verkoopprijs voor 2e hands zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
psypony
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-07

verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:02

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het verkopen van mijn dressuurzadel.

Het zadel is pas een jaar oud en (echt serieus waar!) amper gebruikt. Ziet er dus ook nog uit als nieuw. Nou vind ik het lastig om te bepalen wat ik er voor kan vragen. Het zadel was nieuw bijna 1800. En heb er ook nog en singel, beugels/riemen bij.

Heb wel een prijs in mijn hoofd en heb ook al een bod (ver daaronder!) gehad. Maar ben wel erg benieuwd wat jullie ideen erover zijn.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:03

er is een hanarchement taxatie topic waar je deze vraag kan stellen.
wel moet je dan ook even het merk vermelden, de maten en een foto

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:04

Wat voor merkzadel is het? Hoe ziet het er uit? Zo kan niemand er wat wijs over zeggen.

Anoniem

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:05

welk merk is het? als het een A merk ik zou ik uit gaan van 800-1000 euro

psypony
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:31

Eigenlijk ging het me vooral om de vraag hoeveel een product (zoals een zadel) in een jaar tijd in waarde verminderd.
Er vanuitgaande dat het product nog in een goede staat verkeerd.

Op die manier hoop ik meer inzicht te krijgen of het bod dat ik gehad heb reeel is. Of dat ik beter kan wachten op iemand die meer bied. Tevens hoop ik meer inzicht te krijgen voor het geval ik zelf (of iemand anders) een product zou kopen.


Daarom laat ik de details liever nog even in het midden. Ik weet immmers niet wat voor reacties ik ga krijgen. ;)
Wie weet spelen jullie allemaal wel onder 1 hoedje met de potentiele koper. :+

Anoniem

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:34

Ik denk dat je gewoon niet meer dan 1000 euro krijgt voor een 2e hands zadel. Al is hij hooguit 3 keer gebruikt.

Waarom? omdat je geen garantie heb als je particulier koopt. En boven de 1000 euro heb je ook goede nieuwe zadels. Dus tenzij jij een zeer speciaal zadel heb. Zoals bijv een WOW. Zul je niet meer moeten vragen dan 1000 euro

psypony
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:40

Anoniem schreef:
Ik denk dat je gewoon niet meer dan 1000 euro krijgt voor een 2e hands zadel. Al is hij hooguit 3 keer gebruikt.

Waarom? omdat je geen garantie heb als je particulier koopt. En boven de 1000 euro heb je ook goede nieuwe zadels. Dus tenzij jij een zeer speciaal zadel heb. Zoals bijv een WOW. Zul je niet meer moeten vragen dan 1000 euro


Okee.. Maar bedoel je daarmee dan dat het zadel in een jaar tijd (bijna) de helft in waarde gedaald is?
Of bedoel je dat je uberhoubt nooit meer uit zou willen geven dan 1000??

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:42

okee, de volgende rekensom komt in de buurt met wat een zadel na een jaar waard is.

je hebt een zadel van 1800 euro gekocht, op het moment dat je de deur van de winkel uitloopt in de waarde al met 25% gedaald. je zit dan op 1350 euro. elk daaropvolgend jaar daalt de waarde met 10% er vanuitgaande dat het zadel niet beschadigd raakt en netjes onderhouden wordt.
jouw zadel zou met dit rekensommetje dus uitkomen op: 1215 euro

let wel op dat niet elk merk gewild is, dat is ook heel erg prijsbepalend. je kan een zadel hebben wat in engeland heel bekend is en ook echt goed en dan kan dat zadel ook echt wel die 1200 euro waard zijn, maar als niemand het merk kent gaan ze er dat echt niet voor uitgeven.
ook niet elke maat is gewild, een hele brede boom of een hele smalle zijn natuurlijk minder goed verkoopbaar dan een wat gemiddelde maat.

ben toch wel heel erg benieuwd naar het merk en wat foto's. dan kan ik wel een aardige inschatting maken namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:44

Zadels dalen heel snel in waarde. En of ze nou 1 of 2 jaar oud zijn maakt vaak niet heel veel uit. Zodra ze niet nieuw meer zijn dalen ze flink in waarde.

