bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 10:21

Hallo,
Ik heb even een vraag.. Ik rij zelf al jaren bitloos met mijn paard.. nu zag ik een nylon halster-hoofdstel op internet te koop staan. Wat is qua rijden het verschil hiermee? Het is de bedoeling dat hij gewoon bitloos blijft, dus zonder bit blijf rijden :o .. maar waar ligt de druk dan? Bij mijn huidige bitloze hoofdstel ligt er druk op de kaak-neus-achter de oren. en zit overkruis onder zijn kaak.
Het halsterhoofdstel wat ik gezien heb is van nylon, geeft dit schuurplekken? Kan je er ook dressuurmatig mee rijden?
ik hoop bericht terug te krijgen /3

Nikk_
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:47

ik rijd soms wel eens bitloos buiten, dat doe ik dan gewoon met een halster met teugels van goede kwaliteit, naar mijn idee geeft dat geen schuurplekken en ik vind het ook gewoon prettig rijden. ik denk niet dat je met een halsterhoofdstel dressuurmatig kan rijden maar daar heb ik geen ervaring mee aangezien ik altijd buiten moet rijden.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:09

Een halsterhoofdstel is een combinatie tussen een hoofdstel en een halster, je rijdt er dus met bit mee en kan deze (bijvoorbeeld tijdens buitenritten) zo eraf klikken waardoor het een halster wordt.

UniQueU2
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-04-08

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:19

hoi magda, dat begrijp ik.. maar het is de bedoeling dat ik zonder bit blijf rijden... ik wil er dus geen bit aanklikken.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:21

Een halsterhoofdstel zal dan lastig in gebruik zijn vrees ik.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:19

Er zijn best een paar halster-hoofdstellen die je ook bitloos kunt gebruiken hoor :)

Doordat ze omgebouwd kunnen worden, of doordat er ringetjes aan de neusriem zijn bevestigd zodat je ze als een side-pull bitloos hoofdstel kunt gebruiken.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:38

magda_90 schreef:
Een halsterhoofdstel is een combinatie tussen een hoofdstel en een halster, je rijdt er dus met bit mee en kan deze (bijvoorbeeld tijdens buitenritten) zo eraf klikken waardoor het een halster wordt.

Je hebt ook halster hoofdstellen die je bitloos kunt gebruiken, bijv die van barefoot. Dat moeten hele fijne halster hoodstellen zijn en werken als een sidepull.
Ze staan soms ook nog wel eens op marktplaats.


haha, zie dat ik over het bericht van pmarena heen heb gelezen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:45

Dan heb ik niets gezegd, mijn excuses ik was alleen bekend met de bit varianten. Ach, zo blijven we bijleren!

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: bitloos hoofdstel/ halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:46

Daarom, altijd fijn om weer iets te leren en je kunt ook niet alles weten toch!