[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:45

Als dr 1 rond is _O-

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 02:48

Schaap kan schuiven als een malle, dus iets dat minder schuif-gevoelig is kan behoorlijk verschil maken ja :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:27

Schaap en ronde paarden is geen goede combi idd.
Ik heb op de trekpaarden een antislip pad en op de pre ofwel katoen ofwel een ghostpad met die rubberachtige onderkant. Daarmee lukt het niet. Maar bij opstappen vanaf de grond moet ik ook de boel rechttrekken hoor.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:48

Ik ga even kijken wat dan handig is. Ik had net een extra set inlagen voor mijn Edix halfpad gekocht dus het zou wel zonde zijn als ik nu een ander merk koop.. Zouden die katoenen van Edix minder glad zijn? Anders ga ik wel even kijken naar die van Ghost.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:14

Ik hoor het vaker dat wol met rond geen goede combi is. Nu is die van mij rond en ik gebruik de pads met wol en het ligt als een huis. Is je pad nog heel nieuw? Ik vind de inlages onder de katoenen erg voelbaar, lijkt mij persoonlijk niet fijn voor het paard. Maar dat is persoonlijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:17

In gebruik vanaf half/eind september ongeveer. Ik denk dat het nog wel valt onder de categorie vrij nieuw? Hoe lang zou het duren voordat zoiets minder glad gaat worden?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:25

Celebi schreef:
In gebruik vanaf half/eind september ongeveer. Ik denk dat het nog wel valt onder de categorie vrij nieuw? Hoe lang zou het duren voordat zoiets minder glad gaat worden?

In het begin vind ik ze vrij glad, maar na een tijdje gebruiken merk ik wel dat het minder glad wordt. Je zou denken als het regelmatig gebruikt vanaf eind september dat het niet meer zo nieuw is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:36

Celebi, Edix is bij mij ook een tijdje snotjeglad geweest. Ondertussen ligt het als een huis. Er plakt nu een beetje huidvet aan of zo, denk ik :+

Bij mij maakt (de lengte van) de singel wel ontzettend uit in de stabiliteit van het geheel. Hoe langer hoe stabieler.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:44

Heb nu een maat 75 cm voor een ronde D pony van 1.39 dus qua lengte zou het goed moeten zijn.

Hoop eigenlijk nog dat die pad wat minder glad gaat worden. Rij niet enorm veel meer gezien ik een senior met artrose heb. Van de zomer nog wel redelijk actief, maar nu zijn het eigenlijk vrijwel alleen (korte) stapritjes met nagenoeg geen zweet. Wol voelt ook nog steeds vrij zacht aan. Maar of het ooit stabiel genoeg is om bij uitzondering echt vanaf de grond op te kunnen stappen en in ieder geval geen gekke draaiingen krijg bij schrikreacties.. Geen idee. :=

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:34

Ik heb nu weer een vraagje, maar dit keer gaat het om de pony van mijn dochter.
Pony hebben wij sinds 20 september, tandarts is geweest, chiropractor/osteo ook, hoefsmid ook en z’n eerste enting van de 3 zit er ook in.
Daar tussendoor is ook de zadelpasser geweest(voordat de osteopaat was geweest) en toen is er tijdens het passen en rijden een custom zadel uitgekomen. Daar liep hij tijdens het passen echt goed onder met mijn dochter erop. Week later heeft mijn dochter nog een keertje ermee gereden en dat ging ook goed. Pony liep lekker ontspannen. Osteo langs geweest, hij zat rechts behoorlijk vast, dus een paar dagen rust en daarna konden we hem weer oppakken.
Helaas begon het toen veel te regenen dus konden we niet veel in de bak doen.
Afgelopen vrijdag konden we weer lekker rijden, dus pony opgezadeld en dochter erop. Pony gooide zijn hoofd omhoog en liep echt slecht, niet kreupel maar hele korte passen en drukte zijn rug weg.
Ik dacht eerst nog aan z’n voeten omdat hij na de bekapping vrij lang op eieren liep op het harde maar niet op het zand, dus ik maakte me een beetje zorgen. Maar gisteren ochtend liep hij lekker te draven en te galopperen in de bak dus toen dacht ik ik knip hem even vast aan de longeerlijn. Tijdens het longeren dus niks aan de hand, lekker ontspannen, hoofd liet hij snel zakken en zijn passen waren mooi ruim. Toen weer even opgezadeld en dochter er weer op en ja hoor hoofd omhoog en korte passen. Zadel er weer af en mijn zoutewelle barebackpad erop gelegd. Dochter er weer op en je zag hem eerst wat spanning hebben, maar toen zag je hem gelijk ontspannen en zijn hoofd liet hij weer zakken en zijn passen weer verruimen.(overal alles in stap en draf gedaan overigens hoor, stap was minder heftig in reactie onder het zadel, in draf ging gelijk z’n hoofd omhoog en z’n passen enorm kort).
Zadelpasser heb ik gisteren gesproken aan de telefoon en zij komt weer terug om te kijken hoe of wat. Maar ze zei zelf al dat omdat hij behandeld is, eigenlijk zijn hele apk gehad heeft en hij bij ons 24/7 buiten wordt gehouden met schuilstal degelijk zijn lichaam/spieren al veranderd kunnen zijn en dus het zadel niet meer goed ligt.

