recht dekje, of boogje er in ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 17:32

toen vanmiddag mijn nieuwe zadel werd gepast, zei die verkoopster tegen mij, dat ik er geen rechte dekjes onder moest doen.. dit vond ik raar. het is volgens haar niet goed, ze zegt , de rug van een paard is ook niet recht dus het dekje gaat raar zitten onder het zadel... ?!
is dit waar of .. ? ik heb mijn twijfels hier over..

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:33

Ja dit kan, als jouw paard een licht gebogen rug heeft kun je beter de dekjes er ook naar laten vormen. Anders kan het zijn dat er rimpeltjes in komen en dat kan irriteren op de rug.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:36

Ja, voor de meeste paarden is dat waar. Ik heb ooit per ongeluk eens een recht dekje gekocht, heb maar één paard gereden waar ik dat op kon gebruiken (heel weinig schoft en vrij breed). Op alle andere paarden ging het trekken op de schoft, niet fijn voor een paard dus.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:37

Ik snap het probleem niet? Gewoon je shabrak goed in de kamer trekken?

JoscelynJarig
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:39

Ja wat is het verschil tussen een recht dekje en een dekje met een boogje, je moet ze allebei goed omhoog trekken (voor én achter) en dan zitten ze toch hetzelfde?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:41

Joscelyn schreef:
Ja wat is het verschil tussen een recht dekje en een dekje met een boogje, je moet ze allebei goed omhoog trekken (voor én achter) en dan zitten ze toch hetzelfde?


Dat moet je maar eens proberen dan. Je trekt dan bij een recht dekje er gewoon kreukels in onder je zadel namelijk. En omdat je het in een vorm trekt die het eigenlijk niet heeft, trekt het bij bewegen van het paard gewoon weer terug naar beneden. Je kan een dik stuk stof geen vorm geven die het niet heeft zonder te kreukelen...

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:42

0000 schreef:
Joscelyn schreef:
Ja wat is het verschil tussen een recht dekje en een dekje met een boogje, je moet ze allebei goed omhoog trekken (voor én achter) en dan zitten ze toch hetzelfde?


Dat moet je maar eens proberen dan. Je trekt dan bij een recht dekje er gewoon kreukels in onder je zadel namelijk. En omdat je het in een vorm trekt die het eigenlijk niet heeft, trekt het bij bewegen van het paard gewoon weer terug naar beneden. Je kan een dik stuk stof geen vorm geven die het niet heeft zonder te kreukelen...

Als je 'm gewoon in de kamer trekt, hoort deze daar te blijven zitten, tenzij jouw zadel niet goed past.
Achter ook optrekken. Ruggegraatvrijheid.


Hier zie je het ook goed:
http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... rekken.jpg
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 13-11-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:43

Tijdens het rijden zal ieder dekje naar beneden willen, de haren laten immers bewegen naar beneden wel toe, maar naar boven niet. Het dekje kan dus echt wel gaan trekken tijdens het rijden, ook als het zadel super ligt. Het paard beweegt immers, en daardoor beweegt het dekje en je zadel ook. Meestal is het voldoende om het dekje goed in de kamer te trekken, maar niet altijd, zeker bij een hoge schoft kan het problemen geven.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:45

Ja dat dacht ik ook altijd, maar dan moet je na een jaar dat dekje maar eens bekijken, vol kreukels en dat voelt dat paard natuurlijk ;) Dus ik heb meteen een dekje met een boog gekocht en heb het probleem nooit meer gehad, en dan nog trek ik het omhoog voor de ruggegraatvrijheid.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:45

Edit: nav reactie MelanieB

Sorry, maar tenzij je dekje van rekbare stof is gemaakt, is dat echt, echt niet altijd zo. Ik weet het niet duidelijker te omschrijven helaas maar heb het toen echt op verschillende paarden geprobeerd, correct gezadeld en ben het uiteindelijk voor één paard blijven gebruiken. Rest ging echt niet, hoe keurig ik ook zadelde, het trok terug naar beneden.

