Scheef springzadel Stübben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:34

Altijd heb ik op mezelf vertrouwd met zadels kopen voor de paarden. Ik heb veertig jaar paarden en pony's en er is er nog nooit een geweest met rugklachten. Dit zeg ik niet om mezelf op de borst te kloppen maar omdat we nu dus wel een zadelprobleem hebben.

Een klein jaar geleden heb ik een springpaard gekocht voor mijn dochter. Mijn dochter wilde daar graag een nieuw springzadel voor hebben en was bereid om daar zelf hard voor te werken.
Deze keer hebben we wel een zadelpasser laten komen omdat die winkel meerdere zadels te koop had en er normaal een passervice bij inbegrepen zit. Hoorde pas op het moment dat ze hier stonden dat ik wel gewoon moest betalen voor het passen omdat het zadel wat het beste bleek te liggen een aanbieding betrof. Niet zo erg want we hadden nu een deskundig advies.

Het werd een Stübben juventus. Dit zadel werd niet zo veel gebruikt want het paard was pas vier en moest eerst dresssuurmatig verbeterd worden. Een van de eerste keren dat het op het paard lag gingen we samen naar buiten (ik op de fiets) en toen viel het me op dat mijn dochter scheef zat. Raar want ze zit normaal altijd keurig recht. Dacht dat het zadel misschien wat scheef op het paard lag maar vond het wel vreemd.

Nu is paard met zadel mee naar school en nu blijkt hij te gaan bokken met dat zadel bij het in galop aanspringen. Dus is er een deskundig iemand eens naar gaan kijken en het zadel zelf blijkt scheef te zijn. Dat kan niet komen door paard of door ruiter. We moeten het scheef gekocht hebben. Het schijnt met opnieuw opvullen wel te verhelpen te zijn maar ik baal verschrikkelijk.

Heeft iemand ervaring met dit type zadel? Zou het een productiefout kunnen zijn? Dat kan toch bijna niet anders? Ik ga natuurlijk wel terug naar de winkel om te overleggen en ik hoop dat ze een beetje schappelijk zullen zijn maar het zou handig zijn om wat meer info te hebben. Voor mijn dochter ook zuur want die heeft heel wat uurtjes moeten werken om dat zadel aan mij terug te betalen. Ze is pas 16.

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:56

Zal wrs een fabrieksfout zijn, maar dit hoort opgelost te worden door de winkel ook ivm eventuele garantie. Alsnog is het niet netjes om zo een zadel te verkopen en het is dus blijkbaar geen deskundige geweest.

Ik hoop dat je eruit komt met winkel

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:13

Ik heb een stubben Juventus spring en vind het een fantastisch zadel.
Geen problemen mee gehad.
Ben er zelfs zo tevreden over dat ik zaterdag de dressuur variant erbij ga halen.

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:38

Hoe oud is jouw zadel Tyrcanol? Mijn dochter vindt het ook een fantastisch zadel waar ze echt goed op zit maar het was dus al vanaf dag één scheef. Geen idee of dat in de fabriek is gekomen of dat zoiets op een andere manier kan gebeuren?

xDaantjxx: normaal gezien ga ik altijd naar een zadelmaker die ook zadels aanpast maar die verkoopt zelf geen zadels. Ik heb inderdaad niet zoveel vertrouwen in de deskundigheid maar wil niet met het vingertje wijzen. Ik hoop zeker dat dit garantiewerk ik. We hebben het zadel minder dan een jaar en het is alleen gebruikt op wedstrijden en de enkele springtraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:40

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van scheve zadels bij Stübben.... zeker geen scheve bomen.

Ik zou wel even contact met de zadelpasser opnemen :)

Maar ik persoonlijk hoor alleen maar heel positieve verhalen over Stübben.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:48

Het springzadel zal een jaar of 4/5 oud zijn.
De dressuur wat jonger dacht ik.
Maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:50

Ik ben ook altijd heel tevreden geweest over Stübben. Heb hier nog een Parzival liggen, fantastisch zadel. Enige nadeel is dat ze vaak wat hard zijn maar ik heb dat nooit echt als een nadeel ervaren.

