Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 21:22

Ik wil even een discussietopic openen...

In mijn werk kom ik een hele hoop ruiters tegen die zadels hebben die aangemeten zijn op het paard door zadelpassers.Maar waarin zij zelf totaal niet in balans op kunnen zitten.
Veel worden door de zadels in een stoelzit gedwongen..sommigen hebben een veels te groot zadel qua inchmaten waardoor ze zich een bepaalde "verkeerde" houding aanmeten in het zadel.
Ik vindt het alamerend hoeveel er niet klopt eigenlijk...is dit een onderbelicht punt in de opleiding van de zadelpassers?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:27

Meestal, en zeker als je een goede hebt letten ze daar wel op. Bij Country Mill waar ik mijn zadel vandaan heb, werd ook goed op gelet dat hij niet alleen goed op mijn paard lag, maar ook dat ik er goed in zat. Al zou het ook best kunnen dat er zadelpassers zijn die dat niet doen, en er echt alleen op letten of het goed ligt op het paard.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:30

De eerste zadelpasser die ik erbij had lette wel degelijk op mijn houding, maar heeft het zadel compleet verkeerd aangepast aan het paard. De tweede keek alleen naar het paard, die is er de stal niet eens mee uit geweest. En de derde komt over 3 weken. Er komt iemand Country Mill, omdat een aantal bekenden van me daar een goede ervaring mee had

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:31

Ik ga ook geen namen noemen, maar ik heb er ook eens een bij gehad die naar het zadel keek, wat los op de rug van mijn paard lag, hier en daar een kruisje zette, het zadel meenam, en een paar dagen later kon ik hem weer ophalen, was hij opgevuld!?
Heb ook wel zadelmakers meegemaakt die naar mijn houding keken, en naar het paard, dus betere :)

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:36

Idd afhankelijk van de zadelpasser. Ik heb er ook een aantal gehad en ondanks dat ik bij de laatste geen zadel afnam vertrouw ik haar nog het meeste qua kennis en eerlijkheid. (Mede dankzij haar eerlijkheid kon zij mij geen zadel verkopen)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 09:48

Dus de betere zadelpassers zouden er dan wel op moeten letten..maar waarom kom ik dan zoveel verkeerd {voor de ruiter iig} aangemeten zadels tegen in de praktijk?

Ik weet dat er hier een zadelpasser veel actief is die ook goed aangeschreven staat,toch heb ik van die persoon echt al een heleboel ellende op dit gebied voorbij zien komen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:59

Het verschilt enorm per zadelpasser. Ik heb ze meegemaakt van kijken, rijden, kruisjes zetten en 3 weken later opgevuld ophalen (en niet passen natuurlijk...), tot bij jou thuis de tijd nemen, zadel passen, rijden, opvullen, weer passen, weer opvullen, weer passen, rijden, net zolang tot alles goed lag. Dit was bij zadels die al in mijn bezit waren overigens.

Met een nieuw zadel kopen heb ik bij beide zadelmakers van alles mogen proberen en werd er zowel naar paardlief als naar mij en mijn houding gekeken. En ook mijn comfort overigens, want zo was er een zadel dat super lag, waar ik erg netjes in zat, maar wat totaal niet lekker zat. Dat zadel is het ook niet geworden.

En goede zadelpasser kijkt naar alle facetten. Comfort voor ruiter en paard, houding paard, houding ruiter. De combinatie. En ze zijn er wel, je moet alleen even weten waar je moet zoeken ;)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:03

Ja en dat is net het punt denk ik..dat weten deze mensen niet omdat ze denken dat het goed is.
Totdat er iemand kritisch naar kijkt en zegt dat dat dus niet zo is..

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:11

Akke_sSpring schreef:
Idd afhankelijk van de zadelpasser. Ik heb er ook een aantal gehad en ondanks dat ik bij de laatste geen zadel afnam vertrouw ik haar nog het meeste qua kennis en eerlijkheid. (Mede dankzij haar eerlijkheid kon zij mij geen zadel verkopen)


Ha, grappig ik heb zo'n zelfde ervaring gehad.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:16

Ik merk dat het idd afhankelijk is van de zadelpasser. En zelfs als ze ernaar kijken, kijken ze niet altijd objectief. Ik ben zelf vrij slank en heb lange benen. Vanwege de lengte van mijn bovenbenen werd mij een 18" zadel aangeraden, maar ik ging in dat zadel alle kanten op. Uiteindelijk heb ik het zadel toch omgeruild voor een 17,5", waarin ik veel beter zat. Een andere zadelmaker die later kwam om bij te vullen, gaf aan mij aan, dat ik nooit een 18" zadel aangeraden zou moeten krijgen, omdat dat veel te groot was voor mij. Dus zelfs als ze er al naar kijken, wil dat niet zeggen dat ze het goed doen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:19

Mijn laatste zadelmaker die mij een nieuw zadel verkocht, is ook instructeur. Dat was echt een verademing. Naast dat hij keek of het zadel mij en mijn paard paste, gaf hij ook nog tips m.b.t. het rijden.

