Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 10:02

Ik heb in september deze beugels nieuw gekocht. Daar dus ongeveer anderhalf jaar mee gereden.
Ik ben geen professioneel springruiter, deze beugels zijn niet uitermate intensief gebruikt ofzo.

Gisteren halverwege de springles brak ineens een beugel door. En vanwege het elastiek dat er aan zit werd het deel met de voetsteun nog een paar meter de lucht in geschoten. Dat is gelukkig niet tegen mijn paard of mij aan gekomen, er zitten behoorlijk scherpe randen aan het breukvlak...

Hebben anderen dit ook voorgehad?
Ik ga op zoek naar andere beugels. Heb de verkoper een bericht en foto's gestuurd. Ben benieuwd naar reacties. Is dit een eenmalige melding of is dit eigenlijk een ondeugdelijk product...


Afbeelding

Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:11

Ik heb dit model beugel wel vaker zien breken, maar dat was wel vaak pas na x aantal jaar intensief gebruik. Ze zouden niet na 1,5 jaar al kapot mogen gaan imo.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:18

Een beugel die breekt? Vind daar nogal wat van... := Dit moet toch echt niet kunnen?
Geen ervaring mee, maar ik zou wel werk maken hiervan.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:21

Dat heb ik ook gehad met deze beugels.... heeft mij een ritje ambulance opgeleverd...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 10:42

wow, dat zijn nogal ervaringen!
Ik heb de verkoper een mail gestuurd met foto's en mijn bestelnummer er bij (dan zien ze de termijn / leeftijd) en ik heb ook onder het product op de website een negatieve recensie achtergelaten omdat ik dit echt ronduit gevaarlijk vind.

DonnavVelpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:46

Komt mij heel bekend voor, normaal ben ik een echte bokt-onderdesteen-meelezer maar voor deze gelegenheid kruip ik er even onder vandaan. Ook stijgbeugels van Horka, vanuit het niets doorgebroken klacht gemaakt bij agradi/Horka deze doen hier helemaal niets mee. Daarna de klacht doorgezet naar de nvwa die ook onderzoek hebben gedaan, en jawel hoor toen kon ik de stijgbeugels terug sturen (berichtje van agradi)
en mijn geld terug krijgen. Verder daarna er niets meer van gehoord.(zoals wel vaker met dit soort zaken) Horka is 100 procent op de hoogte van het probleem maar gaan hier niets aan doen. Levens gevaarlijk, en dat zijn dan "veiligheidsstijgbeugels". Mijn advies, neem contact op met de NVWA om het bestaande onderzoek te heropenen.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DonnavVelpen op 28-03-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:47

Als ik het breukvlak bekijk lijkt het erop dat er al langer een scheur in de overgang beugel - voetsteun zat. Er is maar een heel dun stukje wat er uit ziet als een verse breuk.

Gebruikers van deze beugels mogen die wel heel goed controleren.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 10:58

Jemig, niks mee doen... Dat vind ik van een A merk echt wel schadelijk!
Geld terug is niet eens waar ik primair op uit ben. Maar wel een stuk veiligheid. Dit product moet beter gecontroleerd worden en van de markt gehaald worden als het zo makkelijk hier al bij meerdere mensen is gebeurd...
Ik ben benieuwd naar de reactie van de verkoper maar verwacht na jouw bericht Donna daar nog minder van. Ga ook eens naar de klantenservice van Horka mailen. Voor wat dat waard is...

DonnavVelpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:18

Wij waren ook niet op geld uit, daarom hebben wij het ook doorgezet naar de NVWA, maar aangezien ik 13 paar van deze stijgbeugels had, wilde ik op geen enkel zadel meer werken met deze stijgbeugels. Daarom was het voor ons wel belangrijk dat de bende terug genomen werd en ik mijn geld terug kreeg zodat ik voor al die zadels weer nieuwe beugels kon kopen. Horka vond het de normaalste zaak van de wereld,misschien had er wel een luchtbelletje gezet,dan kan het volgens hen voorkomen dat een stijgbeugel spontaan breekt. De stijgbeugels waren niet eens 1 jaar oud en de kinderen die er mee reden zaten in de leeftijd tussen de 7 t/m 17 jaar, dus geen zware belasting. Bij mij komt er nooit meer Horka in, voor niets van onze paarden spullen, zelfs geen borstels zou ik van dit merk kopen, ze staan namelijk totaal niet achter de kwaliteit van hun product.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:22

Ik heb het ook gehad bij deze beugels op dezelfde plek. Ergens in 2017 ofzo, ik werkte toen der tijd nog op een Manege en reed op een manege paard (e pony werd voornamelijk door kinderen gebruikt, dus geen enorme belasting erop) een rit voor, halverwege de rit brak die beugel af. Gelukkig een kar mee waar een reserve beugel in zat en heb ik aardig wat balans. Maar als dit bij een klant gebeurde :7
Ik weet niet of mijn baas daarna nog contact heeft opgenomen met ze of iets in de beugels gewijzigd heeft, dat is te lang geleden

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:29

Dat ziet er haast uit al gietijzer ipv RVS, of lijkt dat enkel zo?
Gietijzeren beugels (goedkope manege beugels) zouden ze van mij mogen verbieden. Bij RVS zou ik een flinke klacht indienen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 11:34

Het zou RVS moeten zijn...
Ik heb de klantenservice van Horka inmiddels ook een bericht gestuurd. Ik kan daar geen afbeelding aan toevoegen, dus ben benieuwd of ze reageren en dan beeldmateriaal willen zien.
Ik heb bij die melding ook naar dit topic verwezen, dat ik hier in minder dan een uur meerdere, behoorlijk heftige reacties heb gekregen van gebroken beugels, met dus ook mensen die een ambulance rit er bij krijgen tot gevolg... Ik verwacht meer van een A merk...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 11:39

Ik heb nu al een uitgebreide reactie van Horka. Verrassend snel dus.
Ik mag hier natuurlijk geen prive berichten delen, anders zou ik het hier kopieren.

