Herkomst bont van onze paardenmerken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 15:50

Beste Bokkers,

De laatste tijd is er veel ophef over bont en wol: Over de vachtjes (én Uggs, de kragen van onze jassen, PH&T tassen enz enz...) die hun herkomst vinden buiten Europa gaan de wildste verhalen de ronde en de filmpjes zijn ook niet misselijk.

Nu heb ik dit een tijd geleden, voor de 'hype', al uitgezocht en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk alleen maar bont en wol wil van Nederlandse en Duitse afkomst. Nu blijkt dat in de praktijk erg lastig!

In mijn zoektocht naar een 'verantwoord' bontje loop ik vaak tegen hetzelfde aan. Bij navraag bij de leverancier blijken de producten zonder uitzondering uit Australië en/of China te komen. Wordt er door de paardenmerken wel nagedacht over de herkomst van het bont (en leer)? Zijn er merken die wél verantwoord bont verkopen waar ik mijn billen mee warm kan houden deze winter?

Graag jullie reactie en wie een 'verantwoord' merk weet, let me know!

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †


Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 16:21

Dat is ook wat...

Ik dacht hier een mooie discussie te openen over onze bewustwording over bontgebruik door paardenmerken. Is er niemand die zich eraan wil wagen?

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:17

Kijk, hier hebben we wat aan!

In dit geval gaat het inderdaad om een seatsaver. Ik heb een zadel waar geen standard saver op past en deze moet op maat gemaakt worden. Een vriendin van mij maakt deze, maar geeft de grote voorkeur aan onderleg-bontjes omdat die grotendeels al de goede vorm hebben.
Daarom zocht ik bewust naar paardenmerken. Een gewone 'goede' vacht aanschaffen en helemaal vermaken kan natuurlijk ook, maar dit was zo lekker makkelijk.

Een tweedehandse kopen en daarmee de markt niet stimuleren is voor mij niet goed genoeg, ik zal altijd met een schuldgevoel op mijn zadel zitten hihihi...

Bedankt voor de website, set_elkol. Ik ga er meteen naar kijken!

Maar nu een eerlijke vraag aan de mensen die wél bontproducten hebben voor hun paard/zelf: heb je er bij stilgestaan? Heb je gedacht aan de herkomst en mogelijke (laten we het maar even zo noemen) dierenmishandeling?

Dit is géén verwijt, maar gewoon een oprechte vraag. We zijn allemaal zo intensief met onze dieren bezig, denken we na bij dierlijke producten die we ervoor aanschaffen?

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 11:28

Het gaat hier om een Equiflex 131 endurancezadel, en voor zover ik heb kunnen vinden past er geen één seatsaver goed op.

Wat een mooie eerlijke reactie, Lusitano.

Inderdaad, de kreet 'als ik het niet doe, doet een ander het wel' vind ik zó erg! Als NIEMAND het doet hoeven dit sort dingen niet te gebeuren. Begin bij jezelf, zegt het voort en maak een ander bewust. Zo denk ik.

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 17:16

Ik heb nog geen seatsaver (verantwoord of niet) kunnen vinden die past. De western seatsavers hebben allemaal een gat voor de knop (die ik niet heb) en de enige die een beetje in de buurt kwam lag bij Countrymill maar was veel te smal.

Ik rij ook niet met een dekje of pad onder mijn zadel, maar met een rendiervel. Deze is lang genoeg om dubbel te slaan, dus ik heb vacht op het paard en vacht onder het zadel'.

Wat een mooie eerlijke antwoorden trouwens! Het klinkt alsof dit topic een stukje bewustwording creëert.

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 55 bezoekers