Help even denken over neusriem...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 00:01

Mijn neusriem is helaas vandaag overleden... ik zou hem kunnen herstellen, maar hij is op een erg vervelende plek gebroken. Dus herstellen zal prutswerk zijn en het zal er ook zeker niet mooier op worden.

Ik zat al langer met het idee te spelen om een nieuw hoofdstel te maken. Dus de kapotte neusriem is eigenlijk wel het ideale excuus. Tot het hoofdstel klaar is, gebruik ik wel een reserve, minder mooie neusriem.
En dan kan ik met een nieuwe de show gaan stelen :P

Hoe ik de frontriem wil, weet ik al. V-frontriem waar een oude ketting met maansteen in verwerkt wordt. Het juweel is ongeveer in deze stijl: http://ojaswebshop.com/images/uploads/h ... nsteen.jpg maar meer driehoekig van vorm, dus gaat mooi staan op de (brede) V-riem. En het gaat mooi haar aftekeningen benadrukken.
De hoofdriem en bakstukken ga ik waarschijnlijk voorlopig gebruiken van het hoofdstel met de kapotte neusriem. Dan kan ik later als ik tijd en zin heb hier nog iets mee doen.
Paardje + hoofdstel met gesneuvelde neusriem :(:) http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3107_n.jpg

Maar ik weet niet hoe ik de neusriem wil... Veel te veel mogelijkheden. In ieder geval een hoge engelse neusriem (voorkeur van het paard). Graag iets wat opvalt, maar niet te. En het moet natuurlijk passen bij de frontriem. Wedstrijden (spring en dressuur) moeten met dit hoofdstel mogelijk zijn, dus erg extreem zoals bij deze western neusriemen is voor mij wel mogelijk te maken, en heeft wel iets, maar toch een beetje te extreem voor klassieke wedstrijden: http://teskeys.com/tack/nosebands.html?p=3
Met kleur onderleggen of inleggen zoals bij het halster dat ik gemaakt heb voor haar (http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0144_n.jpg) is leuk, omdat het 'haar' kleur is. Maar gaat vloeken met de witte maansteen.
De frontriem zal redelijk breed en zwaar zijn, dus de neusriem mag niet te licht uitvallen. Misschien de vorm van de frontriem laten terugkomen in de neusriem? Een stukje van de ketting verwerken in de neusriem? Een gewoon naaipatroontje lijkt me te saai in vergelijking met de frontriem.

Geen idee of ik hier reacties zal krijgen, en misschien staat het beter bij [UK], maar even van me aftypen helpt eigenlijk ook al om een beeld te vormen van wat ik wil...

Wat past nu goed EN bij de frontriem EN bij het paard IS opvallend MAAR niet te... en toegelaten op wedstrijden? -O-
Iets portugees-achtigs zoals hier: http://www.barokshop.com/contents/media/set1.jpg is waarschijnlijk niet toegelaten voor dressuur? Of mag er bling-bling op de neusriem zitten?

Anoniem

Re: Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:51

Ik zou zelf óf voor een opvallende frontriem kiezen, óf voor een opvallende neusriem.

Jouw paard lijkt een klein, smal neusje te hebben, en dan vind ik zo een opvallende neusriem niet erg mooi. Ik zou zelf kiezen in dit geval voor de frontriem (idd met de steen) maar pas op dat ie niet te laag hangt, niets zo lelijk als een te lage frontriem, en een simpele, platte Engelse neusriem.

Less = more, zeker in dit geval.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:54

Ik ga helemaal met Yamcha mee, of het één, of het ander. Zo'n brede, simpele engelse neusriem (hunter-stijl?) vind ik erg mooi.

Anoniem

Re: Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:56

dat is idd hunter-stijl, dacht ik ook :j ik vind die ook mooi, maar let op dat ie niet te breed wordt, moet wel passen bij de bakstukken :j

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:18

En-en zal inderdaad een beetje over the top zijn vrees ik. Ik wil namelijk dat ze mijn paard zien langslopen, en niet enkel het hoofdstel...

Een neusriem in hunter-stijl is wel mooi, maar is me te simpel om te maken. Net zoals mijn halster mijn visitekaartje is (veel verschillende technieken op 1 stuk), wil ik met het hoofdstel dezelfde kant op gaan. Dus ik wil de neusriem simpel, maar toch speciaal.
De neusriemen van Silver Crown zijn bijvoorbeeld heel tof. Simpel, maar toch niet alledaags.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:28


kokkiesanne

Berichten: 28
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Texel

Re: Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:34

Wow echt knap dat je het helemaal zelf maakt...!!
Ik zou ook voor een "neutrale"neusriem gaan.
En dan idd een mooie opvallende frontriem..
Succes met maken..!!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:47

Het is inderdaad de bedoeling om alles helemaal zelf te maken. Ik heb een klein-hobby-ateliertje in de garage waar ik mijn gang kan gaan.
Het hoofdstel met de kapotte neusriem is ook zelf gemaakt. Was mijn examen werkstuk op de cursus. Best wel jammer dat hij nu stuk is. Het was geen bijzonder iets, maar emotioneel had het wel waarde.

Sierstiksels kunnen ook mooi zijn. Zeker met witte draad op zwart leer, wat goed zou passen bij het zilver en wit van het juweel. Maar de meeste stiksels zijn zo standaard. Ik zou dan toch een unieker patroontje willen.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Help even denken over neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:49

kan je dan niet zelf een patroon maken?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:52

Misschien een draad verwerken in de neusriem zoals ik bij de bakstukken van mijn halster gedaan heb?
Maar dan een wat fijnere draad en lichter vlechtwerk? Zou ook wel leuk zijn denk ik?
Enkel aan de zijkant van de neusriem dan. Er zijn hoofdstellen waar op die plek swarovski's zijn verwerkt. Ziet er vaak heel leuk uit.

Eigen naaipatroon is inderdaad gemakkelijk te bedenken. Maar meestal kom het toch neer op een serie van bolletjes en ruitjes.