Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:06

Morrie heeft ook overal "erwtjes" (is gedeeltelijk wit).....

na de actie "was schaap" stinkt nu mijn hele flat naar nat schaap....

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:07

Of een holistische DA die haar problemen op een andere manier onderzoekt???

In elk geval beterschap!

Oh ja, 17 is niet oud - dan hadden ze mij ook al lang onder de zoden mogen schoffelen (verhoudingsgewijs) ;)

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:19

Rena is al zo vaak onderzocht op allerlei dingetjes, maar er is nooit echt wat uit gekomen eigenlijk....en aangezien er al jaren niks geks is en nu dit dan een soort wegtrekker leek ofzo waar nu niks meer van te zien is, zou ik eigenlijk ook niet weten wie / wat / waar zou moeten onderzoeken....

Wat wel raar is, is dat ze af en toe zo'n raar hoestje heeft, alsof er iets in haar keel vast zit. Nu net ook weer even, een keer of 5 raar hoesten met het trekken van gekke bekken erbij en dan is het over. Ik was het alweer vergeten, maar een paar weken geleden had ze dat ook ineens.

Maarja, beest is stom genoeg om stof op te snuiven of te druk te drinken ofzo, dus dan kom je weer erg dicht bij "je kunt overal wel wat achter zoeken".

Maar even goed in de gaten houden en kijken of er nog wat raars gebeurt dat reden genoeg geeft om Rena in de stress van onderzoeken te helpen, nu is het zo vaag.... :(:)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:24

Het zou zelfs een steek van een beestje geweest kunnen zijn en dan precies in een ader bij haar hoofd - soort shock reactie op de "gifstof" (dus allergische reactie)
Of beestje in haar keel, maar ja, dan had ze niet weken geleden dat kuchje en dan nu pas deze symptomen.

Het zijn raadsels :?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:32

als je een goede holist laat komen, is er geen stress hoor, dan wordt Rena heel erg relaxed.......... :z

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:33

Morrie schreef:
als je een goede holist laat komen, is er geen stress hoor, dan wordt Rena heel erg relaxed.......... :z

Helemaal waar :j

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:54

Weet ik :j

Is al regelmatig iemand bij geweest in de afgelopen jaren. Maarja waar moeten die naar kijken dan....

Ik had het meer over de categorie "scan" zeg maar, waarvoor je met het beestje moet gaan slepen naar onderzoeks-plekken toe, dat is echt niks voor Rena, dat doe ik pas als het echt een keer moet, die stress wil ik haar besparen als er geen gegronde reden voor is :(:)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:13

Hans Arendse komt aan huis scannen, met een thermoscan en zo zijn er wel meer.

Een holist meet het hele paard door en komt vanzelf blokkadesen andere ellende tegen.
Morrie heeft in het verleden acupunctuur gehad en druppels. Jammer genoeg komt Steffie niet meer aan huis,anders had ik haar graag bij Nono gehad, die is zo gevoelig op de nieren, als ik ernaar wijs, krimpt ie al ineen

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:46

Had ik bij Rena altijd met de flanken die ze zo in kon knijpen, en haar rare wat stijve loopje...is ook nooit echt wat uit gekomen...toen met die zwellingen ook weer allerlei volk er bij gehad maar Rena heeft blijkbaar altijd dingen waar niemand nou echt een duidelijke oorzaak voor kan vinden...dit zal ook wel weer zoiets zijn.

Ik kwam er wel achter dat ze zich zo te zien het ongans heeft gegeten aan een baal hooi-uit-plastic die we gisteren uitgepakt en in de stal hebben gelegd, dacht dat ze daar niet bij zou kunnen maar dat kon dus wel :=

Dat verklaart in ieder geval die strak staande pens die ik ook al niet thuis kon brengen eigenlijk :P

Ik hou het maar gewoon extra kritisch in de gaten de komende tijd, mocht iemand een tip hebben voor een echt goede doormeter die aan huis komt: graag, dan kan ik dat nog wel eens doen :j

Vooralsnog hoop ik maar gewoon dat het een combinatie van factoren was, dat ze bvb. al een beetje flauw was van het benauwde weer, ze was van de week ook aan de diarree, heeft anti-wormen brokjes gehad en de laatste tijd stond ze sowieso al best vaak in de stal (nu ik de plastic flappen opzij gehangen heb :P ) wat op zich ook al apart was, maar ze kan er aan alle kanten uit dus voelt zich er wel op haar gemak. Wie weet wordt ze ook gewoon een dagje ouder....

