Welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:07

Hey iedereen!

Ongeveer een half jaar geleden heb ik een westernzadel gekocht. Ik heb altijd dressuur gereden, maar de western manier ligt me toch beter. Het zadel viel me alleen best tegen... Mijn voeten werden uit de beugels geduwd en ik vond het te log en zwaar.
Mijn verzorgpaard (poularde in profiel) vind het ook moeilijk om haar rug te ontspannen en dit zadel hielp daar niet echt mee.

Nu ben ik van plan dat zadel te verkopen of in te ruilen tegen een zadel dat wel aan mijn behoeften voldoet :)
Zadelsoorten waar ik nu aan loop te denken zijn een goed passend veelzijdigheidszadel of een boomloos zadel.

Boomloos lijkt me wel het fijnste eigenlijk, maar daar zijn ook zoveel verschillende soorten in dat ik niet echt weet waar ik moet zoeken.

Dus, welk zadel stellen jullie voor? Het is belangrijk dat hij fijn zit voor lange ritten, dat mijn verzorgpaard makkelijk kan ontspannen en dat hij niet extreem duur is.

Alvast bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:26

Wat is ong je buget? Want ik denk dat een massimo trail goed bij jullie past. Erg fijn zadel voor buitenritten (word veel gebruikt in de endurance sport) en mijn paard ontspant zich er super onder. De kussen zijn mooi breed en zacht zodat de druk optimaal verdeeld word. En ook voor de ruiter zit het heerlijk.

Boomloos wil ik je echter afraden. Altans de goedkopere merken (barefoot en dergelijke) Deze verdelen de druk niet super. En als je veel lange ritten rijd heb je snel last van druk plekken.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:03

Ziet er uit als een heel fijn zadel! Maar boven de 1000 is helaas boven min budget... iets vergelijkbaars met een lagere prijs zou erg aantrekkelijk zijn!
Mijn westernzadel hoop ik voor 500 te kunnen verkopen (nieuwprijs was ongeveer 800). Ik ben best berijd om meer dan dat uit te geven als het een geweldig zadel is, maar ik wil wel echt onder de 1000 blijven!

Anoniem

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:02

2e hands zijn ze meestal voor 700-900 te vinden. In normale boom maten (30-35) Dus het is zeker de moeite waard om naar te kijken

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:31

Mijn paard liep heel slecht onder de Massimo trail. Heel stijf en zelfs onregelmatig, dit kwam vooral omdat het zadel verkeerd was aangemeten. Dus als je voor massimo gaat laat het zadel dan door een kundig iemand aanmeten, dat komt toch wel nauw leert de ervaring mij...

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:15

Mamendt dat is voor elk zadel zo. Je kunt niet zomaar een zadel op een paard leggen. Er zijn maar weinig paarden die met de fabriekszadels af kunnen.

Voor TS: Is een stock zadel niets voor je dan? Ik zou zeker eens kijken naar trekking zadels enz. Boomloos zou ik je zeer goed inverdiepen i.v.m. de drukverdeling. Laat dan zeker iemand komen die er verstand van heeft met meerdere types. Van boomloos hoor ik vaak in mijn omgeving dat je slechter gaat zitten, moeilijk je benen kunt stilhouden enz.

Anoniem

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:02

@ mamendt: dat is niet af te schuiven op het zadel. Maar de gene die het aan meet. Maar dat geld voor ieder merk en ieder zadel. Ook voor boomloos.

Verder hoor ik van boomloos ook vaker slechte dingen dan goed. Alleen over de duurdere merken hoor ik wel goede verhalen. Maar dan heb ik het dus ook over zadels van E700+

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:38

Ik ga nu hoogstwaarschijnlijk voor een pathfinder ijslanderzadel.
Leek qua zitting ook erg op die massimo trial!
Wat denken jullie ervan?

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:47

Als het zadel maar op het paard past (en goed past, niet net aan) lijkt dat me een prima oplossing (en als je er zelf goed op kunt zitten).