paard accepteert kogelbeschermers niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 09:20

Sorry als hier al een topic over is, kon het zo gauw niet vinden.

Mijn paard kan dus niet lopen met kogelbeschermers. Hij heeft zijn hele leven nooit kogelbeschermers om gehad.
Hij doet niks als je ze om doet maar met wegstappen laat hij het liefst zn achterbenen staan, en als er dan beweging in komt trekt hij ze in de meest rare bewegingen naar zijn buik. Met rijden blijft hij het hele uur rare huppeltjes tussendoor maken. Laatst met oefenspringen werd mij al verteld dat ie kreupel was, terwijl dat alleen maar zo leek omdat hij dus die kogelbeschermers om had. Hij deed niks raars meer toen ik ze af deed.

Kortom hij accepteert ze gewoon niet.

Kan ik nog dingen proberen waardoor hij ze gaat accepteren? Ik heb er al best vaak mee gereden in de hoop dat hij het toch ging accepteren en ik heb ze al strak en losser geprobeerd en ook verschillende merken.
Heb hem er al eens mee in de wei gezet maar na 3 uur nog steeds niks veranderd en hij maakte alleen maar rare enge stappen.

Hij tikt zijn kogels vaak aan tijdens met rijden dus ik heb er liever bescherming om heen en ook op wedstrijd is het natuurlijk veel netter om om 4 benen bescherming te hebben.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:21

En ze passen goed, zitten niet te strak?
Misschien eens een ander model proberen

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:27

Misschien accepteert hij 3in1 beschermers wel?

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:32

Accepteert hij transportbeschermers wel?
Misschien eerst dit proberen (natuurlijk niet met rijden :') )

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:42

Zoals vorige posters zeiden; accepteert hij andere vormen van beenbescherming wel? Irriteert hij zich aan het materiaal of aan de vorm of aan de druk die het doet ontstaan?

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:45

(wedstrijd is het natuurlijk veel netter om om 4 benen bescherming te hebben.)



waarom staat 4 benen in de beschermers netter?

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:48

Hij loopt zijn hele leven al zonder zeg je..
Waarom zou je ze nu dan wel om gaan doen?
Of heeft hij er zijn hele leven al blessures van?

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 18:24

Ze passen perfect, ik heb al cob maat en full maat gepast en ook 3 verschillende merken.
Bij alle beschermers reageert hij precies hetzelfde.

Ik weet niet of hij transportbeschermers accepteert, maar ik heb ook geen transportbeschermers en ga ze niet kopen als ik weet dat hij normale bescherming niet accepteert...

Hij irriteert zich gewoon aan iets dat om zijn been zit, ik heb zacht en neopreen geprobeerd en daarop reageert hij dus hetzelfde.

Ik weet niet of hij blessures heeft gehad, maar aangezien hij ze zo aantikt heb ik gewoon liever bescherming om. Dat heb ik nu dus niet door opmerkingen dat het lijkt alsof hij dan onzuiver loopt. Ik hoef ook geen antwoorden dat ik ze gewoon niet moet om doen, daar vraag ik geen advies over. Ik vraag advies over hoe ik hem kan laten wennen aan kogelbeschermers.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:29

Vaker aandoen als ze passen dan went hij er wel aan. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:31

Heeft hij toevallig een lichte vorm van kramptrekken o.i.d. Want die doen namelijk heel vaak hetzelfde als jij nu verteld met beschermers aan de achterbenen.

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:32

hem er is een paar dagen mee op de weide/paddock zetten? dat wil hier bij de jonge paarden nog wel is helpen :)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:35

ik denk dat je gewoon een heel goed springpaard hebt die heel gevoelig is op zn benen! _O-

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:45

Ik heb idd ook een hanetred paard gehad die achter erg raar liep met bescherming om.
Is het geen optie om gewoon zonder te rijden?
Je zegt dat ie zichzelf aantikt? Ik neem aan dat je bedoelt dat ie strijkt, hier kan een goede smid al verbetering in geven.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:49

Wat doet hij met andere bescherming? Bv bandages?
Mss kan je hem daar eerst aan laten wennen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:51

In de wei / paddock zetten met beschermers?

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 10:30

Met bandages doet hij precies hetzelfde.
Ik heb verder nooit iets raars opgemerkt bij de achterbenen, wat zijn kramptrekken?