Die foto zegt overigens helemaal niets natuurlijk, je kan totaal niet zien wat voor paard het is.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 13-11-13 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JoscelynJarig
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:45

Ik rij met een recht dekje en als ik klaar ben zit hij nog steeds goed in de kamer. Ik trek hem dan ook wel overdreven omhoog. Maar stel jouw zadelpaster heeft gelijk TS, dan kan iedereen z'n Anky pad beter weggooien?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:47

Friso_lover schreef:
Ja dat dacht ik ook altijd, maar dan moet je na een jaar dat dekje maar eens bekijken, vol kreukels en dat voelt dat paard natuurlijk ;) Dus ik heb meteen een dekje met een boog gekocht en heb het probleem nooit meer gehad, en dan nog trek ik het omhoog voor de ruggegraatvrijheid.

Heb hier meerdere dekjes, zelfs langer dan 2 jaar gehad, werden juist zachter, en lagen daardoor beter. Onderkant altijd netjes glad gebleven.
Misschien met goedkope dekjes anders.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:48

Joscelyn schreef:
Ik rij met een recht dekje en als ik klaar ben zit hij nog steeds goed in de kamer. Ik trek hem dan ook wel overdreven omhoog. Maar stel jouw zadelpaster heeft gelijk TS, dan kan iedereen z'n Anky pad beter weggooien?


Nee, dat ligt dus weer aan de rug. Als je een paard hebt met een gewone rechte rug heb je dit probleem niet. Maar als je paard een iets wekere rug heeft heb je het probleem wel. Ik zou zelf de Anky pads nooit kunnen gebruiken bij mijn Fries :n

@Melanie; ik heb nooit goedkope dekjes, vind ik vaak niet mooi.

JoscelynJarig
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:05

Friso_lover schreef:
Joscelyn schreef:
Ik rij met een recht dekje en als ik klaar ben zit hij nog steeds goed in de kamer. Ik trek hem dan ook wel overdreven omhoog. Maar stel jouw zadelpaster heeft gelijk TS, dan kan iedereen z'n Anky pad beter weggooien?


Nee, dat ligt dus weer aan de rug. Als je een paard hebt met een gewone rechte rug heb je dit probleem niet. Maar als je paard een iets wekere rug heeft heb je het probleem wel. Ik zou zelf de Anky pads nooit kunnen gebruiken bij mijn Fries :n

@Melanie; ik heb nooit goedkope dekjes, vind ik vaak niet mooi.



Nee oké, dus het ligt aan het paard, dan snap ik het! Begreep uit sommige opmerkingen dat een recht dekje nooit goed was, maar dat is dus niet zo.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:04

Joscelyn schreef:
Ik rij met een recht dekje en als ik klaar ben zit hij nog steeds goed in de kamer. Ik trek hem dan ook wel overdreven omhoog. Maar stel jouw zadelpaster heeft gelijk TS, dan kan iedereen z'n Anky pad beter weggooien?

Anky pad is ook voor een reden aangepast naar een meer voorgevormd model. De nieuwe gaan namelijk ook in een boogje. Net omdat de dekjes niet op alle paarden konden.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:08

Heb een pony met een zwakke/ingezakte rug en heb gewoon rechte/licht gebogen dekjes, nergens last van. Blijven fijn zitten waar ik ze duw, in de kamer dus. :)

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:11

xIirtJj schreef:
Ik snap het probleem niet? Gewoon je shabrak goed in de kamer trekken?


Ja idd.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:23


xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:09

en zadel. Zoals ik al zei heb ik een paard met een doorgezakte rug en qua dekjes nergens last van, geen kreukels of vervormingen, terwijl het allemaal merkloze dekjes zijn.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:12

Merkloos wil nog niet zeggen dat ze meteen slecht zijn, ook in merkloze zit verschil tussen de ene en de ander. Maar inderdaad, kan hem ook aan het zadel liggen. :j

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:14

dussssssz nu kan ik al mn dekjes wegdoen en nieuwe kopen.. baalmoment

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:19

Nee die hoeven niet weg hoor, trek het op in de kamer met rijden en kijk of het blijft zitten, dus in de kamer trekken, zadel goed vast en uurtje rijden, afstappen en kijken hoe het nog ligt. Is het scheefgetrokken of naar onder getrokken? Weg ermee, ligt het nog goed (kun je je hand nog prima onder het dek bij de schoft doen) is het prima.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:32

Precies, en controleren of er geen kreukels in zijn gekomen.

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:40

Mag ik vragen wat jullie bedoelen met een dekje met een boog? Vind wel intresant aangezien ik koop wat ik mooi vind.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: recht dekje, of boogje er in ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:45