Ik heb heel wat zadels en zadelmakers gehad, maar helaas is het gros gewoon prutsers. Ook boven genoemde heb ik hele slechte ervaringen mee.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:25

Mijn zadelmaker (WOW) kijk ook zeker naar de houding/zit van de ruiter. Het zadel wordt eerst afgesteld op het paard, daarna ga je naar de bak toe om te rijden. Er wordt dan weer gekeken hoe het zadel op het paard ligt als het paard beweegt. Het fijne van WOW is dat het zadel eenvoudig en precies goed afgesteld kan worden op de ruiter. De laatste keer kwam mijn gevoel overeen met wat de zadelpasser opmerkte en adviseerde wat betreft mijn houding. Zij zag duidelijk veranderingen in mijn houding gedurende de aanpassingen en zag dit zelf terug in het lopen van mijn pony

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:49

Wij hebben dan goede getroffen ;) nam veel tijd in beslag, meten, passen, rijden, kijken hoe het paard bewoog eronder, hoe je zelf zat etcetc..
Moet wel zeggen, veel winkels die ook zadels verkopen noemen zichzelf zadelpassers..maar die sla ik al over ;)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:08

Tatjanaa schreef:
Mijn zadelmaker (WOW) kijk ook zeker naar de houding/zit van de ruiter. Het zadel wordt eerst afgesteld op het paard, daarna ga je naar de bak toe om te rijden. Er wordt dan weer gekeken hoe het zadel op het paard ligt als het paard beweegt. Het fijne van WOW is dat het zadel eenvoudig en precies goed afgesteld kan worden op de ruiter. De laatste keer kwam mijn gevoel overeen met wat de zadelpasser opmerkte en adviseerde wat betreft mijn houding. Zij zag duidelijk veranderingen in mijn houding gedurende de aanpassingen en zag dit zelf terug in het lopen van mijn pony



Daarom is het zo belangrijk dat de ruiter dus ook goed zit,als een ruiter niet in balans op een zadel kan zitten..hoe moet een paard dan ooit fijn lopen?

Princesj:ik heb er nu dus ookal aardig wat gezien..{ook hun werk vooral} en het valt mij vies tegen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:12

Ook ik heb goede ervaringen met Country Mill. Ik heb mijn wensen aangegeven, en hij keek of dat ging werken. Wat ik voel, ziet hij. Als mijn zadel weer aan een controlebeurt toe is, voel ik het in mijn houding en zit. Als hij er dan naar kijkt, weet hij dat perfect te benoemen!

ankem

Berichten: 2461
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:57

Heb inmiddels 8 zadels en aardig wat zadelmakers/zadelpassers versleten. Helaas is de houding van mij nooit meegenomen. Heb nog nooit een zadel gehad dat mij faciliteerde in mijn houding. Voor goede tips sta ik altijd open.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:58

Yup bij mij wel :j Had toen een Kn en een Horka die beide super lagen voor paard. Hij zei echter dat ik in de KN totaal niet goed zat, en in de Horka super.

Naja dan weet je al welke het wordt toch :=

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:48

Ik ben bang, dat dat komt door de huidige stroming, dat de kussens zo kort mogelijk moeten omdat het anders (volgens de zadelpassers) niet op het paard past.
vervolgens wordt de ruiterbillen erin geprakt en als passend verkocht.
Zelf ben ik daar fel op tegen. De drukverdeling op een klein oppervlak is voor de ruiters vaak te groot, waardoor de paarden daar uiteindelijk ook weer last van krijgen. Ruiterbillen drukt op het einde van de kussen, waardoor er daar drukpunten rond de paardenrug ontstaan.
wb het goed kunnen zitten op een paard? er is maar 1 houding correct, en dat is in het middelpunt van je paard blijven zitten. Door je bekken goed te houden en niet in je lendenen te hangen.
Het valt mij ook op, dat er veel ruiters idd niet juist zitten. Mede door de soms te kleine zadels. Mede door zadels die ontworpen worden door niet ruiters. (of bijval van goede ruiters)

zelf heb ik kwa model heel veel goede verhalen van ruiters over de zaldi new kent. Daarin zit iedereen praktisch recht, die anders in stoelzit zat. Het is ook het meestverkochte model van zaldi.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:48

Ik heb zonet ook zeer goede ervaring gehad met een zadelmaker. Ze is 3u gebleven. Eerst paard in stal bekeken en erna besproken wat ruiter wou en wat kon etc. Erna geschikt zadel gepast en dan telkens ruiter laten rijden (stap en draf). Erna telkens aangepast tot dat het zadel perfect paste voor paard én ruiter. De houding van de ruiter is echt énorm verbeterd. Zadelmaakster was dan ook constant ruiter én paard aan het beoordelen met d enodige uitleg. Uitleg die heel logisch klinkt (zoals als ruiter uit balans is, paard ook en ook omgekeerd) maar helaas door vele lesgevers/zadelmakers etc vergeten..