De boom is gewoon recht, de vulling zit scheef en dat kan nooit gebeuren op zo'n korte tijd. Dit zadel is een stuk jonger dan jouw zadel Tyrcanol.
Ik ga zeker contact opnemen met de zaak waar ik het zadel heb gekocht maar ik vind het wel fijn om meerdere meningen te horen. Best kans dat er een discussie gaat ontstaan vooral omdat we het zadel al een maand of negen hebben maar ja, in dit geval werd dit zadel eigenlijk alleen op wedstrijden gebruikt en enkele trainingen. Met zo'n jong paard spring je thuis niet zoveel.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:54

Waar ik aan denk is omgekeerd. Als ik je tekst goed lees, heeft je dochter het dier wel gewoon doorgereden maar met een ander zadel? Kan het zijn dat het paard zelf iets scheef is waardoor het springzadel daar juist op drukt?

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:57

Maar is het zadel nooit opgevuld geweest?
Een nieuw zadel moet wel na een paar maanden nagekeken..
En ik weet niet of er een wollen vulling inzit, maar dit moet wel vrij snel vervangen.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:07

Als het echt een gloednieuw zadel is, met wol gevuld moet normaal na x aantal x rijden (ongv 20x) zadel terug bijgevuld worden, omdat de "nieuwe" wol uiteraard makkelijker plat gaat dan bij een wat ouder zadel.
wat kleinvosje aanhaalt zou ook best kunnen!

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 00:14

Door die stomme laptop klik ik met enige regelmaat op iets verkeerds waardoor ik alles kwijt ben.

Paard is niet scheef Kleinvosje, elk paard heeft zijn mindere kant maar paard zelf is recht.

MiirandaFuego: dat wist ik niet en dat is mij ook niet verteld toen wij het zadel kochten. Voor zover ik weet zit er inderdaad een wollen vulling in maar ik had het dan wel prettig gevonden als ik dit had geweten. Feit is helaas wel dat zadel vanaf dat één al fout lag.

Ik had beter naar mezelf kunnen luisteren achteraf: helaas is achteraf altijd gemakkelijk gesproken.

Zie nu jouw reactie Astrid. Had de verkoper mij daar niet moeten wijzen en had het zadel dan niet vanaf het begin scheefheid moeten vertonem?. Ik waardeer jouw inbreng heel erg want nu ben ik weer wat wijzer

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:25

Een zadel kan juist heel goed scheef worden van het paard...(Volgens onze zadelmaker kan dat echt al na een paar keer gebeuren, juist ook bij nieuwe vulling lijkt mij dan)
Op het moment dat je dan met een ander zadel het paard gaat trainen vind ik het niet meer dan logisch dat het zadel wat op een onbespierd paard is aangepast dan niet meer past :+

Maaikyhj

Berichten: 454
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:32

Nieuwe wol vulling is vatbaar voor scheef worden (zowel synthetisch als schaap) omdat het nog moet "zakken". Door bijvoorbeeld opstappen vanaf de grond, een ruiter die iets scheef zit of ongelijke druk heeft in de beugels of een scheef paard kan nieuwe wol snel ongelijk zakken, dit kan worden verholpen door het zadel correct bij te vullen. Het is idd verstandig om dit na ongeveer 20 rij uren te laten doen, bij een goede zadelmaker zit dit bij de prijs in bij verkoop van een zadel. Succes!

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:38

Ik heb ook een stubben zadel, ben ik zeer tevreden over!

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:47

Percy schreef:
Door die stomme laptop klik ik met enige regelmaat op iets verkeerds waardoor ik alles kwijt ben.

Paard is niet scheef Kleinvosje, elk paard heeft zijn mindere kant maar paard zelf is recht.

MiirandaFuego: dat wist ik niet en dat is mij ook niet verteld toen wij het zadel kochten. Voor zover ik weet zit er inderdaad een wollen vulling in maar ik had het dan wel prettig gevonden als ik dit had geweten. Feit is helaas wel dat zadel vanaf dat één al fout lag.

Ik had beter naar mezelf kunnen luisteren achteraf: helaas is achteraf altijd gemakkelijk gesproken.

