Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:46

Ik ben sinds kort mijn bittenverzameling aan het herverzamelen en daarbij zijn er wat vragen naar boven gekomen, waar ik nog niet echt goed antwoord op heb gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij dus verder helpen. :)

Vraag 1
Afbeelding
Dit is een Franse Schenkeltrens. Het principe is mij bekend, maar ik kan alleen dat smalle gleufje bij de bakstukophangen niet plaatsen. Waar dient die voor? Want om een bakstuk daar aan te bevestigen lijkt mij niet waarschijnlijk? Of juist wel?

Vraag 2
Afbeelding
Dit is een Wilson bit. Ik vraag mij echter af hoe het precies werkt. Als ik logisch nadenk, zie je een soort hefboomwerking, maar de middelste bitringen klemmen als ware de mond toch ook dicht of zie ik dat weer verkeerd?

Vraag 3
Afbeelding
Dit bit vond ik op marktplaats en er kon mij niet verteld worden dat het precies voor een bit is. Maar vandeweek heb ik dus een Fries Roosjesbit gekregen (http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... en/BV3.jpg) en ze lijken wel op elkaar. Kan ik hier dus te maken hebben met een Fries Roosjesbit?

Dat waren de vragen, alvast bedankt! :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Informatie gezocht over diverse bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:49

Is bij het bovenste bit die gleufjes niet voor het kinriempje?

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:50

onderste is inderdaad dezelfde van de foto, alleen dan in het zwart en zonder ketting.

Middelste bit heeft wel vaker op bokt gestaan met uitleg, wordt veel gebruikt in de drafsport, zal eens kijken of ik het kan vinden!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:51

Mij is niet bekend dat daar een kinriempje bij hoort, überhaupt niet bij de ophaaltrenzen, maar ik zal daar eens op gaan Googlen. :)

RoosIris schreef:
onderste is inderdaad dezelfde van de foto, alleen dan in het zwart en zonder ketting.

Middelste bit heeft wel vaker op bokt gestaan met uitleg, wordt veel gebruikt in de drafsport, zal eens kijken of ik het kan vinden!


Eigenlijk groen, maar de kleur vertekend op de foto. :))

Bedankt! Ik kan zelf ook kijken uiteraard. Ik dacht echter dat dit bit specifiek een menbit was (neemt niet weg dat een bit dan niet in een andere discipline gebruikt kan worden uiteraard).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-09-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:51

gevonden:

Citaat:
Da's een vierringtrens of Wilsonbit, die wordt bij het mennen gebruikt.
De losse ringen gaan aan de bakstukken, de gewone aan de teugels.
Trek je nu aan een teugel, dan wordt de losse ring aan de andere kant tegen het hoofd getrokken en geeft zo aan die kant extra druk. Bij het aannemen van beide teugels krijg je wat druk achter de oren.
Niet zo zacht dus.


even wat foto's zoeken:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 16-09-10 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:54

Bij het bovenste denk ik ook aan gleuven voor een kinriempje.
Het middelste is idd een vierringstrens; uitleg is al helemaal helder lijkt me :j
En het onderste is 100% een fries roosjesbit :j

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:54

Bedankt voor de tekst, je was sneller dan mij. Als ik het goed begrijp dus een soort 'kruising' van een D-trens met hefboomwerking met de mondstuk van een watertrens?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:59

delerium schreef:
Bij het bovenste denk ik ook aan gleuven voor een kinriempje.
Het middelste is idd een vierringstrens; uitleg is al helemaal helder lijkt me :j
En het onderste is 100% een fries roosjesbit :j


Het was helemaal niet bekend dat ophaaltrensen een kinriempje nodig hadden, Google is vandaag niet mijn beste vriend helaas.
En voorderest, toppie. +:)+

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:07

een ophaaltrens is niet hetzelfde als een schenkeltrens ;)

een schenkeltrens is een bit waarvan het mondstuk glijdt over de zijkanten van het bit. Een ophaalbit is dit idee:
Afbeelding, waarbij het bit in zijn geheel over het bakstuk glijdt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:08

Ik bedoel niet het bit ophaaltrens, maar de groep ophaaltrenzen. Hier vallen oa. dus het bit ophaal(water)trenzen, ophaalbustrenzen, pessoa's en schenkeltrenzen onder. :)

[edit] Ik kan echter nog steeds niets vinden over een eventueel kinriempje bij die Schenkel, ik ga eens emailen met de mensen van de zaak waar ie vandaan komt.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:13

deze site wel eens bekeken?
http://www.horsebitbank.com

Staan echt de meest vreemde bitjes op

ben ook driftig aan het zoeken naar het bitje....