Maar nu komt het, eigenlijk neig ik naar boomloos. Voor mijn ruin heb ik de Barefoot Atlanta, dat is een maat 2 en te lang voor de pony van mijn dochter(d pony van 1.47). Maar ik heb ook de pommels m en l gepast en m zit bij hem ook als gegoten!
Nu zat ik dus te kijken naar de Barefoot wellington of de London. In maat 1.
Nu ligt er een 17,5 in custom dressuur zadel op en die komt niet voorbij de 18de rib. En zijn schouders liggen ook vrij. Zadel heeft een redelijke wrong, maar ik merkte dat mijn dochter steeds op de lepel geduwd wordt met dit zadel. Met barebackpad blijft ze keurig recht zitten. Ze gaf ook zelf aan dat ze de bbp fijner vindt dan het zadel.
Maar is het verschil qua zit/breedte groot tussen de London en wellington?
Ik heb ooit een London gehad maar ik vond de pommel teveel tegen mijn bovenbeen duwen. Met de Atlanta en voorheen de Arizona nut heb/had ik dat niet. Maar mijn dochter zit nu in maat 140 qua broek, dus zij zou daar niet zo snel last van hebben gok ik.
Iemand misschien ervaringen met de Londen en/of wellington?

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:02

EDIX WN 8-pocket Merino pad

Deze pad in maat M onder en Barefoot lazzy maat 1 zou dat te groot zijn?
Meld dit bericht

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:32

Becidor heeft ook testzadels Samantha89, misschien de moeite waard om daar even op de site te kijken! Of een zadelpasser laten komen met meerdere zadels en dan gewoon zadels proberen :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:17

Zit er veel verschil tussen de cheyenne maat 0 en 1? Heb broekmaat 36/38. Kan voor een klein prijsje een maat 0 overnemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:43

Samantha89 schreef:
Maar nu komt het, eigenlijk neig ik naar boomloos. Voor mijn ruin heb ik de Barefoot Atlanta, dat is een maat 2 en te lang voor de pony van mijn dochter(d pony van 1.47). Maar ik heb ook de pommels m en l gepast en m zit bij hem ook als gegoten!
Nu ligt er een 17,5 in custom dressuur zadel op en die komt niet voorbij de 18de rib. En zijn schouders liggen ook vrij. Zadel heeft een redelijke wrong, maar ik merkte dat mijn dochter steeds op de lepel geduwd wordt met dit zadel. Met barebackpad blijft ze keurig recht zitten. Ze gaf ook zelf aan dat ze de bbp fijner vindt dan het zadel.
Ik heb ooit een London gehad maar ik vond de pommel teveel tegen mijn bovenbeen duwen. Met de Atlanta en voorheen de Arizona nut heb/had ik dat niet. Maar mijn dochter zit nu in maat 140 qua broek, dus zij zou daar niet zo snel last van hebben gok ik.

Het klinkt alsof de London een te kleine zittingmaat voor je heeft gehad, waardoor je te dicht op de pommel kwam te zitten...? Of dat je wellicht met vrij korte beugelriemen reed of op dat moment wat dikkere bovenbenen had...? Want an sich is er niet echt een reden waarom je bij een even ruime zitting en vergelijkbare beugellengte (en zelfde lichaamsbouw) bij een London wel last van de pommel zou hebben en bij de andere modellen niet :(:)

De gewone london zal wel wat breder zitten dan de Wellington die een PRO model is, met dus een smaller gevulde zitting. Maar de London PRO zal niet zo gek veel verschil maken. Het is denk ik vooral de vraag welke kniewrongen je / ze fijner vindt :)

De Wellington is wel populairder dan de London dus qua eventuele tweedehands koop / verkoopprijs is dat wellicht iets om rekening mee te houden.

