Welke veiligheidsbeugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:12

Ik wil graag veiligheidsbeugels kopen, alleen ik heb ook een voorwaarde; ze moeten licht zijn.
Op zich zijn die kwik-out dingen erg fijn, maar ze zijn zo loodzwaar.
Mn bijrijdpaard heeft ze, en die heeft op zich al een zwaar zadel, dus dan is het niet zo erg.
Maar ik vind het zonde als het mijn lichte zadel toch zo veel zwaarder maakt..
En.. Het liefst ook geen belachelijke prijs.
Misschien kunststof beugels met elastiekje?

Edit: Pmarena kwam net met korfjes aan de voorkant, dat lijkt me net zo veilig, toch?!

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:38

Persoonlijk rij ik niet graag met van die korfjes, dus ik zou voor kunststof met elastiekje gaan.
Ik vind de korfjes nogal ongemakkelijk en als ik mijn beugels verlies, kan ik ze daardoor moeilijker terug aankrijgen. :)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:54

Ik heb nu ijslanderbeugels, die zijn vrij licht en hebben een draai zodat je makkelijker vrij komt met je voet. Maar ik heb er nog geen `noodistuatie` mee meegemaakt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:44

Ik heb zelf de flexibele beugels van sprenger en de bow balance. Mss iets duurder, maar je kunt er ook 2dehands aan komen :). met de elastiekjes ben ik ook blijven vasthangen, dus die hoeven niet meer :)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 21:49

Bedankt voor de reacties. :)

stienmasjien: Weet jij toevallig waar je kunststof beugels met elastiekje kan kopen?? Die wil ik erg graag!

Ireen_, dankjewel, ik zal eens gaan kijken!

zatake, Maar die zijn toch ook nog redelijk zwaar? En je kunt ook de elastiekjes er af halen dat je gewoon een open beugel hebt toch? :)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:15

Sodeletuut schreef:
Bedankt voor de reacties. :)

stienmasjien: Weet jij toevallig waar je kunststof beugels met elastiekje kan kopen?? Die wil ik erg graag!

Ireen_, dankjewel, ik zal eens gaan kijken!

zatake, Maar die zijn toch ook nog redelijk zwaar? En je kunt ook de elastiekjes er af halen dat je gewoon een open beugel hebt toch? :)

Naja wat is zwaar ;), lichte beugel vind ik persoonlijk ook niets, iets zwaarder is gewoon veiliger. Zelfs met de elastieken eraf. Knopje waar de elastiek omzit is blijven vasthangen bij mij in een omheining waar winddoek omging, paard schrok, springt tegen de omheining en het doek, beugel blijft vasthangen, gevolg paard schrikt nog harder en schiet weg, beugel blijft achter incl been, flink verdraaide heup, compleet uit de vorm getrokken beugel waren het resultaat, nee geef mij maar de sprengers. :)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:18

Ieh dat klinkt niet fijn..
Maar ik denk dat korfen dan toch nog het veiligste zijn. Die zijn toch absoluut niet minder veilig dan Sprengers?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welke veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:42

Nee, alles behalve fijn ;).
Ik denk het niet, ik heb er zelf nooit mee gereden, dus ik heb geen idee :). uitproberen zou ik zeggen...

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:09

Heb kwik-outs gehad. Bij de ene is de veer plots gebroken en bij de andere was de antislip al snel versleten. Nieuwe antislip? Euuuh, hoe doe je dat? Dan ben je verplicht elke keer opnieuw een bom geld uit te geven en de hele boel te vervangen of wat?

Standaard met elastiekje aan de zijkant werkt denk ik ook wel goed. Is goedkoop en weegt niet te veel.

Zelf rij ik ondertussen met de veiligheidsstijgbeugels van Mountain Horse. Google maar even, dan vind je vast snel een afbeelding. Ze bevallen me prima en wegen wel meer dan een gewone stijgbeugel, maar niet overdreven veel naar mijn mening. Ze vallen ook makkelijk om terug te vinden als je ze kwijt bent. Persoonlijk denk ik trouwens dat een goed onderhouden zadel ook veel doet (lees: als de klepjes waaraan je stijgbeugels hangen goed onderhouden zijn en makkelijk openklikken), tenzij je eentje hebt waar de stijgbeugels volledig vast zitten en dus no way kunnen loskomen bij een val (is mijn geval: heb een Prestige Trekker).

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:36

LeenC, ik zal eens gaan googlen op de mountain horse beugels.

Mijn zadel (barefoot cheyenne) heeft inderdaad ook een dichte ring, dus de beugelriemen kunnen niet losschieten. Daarom moeten de beugels echt veilig zijn.

Maar nogmaals, ik ben benieuwd naar mensen met ervaring met korfen. Die zijn gewoon een stuk goedkoper en lichter dan andere veiligheidsbeugels. Het is dan wel niet al te charmant, maar ik ben echt benieuwd of ze net zo veilig zijn.

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:47


haukieboy

Berichten: 784
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:49

En ik heb de bow balance van sprenger en heb daar de plastic korfjes op gezet. Die kun je dus los kopen en kosten iets van 15 euro per paar. Ik vind het heeeeeeerlijk rijden en je kan niet per ongeluk door schieten.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:42

de beugels met korfjes (zwart kunststof) zijn zeker veilig tegen het doorschieten en geeft meer rust onder de voet, toch blijft het een dichte beugel.

de safestyle zijn wel heel erg veilig,deze zijn open, de openkant wijst naar binnen, dus aan buitenkant zit het dicht. Ze hebben een gedraaide ophanging. dus beugelriem blijft ook nietjes plat liggen.
je kunt deze ook op http://www.barefoot-saddles.com zien. ikzelf rij hiermee en vind ze, buiten ze chique zijn, erg fijn.