Ik heb een kennis die haar paard eens een nacht op stal had gezet met de peesbeschermers om (vergeten) maar die haalde de volgende dag haar paard van stal met witte haartjes op de benen... Daardoor ben ik zelf wat voorzichtig geworden met beenbeschermers en zet ik hem er liever niet mee op wei of stal.
Toch denk ik dat er niet veel anders gaat werken dus zal ik eens een paar dagen achter elkaar de kogel beschermers om doen in de wei.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:21

Paarden met een krampstap of hanentred tillen vaak één of twee benen hoger op bij het wegstappen uit de box bijvoorbeeld. Kan best zijn dat als ze het maar licht hebben, het je nog nooit opgevallen is. Vaak zijn ze bij de smid ook lastig(er) met benen op tillen. En ze kunnen dus meestal niet tegen beenbescherming aan de achterbenen. Meeste krampstappers zijn ruinen of paarden die in korte tijd snel/veel gegroeid zijn. Verder heb je er met rijden over het algemeen geen last van.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:25

Hmm hij moet sowieso over een drempel heen als ie zn stal uit komt dus tilt hij dan sowieso alle hoeven een stap hoog op.
Bij de hoefsmid is hij alle hoeven heel makkelijk. Ook is hij nu 7 of 8 jaar dus is hij de laatste jaren minimaal gegroeid...

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:27

Als hij altijd zonder heeft gelopen, waarom moet hij het dan van je om?
Als het niet nodig is en als hij het niet accepteert. Dan doe je het toch gewoon niet, lijkt mij?

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:46

Even lezen, ik had het al uitgelegd en ook gezegt dat dit geen optie is.

Buiten dat het netter is met bandages rondom op wedstrijd en dat hij ze vaak aantikt tijdens het rijden is het ook niet veilig om later te crossen zonder beenbescherming. Hij moet het gewoon leren.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:56

Heb je al beschermers met bont geprobeerd? Die zijn namelijk wel zacht. Ik kende een paard die alleen met bont wilde lopen. Met normale ging ze kreupel lopen, maar zodra je ze er vanaf haalde was ze weer top.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:10

tja als hij ze perse om moet dan rest er niks anders dan ze gewoon elke dag om te doen. In de wei en los ook gewoon des te sneller raakt hij eraan gewend. dat is de enige manier

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:37

Chicalover schreef:
Met bandages doet hij precies hetzelfde.
Ik heb verder nooit iets raars opgemerkt bij de achterbenen, wat zijn kramptrekken?

Ik heb een kennis die haar paard eens een nacht op stal had gezet met de peesbeschermers om (vergeten) maar die haalde de volgende dag haar paard van stal met witte haartjes op de benen... Daardoor ben ik zelf wat voorzichtig geworden met beenbeschermers en zet ik hem er liever niet mee op wei of stal.
Toch denk ik dat er niet veel anders gaat werken dus zal ik eens een paar dagen achter elkaar de kogel beschermers om doen in de wei.


Witte haartjes zitten ze vaak niet goed of zit er veel zand in wat kan gaan schuren en ze wondjes krijgen.
Dus zorgen dat ze goed schoon zijn (als je meerdere hebt doe je elke dag even andere om en dan maak je ze van de vorige dag schoon)

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: paard accepteert kogelbeschermers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:51

als hij nooit kogelbeschermers heeft omgehad hoezo doe jij ze dan wel om?
al hij strijkt of aantikt hadden de oude eigenaren al lang pees en kogel beschermers omgedaan :)
dus geen of andere soort beenbescherming

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:02

Ess_Ramona schreef:
Chicalover schreef:
Met bandages doet hij precies hetzelfde.
Ik heb verder nooit iets raars opgemerkt bij de achterbenen, wat zijn kramptrekken?

Ik heb een kennis die haar paard eens een nacht op stal had gezet met de peesbeschermers om (vergeten) maar die haalde de volgende dag haar paard van stal met witte haartjes op de benen... Daardoor ben ik zelf wat voorzichtig geworden met beenbeschermers en zet ik hem er liever niet mee op wei of stal.
Toch denk ik dat er niet veel anders gaat werken dus zal ik eens een paar dagen achter elkaar de kogel beschermers om doen in de wei.


Witte haartjes zitten ze vaak niet goed of zit er veel zand in wat kan gaan schuren en ze wondjes krijgen.
Dus zorgen dat ze goed schoon zijn (als je meerdere hebt doe je elke dag even andere om en dan maak je ze van de vorige dag schoon)


ook zitten ze dan vaak te strak.. om