Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-21 23:57

Misschien een rare titel, maar ik ben dus op zoek naar mensen die ook recent een nieuw leren zadel hebben gekocht.
Ik heb namelijk zo'n 3 weken geleden een nieuw Kent & Masters zadel gekocht. Ik was helemaal blij dat een ruitersportzaak in de buurt nog precies het model en de inch maat had liggen die ik nodig had, want tweedehands was het onvindbaar en de levertijd is momenteel enorm lang bij Kent & Masters. De zadelpasser van de winkel vertelde me dat alle nieuwe leren zadels (dus niet enkel die van Kent & Masters) tegenwoordig anders zijn geverfd en je daarom erg voorzichtig moet zijn met onderhoudsproducten. Zo mag je geen glycerine (zit in vrijwel alle soorten zadelzeep) meer gebruiken omdat je daarmee de kleur van het leer afhaalt.
Verder vertelde ze ook dat ik bij Kent & Masters ook geen oliën mag gebruiken en we hebben samen al mijn producten doorlopen en een selectie gemaakt van wat ik wel en niet mag gebruiken. Ik heb me hier uiteraard netjes aan gehouden en ben sowieso heel zuinig op mijn spullen.
Maar al na 3 keer rijden zag ik dat het zweetblad zowel op de boven- als onderkant al best was beschadigd. En als ik met een vochtige doek over het zweetblad (vooral de onderkant) ging, werd de doek helemaal zwart. Ik heb contact opgenomen met de winkel, foto's gestuurd en ik mocht langskomen. In de winkel vonden ze het zadel er ook niet goed uitzien en hadden ze het idee dat het een fabricagefout was. Wel benadrukten ze nog een keer dat de nieuwe zadels echt niet te vergelijken zijn met de oude zadels (ik had al een Kent & Masters, maar had een 17 inch nodig ipv 17,5) en dus ook sneller gebruikerssporen zullen vertonen.
Maar dat dit zadel niet goed was was wel duidelijk en gelukkig hadden ze net weer zo'n zelfde zadel binnengekregen en kon ik hem omruilen.
Nu zijn we bijna een week verder en heb ik vandaag voor de 4e keer gereden. En je raadt het al.. Het zadel ziet er wederom echt alweer gehavend uit.. -O- Ik begrijp er echt niks van.. Dit zadel geeft niet zo af als je erover wrijft, maar heeft wel diepere afdrukken van bijvoorbeeld de singelstoten in het zadel staan. En ik rijd alleen met LeMieux dekjes en het patroon daarvan (de vierkantjes) staan volledig in het zadel aan de onderkant.. :n >;) Zowel in de kussens als in de onderkant van het zweetblad. Je kunt het niet wegpoetsen en je voelt zelfs ook het reliëf van de vierkantjes.. Dit had het vorige zadel zelfs niet en ik twijfel nu gewoon zo erg.. "Hoort" dit nou gewoon bij het nieuwe leer van zadels? Moet ik dit accepteren? Hebben jullie ook soortgelijke problemen/ervaringen met nieuwe zadels? Ik baal er gewoon echt enorm van en verwacht dit gewoon echt niet (zo snel) van een zadel van € 1.400,-.. _-:(
Ik zal morgen even foto's plaatsen van het zadel en neem dinsdag ook weer contact op met de winkel (ze zijn morgen dicht). Maar ergens ben ik bang dat ik te horen krijg van ze dat dit toch echt "hoort". Maar ik heb toch echt het gevoel dat je niet zo snel of überhaupt zulke afdrukken in leer mag zien..

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben dus echt heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.


Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 00:03

Om jullie een idee te geven van hoe het vorige zadel was, hier wat foto's.
En daar stond overigens aan de onderkant van het zadel wel het logo van LeMieux in (ook raar), maar niet overal al die vierkantjes..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:16

Ik durf het niet helemaal te zeggen.

Maar zo snel “slijten” als jou zadel op de foto’s, lijkt mij zeker niet de bedoeling!

Maar dat de zadels van tegenwoordig anders zijn als de zadels van 5 jaar terug is helaas wel waar.

De leersoorten worden steeds zachter om het ons comfortabel te maken en daardoor slijten ze ook sneller.
Ik heb voor 2 jaar terug een zadel gekocht wat ik maar hooguit 1x in de maand mocht “invetten” met speciaal spul dat ik erbij moest kopen. 8)7
Daarbuiten geen zadelzeep meer mocht gebruiken, alleen schoonmaken met een natte doek.

Mijn man heeft een zadel welke je maar 1x in het kwartaal mag invetten en verder ook alleen schoon moet houden met een natte doek en zeker geen zadelzeep mag gebruiken.