Fenne van bBecidor heeft veel testzadels inderdaad, ik denk dat het wel leerzaam en verstandig is om daar eerst iets van te proberen om de kans op een 'miskoop' kleiner te maken :j

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... testzadel/

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:22

Sodeletuut schreef:
Zit er veel verschil tussen de cheyenne maat 0 en 1? Heb broekmaat 36/38. Kan voor een klein prijsje een maat 0 overnemen.

Maat 0 is wel echt klein, maat 34/xs is wel max denk ik... Denk dat je er ook niet lekker in kunt zitten plus dat het voor de druk verdeling van het zadel ook niet top is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:26

Er wordt nog wel met maat 36 in gereden door echt kleine / fijngebouwde volwassenen, maar over het algemeen ga je met die broekmaat toch echt beter voor een maat 1.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:59

Ahh oke bedankt!! Helaas!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:00

pmarena schreef:
Samantha89 schreef:

Het klinkt alsof de London een te kleine zittingmaat voor je heeft gehad, waardoor je te dicht op de pommel kwam te zitten...? Of dat je wellicht met vrij korte beugelriemen reed of op dat moment wat dikkere bovenbenen had...? Want an sich is er niet echt een reden waarom je bij een even ruime zitting en vergelijkbare beugellengte (en zelfde lichaamsbouw) bij een London wel last van de pommel zou hebben en bij de andere modellen niet :(:)

De gewone london zal wel wat breder zitten dan de Wellington die een PRO model is, met dus een smaller gevulde zitting. Maar de London PRO zal niet zo gek veel verschil maken. Het is denk ik vooral de vraag welke kniewrongen je / ze fijner vindt :)

De Wellington is wel populairder dan de London dus qua eventuele tweedehands koop / verkoopprijs is dat wellicht iets om rekening mee te houden.

Fenne van bBecidor heeft veel testzadels inderdaad, ik denk dat het wel leerzaam en verstandig is om daar eerst iets van te proberen om de kans op een 'miskoop' kleiner te maken :j

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... testzadel/

En de normale London met een hipsaver? Komt dat dan ook overheen met de smalle zit van de pro versies?

En het zou kunnen hoor dat ik in een maat te klein had gezeten jaren geleden. Ik woog toen iets van 61 kilo(was zomaar gaan afvallen zonder rede, ik wilde niet afvallen maar het gebeurde :+ ), maar ik ben lang en heb wel stevigere bovenbenen(toen viel dat ook wel mee maar misschien toch net wat te stevig voor een maat 1). Maat 1 cheyenne had ik dat bijvoorbeeld niet bij, maar die vond ik ook niet zo heel fijn met rijden. Na mijn zwangerschap zijn er wat kilo’s blijven plakken en heb ik de Arizona nut maat 2, softwalk maat 2, barrydale maat 2 gehad en inmiddels al een hele tijd de Atlanta maat 2. De Arizona en Atlanta zijn echt wel mijn persoonlijke favorieten! Alleen ik bleef regelmatig aan de fork hangen met afstappen :') dus toen ben ik de soft en de Barry gaan proberen. De soft vond ik echt niet lekker zitten en in de Barry zat ik toch ook echt te krap(had ik hier toen ook foto’s van geplaatst, het was echt een maat 2 maar het was heel bijzonder). Dus ik hou het lekker op mijn Atlanta :D

Mijn dochter vindt de London en de wellington beide heel mooi om te zien. En enerzijds denk ik we doen de London met eventueel een hipsaver, omdat ze met de zoutewelle bbp ook goed weg kan rijden en ze geen last heeft van de breedte van de bbp. Maar goed de bbp is natuurlijk van traagschuim dus dat vormt als het warm wordt. Dus daar ging ze echt in zitten als het ware. En anderzijds denk ik we gaan voor de wellington vanwege de al smallere zit en dat zadel toch net iets korter is dan de London.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:08

Met een HipSaver zit je een beetje er tussenin qua smallere zit.

