bit gezocht voor tong probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:07

Mijn fjord heeft het kunstje ontdekt om zijn tong over het bit te gooien. Tandarts, veearts etc kunnen niks vinden waar het doorkomt. Ook mijn instructie snapt er niks van. Nu rij ik hem met een correctie stang of met een tonglepelbit. Dit gaat wat tong erover gooien goed. Alleen is hij erg hangerig hiermee en wil ik liever niet met het tonglepel bit rijden, zo'n groot stuk metaal in de mond ben ik niet zo'n fan van, maar tot nu toe nog geen andere oplossing kunnen vinden. Nu was mijn vraag of er meer bitten zijn voor dit probleem. Zo ja welke.
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 21-11-13 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:18

RT-V >> HAR

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:31

Klinkt als aanleunings probleem.
Je zegt hij is hangerig, wat bedoel je daarmee?
Want 9 van de 10 x is de reden daarvoor toch dat wij zelf iets fout doen.
(vasthouden en het hangen faciliteren, door te lang/veel vast te houden, of zelf niet snel genoeg te zijn met loslaten (is eigenlijk hetzelfde, maar klinkt beter) en niet voldoende actief voor het been van achteren uit aan het rijden zijn)

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:38

Instructies die ik heb gehad geven zelf aan dat het geen aanleuningsprobleem is, zodra je hem lengte geeft dan duikt hij gelijk het zand in en gooit hem er ook over als het tegen zit. Wel handig met halsstrekken in de proef dat hij zo diep zakt. Instructie heb ik er ook wel op gehad en ook die voelde het. Hij is constant in gevecht met het bit om de tong erover te gooien. Zelfs met was lijntjes rijden doet hij het. Ikzelf ben namelijk absoluut niet een ruiter die vastpakt of vast houd. Tong heeft hij er even snel over als er weer onder. Gaat mij er nu dus puur om dat ik een bit vind die speciaal voor tong over het bit gooien is. Fysio is er laatst ook weer bij geweest en kon ook niks ontdekken.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:41

Was het bit waar je voorheen mee reed een enkelgebroken bit?
Zo ja, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het bit in zijn gehemelte prikt en dat hij daarom zijn tong over het bit ligt zodat het niet meer in zijn gehemelte kan prikken.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:47

mijn paardje deed dit eerst ook, zij heeft een vrij dikke tong waardoor het voor haar gewoon niet lekker zat met haar tong op je goede plek.

ik rijd haar nu met bit 12 van de toegestane bitten

Afbeelding

mijn bit is roterend.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:57

Nee ben begonnen met een dubbel gebroken bit. Dit was toen hij 2, 5 was voor de keuring. Toen had er nog nooit iemand opgezeten en toen deed hij het al. Hij een hoofdstel om en ik ernaast. Dat roterende bitje lijkt wel wat op mijn correctie stang! Wil nu gewoon veel tips kwa bitten hebben voordat ik weer wat aanschaf. Correctie stang is overigens wel van bekend dat veel paarden er hangerig van worden.
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 21-11-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:03

lelijke_heks schreef:
mijn paardje deed dit eerst ook, zij heeft een vrij dikke tong waardoor het voor haar gewoon niet lekker zat met haar tong op je goede plek.

ik rijd haar nu met bit 12 van de toegestane bitten

[ Afbeelding ]

mijn bit is roterend.

Weet je de naam ook van het bit?

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:22

Hij heeft trouwens wel een behoorlijk grote en dikke tong.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:39

bij ons word het een roterende stang met tongboog genoemd, maar er zijn ook mensen die zeggen dat het niet zo heet... heel precies durf ik het niet te zeggen hoe het heet....

kan wel zeggen dat mijn paardje er helemaal niet hangerig van is geworden...

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:48

Myler bit is misschien te overwegen, zijn dure bitten en je moet je zeker inlezen over de werking maar het is misschien te proberen. Ik zou wel 2e hands zoeken trouwens

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:57

Myler niveau 1 en 2 heb ik geprobeerd, maar ook daarbij krijgt meneer het voor elkaar. Al voordat ik er op zat. Word er zo moe van. -O-

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:59

Ik gooi maar eens een balletje op, maar heb je bitloos overwogen? Dan ben je van het gedonder met bit en tong af.

Qua bit heb ik geen tip voor je.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:02

Heb je die animatiefilmpjes wel eens gezien over het bit? Veel mensen vinden dit erg aangedikt of zelfs onzin. Ik denk dat het niet zo erg is, als dat wat er wordt aangegeven, maar er zit wel een kern van waarheid in, denk ik.

In die filmpjes wordt dus gezegd dat het bit gevoelige plekken in het gehemelte veroorzaakt en door de tong daar tussen te doen, hebben ze er minder last van.

Misschien is bitloos inderdaad wel een optie?