Verder zijn er idd veel mensen die uberhaupt niet meer dan 1000 euro uit willen geven aan 2e hands zadels. Verder is er ook veel verschil in merk.

Zo zijn Massimo's (niet erg bekend merk) met een np van 1300 euro vaak voor 700-800 euro nog goed te verkopen. Waarom? omdat er niet super veel van zijn en de massimo trail bijv. een "bijzonder" zadel is.

Kieffers daar in tegen worden vaak voor 400-500 euro verkocht. Terwijl die nieuw meestal dik boven de 1000 euro liggen. Dus het is heel erg merk afhankelijk

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:44

Anoniem schreef:
Ik denk dat je gewoon niet meer dan 1000 euro krijgt voor een 2e hands zadel. Al is hij hooguit 3 keer gebruikt.

Waarom? omdat je geen garantie heb als je particulier koopt. En boven de 1000 euro heb je ook goede nieuwe zadels. Dus tenzij jij een zeer speciaal zadel heb. Zoals bijv een WOW. Zul je niet meer moeten vragen dan 1000 euro



als je een zadel van een jaar oud koopt kan je gewoon de bon meekrijgen van de persoon waarvan je hem koopt. zadels hebben over het algemeen een garantie van 5 jaar op de boom. als je de bon hebt (en die hebben ze wel als hij nog maar een jaar oud is, anders hebben ze zelf immers ook geen garantie) kan je er gewoon mee naar de winkel bij gebreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:46

LiSSy schreef:
Anoniem schreef:
Ik denk dat je gewoon niet meer dan 1000 euro krijgt voor een 2e hands zadel. Al is hij hooguit 3 keer gebruikt.

Waarom? omdat je geen garantie heb als je particulier koopt. En boven de 1000 euro heb je ook goede nieuwe zadels. Dus tenzij jij een zeer speciaal zadel heb. Zoals bijv een WOW. Zul je niet meer moeten vragen dan 1000 euro



als je een zadel van een jaar oud koopt kan je gewoon de bon meekrijgen van de persoon waarvan je hem koopt. zadels hebben over het algemeen een garantie van 5 jaar op de boom. als je de bon hebt (en die hebben ze wel als hij nog maar een jaar oud is, anders hebben ze zelf immers ook geen garantie) kan je er gewoon mee naar de winkel bij gebreken


Is dat zo? hmm dat wist ik niet. Ik dacht dat hij bij wisseling van eigenaar ook geen garantie meer heeft

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:57

een winkel kan aan de hand van een bon niet controleren of jij wel degene was die het zadel kocht. dus wisseling van eigenaar is niet controleerbaar, vandaar dat dat dus ook niet uitmaakt.

psypony
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:11

LiSSy schreef:
okee, de volgende rekensom komt in de buurt met wat een zadel na een jaar waard is.

je hebt een zadel van 1800 euro gekocht, op het moment dat je de deur van de winkel uitloopt in de waarde al met 25% gedaald. je zit dan op 1350 euro. elk daaropvolgend jaar daalt de waarde met 10% er vanuitgaande dat het zadel niet beschadigd raakt en netjes onderhouden wordt.
jouw zadel zou met dit rekensommetje dus uitkomen op: 1215 euro

let wel op dat niet elk merk gewild is, dat is ook heel erg prijsbepalend. je kan een zadel hebben wat in engeland heel bekend is en ook echt goed en dan kan dat zadel ook echt wel die 1200 euro waard zijn, maar als niemand het merk kent gaan ze er dat echt niet voor uitgeven.
ook niet elke maat is gewild, een hele brede boom of een hele smalle zijn natuurlijk minder goed verkoopbaar dan een wat gemiddelde maat.

ben toch wel heel erg benieuwd naar het merk en wat foto's. dan kan ik wel een aardige inschatting maken namelijk


Okee thnx! Dit antwoord daar kan ik wat mee!