Een jaar of 17 / 18 is niet oud natuurlijk, maar zo rond de 20 moet je met lichte paarden gewoon op gaan passen vanwege die gezwelletjes die ze overal kunnen gaan krijgen / die kunnen gaan groeien...

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:49

Maargoed, over de Iberica:

Ik heb nu een nieuwe van BZ binnen gekregen en deze heeft de singelstoten weer op een veel betere positie zitten +:)+

Ik ga hem nu maar even niet met rijden proberen op Rena, stel je voor dat ze ineens omvalt :=

Maar de singelstoten komen goed uit.

Wat me wèl altijd opvalt en waarvan ik me af vraag of jullie dat nu ook hebben...als ik de Iberica er op leg, dan lijkt hij vanaf de kant waar ik sta, netjes recht te liggen. Singelstoten op de goede plek, Iberica recht op de rug, niet scheef liggend ofzo.

Maar als ik dan aan de andere kant kom, ligt die zijkant ineens helemaal scheef met de singelstoten schuin naar achteren wijzend :?

Leg ik hem aan die kant weer helemaal goed (lijkt het dan vanaf die kant) dan blijkt die andere kant weer zo maf scheef te zijn gaan liggen als ik daar weer heen loop.

Wat is dat nou voor onzin :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:32

Ja dat heb ik met de butterfly ook. Niet heel extreem maar wel een beetje. Trekt recht bij aansingelen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:43

ik heb dat ie van voren scheef ligt en van achteren recht of andersom.
Zag tot mijn schrik toen ik de beugelriemen eraf haalde om het ding te wassen dat ik 4 gaten verschil had! Ik heb ze nu weer even lang gemaakt, morgen eens kijken hoe ik zit.

Morrie is heel erg scheef, alle zadels zakken altijd naar links, geen mens die Morrie recht krijgt en dressuur rijden en rechtrichten en dat soort gedoe ga ik niet doen met een zwaar trekpaard

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:24

Juliette86 schreef:
Vandaag de butterfly opgehaald bij Don *\o/* . Ondanks bezoek meteen even naar stal gereden om te passen. Uiteraard kwam ik bij de singel een stukje van 20cm tekort _-:( . Dus dan ook maar even naar de zadelmaker voor een stukje leer :+ .

De hele middag aan het knutselen geweest, nieuwe singelstoten gemaakt en aan de pad bevestigd. Zelf heb ik niet zo'n problemen met een stukje stoot over mn pony heen. Mocht dit voor haar wel problemen geven dan koop ik bij goedhard ofzo een beschermstukje zoals ze die ook bij endurance zadels gebruiken.

Heb ook nog wat foto's gemaakt. Let niet op het enthousiasme van mijn pony -O- . Ze was niet zo happy met dr krullen nadat ik de vlechten weer eens had verwijderd.

[ Afbeelding ]

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EZQNXVPL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O3QHYNUU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8DDGIZLY.jpg

[ Afbeelding ]



Juliette, is het mogelijk om de singelstoten te bevestigen aan het Iberica pad zoals aan de espaniola zadels:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WOWBN7D7.jpg?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:58

Ik denk dat je dat beter aan een zadelmaker kunt vragen - de Iberica (en andere Fellsattel) hebben 1 band lopen waar zowel de singelstoten als de beugelriemophanging aan zit.
Je moet niet vergeten dat het Fellsattel geen zadel is van stug leer, zoals de Espaniola - ik rol hem op als een dekbed ;) ik vermoed dat je dan een plooi krijgt in het midden van de zitting omdat die achterste stoot de achterkant van de Iberica naar voren trekt.

De Iberica werkt fantastisch zoals hij is - probeer niet er iets anders van te maken.... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:41

Zoals don al zegt heeft de christ 1 band waar 2 singelstoten vanaf komen. Daar kan je dus geen v-systeem van maken tenzij je achter op de pad een 2 de band laat zetten. Maar ik ben het met Don eens dat de pad dan waarschijnlijk dubbel wordt getrokken.