Edit; dit filmpje bedoel ik. http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrc ... ture=share

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:11

Dat filmpje is inderdaad compleet uit zijn verband getrokken en gaat alleen om ruiters die zeer hardhandig te paard zitten.
magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit

TS, wat uitsluitsel kan geven is bijvoorbeeld iemand als Paul Versluis laten langskomen voor het opmeten van een bit. Hij bekijkt kritisch de anatomie van de mond en jullie niveau en zoekt daar een passend bit voor uit. Iedere mond is anders. De tong over het bit leggen komt bijna altijd voort uit ongemak en moet dus secuur worden bekeken.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:15

magda_90 schreef:
Dat filmpje is inderdaad compleet uit zijn verband getrokken en gaat alleen om ruiters die zeer hardhandig te paard zitten. Zoek maar eens op Bokt. ;)

TS, wat uitsluitsel kan geven is bijvoorbeeld iemand als Paul Versluis laten langskomen voor het opmeten van een bit. Hij bekijkt kritisch de anatomie van de mond en jullie niveau en zoekt daar een passend bit voor uit. Iedere mond is anders, maar de tong over het bit leggen komt bijna altijd voort uit ongemak.


Ja, dat bedoel ik te zeggen ja. ;) . Het helpt niet om iets te zoeken, waardoor je paard dat niet meer doet. Waarschijnlijk heeft hij gewoon ergens last van.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:18

Over dat gedeelte zijn wij het inderdaad eens.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:27

Paul versluis is toevallig vorig jaar op stal langs gekomen voor een ander paard en heeft bij die van mij toen indd vast gesteld dat hij een dikke tong heeft waardoor hij een bit nodig heeft met veel tong vrijheid, ook lag zijn gehemelte wat kaag. kwa gebit was er niks mis. Ik ben toen wel geschrokken wat hij vraagt kwa kosten. Dat filmpje heb ik indd al eens bekeken maar is gelukkig niet op mij van toepassing. Kom er maar eens achter waar hij dan last van heeft. Kliniek wolvega, fysio etc konden dus niks vinden. Anders moet ik paul eens vragen wat hij vraagt voor alleen bit aanmeten.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:28

Bitloos is geen optie, aangezien hij ook de wedstrijden weer in gaat, zodra zijn revalidatie klaar is. Het is een paard die graag loopt en ook met plezier mee gaat op wedstrijd. Trapt de stal al aan gort uit enthousiasme zodra hij het zadel ziet.
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 21-11-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:32


Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:36

Ooit al eens van een reading gehoord voor een dier?
Misschien is dat een optie.
Dan kan het dier aan degene die kan communiceren met dieren vertellen wat nou het probleem is.
Het klinkt misschien heel raar, maar bij mijn Shet heeft het vele problemen opgelost!
Ik heb het bij Gina Biemans.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:41

Daar heb ik indd al eens over nagedacht, maar weinig ervaring mee, en wil niet belazerd worden. Als je iemand weet en meer info hebt dan hoor ik het graag! Ik sta daar wel voor open Donna! Kennis van mij heeft zelf een soort bach bloesem voor hem gemaakt ten tijde van zijn blessure en daar heb ik veel aan gehad. Ze maakte dat door te communiceren met hem.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:49

Wat is de exacte voorgeschiedenis van je paard? Dit ongemak komt lichamelijk ergens weg namelijk, dit kan zowel slecht passend harnachement zijn, als ruis in de communicatie met de ruiter als het idee hebben dat iets pijn zou kunnen doen en er dus bij voorbaat voor vlucht. Als dit maar lang genoeg onbeholpen blijft, kan het zelfs nog een tik worden nadat de klachten toch verholpen zijn.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:54

Dit is al begonnen voordat hij überhaupt gereden werd of een zadel op heeft gehad. Ik heb hem al vanaf veulen af aan en zelf beleerd. Zadel is ook goed. Keuring was voordat hij beleerd was en dus nog nooit bereden. En ook op de keuring deed hij het al.

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:54

Jammer dat je niet bitloos kunt/wilt rijden. Helaas denken nog te veel mensen dat ze met bitloos rijden niks meer te vertellen hebben en hun paard niet kunnen houden.
Ik heb ook een erg looplustig paard, om het maar even zo te omschrijven. Jaren heb ik met bit gereden en altijd was het vechten als ik haar rustiger wilde laten lopen. Nu rij ik al jaren bitloos en vanaf dag een was het een verademing. Geen getrek meer. Korte ophouding en ze reageert meteen.
Ik heb een kingekruisd bitloos hoofdstel en het lijkt veel scherper te zijn. Wat ik ervan begrepen heb, werkt het nl. op 3 punten: neus, onder de kin en achter de oren. Nu rij ik dus geen wedstrijden en alleen maar buiten. Lekker lange teugel, maar als we een keer sneller gaan, weet ik nu in ieder geval dat ik haar kan houden. (willen ze echt ervandoor, dan doen ze dat ook met bit. Maakt niet uit, wat ze dan in of om hebben, toch?)
PS. Ik dacht trouwens dat je tegenwoordig ook bitloos mag starten.