Het is een MSFC zadel nog niet erg bekend dus maar wel erg in opkomst:

http://www.equinesaddlery.nl/

Foto's heb ik helaas nog niet ivm defecte dig. camera

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:21

waardebepaling,
- 25% direct uit de winkel
- 10% jaarlijks ervan af.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:25

Citaat:
Okee.. Maar bedoel je daarmee dan dat het zadel in een jaar tijd (bijna) de helft in waarde gedaald is?


:j mij is vertelt toen ik een nieuw zadel kocht dat een zadel in principe al tientallen %-en van zijn waarde verliest zodra hij de winkel verlaat.

Ik denk dat het er inderdaad ook aan ligt of je de bon erbij geeft, garantie-technisch gezien.
Als ik namelijk bij jou zeg €1200 moet betalen voor een 2e hands zadel zonder bon, ondanks dat het maar zo weinig gebruikt is, maar ik voor veel minder ook een goed zadel splinternieuw in de winkel kan kopen, met garantie dus, is de keuze niet moeilijk natuurlijk.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:59

Ligt er ook aan of je inruilt op een ander zadel of zo verkoopt. Inruil is het al snel tot meer dan 50% van de nieuwwaarde. Dus rond de 800 - 900 euro en waar je hem op inruilt. Zelf verkopen zal je ongeveer tot ca 200 euro meer op leveren. Dus krijg je een bod van rond de 900 - 1000 euro direct doen.
Laatst 2 voorbeelden met inruil gezien 1 zadel van 2495 (anderhalf jaar) leverde 1200 euo bij inruil op en 1 zadel 2500! leverde 1000 euro (nog geen jaar oud) op. Beiden waren A merken. 1e zadel inruil op een nieuw zadel van 2450 en de andere inruil op een zadel van 1800 euro.

psypony
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:09

Hoi Thnx voor jullie reacties!
Vooral de 25%/ 10 % regel vind een erg bruikbare tip. Helemaal gezien het feit ik van de opbrengst van plan ben om een maratonwagentje (2e hands) aan te schaffen. Nu weet ik gelijk wat zo'n beetje gebruikelijk is.

Heb vandaag het zadel verkocht aan een persoon die best een goed bod gedaan heeft. Hopelijk past het, anders krijg ik het weer terug.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:36

De waarde wordt simpelweg voor het belangrijkste deel bepaald door de vraag
Is er vraag naar een bepaald (merk/type) zadel dan zijn die zadels meer waard dan zadel waar geen vraag naar is
Zadels met een breed kussenkanaal (zoals bv een Anatomica en WOW) zijn 2e hands meer waard dan zadels met een (te) nauw kussenkanaal
en ook al heeft dat zadel 2500 euro gekost
Er zijn maar wenig mensen die dat nog op hun paard willen hebben...

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:45

unamie schreef:
De waarde wordt simpelweg voor het belangrijkste deel bepaald door de vraag
Is er vraag naar een bepaald (merk/type) zadel dan zijn die zadels meer waard dan zadel waar geen vraag naar is
Zadels met een breed kussenkanaal (zoals bv een Anatomica en WOW) zijn 2e hands meer waard dan zadels met een (te) nauw kussenkanaal
en ook al heeft dat zadel 2500 euro gekost
Er zijn maar wenig mensen die dat nog op hun paard willen hebben...



Even voor de goede orde het zadel waar ik het over heb heeft geen te nauw kussenkanaal (ruim 4 vingers) en is van een topkwaliteit leer. Het merk is alleen minder bekend in Nederland (wordt wel verkocht). Heeft alleen geen mega diepe zit en grote wrongen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: verkoopprijs voor 2e hands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:35