Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:18

Vanwege een mondblessure kan mijn paard voorlopig niet met bit gereden worden. De dierenarts raadde aan wel beweging te blijven geven onder het zadel. Normaal rij ik dressuur (Z2) met meestal stang & trens. Ik ben nu op zoek naar een bitloos hoofdstel waarmee ik toch met aanleuning kan rijden. Op internet zie ik zoveel verschillende soorten en systemen dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Wie heeft advies?

Eknowledge
Berichten: 956
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:01

Ik raadt je een sidepull of kaakkruis systeem aan.
Maar elk paard is verschillend op hoe hij/zij reageert op een bepaald systeem. Ene paard loopt liever op sidepull, andere liever op een kruislings,...
Ook kan je een glücksrad proberen. Deze hebben een licht hefboom effect. Maar kosten ook wel redelijk wat centjes :)
Hackamore kan je ook altijd gebruiken, maar mijn mening is dat je er wel wat van moet afweten als je het gebruikt. Heb al mensen geweten die heel erg streng reden met een hackamore, de neusriem hing ook veel te laag! Paard zijn neusbeentje is onderaan afgebroken.. Ook kan je bij onkundig gebruik de zenuwen (en zelfs luchtgang) gedeeltelijk blokkeren. Dus met deze hoofdstellen dien je wel op te passen.
Je kan ook simpel een touwhalster nemen (is goedkoopste) met teugels en zo rijden. Je kan er zelfs dressuur mee rijden maar sommige paarden reageren hier niet op. Valt te zien hoe je paard reageert op druk op zijn/haar neus :)
En zorgen dat je je hoofdstel op de juiste plaats versteld, dus niet te laag want dat kan nare gevolgen hebben :)
Als je nog vragen hebt, pb maar :)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:04

voor de dresuur zou ik gaan voor een sidepull of een kaak gekruisd systeem. In principe zou je daar wel redelijk snel mee weg kunnen rijden. Met deze systemen kan je ook de aanleuning meer behouden dan met andere systemen.
Op www.bitloos.nl is het wel duidelijk uitgelegd.

veel plezier ermee!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:07

Ik heb na een kaakblessure een kaakgekruisd (crosslink) hoofdstel gebruikt van Emiel Voest. Dat was heel goed te doen, we hadden weinig 'aanpastijd' nodig.
(Die kregen we ook niet door de volgende blessure)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:09

Inderdaad een sidepull of een kaakgekruisd systeem, let er dan bij de kaakgekruiste op dat het ene goede release heeft zodat de aanleuning niet onprettig wordt voor het paard.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:15

Misschien is een Micklem multibridle anders ook een goed idee?
Die kan je op verschillende manieren bitloos en met bit en als kaptoom gebruiken, dan heb je er na de blessure tenminste ook nog wat aan.

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:05

Ohjee, wat een termen :)
Ik ben er helemaal nog niet in thuis dus sorry als ik rare vragen stel...

Kaakgekruisd heb ik inderdaad wat voorbeelden van gevonden. Wat is nu eigenlijk de functie van het kruisen?

Hackamore had de DA het ook over. Maar het lijkt me niet prettig voor het paard als je daar continu wat druk op hebt of zou dat meevallen? Door al dat ijzer ziet het er nogal heftig uit imo, maar misschien lijkt dat alleen maar?

Wat bedoel je met een goede release Marr?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:16

Op http://www.bitloos.nl kan je lezen hoe de hoofdstellen werken. :)
Een goede release is dat als je minder druk op de teugels neemt het paard dit ook direct voelt omdat er minder druk op het hoofdstel komt.
Bij sommige gekruiste hoofdstellen wil daar nog weel eens een hapering in zitten omdat het leer bijv. niet goed door de ringen glijdt. Wanneer je aan het dressuren bent wil je natuurlijk een zo goed mogelijke release en een aanleunig die ook prettig voor het paard is.
Mijn voorkeur ligt dan ook bij een sidepull, zo één:
Afbeelding.
Of een kaakgekruiste maar dan moet je dus wel goed letten op de release.

Anoniem

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:17

Ik rijd met een hackamore, ideaal als je het mij vraagt :j

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:19

Een hackamore is ongeschikt voor een constante aanleuning door de pittige hefboomwerking. Je kunt er ook niet echt goede links-rechts signalen mee geven. Ik kan me voorstellen dat het voor een dierenarts die verder niet al te bekend is met bitloos rijden wel de meest 'bekende' bitloze optoming is en dat hij je daarom deze aanraadt.

De functie van een kruislinks systeem is dat als je aan de ene kant 'trekt' er duidelijk op de héle andere kant van het hoofd druk komt. In tegenstelling tot de meeste andere bitloze optomingen werkt een kruislinks hoofdstel (type Cook) minder volgens het principe van loslaten (= release, daarmee wordt bedoeld dat je direct de druk kunt laten wegvallen), maar wel met duidelijke drukvermindering. Als ik de bitloos-site even citeer: "Ruiters die gewend zijn om dressuurmatig met een aanhoudende contactteugel te rijden, zoals in de dressuur op wedstrijden veelal gevraagd wordt, kunnen zonder problemen tot dit hoofdstel overgaan en ermee wegrijden alsof ze met een bit rijden." Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben, je aanleuning moet dan wel echt mooi licht zijn omdat je anders een aansnoer-effect krijgt. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens, rijdt nu met een zachtleren sidepull (zonder doorlopend contact).

Anoniem

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:20

Ben ik het niet mee eens elanor... Ik rijd zo nu & dan dressuurlessen met een hack & dat gaat perfect...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:21

__Laura schreef:
Ik rijd met een hackamore, ideaal als je het mij vraagt :j


Maar niet geschikt voor aanleuning, heeft daarvoor een veel te scherpe inwerking door het scharensysteem.

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 23:24

Oke dankjewel weer.
Normaal gesproken is mijn paard vrij makkelijk in de mond, maar ik weet natuurlijk niet hoe hij op de neusdruk zal reageren. Omdat ik zelf niet lang druk in mijn armen kan verdragen, zal ik niet gauw met veel druk gaan rijden. Dat kan ik niet eens, als ik het al zou willen!

Ik ga eens rondvragen of ik ergens een hoofdstel van het plaatje van Marr en een kaakgekruisde kan lenen om te proberen. Ik ben wel benieuwd!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:10

__Laura schreef:
Ben ik het niet mee eens elanor... Ik rijd zo nu & dan dressuurlessen met een hack & dat gaat perfect...


Ik wil wat elanor en x_marr zeggen ook nog even bekrachtigen; dressuur met een los teugelje kan wel maar geen constante aanleuning met een hackemore.. :n
Dat moet je gewoon niet willen. Kaak gekruisd is daar véél geschikter voor :j
Doe daar alsjeblieft je paard een plezier mee!

Eknowledge
Berichten: 956
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Belgie

Re: Tijdelijk bitloos - welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:49

Ben het met zodiacje eens ;)