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:15

Die was mij bekend inderdaad. Hele rare mensen die Amerikanen en Engelsen met hun bitten.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:16

magda_90 schreef:
Die was mij bekend inderdaad. Hele rare mensen die Amerikanen en Engelsen met hun bitten.


nou inderdaad....vind het eerder martel werktuigen eigenlijk


weet je het merk ook?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:18

Dat is het ook helaas.

Het merk is Shires geloof ik, ik heb hem hier gekocht: http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228& zij hebben ondertussen ook al een email van mij ontvangen met deze vraag.

[edit] Overigens staat ie daar als kneveltrens aangeschreven, het moet echter schenkeltrens zijn, de Franse uitvoering (staat ook op het productkaartje wat erbij zat).

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:24

wat is dit in godsnaam voor bit?
Afbeelding

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:25

magda_90 schreef:
Dat is het ook helaas.

Het merk is Shires geloof ik, ik heb hem hier gekocht: http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228& zij hebben ondertussen ook al een email van mij ontvangen met deze vraag.

[edit] Overigens staat ie daar als kneveltrens aangeschreven, het moet echter schenkeltrens zijn, de Franse uitvoering (staat ook op het productkaartje wat erbij zat).



staat er misschien verder nog iets op? een productienummer o.i.d.?

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:26

overigens denk ik dat je op WN-TR ook wel antwoord zult krijgen, het is wel een westernbit zover ik kan zien

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:29

RoosIris schreef:
wat is dit in godsnaam voor bit?
Afbeelding


Leuk spul hebben ze he?

RoosIris schreef:
staat er misschien verder nog iets op? een productienummer o.i.d.?


Ik was dus ondertussen de bijbehorende kaartjes al een het zoeken, maar ik heb ze weer ergens neergelegd en ik weet niet waar. := Dat antwoord moet ik je dus even schuldig blijven.

delerium schreef:
overigens denk ik dat je op WN-TR ook wel antwoord zult krijgen, het is wel een westernbit zover ik kan zien


Dat is ook goed een idee, is dat geen bezwaar een dubbel topic of kan deze gesplitst worden?

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:32

ik denk niet dat dit een bit is die in de western sport gebruikt wordt....(1e bit)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:38


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:59

RoosIris schreef:
onderste is inderdaad dezelfde van de foto, alleen dan in het zwart en zonder ketting.

Middelste bit heeft wel vaker op bokt gestaan met uitleg, wordt veel gebruikt in de drafsport, zal eens kijken of ik het kan vinden!


Dat ie er vaker op heeft gestaan geloof ik best, maar het stukje over de drafsport klopt echt niet ;) Deze wordt vrijwel niet gebruikt daar.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Franse schenkeltrens; Wilsonbit; Fries Roosjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:24

French link bit is een dr. Bristol trens. Herkenbaar aan een PLAT middenstukje van de dubbelgebroken trens. Dus het bovenste bit is een schenkeltrens (met hefboomwerking dus) voor de westernsport. Een dr. Bristoltrens werkt wat scherper in dan een dubbelgebroken bit met bol middenstukje (africhtingsbit wordt dit ook wel genoemd).

De middelste is een zgn. 4-ringtrens. Je kunt 1 paar ringen gebruiken om de bakstukken aan vast te zetten en 1 paar ringen voor de leidsels. Het is dus een menbit.

De onderste is een menbit, ongebroken trensbit.

Maar begrijp ik het goed, jij verzamelt dus bitten? En je hebt er dus zowieso meer dan 24 verschillende? Heb je ze ook wel gebruikt of is dit puur een verzameling?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:29

RoosIris schreef:


Super! Er staat alleen niets over in over eventueel kinriempjes helaas?

WendyBZ schreef:
RoosIris schreef:
onderste is inderdaad dezelfde van de foto, alleen dan in het zwart en zonder ketting.

Middelste bit heeft wel vaker op bokt gestaan met uitleg, wordt veel gebruikt in de drafsport, zal eens kijken of ik het kan vinden!


Dat ie er vaker op heeft gestaan geloof ik best, maar het stukje over de drafsport klopt echt niet ;) Deze wordt vrijwel niet gebruikt daar.


Zo'n vermoeden had ik al, ik ken hem zelf eigenlijk alleen maar voor de mensport. Maar goed, als het paard er goed op doet met de drafsport, is dit natuurlijk ook mogelijk.

*de lessen op school beginnen dus ik ga vanmiddag op germie reageren*

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:31


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:34

Germie de onderste is geen trens maar een stang, een roosjenbit heeft een kinketting en weliswaar niet veel maar wel iets stangwerking.