De zadels houden zich overigens heel goed, maar het onderhoud is echt wel anders als voor een paar jaar terug.

Dat het dekje erin komt te staan heb ik dus geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen!

MyChoice

Berichten: 2190
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:57

Ik weet niet sinds wanneer dat dat moet zijn, maar heb de afgelopen 5 jaar meerdere nieuwe k&m gehad en heb dit nooit gehad. Wel de lijntjes en logo lemieux aan de onderkant, maar dat stoorde me niet echt. Heb nu een Frank Baines, rijd er nu 2 maanden mee en daar zie je echt nog helemaal niks op. Super blij mee. Hiervoor andere dure zadels gehad en die hadden na 1 keer rijden al zichtbare gebruikssporen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

J0anieke

Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:07

Ik snap je frustratie heel goed. Vind dit ook echt niet kunnen. Ik krijg t idee dat de winkel dit al weet en daarom op voorhand dit al aangeeft, als ik jou bericht zo lees.. Kan me niet voorstellen dat dit normaal is (bij overige merken). Ik heb een jaar of 2 geleden een nieuw zadel gekocht (wel half leer en half kunstof, van thorowgood) en die ziet er echt nog top uit.

    Alana. ♡

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:09

Heb je kunstleren chaps?
Dat gaat namelijk heel slecht samen met zacht leer en dan krijg je precies dit.

De bewerking van leer is inderdaad anders dan vroeger maar dan hebben we het niet over 5 jaar, meer 15 jaar of zelfs langer. Wel is het leer vaak zachter dan vroeger omdat consumenten dat graag willen.
Bij normaal gebruik hoort een K&M zadel er niet zo uit te zien na enkele keren, ik heb ze jarenlang verkocht en heb er zelf op het moment ook 1 in gebruik. Die zijn gewoon allemaal nog mooi.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 15:15

Super bedankt voor jullie reacties! Het doet me goed om te lezen dat jullie dit ook niet normaal vinden.
Mijn vorige K&M zadel heb ik tweedehands gekocht (was toen denk ik rond de 6 jaar oud) en heb ik 2,5 jaar gehad. En die zag er echt nog netjes uit, maar daar mag ik het nieuwe K&M zadel dus niet mee vergelijken volgens de winkel..

@Sizzle: Ik rij met leren laarzen van Ariat (Bromont Tall H2O) waarvan de binnenkant (hetgeen tegen het zadel aanligt) van suède is.

Mijn oude K&M 3 weken geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de foto's van mijn nieuwe nog geen week oude K&M zadel:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.


Sky_As

Berichten: 4686
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:18

o wauw, zelfs mijn zadelmarkt zadels van vroeger zagen er na een jaar nog niet zo uit.....
Ik zou hem terugbrengen en overstappen op een ander merk. als ze dit "normaal " vinden, zou ik op zoek gaan naar een merk die dit niet normaal vindt ;-)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

DuoPenotti

Berichten: 29275
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:21

:wow:
Dit ziet er uit.
Die ruitjes, je zou als je niet anders wist denken dat ze het er zo ingemaakt hebben....

Ik zou ook gaan kijken naar een ander merk. Dit lossen ze eerst maar eens op in de fabriek.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 15:30

Dankjewel voor de snelle reacties! En ja, echt bizar hè.. -O-
Ik wil alleen eigenlijk echt geen ander merk, zou echt niet weten waar ik moet beginnen, want mijn paard loopt zo fijn onder een K&M en ik vind ze zelf ook heerlijk zitten -O-
Zou het niet kunnen dat er gewoon echt een fabricagefout in een serie zadels zit? Het kan toch niet zo zijn dat ieder nieuw K&M zadel er zo uitziet en dit nu de nieuwe standaard van hun is? Het rare is ook dat in dat eerste nieuwe zadel alleen het logo van LeMieux als afdruk stond en niet de vierkantjes, dat zegt toch eigenlijk ook al voldoende dat hier iets echt niet goed mee is..

Maar ik vind het wel echt fijn om te horen dat jullie dit ook echt niet zouden accepteren. Ben dan ook heel benieuwd naar hoe de winkel morgen reageert..

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Hannanas
Berichten: 13003
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:36

Heb je zelf al eens contact opgenomen met K&M?
Ik ken diverse stalgenoten met een km en heb er nog nooit zo eentje zo snel vaal zien worden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:12

Hmmm, ik heb 1x een zadel gehad voor een klant een jaar of 5-6 geleden die ook zo raar blauw uitsloeg.
Ik heb toen K&M laten weten dat er wat mis is en er was inderdaad een foute serie leer. Deze werd meteen vervangen en daarna nooit weer problemen gehad.

