Dressuur zadel wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight09
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-02-21

Dressuur zadel wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 19:56

Ik heb een NF pony die ik samen met mijn dochter rij.
In het begin heb ik een vzh zadel gekocht omdat 2 zadels op dat moment niet haalbaar was.
Nu begin ik erg te twijfelen of ik voor mezelf een dressuur zadel wil kopen.
Maar heeft dit echt meerwaarde?
Ik loop vast in mijn houding, ligt dit aan mijn vzh zadel? Zit snel iets te ver naar voren en vind het lastig om mijn benen een stukje naar achteren te leggen.
Nu is het natuurlijk een kwestie van oefenen. Maar wordt dit makkelijker met een ander zadel?
Heb nu het gevoel dat ik heel veel been vrijheid heb.
Heb een kentaur Seneca. Dit is destijds bij een goede zadelmaker gekocht en recent nagekeken.

Eventueel tips waar ik op zou kunnen letten bij een nieuw zadel.
Dit is onze eerste pony, dus nog een beetje nieuw in de mogelijkheden die er zijn :)
Laatst bijgewerkt door Moonlight09 op 04-05-21 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuur zadel wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:07

Een zadel kan veel doen voor je zit. Of dat dan per se een dressuurzadel moet zijn, dat denk ik niet.
Een goede zadelmaker kan je verschillende zadels laten uitproberen, zodat jij kunt voelen en je zadelmaker ook kunt beoordelen hoe jij zit. :)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:09

Hoe je op je paard zit heeft grotendeels te maken met je eigen balans, je onafhankelijke zit. Een zadel kan je hierbij wel in de weg zitten. Als je niet goed in je zadel kan zitten, werkt dit je balans wel tegen. Een dressuurzadel KAN hierbij helpen, maar ook dat moet een zadel zijn waar jij zelf goed in kan zitten. Een zadel met veel wrong waar je gedwongen in zit helpt je niet als je al een slechte balans van jezelf hebt. Dan moet je, vind ik, eerst zorgen dat je een goede balans hebt zonder al die poespas. Maar het kan dus best zijn dat je huidige zadel jou tegenwerkt in het vinden van je balans. Hopelijk snap je een beetje wat ik probeer te zeggen.

Moonlight09
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 21:31

Bowo schreef:
Een zadel kan veel doen voor je zit. Of dat dan per se een dressuurzadel moet zijn, dat denk ik niet.
Een goede zadelmaker kan je verschillende zadels laten uitproberen, zodat jij kunt voelen en je zadelmaker ook kunt beoordelen hoe jij zit. :)


Bedankt!

Moonlight09
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 21:32

yza1987 schreef:
Hoe je op je paard zit heeft grotendeels te maken met je eigen balans, je onafhankelijke zit. Een zadel kan je hierbij wel in de weg zitten. Als je niet goed in je zadel kan zitten, werkt dit je balans wel tegen. Een dressuurzadel KAN hierbij helpen, maar ook dat moet een zadel zijn waar jij zelf goed in kan zitten. Een zadel met veel wrong waar je gedwongen in zit helpt je niet als je al een slechte balans van jezelf hebt. Dan moet je, vind ik, eerst zorgen dat je een goede balans hebt zonder al die poespas. Maar het kan dus best zijn dat je huidige zadel jou tegenwerkt in het vinden van je balans. Hopelijk snap je een beetje wat ik probeer te zeggen.



Bedankt!

Mijn balans is zeker nog een puntje om aan te werken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Dressuur zadel wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:28

Komen jij en je dochter erg overeen wua bouw en lengte ?
Ofwel, past het zadel jullie beide goed ?

Moonlight09
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:38

Sonja_vR schreef:
Komen jij en je dochter erg overeen wua bouw en lengte ?
Ofwel, past het zadel jullie beide goed ?


We zijn ongeveer even lang scheelt denk ik 2 cm.
Mijn dochter is een stuk smaller dan ik.
Het zadel is 17,5 inch voor mijn dochter zou hij voor het mooie 16,5 inch mogen zijn.
Maar zij rijd er prima op en heeft nergens last van.