Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:13

Hoi bokkers!

Binnenkort ga ik beginnen met wedstrijden rijden. Nu rijd ik normaal gesproken bitloos maar voor de wedstrijden moet ik met bit. Bitloze wedstrijden worden hier in de buurt niet georganiseerd en omdat ik geen trailer heb is dat geen optie. Nu ben ik dus op zoek naar een bit voor mijn paard. De reden dat ik bitloos ben gaan rijden is omdat mijn paard altijd erg bewegelijk was met dr hoofd. Beetje moeilijk uit te leggen maar ze gaat een beetje nee schudden met rijden. Laatst heb ik een keer een dubbelgebroken Sprenger bit van een vriendin geprobeerd. Als ik mijn handen doodstil hield liep ze lekker. Als ik echter mijn hand nog maar een beetje bewoog ging mijn paards hoofd wel weer mee. Met bijvoorbeeld sturen gaat ze dr hoofd dus kantelen. Ook doet ze erg snel dr mond open. Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie in bittenland wil ik jullie om raad vragen. Ik ben dus op zoek naar een geschikt bit waar ik ook mee mag starten. Ik ben benieuwd naar naar jullie meningen :)

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:16

Hallo,

Altijd lastig om te zeggen, want iedere paardenmond is weer anders.
Ik rijd zelf met een dubbelgebroken trens, en ik gebruik bitringen.
Denk dat het een kwestie is van wat bitten proberen.

Veel succes met de wedstrijden!

Ik weet niet of je officieel gaat starten, maar volgens mij mag je inmiddels bitloos starten.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:16

dus eigenlijk zoals je zelf zegt geeft je paard aan dat hij het bit niet fijn vind..maar voor jou plezier moet er een optoming komen zodat JIJ wedstrijden kan rijden?
als ik jou was zou ik kiezen voor mijn paard..dus of geen wedstrijden of bitloze wedstrijden waarvoor je een stukje moet rijden..

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:28

Gooya schreef:
Hallo,

Altijd lastig om te zeggen, want iedere paardenmond is weer anders.
Ik rijd zelf met een dubbelgebroken trens, en ik gebruik bitringen.
Denk dat het een kwestie is van wat bitten proberen.

Veel succes met de wedstrijden!

Ik weet niet of je officieel gaat starten, maar volgens mij mag je inmiddels bitloos starten.

Volgens mij wordt dit niet overal erbij gedaan omdat er zo weinig aanmeldingen zijn voor bitloos.

Als je een bit vindt waar je paard goed op loopt is dat natuurlijk helemaal goed (ik zou vooral zoeken naar een ongebroken, knevel trens iets wat stil ligt en absoluut niet scherp). Is het misschien niet iets voor jou om iemand te laten komen die bitten past (ja die mensen heb je!)?

Succes :)

peaches

Berichten: 1704
Geregistreerd: 04-12-05

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:33

Hier soort van zelfde probleem al rijd ik geen wedstrijden. Maar wel altijd bitloos gereden en wil nu ook met bit rijden. Mij werd geadviseerd om met een gebroken kneveltrens te beginnen dus die heb ik nu ook. Ik doe hem nu ook vaak in terwijl ik gewoon grondwerk doe bitloos. Zodat hij kan wennen aan het bit zonder dat ik eraan zit. Verder ben ik me ook nog erg aan het orienteren. Weet oo niet of een kneveltrens mag op wedstrijden (heb de ballen verstand van wedstrijden) maar een kneveltrens ziet er altijd zo "gevaarlijk" uit, kweet niet of dat meeteld.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:38


_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:42

ZusJacobs schreef:
Gooya schreef:
Hallo,

Altijd lastig om te zeggen, want iedere paardenmond is weer anders.
Ik rijd zelf met een dubbelgebroken trens, en ik gebruik bitringen.
Denk dat het een kwestie is van wat bitten proberen.

Veel succes met de wedstrijden!

Ik weet niet of je officieel gaat starten, maar volgens mij mag je inmiddels bitloos starten.

Volgens mij wordt dit niet overal erbij gedaan omdat er zo weinig aanmeldingen zijn voor bitloos.

Als je een bit vindt waar je paard goed op loopt is dat natuurlijk helemaal goed (ik zou vooral zoeken naar een ongebroken, knevel trens iets wat stil ligt en absoluut niet scherp). Is het misschien niet iets voor jou om iemand te laten komen die bitten past (ja die mensen heb je!)?
Succes :)


Vertel! Daar heb ik nog nooit van gehoord! Dat kan inderdaad interessant zijn!