Ik mishandel die van mij zo ongeveer door nooit te poetsen maar die is nog in zeer goede toestand.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:17

Terug brengen. Ik heb een zadel van hetzelfde geld wat er gewoon nog nieuw uit ziet na een jaar intensief gebruik

Roze schoentje

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:18

Je rijdt met suede laarzen? Daarmee heb ik het wel vaker gehoord ja dat geeft veel meer wrijving dan gewoon glad leer.
Dat het dekje erin gaat staan was bij het paard dat ik met een K&M reed ook het geval dat zadel is nu denk ik 4 jaar oud. Op de zweetbladen niet zoveel schade maar reden met de beugelriemen onder het zweetblad en alleen lederen laarzen.

DuoPenotti

Berichten: 29275
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:21

Maar het is het hele zadel.
Onderkant tussen en bovenkant.
Dus niet alleen waar de laarzen komen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen gezocht over nieuwe leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:23

Ja ik herken het wel van ook een K&M :) maar wat ik zeg wij hadden de beugelriemen eronder dus daarom zag je op het zweetblad niet zoveel. Onder de zweetbladen ook wel maar dat stoorde ons verder niet. Werd ook gezegd dat dat normaal was bij dit merk.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:23

Hannanas schreef:
Heb je zelf al eens contact opgenomen met K&M?
Ik ken diverse stalgenoten met een km en heb er nog nooit zo eentje zo snel vaal zien worden.


Goed idee! Ik heb ze net meteen een mail gestuurd.

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:27

Spenk schreef:
Je rijdt met suede laarzen? Daarmee heb ik het wel vaker gehoord ja dat geeft veel meer wrijving dan gewoon glad leer.
Dat het dekje erin gaat staan was bij het paard dat ik met een K&M reed ook het geval dat zadel is nu denk ik 4 jaar oud. Op de zweetbladen niet zoveel schade maar reden met de beugelriemen onder het zweetblad en alleen lederen laarzen.


De binnenkant is inderdaad van suède. Maar bij mijn vorige zadel heb ik daardoor dus echt nooit slijtage gehad. En het is inderdaad niet alleen op het zweetblad, daar is de beschadiging eigenlijk nog het minste.
Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de winkel, heb ze net ook al de foto's doorgestuurd en ga ze morgen meteen bellen.

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:29

Spenk schreef:
Ja ik herken het wel van ook een K&M :) maar wat ik zeg wij hadden de beugelriemen eronder dus daarom zag je op het zweetblad niet zoveel. Onder de zweetbladen ook wel maar dat stoorde ons verder niet. Werd ook gezegd dat dat normaal was bij dit merk.


Maar herken je dan ook de rest van de beschadigingen zoals de flinke afdrukken (het leer is echt flink ingedeukt op veel plekken) onder de zweetbladen en de afdrukken van de dekjes?

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:30

DuoPenotti schreef:
Maar het is het hele zadel.
Onderkant tussen en bovenkant.
Dus niet alleen waar de laarzen komen.


Nee, precies, het zit inderdaad overal helaas. En nog wel het minste op het stuk waar de laarzen tegenaan komen.. -O-

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:30

Daar moet een fout in de leerproductie gezeten hebben zou mijn gok zijn.
Een afdruk is op zich normaal maar ik heb leenzadels teruggekregen na 3 maanden gebruik in de buitenbak die er nog als nieuw uitzagen met enkel de stijgbeugelriem afdruk.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-06-21 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Berichten: 2190
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:31

Heb je harde/stugge beugelriemen?

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:32

Sizzle schreef:
Hmmm, ik heb 1x een zadel gehad voor een klant een jaar of 5-6 geleden die ook zo raar blauw uitsloeg.
Ik heb toen K&M laten weten dat er wat mis is en er was inderdaad een foute serie leer. Deze werd meteen vervangen en daarna nooit weer problemen gehad.

Ik mishandel die van mij zo ongeveer door nooit te poetsen maar die is nog in zeer goede toestand.


Ik hoop dat zoiets bij mij dus ook het geval is ja..
Ik hoop dat het goed kan worden opgelost, want ik baal hier echt zo hard van.. -O-

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-21 16:33

MyChoice schreef:
Heb je harde/stugge beugelriemen?


Nee, juist hele zachte. Ik heb de mono beugelriemen van Anatomica die ik er ook altijd na het rijden van het zadel afhaal.

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, SentiBot en 73 bezoekers