Ik zou als ik jou was gewoon eens een testzadel aanvragen zodat je even op je gemak kan proberen welk model jullie het meeste aanspreekt. Of je moet toevallig ergens een leuke tweedehands voor een fijne prijs op de kop kunnen tikken...?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:16

Toevallig heb ik nu beide op het oog :')
Even denken wat ik ga doen! Maar bedankt voor je antwoord!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:43

Ik kan ook niet zitten op een london maar 2. Ook last van de pommel.
Cherokee gehad en nergens last van. En de Barrydale heb ik nu. Ook nergens last van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 06:31

Verschil tussen een Cherokee en London zou er eigenlijk al helemaal niet moeten zijn, mits het natuurlijk wel ècht effectief dezelfde zittingruimte heeft. Het ene zadel kan altijd wat kleiner vallen dan de andere natuurlijk, door aanpassingen in de loop der jaren. En bij een ander model paard / andere pad en/of inlages kan het natuurlijk ook weer anders aanvoelen als het zadel zich wat anders plooit. Of wederom bij iets kortere beugelriemen, net iets meer of minder spekjes, ook al of je op 1 of andere manier wat verder naar voren in het zadel gaat zitten of wat hoger lichtrijdt...

Maar een Cherokee en London zijn vrijwel hetzelfde, alleen de zweetbladen van de London zijn iets langer.... dus in principe zou daar toch een verschil geweest moeten zijn in de omstandigheden of de effectieve zittinglengte.

Maar soms is het ook gewoon raar :=

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:11

Samantha89 schreef:
En de normale London met een hipsaver? Komt dat dan ook overheen met de smalle zit van de pro versies?

En het zou kunnen hoor dat ik in een maat te klein had gezeten jaren geleden. Ik woog toen iets van 61 kilo(was zomaar gaan afvallen zonder rede, ik wilde niet afvallen maar het gebeurde :+ ), maar ik ben lang en heb wel stevigere bovenbenen(toen viel dat ook wel mee maar misschien toch net wat te stevig voor een maat 1). Maat 1 cheyenne had ik dat bijvoorbeeld niet bij, maar die vond ik ook niet zo heel fijn met rijden. Na mijn zwangerschap zijn er wat kilo’s blijven plakken en heb ik de Arizona nut maat 2, softwalk maat 2, barrydale maat 2 gehad en inmiddels al een hele tijd de Atlanta maat 2. De Arizona en Atlanta zijn echt wel mijn persoonlijke favorieten! Alleen ik bleef regelmatig aan de fork hangen met afstappen :') dus toen ben ik de soft en de Barry gaan proberen. De soft vond ik echt niet lekker zitten en in de Barry zat ik toch ook echt te krap(had ik hier toen ook foto’s van geplaatst, het was echt een maat 2 maar het was heel bijzonder). Dus ik hou het lekker op mijn Atlanta :D

Mijn dochter vindt de London en de wellington beide heel mooi om te zien. En enerzijds denk ik we doen de London met eventueel een hipsaver, omdat ze met de zoutewelle bbp ook goed weg kan rijden en ze geen last heeft van de breedte van de bbp. Maar goed de bbp is natuurlijk van traagschuim dus dat vormt als het warm wordt. Dus daar ging ze echt in zitten als het ware. En anderzijds denk ik we gaan voor de wellington vanwege de al smallere zit en dat zadel toch net iets korter is dan de London.

Als ik jou was zou ik eens vrijblijvend contact opnemen met Paula van Freehosepasservice. Zij kan jou goed adviseren. Ze kan ook bij je langs komen met veel verschillende pas zadels van verschillende merken. Zo weet je precies welk model, welke pommel en welke pad jullie nodig hebben.
Succes!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:10

Ja ik denk dat ik dat ook wel ga doen hoor. Alleen ik wacht heel even de zadelpasser af met het boomzadel. Zij komt as maandag gelukkig, en ik wil dit eerst even goed opgelost hebben. En ook hoop ik dat ik niet gelijk een klap geld kwijt ben mocht er geen passende oplossing zijn en dit zadel terug genomen moet worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:56

Mocht hier nog iemand een laag geprijsde Barefoot te koop hebben of weten, houd ik me graag aanbevolen! Mag ook zonder VPS. Maat 1 of 2 maakt niet uit, model maakt ook niet uit.