Hoe werkt een kneveltrens ongeveer? Ik vind het er ook altijd erg scherp uitzien. Ongebroken trens ga ik trouwens van de week uitproberen :)

Edit: ik heb al een aantal topics over de kneveltrens gevonden, deze ga ik ook uit proberen :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:39

Ik ga het even voor je navragen, laat het je uiterlijk zondag weten!

Groetjes

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:02

ZusJacobs schreef:
Ik ga het even voor je navragen, laat het je uiterlijk zondag weten!

Groetjes


Prima! Dankjewel :D

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:11

Verder nog iemand suggesties?

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 02:59

Ik zou een dubbelgebroken niet te dun en niet te dik aurigan of argentan bitje proberen :)

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:56

__Elizabeth schreef:
Ik zou een dubbelgebroken niet te dun en niet te dik aurigan of argentan bitje proberen :)

Slecht idee. Een dubbelgebroken bit wiebelt het meest. Dat lijkt me voor het paard van TS niet handig. Denk dat ze veel meer aan een ongebroken trens heeft.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:34

Heb je er al eens een tandarts bij gehaald? Het kantelen komt meestal door of gebitsproblemen of omdat een paard niet recht is.
Beiden kunnen ook de hoofdbewegingen veroorzaken die hij maakt als je met bit rijdt. Verder is het per paard verschillend op welk bit ze het fijnst lopen. Vorm, dikte, model, materiaal etc.

linda212
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:35

Myler bit
k rijdt er wedstrijden mee
super fijen een dunne bitten

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:57

Dubbel gebroken bit heb ik geprobeerd dat beweegt te veel. Tandarts is er in juni bij geweest, op wat scherpe randjes na was alles prima.
Myler bit lijkt me ook wel wat moet alleen zeggen dat ik al die levels niet zo goed begrijp. En mag je daar gewoon mee starten?

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:02

Het ligt eraan welke Myler. Op de KNHS site kun je plaatjes vinden welke is toegestaan. Moet zeggen, heb zelf geen goede ervaringen met de Mylers. Bij diverse paarden geprobeerd, maar geen 1 die er echt fijn op liep.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:08

Ik wil geen ander bit meer dan mijn myler bustrens. Paard loopt er super op, het past in zijn mond (hoera!) en het ligt mooi stil. Ongebroken vindt hij niet prettig, dubbelgebroken is het ook niet voor hem en enkelgebroken past niet... de myler is perfect, je kunt wel onafhankelijk links en rechts inwerken, wat met een ongebroken trens niet kan, terwijl het bit toch een stuk stiller ligt dan een gewone dubbelgebroken trens.

carien13

Berichten: 1566
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Almelo

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:34

Een rubberbitje misschien? ligt er zacht in de mond

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Een rubberbitje kan nare brandwonden veroorzaken. En het zijn ook dikke bitten.

carien13

Berichten: 1566
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Almelo

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:03

brandwond?! dan moet het toch heet zijn? en paard kwijlt altijd wel iets dus rubber word glibberig
rijd mijn jonge paarden ermee en heb nog nooit de mond kapot gehad

pony33
Berichten: 693
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:13

Die van mij doen het prima op een enkel gebroken bustrensje. Niet te dik en ook niet te dun.
Maar goed, elk paard is anders, de een heeft liever een wat smaller bitje weer een ander vind een stang fijner.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:00

Rubber dat niet nat is is stroef. Da's echt geen pretje om in je mond te hebben :n

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:26

Rubberbit zie ik niet zo zitten om bovenstaande redenen. Ik denk dat ik met een heel boos paard zit als het bit wel heet of stroef wordt/is. Ik heb nu de volgende opties op mijn lijstje staan:
- Ongebroken trens
- Kneveltrens
- Myler bit (hier wil ik eerst wat meer info over ivm met de prijs! Vindt mijn paard het fijn vind ik het prima, daar heb ik best die centen voor over.)
Via pb kreeg ik een tip over de bittenbank, heeft iemand hier ervaring mee? Iemand enig idee wat het ongeveer kost om hier gebruik van te maken?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:51

Mijn myler heb ik tweedehands via parktplaats, en heb er 35 euro voor betaald :)

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:52

Dat is inderdaad een hele goed optie! Welk type van het Myler bit heb jij?