Het is zoeken en soms val je gewoon op de juiste persoon per toeval :)

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:59

Daar heb je zeker een punt Elisa2
Als je zadel niet in balans ligt is het moeilijk daar om de juiste houding in de vinden

Zelf heb ik een maatzadel voor mij en mijn paard gemaakt http://www.zadelatelier.nl
De wrongen op de juiste plek ,zweetbladen lang genoeg en idd niet al te lange kussens
Ben er blij mee en mijn paard ook!
omdat ze nog in de groei is wordt het zadel regelmatig aangepast.
Zadel ging steeds meer achter overliggen door toename bespiering schoft schouder en dat merkte ik ook omdat ik mijn zit niet meer kon vinden.
Inmiddels ligt het weer mooi in balans
(kussen zijn wijder uit elkaar geplaatst zodat het weer mooi laag over de schoft valt)
Ninon wil je paard eerst onder zadel zien om te kijken welke problemen je hebt met je houding
en hoe ze dat kan verbeteren met kleine aanpassingen aan bv de wrong.
Even er vanuit gaand dat het zadel wel in balans ligt.

Het is trouwens niet zo dat kussens zo kort mogelijk moet zijn :+
Kussens mogen alleen niet té lang zijn en dat is heel iets anders!!
Veel paarden galopperen dan met een 4-takt
Met een te smal kussenkanaal kan een paard niet buigen zonder dat de doornuitsteeksels klem komen te zitten.
Iets van ik heel vaak tegen komt en waar paarden veel rugpijn van hebben.

Verder is het van belang dat de boom van het zadel past naar de vorm van de rug van je paard.
Iets wat je alleen kan zien met de KALE boom!
Dus elke zadel wat gepast wordt met kussens eronder kan dit nooit evenaren qua pasvorm.
Zadels met een extreem diepe zit (ik noem dat altijd kinderzitjes 8-) ) krijg je dus nooit goed passend, de rug is immers doorgaans vrij recht..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-11-13 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Off topic gedeelte verwijderd.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 16:24

Ninon staat heel goed bekend,maar helaas niet realistisch voor mensen die geen maatzadel kunnen betalen.Ik denk dat veel zadels te krap aangemeten worden oid,ik ben geen zadelmaker maar ik zie veel zadels achterover liggen waardoor het zwaartepunt inderdaad te ver naar achteren ligt.

cynthia7
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:28

bij de mijne wel hoor
hij komt maandag
hij vroeg mijn gewicht enz...

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:52

Elisa2 schreef:
Ninon staat heel goed bekend,maar helaas niet realistisch voor mensen die geen maatzadel kunnen betalen.Ik denk dat veel zadels te krap aangemeten worden oid,ik ben geen zadelmaker maar ik zie veel zadels achterover liggen waardoor het zwaartepunt inderdaad te ver naar achteren ligt.


Vaak is het heel lastig om een zadel in balans te krijgen als een paard een mega hoge schoft heeft.
Krappe bomen zie je wel aan de afgeknepen ingevallen schoften

Ik vind de prijs van Schutte zadels juist erg meevallen!
Mensen die veel zadelellende meegemaakt hebben zijn veel meer kwijt dan 2000 euro.
Ken toch al heel wat klanten die hun "zoveelste" zadel aangeschaft hebben..
Bij veel zadelverkopers is het; niet goed geld weg :(

Als je een paard koopt kun je natuurlijk wel rekening houden met een extra uitgave voor een (nieuw) zadel
Anders nog maar ff doorsparen..

Boomloos trouwens ook een prima optie voor de mensen die was minder te besteden hebben
Slecht voor je houding is het iig niet
en een gevoelige rug kom ik zelden tegen van een boomloos zadel
(heb voornamelijk ervaringen met Barefoot)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 16:54

Toch denken veel mensen niet zo is mijn ervaring,die stappen naar de zadelpassers die in de omgeving bekend zijn.Of die toevallig toch op stal komen...en dan denken ze dat het goed is en gaan ze rijden met die verkeerd aangemeten zadels.Totdat iemand ze erop attent maakt dat het zadel niet lekker ligt...

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:02

Ja daar heb je wel gelijk in Eliza2
Vind het ook altijd balen als ik een klant moet vertellen dat het net nieuw aangeschafte zadel totaal niet past...
Maar leg het ze wel uit en laat ik de klant zelf voelen waar de problemen ontstaan.
Zadel verkoper wil het dan niet terug nemen (of alleen voor een belachelijk lage prijs )
Of zegt dan dat het aan de rijkwaliteiten van de klant ligt :+ :(
en de klant is zijn geld kwijt, zo sneu vind ik dat..