Waarom zou je dit systeem willen op een pad? Bij boomzadels heeft het zo zn voordelen maar die gaan bij een pad niet op.

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:56

Wat vervelend van Rena, hopelijk is het net wat je zegt, een combi van factoren en knapt ze snel weer helemaal op! :)

Gisteren heb ik een fotomeeting gehad met Anneloes, dus ook de Iberica staat meerdere malen op de foto :):)

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:32

Ik heb trouwens eergisteren een buitenrit gemaakt met een setje extra inlages in mijn Iberica.
Karlijn had twee paar besteld: Moosegummi en Memory Foam. Karlijn heeft de Moosegummi geprobeerd en ik de Memory Foam.
Wat mij heel erg opviel was dat ik (vooral in draf) veel meer 'schokken' kreeg, ik kon Anne ook minder lekker uitzitten in draf en na een paar honderd meter draf had ik onwijs last van mijn rug.
Zou dat kunnen komen door die inlages, of had mijn lijf gewoon z'n dag niet?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:09

de Iberica is ook wegspring-proof.... er lag een scooter middenin het bos (?) en Morrie zag het ding iets eerder dan ik en ineens stonden we in de bush. Ik had nog aan iedere kant een been en Morrie in het midden aan de onderkant,dus ik zat er nog op.
Ik had ook dit x meer aan kniebeschermers gehad dan aan een cap (heb geen van beide), want mijn hele rijbroek zit onder de groene meuk van het langs bomen schuren......

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:28

@Jasia, dat kan best - het deint dan toch anders - je kunt wel dikkere inlagen bestellen van het zelfde materiaal... misschien is dat slimmer?

Nou, dat Morrie daar van schrikt joh? :+ Vraag de gemeente of ze de bomen schoon willen maken. Ze kunnen die keurige Gooi- en Eemlanders toch niet blootstellen aan mosvlekken??? 8-)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:30

dat ga ik maar niet vragen, evenals ik de scooter niet heb gemeld bij de politie, want ik mag met Morrie niet in dat bos komen, dat is de 60 euro-route (dat kost het als je de boswachter tegenkomt)

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:18

BZ: Ik wil nog even de Moosegummi inlages proberen die in Karlijns zadel zitten.. :j

Vandaag een verschrikkelijke buitenrit gehad.. Anneloes en ik waren het NIET met elkaar eens. Mevrouw wilt nooit voorop lopen, maar de laatste tijd wil ik onze grenzen wat verleggen en probeer ik het steeds weer. Met Karlijn en Bo erbij gaat het al best goed.
Vandaag was ik met iemand anders en Anneloes was niet van plan om voor te lopen..
1,5 uur hebben we stil gestaan, achteruit gelopen, het andere paard omver gebeukt, gesteigerd, gebokt en we waren nog geen stapje verder... Uiteindelijk ging ze lopen, om na nog geen 100 meter opnieuw te beginnen.
Uiteindelijk is het toch gelukt haar een heel stuk voorop te laten lopen, toen heb ik snel gevraagd of Kicky voorop ging lopen met haar paard, voordat Mevrouw weer stil ging staan en het circus wéér opnieuw kon beginnen.. :=
Wat is dat toch, dat ze niet voorop wilt :?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:29

Jasia schreef:
BZ: Ik wil nog even de Moosegummi inlages proberen die in Karlijns zadel zitten.. :j

Vandaag een verschrikkelijke buitenrit gehad.. Anneloes en ik waren het NIET met elkaar eens. Mevrouw wilt nooit voorop lopen, maar de laatste tijd wil ik onze grenzen wat verleggen en probeer ik het steeds weer. Met Karlijn en Bo erbij gaat het al best goed.
Vandaag was ik met iemand anders en Anneloes was niet van plan om voor te lopen..
1,5 uur hebben we stil gestaan, achteruit gelopen, het andere paard omver gebeukt, gesteigerd, gebokt en we waren nog geen stapje verder... Uiteindelijk ging ze lopen, om na nog geen 100 meter opnieuw te beginnen.
Uiteindelijk is het toch gelukt haar een heel stuk voorop te laten lopen, toen heb ik snel gevraagd of Kicky voorop ging lopen met haar paard, voordat Mevrouw weer stil ging staan en het circus wéér opnieuw kon beginnen.. :=
Wat is dat toch, dat ze niet voorop wilt :?


