Leren bit; welke maat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Leren bit; welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 19:38

Ik wil een leren bit aanschaffen voor mij fjord maar weet niet welke maat ik moet hebben. Moet ik uitgaan van de maat van haar trens of menbit/ stang (die is een cm groter)?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Leren bit; welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:42

Mag ik vragen waarom je een leren bitje wilt aanschaffen? Hier in Duitsland was dat meer dan tien jaren geleden een echte hype. Heb er zelf ook een, tot ik besefte dat die dingen scherper zijn dan gewone bitten. Je vindt ze hier dan ook nergens meer.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Leren bit; welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:45

Dat is niet helemaal waar Dinopino. Lederen bitten worden nog heel veel verkocht. Ook in Duitsland.
Waarom zouden ze volgens jou scherper zijn dan "gewone" bitten?

TS: Je hoeft geen maat groter of kleiner te nemen. Gewoon de maat van jouw paard nemen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:47

Je moet ze ook eerst goed inbreken Dinopino en vooraf geloof ik goed nat maken zodat ze soepel zijn alsvore ze in de mond gaan. Heel gedoe zo'n ding. Daarbij kun je 1 lederen bit niet bij meerdere paarden gebruiken. Ze gaan echt naar de mond staan van het dier. Ikzelf heb er ook even naar gekeken maar ben bang dat ik aan een slecht kwaliteit lederen bit kom met te stug goedkoop leer, en dan het paard pijn doen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:49

Je kunt gewoon uitgaan van de maat van je trens. Wel hebben mijn instructrice en ikzelf de ervaring dat leerbitjes bij fjorden vaker niet dan wel een succes zijn. Mijn 3 fjorden hebben er problemen mee, krijgen wondjes of hebben de mond gewoon te vol. Mijn instructrice vertelde dat ze het vaker tegenkomt bij fjorden.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:51

Je kunt gewoon dezelfde maat nemen bij een lederen bit!
Ik heb mijn kwpn merrie ook op leerbitje lopen en ben er echt super tevreden over. Je moet voor de eerste keer gebruiken het bit 24 uur in (zonnebloem)olie leggen, daarna is die goed soepel en prima te gebruiken. En voor onderhoud regelmatig weer even in de olie.
Mijn merrie is een paard met vrij weinig ruimte in de mond, dusdanig dat het gebit niet helemaal recht gezet kon worden. Daar is simpelweg geen ruimte voor. Ik heb voor haar dus een dun/smal bitje nodig. Zowel de myler als dit leerbit zijn goedgekeurd door de tandarts qua dikte. Merrie loopt het beste op leer.

Dinopino: Waarom vind je deze scherper als een gewoon bit?