Zie nu jouw reactie Astrid. Had de verkoper mij daar niet moeten wijzen en had het zadel dan niet vanaf het begin scheefheid moeten vertonem?. Ik waardeer jouw inbreng heel erg want nu ben ik weer wat wijzer

Vanaf dag 1 had die niet scheef mogen liggen, maar dat die scheef wordt is wel normaal. Geen enkel paard en geen enkele mens is perfect symmetrisch (daarom nog niet scheef).
Mijn zadelmaakster komt bij het aanmeten van een 10 zadel na ongv 20 rijbeurten het zadel opnieuw controleren en opvullen. Dus veronderstel dat t dan wel nodig is... ;)

Anoniem

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:50

Normaal gezien heeft Stübben wel een synthetische vulling, heb ik me laten vertellen, juist om dit te voorkomen......

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 01:18

Aan jullie bijdragen heb ik heel veel. Er is nooit een suggestie over een herhaal afspraak geweest. Er is wel gezegd dat het paard zich misschien zou gaan ontwikkelen en dat daarom op termijn aanpassingen nodig waren. Paard is absoluut gespierder geworden maar vanaf dag een lag dit zadel scheef. Ik had sneller moeten ingrijpen.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:05

kan je nog contact met de verkoper van het zadel opnemen?

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:26

Ja, dat ga ik vandaag ook doen maar ik heb inmiddels al een mail van Stübben terug en die willen dat ik het zadel naar Duitsland stuur omdat ze al vijf jaar geen zaken meer doen met de betreffende winkel. Zij zijn bereid om het zadel kosteloos na te kijken en te repareren. Dan zijn we het zadel natuurlijk wel langer kwijt maar dan kunnen we er ook alle vertrouwen in hebben dat het goed in orde wordt gemaakt.

Complimenten aan Stübben trouwens voor dit aanbod!

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:30

Stubben doet nooit moeilijk, het feit dat ze al vijf jaar geen zaken meer met die winkel doen zegt eigenlijk al genoeg. Als je zadelpasser en leverancier van stubben wilt zijn dan moet je wel wat in huis hebben want ze hebben hoge kwaliteitseisen. Zadel wel even verzekerd verzenden maar dat had je zelf vast al bedacht.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:31

Nou dat is zeker netjes, en zou ik ook accepteren ja. Hou je ons op de hoogte van wat ze zeggen?

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Scheef springzadel Stübben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:42

Enige probleem met naar Duitsland sturen is dat het zadel dan wel perfect recht wordt opgevuld waarschijnlijk maar dat er niemand kijkt of het dan ook daadwerkelijk goed op jullie paard ligt en zo nodig de vulling daar op aanpassen. Inderdaad mijn zadelmaakster vult een nieuw zadel ook na 20 uur rijden bij en daarna is mijn nieuwe zadel nog 2 keer bijgevuld en gecorrigeerd omdat mijn paard zich ontwikkelde. Hierbij keek ze hoe het zadel lag in stilstand en met het rijden, vulde bij, controleerde etc.

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:58

Daar heb je gelijk in blue_sky maar als er een fabrieksfout in zit moet die toch eerst opgelost worden. Ik heb een hele goede zadelmaker die ik dan zeker daarna zal laten kijken naar combinatie paard/zadel. Zij heeft inmiddels al aangeboden om het zadel eens te inspecteren dus misschien doe ik dat eerst wel.

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het minst neig met het zadel naar die winkel terug te brengen, inderdaad zeker na te horen te hebben gekregen dat Stübben al vijf jaar geen zaken meer met ze doet.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:30

Percy schreef:
Daar heb je gelijk in blue_sky maar als er een fabrieksfout in zit moet die toch eerst opgelost worden. Ik heb een hele goede zadelmaker die ik dan zeker daarna zal laten kijken naar combinatie paard/zadel. Zij heeft inmiddels al aangeboden om het zadel eens te inspecteren dus misschien doe ik dat eerst wel.

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het minst neig met het zadel naar die winkel terug te brengen, inderdaad zeker na te horen te hebben gekregen dat Stübben al vijf jaar geen zaken meer met ze doet.


Stuur even een aantal foto's mee met het zadel, paard kaal van opzij,voor en achter en paard met alleen zadel erop zonder dekje, los en aangesingeld, daar kunnen ze al info uithalen zodat de aanpassingen straks eventueel minimaal zijn.

Percy

Berichten: 12071
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:37

Goede tip Bigone :j Daar had ik dus niet aan gedacht. Heb meteen mijn dochter een sms gestuurd met foto opdracht :D