Is goed hoor - je test maar een eind weg :D en daar kunnen anderen ook wijzer van worden, maar de inlagen die er in zitten bestaan ook in verschillende diktes - ook van 2, 2,5 en 3 cm als ik het goed heb.
Tja, sommige paarden hebben niet voldoende vertrouwen in zichzelf of/en hun ruiter om voorop te lopen - gek eigenlijk, want merries lopen meestal voor en de hengsten achter....

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:41

Mijn paard heeft last van een identiteitscrisis := Soms denkt ze dat ze hengst is, soms is ze 100 procent merrie, soms is ze een naarling, dan weer een normaal paard.. Ach, houdt wat leven in de brouwerij!
Achter een fietser aan is geen probleem (zolang die van stal uit mee is, niet zomaar een fietser), naast mij vindt ze niks eng, kijkt ze nergens van op.. Alleen op buitenrit gaat steeds beter, soms staat ze stil, dan ga ik er even naast lopen zodat ze weet dat ik er ben en dan gaat het weer goed..
Maar vóór een ander paard lopen lijkt onmogelijk af en toe :=
Soms lijkt ze dan gewoon te 'klieren', maar soms kijkt ze dan ook echt met een blik van 'ik heb géén idee wat je van me wilt? :\ '
Het gekke is dat ze ook voor de kar staat en dan móét ze alleen naar buiten, dat doet ze wel, zonder enige twijfel..

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 01:16

Jasia, mijn paard heeft ook jaren dat probleem gehad.
No way dat ie voorop ging en alleen naar buiten was ook hopeloos.
Ben naderhand met grondwerk ed begonnen en echt gewerkt aan het dapper maken van het paard.
Het vertrouwen is nu zodanig dat ik alleen met m weg kan en hij voorop stapt, draaft en galoppeert.
Kwestie van tijd denk ik, zelfvertrouwen kweken bij t paard (ook n kwestie van volwassens worden natuurlijk) en wederzijds vertrouwen van de ruiter.
Hoe is ze aan de hand? Wellicht kun je op die manier oefenen als ze aan de hand braver is.

Is er al iemand die geëxperimenteerd heeft met extra of andere inlages in de iberica?

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:56

Volwassen worden? Ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren, ze is al 14... :')
Grondwerk doen we al heel veel, in eerste instantie om te bepalen wie van ons de 'leider' is.. Vroeger wilde mijn paard dat zijn, tegenwoordig accepteert ze dat ik dat ben. Het is ook niet zo dat ze niet wilt, want ze vindt werken geweldig en buitenrijden geniet ze volop van, achter een ander.
Ze vindt ook niks eng, dus dat is het ook niet.. Het is gewoon het weggaan en weggaan bij een ander.
Vroeger had ze heel erg verlatingsangst buiten, zodra een ander paard nog maar drie meter verder liep, dan zette ze het al op een lopen. Nu is dat veel minder, zolang ze het paard nog kan zien, vindt ze het best.
Gaat het andere paard de hoek al om en Anne ziet hem niet meer, dan gaat ze wel even over de flip :j
Aan de hand is er geen probleem, want dan kan ze achter mij aan lopen..
Ze vindt het dan ook heerlijk als we samen gaan hardlopen, lekker in draf, maar toch lekker veilig achter mij..
Aan de lange lijnen gaat ze ook prima vooruit buiten, geen probleem.. Hetzelfde voor de kar dus..


Ik heb extra inlages erin gehad en Mistralleke ook..
Ik heb de Memory Foam geprobeerd, maar voor mij is het niks.. Het zat wel lekker hoor, maar ik kreeg giga last van mijn rug, kreeg best een hoop 'schokken' door, terwijl mijn paard normaal heerlijk zit.. Doorzitten was zelfs lastig :=