De strekking is dat ze er van schrikken. Dit topic ook zien. En aangeven slechts twee officiele meldingen gehad te hebben, terwijl dit hun best verkopende stijgbeugel is. Zij zijn hierin ook afhankelijk van de verkopende zaak, die de melding naar hen door moet zetten.
Ik ben dus heel benieuwd wat de reactie van de verkopende winkel gaat zijn...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:43

Sizzle schreef:
Dat ziet er haast uit al gietijzer ipv RVS, of lijkt dat enkel zo?
Gietijzeren beugels (goedkope manege beugels) zouden ze van mij mogen verbieden. Bij RVS zou ik een flinke klacht indienen.


Je kunt heel makkelijk zien of het RVS is door er met een magneetje langs te gaan.

RVS heeft het nadeel dat het ineens breekt. Je krijgt geen waarschuwing. Het buigt niet en het gaat zonder waarschuwing kapot als er teveel kracht op komt. Eigenlijk zou je ook kunnen zeggen dat RVS niet het beste materiaal is voor zoiets. Het enige voordeel is dat het niet roest.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:45

Wat een onzin dat ze afhankelijk zijn van de winkel.
Klacht=klacht. Voor het teruggeven van geld moet dat via die winkel waarschijnlijk maar een beetje klantenservice gaat niet passief zitten wachten in de hoop dat de handelaar te laks is.

Oscar, ja dat is waar, maar niet in zo‘n korte tijd bij normaal gebruik. Ik zou denken dat je uitgerekend bij veiligheidsbeugels als bedrijf minimaal ook goede fatigue tests doet. Anderzijds weet je zeker dat je met deze beugel niet aan je paard blijft hangen :+

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:48

Sizzle schreef:
Wat een onzin dat ze afhankelijk zijn van de winkel.
Klacht=klacht. Voor het teruggeven van geld moet dat via die winkel waarschijnlijk maar een beetje klantenservice gaat niet passief zitten wachten in de hoop dat de handelaar te laks is.

Oscar, ja dat is waar, maar niet in zo‘n korte tijd bij normaal gebruik. Ik zou denken dat je uitgerekend bij veiligheidsbeugels als bedrijf minimaal ook goede fatigue tests doet. Anderzijds weet je zeker dat je met deze beugel niet aan je paard blijft hangen :+


Ze bedoelen waarschijnlijk dat de winkel de klacht wel naar hen moet doorzetten, anders krijgen ze er niks van mee.
Maar wel heftig dit hoor, vooral omdat het vaker gebeurd. Horka mag dit product wel gaan terug halen voordat er meer ongelukken gebeuren. :n

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:50

Aha, op die manier.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 11:54

Als jij klaagt bij de winkel waar jij ze gekocht hebt en die winkel zet die klacht niet door, dan weten zij van niks. Dus dat snap ik ergens wel.
Nu heb ik zelf meteen een melding gedaan bij de winkel en bij het contact formulier van Horka zelf...
En kennelijk doet dat niet iedereen en zijn er dus ook genoeg winkels die dergelijke melding niet doorzetten naar Horka.

DonnavVelpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:13

Mijn klacht is meer dan bekend bij Horka, heb veel contact met hun gehad en ze wilde niet voor of achter uit, wij hebben toen ook gezegd dat ze deze troep van de markt af moeten halen. Bij agradi is het probleem ook bekend, en deze blijven het ook verkopen. Dankzij mijn klacht bij de nvwa is er wel een intern onderzoek bij Horka gedaan maar daar heb ik nooit echt iets duidelijke over terug gehoord. Horka heeft in de tijd dat mijn klacht liep naar mij een document gestuurd waarbij ze laten zien dat hun stijgbeugels getest worden in Pakistan, een erg goedkoop uitziend vodje, waarbij ik me af vraag hoe secuur er getest is... Er stond geen duidelijk specificaties bij, het stelde niets voor. Daarmee was het wat Horka betreft afgedaan. Lekker afwimpelen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 12:16

Hm... Misschien ben jij wel één van de twee bekende klachten?
Ik koop in elk geval mijn nieuwe veiligheidsbeugels van een ander merk ;)

DonnavVelpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:20

Dat snap ik, was hier ook het geval, nooit meer Horka voor ons.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:07

ik zou eens doorvragen over hun klachtenprocedure, en, nav de opmerking van Donna, de testprocedure.

(en even vakdeformatie, kijk eens op hun site wat voor veiligheids- en kwaliteitskeurmerken ze hebben)

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:11

Lielle schreef:
ik zou eens doorvragen over hun klachtenprocedure, en, nav de opmerking van Donna, de testprocedure.

(en even vakdeformatie, kijk eens op hun site wat voor veiligheids- en kwaliteitskeurmerken ze hebben)


En om nog meer vakdeformatie erin te gooien (of wellicht is dit hetzelfde dat Lielle bedoelt..): vraag eens conform welke normeringen hun spullen dan zijn getest en of dit testbedrijf geaccrediteerd is om volgens die normen te kunnen testen

Safety first he |o

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Horka Fillis veiligheidbeugel doorgebroken, vaker gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:07

yup :-)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:10

Oef, even opgezocht welke veiligheidsbeugels ik heb.. Ook precies deze! Ga denk maar even nieuwe kopen.
Enige voordeel: je kan niet met je voet in de beugel blijven hangen als je van je paard valt :Y)