Functie stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:27

Ik zie stang en trens als verfijning van de hulpen, oftewel ik kan de hulpen steeds kleiner geven.
(Dit geldt overigens ook voor de sporen.)

Zeker met verzamelingen en dergelijke vind ik de stang en trens erg fijn, waardoor je de hulpen veel duidelijker kan aangeven terwijl je toch klein blijft in de hulpen.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:42

Het kan inderdaad ook makkelijk op alleen een trens (heb in het Z zowel met trens als met stang en trens gereden). Toch heb ik het idee dat ik meer gevoel heb met S&T en mijn paard makkelijker doorheeft wat ik vraag.

Hierbij moet ik wel vermelden dat ik erg zacht in de handen ben en de stang er alleen bij pakte als de hulp met trens niet goed doorkwam. Zoals je op veel foto's van mij kan zien dat ik vooral op trens reed ookal had mijn paard s&t in.

En als laatste... Paard was gewoon veel fijner te rijden op S&T dan alleen op trens en het rijden ging daardoor ook veel fijner.

edit: ben het er niet mee eens dat er met verfijning wordt bedoelt dat je voor het plaatje zo min mogelijk hulpen ziet.
Dat je met S&T rijdt betekent niet dat je meer druk op het paard kan zetten zonder dat men het ziet.
Hoe duidelijker en verfijnder de hulpen gegeven kunnen worden, des te meer je de handen stil kan houden en puur op je zit kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 06-02-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:56

_San87_ schreef:
@ Cardy, je zou dus kunnen stellen dat de stang overbodige luxe is als je paard uitstekend op de hulpen staat. Aangezien jij zegt dat je de stang er alleen bij pakt als de hulp met trens niet goed doorkomt, zou je kunnen stellen dat een stang in principe niks toevoegt behalve dan dat het plaatje volgens sommige mensen 'mooier' wordt en de anders zichtbare hulpen nu onzichtbaar kunnen worden gegeven :).

Kortom, meer metaal om hetzelfde hulp onzichtbaar te geven om te doen voorkomen dat het paard perfect aan de hulpen staat. Even zwart/wit gesteld.


Ik zie het niet als overbodige luxe. Ik geef tevens aan dat het erg fijn is bij o.a. verzamelingen en dat mijn paard er steeds fijner door ging lopen. De S&T heeft ons erg geholpen om te groeien in de dressuur en onze oefeningen verder te perfectioneren.
Met trens was het ook wel gelukt, maar we zouden nooit zover komen als met S&T. Qua niveau wel, maar de S&T gaf net dat beetje extra waardoor we verder kwamen in de training. En natuurlijk uiteindelijk op wedstrijden.

Tuurlijk zie ik ook in dat de S&T als statussymbool wordt gezien (net zoals het dressuurhoedje), maar als je om die reden met S&T gaat rijden ben je imo niet goed bezig.

Mijn eerste Z wedstrijden heb ik met trens gereden en tussendoor soms ook, maar daar merkte ik dat ik net niet de puntjes op de i kon zetten. Terwijl ik dat met S&T wel kon bereiken, met een veel zachtere hand en ook een hand die veel meer kon toestaan/ontspannen dan met alleen trens.

In dat op zicht werd ik dus (nog) vriendelijker met S&T dan alleen met trens.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:37

_San87_ schreef:
Waarom denk je dat je diezelfde graad van perfectie met enkel een trens niet zou kunnen bereiken?


Dat staat al uitgelegd in mijn tekst hierboven :)

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Functie stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:18

@ _San87_: Je hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn. Wat ik wil aangeven is dat de basis goed is bij het paard, hulpen zijn goed en paard doet het erg goed (zelfs beter dan ooit dierenartsen hadden gedacht, maar dat is een ander verhaal). Ik had het makkelijk zonder stang en trens kunnen doen.

Toch heb ik er zelf uiteindelijk voor gekozen om over te stappen op stang en trens. Waarom? Omdat we ter ondersteuning van de moeilijkere oefeningen graag gebruik wilde maken van de S&T.
En uiteindelijk was het zelfs zo ver dat het paard veel beter ging lopen met S&T dan met trens.

Overigens.. Als het paard een terugval had in de training pakte ik liever de trens erbij, omdat ik qua training ook een stapje terug moest doen. Meer naar de basis, waardoor ik geen gebruik maakte van de S&T omdat ik niet daarvoor gebruik maak van het hoofdstel. Net zoals dat ik niet altijd gebruik maak van sporen.

En tussendoor heb ik ook vaak bitloos gereden, dat was geen probleem voor ons.

Wat ik zo jammer vind is dat men zo zwart/wit denkt over (in dit geval) de S&T.
Als ik met mijn jonge paard Z wordt en hij ook de ondersteuning nodig heeft, zal ik ook bij hem met S&T gaan rijden. Wat ik niet doe is daarvoor al met S&T rijden of ermee gaan rijden als ik niet vind dat het nodig is.

Wat ik zelf vreselijk vind is mensen die met S&T rijden en dat de stang helemaal overdwars staat. Dat ze niet eens meer met gewoon trens kunnen rijden, of nog erger.. S&T en slof rijden (en daar ken ik een aantal van jammergenoeg..). Dat soort mensen maken misbruik van de mogelijkheden en van het paard.
Dat heeft totaal niks met paardrijden te maken.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Functie stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:34

Ik snap precies wat je bedoelt :) . Het was overigens niet negatief bedoeld mijn reactie hierboven.
Jij vroeg om uitleg en aangezien ik dit zelf een erg interessant onderwerp vind ben ik er verder op in gegaan.

Overigens zijn de laatste 2 alinea's in het algemeen bedoeld, niet puur tegen jou.
Ook wil ik aangeven dat ik zelf graag met S&T rijd (indien nodig bij het hogere werk), ik ook er niet altijd voor ben. En per situatie bekijk wat ik het beste kan doen. En helaas zie je veel mensen die misbruik maken van de S&T en daarom snap ik wel dat er mensen zijn die er tegen zijn.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, MissSicarius, pluklief, soeboenoe en 9 bezoekers