelost

Jij koopt voor een x bedrag een passend zadel, helaas blijkt dit na een paar x rijden niet te passen. jij hebt betaald voor een passend zadel. De zadelmaker moet het probleem oplossen.

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:15

Ik zou inderdaad contact opnemen met je rechtsbijstand.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 11:18

Dat is ook de reden dat ik nog geen second opinion heb gedaan. De betreffende zadelmaker is echt een goed mens en ik geloof niet dat dit de bedoeling is :-)

Paard loopt er overigens wel fijn onder. Vele malen ruimer en rustiger, maarja. Echte problemen komen natuurlijk pas op de lange termijn als ik deze tekenenzou negeren.

Wat denken jullie aan de hand van dit verhaal? Zou hij te breed of te smal zijn?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:09

Het kan van alles zijn, het kan ook zijn dat de hele vorm van de boom niet past bij de pony, terwijl de breedte wel goed is.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 12:46

Hmm oke. Omdat de zadelmaker wel mee wil werken, ga ik niet gelijk met rechtsbijstand in de weer :-) ben er zo ongerust over omdat het al vaak fout is gegaan.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:21

Bij mij wilde de zadelmaker niet meewerken, daarom dat ik wel actie heb ondernomen.

Je zou eens een osteopaat kunnen vragen

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:07

De osteopaat in onze omgeving heeft geen kaas gegeten van zadels. Verder wordt mijn paard wel met grote regelmaat nagekeken op problemen..

Ik wacht even af wat de zadelmaker zegt naar aanleiding van het filmpje en het zonder dekje rijden.

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:30

IR laat zien waar weefselschade ontstaan is als gevolg van het zadel. Aan de hand van de beelden kan men het zadel laten aanpassen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:33

Jolindaa schreef:
Dat is ook de reden dat ik nog geen second opinion heb gedaan. De betreffende zadelmaker is echt een goed mens en ik geloof niet dat dit de bedoeling is :-)



Het kan best een goed mens zijn, maar dat betekent niet automatisch dat hij/zij verstand heeft van zadels :Y)

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:11

anjafopma schreef:
IR laat zien waar weefselschade ontstaan is als gevolg van het zadel. Aan de hand van de beelden kan men het zadel laten aanpassen.



Wat is "IR"?

antje_vip schreef:
Jolindaa schreef:
Dat is ook de reden dat ik nog geen second opinion heb gedaan. De betreffende zadelmaker is echt een goed mens en ik geloof niet dat dit de bedoeling is :-)



Het kan best een goed mens zijn, maar dat betekent niet automatisch dat hij/zij verstand heeft van zadels :Y)


Absoluut waar, maar ben ik niet heel slecht om gelijk van het slechtste uit te gaan :P

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:32

IR is infrarood bij thermografie

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:50

Massimo's zijn op zich fijne zadels, maar hier op stal was er ook een 'aangemeten' door een zadelmaakster. De boom was zo scheef als maar zijn kan...

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:31

Krijg toch wel een beetje nare gevoelens...

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:54

Ik hoop natuurlijk dat jij er uit komt met je zadelpasser en dat je snel weer met een goed passend zadel kunt rijden! Fijn dat ze het met je wilt oplossen, eerst maar eens aankijken wat er uit jullie afspraak komt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:07

Ik zou sowieso eerst je eigen zadelmaker een kans geven, als je iemand anders er wat aan laat doen heb je geen recht van spreken meer. Je zou natuurlijk wel een deskundige kunnen laten kijken of het zadel zou moeten kunnen passen.

anjafopma
Berichten: 319
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:13

het enige wat je kunt zeggen is dat je zadel niet past, maar maak het maar eens hard dat dat ook zo is.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 15:04

Heb vandaag een dressuurwedstrijd gereden met bont + dekje en had nu eindelijk geen wilde haren meer eronder. Zadelmaker vermoedde dat het door het inzakken van het wol wat te breed was geworden, dus heb dat even uitgeprobeerd en geen wilde haren meer. Wel is mijn bontje 1 cm naar achter verschoven, maar normaal gesproken schoof het geheel onder mijn zadel uit.

Ben dus benieuwd of dit idd het probleem is en dat hij enkeld wat versmald moet worden...

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:32

geef altijd de zadelmaker/verkoper de kans het probleem te bekijken, en de tijd het probleem op te lossen. Wettelijk gezien, sta je dan ook sterker in je zaak mocht het niet op te lossen zijn.
Laat niet een ander dit zadel "vermaken" of aanpassen voordat jullie samen een oplossing hebben.

Een nieuw zadel van leer, gaat idd vormen naar het paard. Afhankelijk van de vulling van de kussens (wol) moet dit evt. later aangevuld/past worden.
Tegenwoordig worden de kussens vaak erg "los" gevuld en is navulling vaak noodzakelijk.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Nieuw, aangemeten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 15:40

Ik ga ook niet gelijk met anderen in zee hoor! Heb ik helemaal geen baat bij, gezien deze zadelmaker meewerkend is.

Bijgevuld jssue al eens, want hij was idd ver ingezakt.