Leren bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-21 22:02

Omdat ik het met de zoek functie niet kan vinden, start ik een nieuw topic.

Heeft iemand ervaring met een leren bit? Bijvoorbeeld deze van FRA?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een sterke Fjordenmerrie van 19 jaar oud die ik recreatief rijd. Het liefst zou ik haar bitloos rijden en dat gaat 9 van de 10 keer goed, maar de 10e keer maakt ze zichzelf sterk en verdwijnt haar rem en stuur. Niet zo handig. Ik begrijp dat goed gedrag op de grond begint, en werk hier ook aan wanneer ik niet op haar zit. Ik rijd haar momenteel met een bustrens Myler level 1, maar kreeg van iemand de tip om eens een leren bit te proberen.

Dus.. heeft iemand er ervaring mee? Zou ik er dezelfde mate van controle mee hebben als met een "gewoon" bit? Meer dan zonder bit? Ik hoor graag jullie bevindingen!

Tordis <3


Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:21


fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:51

Wij hebben al jaren zo'n soortgelijk bit voor onze schwarzwalder. Dit werkt heel goed. Als onderhoud af en toe een nachtje in olie. Als Freek sterk of hyperactief wordt, wisselen we soms naar een mylerbit.

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-21 23:09

fjordwijk schreef:
Wij hebben al jaren zo'n soortgelijk bit voor onze schwarzwalder. Dit werkt heel goed. Als onderhoud af en toe een nachtje in olie. Als Freek sterk of hyperactief wordt, wisselen we soms naar een mylerbit.


Dus je hebt met leren bit (aanzienlijk?) minder controle?

Tordis <3

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:12

Ik heb er zelf ook naar gekeken. Wat mij tegenhield is dat ik de kanteling niet zo vind aanstaan. Ik kan snappen dat als er druk op de teugels komt de rand van het bit in de mondhoeken gaat irriteren\snijden. Ik weet niet of dit echt zo is(!), maar dat hield mij persoonlijk wel tegen het uberhaupt te proberen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:41

Anastasia24 schreef:
Ik heb er zelf ook naar gekeken. Wat mij tegenhield is dat ik de kanteling niet zo vind aanstaan. Ik kan snappen dat als er druk op de teugels komt de rand van het bit in de mondhoeken gaat irriteren\snijden. Ik weet niet of dit echt zo is(!), maar dat hield mij persoonlijk wel tegen het uberhaupt te proberen.


Hier heb ik bij die van mij in de afgelopen jaren gelukkig nog nooit problemen mee gehad

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:47

Tordis02 schreef:
fjordwijk schreef:
Wij hebben al jaren zo'n soortgelijk bit voor onze schwarzwalder. Dit werkt heel goed. Als onderhoud af en toe een nachtje in olie. Als Freek sterk of hyperactief wordt, wisselen we soms naar een mylerbit.


Dus je hebt met leren bit (aanzienlijk?) minder controle?


Als hij op de zandweg gaat, houd ik hem met myler bit ook niet tegen..

Meestal is hij op leren bit gewoon prima te rijden en heb ik ook gewoon fatsoenlijk rem en stuur, ik heb niet het idee dat ik met leren bit per se minder controle heb

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-21 23:49

Freekfuchs schreef:
Tordis02 schreef:

Dus je hebt met leren bit (aanzienlijk?) minder controle?


Als hij op de zandweg gaat, houd ik hem met myler bit ook niet tegen..

Meestal is hij op leren bit gewoon prima te rijden en heb ik ook gewoon fatsoenlijk rem en stuur, ik heb niet het idee dat ik met leren bit per se minder controle heb


Dat ken ik, als ze zich sterk maakt en gewoon harder wil dan ik.. dan duurt het vaak even voordat we weer stil staan (lange remweg, zullen we maar zeggen).

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Tordis <3

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:04

Bokker Kabayo staat bekend om dit soort bitten te gebruiken bij haar fries dacht ik. Misschien kan je haar een berichtje sturen?

Paardengek in hart en nieren!

Texas02

Berichten: 4567
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:05

Ik heb geen ervaring met een lederen bit, maar ik vraag mij af of het geen nare smaak geeft voor het paard? Kauw zelf maar eens op een stukje leder, niet bepaald lekker (vind ik).. Misschien denkt een paard er ook anders over..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:13

Texas02 schreef:
Ik heb geen ervaring met een lederen bit, maar ik vraag mij af of het geen nare smaak geeft voor het paard? Kauw zelf maar eens op een stukje leder, niet bepaald lekker (vind ik).. Misschien denkt een paard er ook anders over..


Mijn ervaring met op gras kauwen uit zich ook in pure verbazing wat die beesten daar nu lekker aan vinden :')

Nee ik heb geen idee, maar gok dat een bit ook wel enigszins smaak kan afgeven, zeker als er koperen stukjes in zitten.

Paardengek in hart en nieren!

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-21 21:58

Ik wilde even een update geven. Ik heb inmiddels drie ritten gemaakt met mijn nieuwe FRA Tabal. Geen plekjes in haar mond. Ik heb voor mijn gevoel dezelfde controle als met "normaal" bit, voor zover je dat na drie ritten kunt zeggen. Wat mij vooral opvalt is de stabiliteit. Tordis houdt haar hoofd stiller, is minder "bezig" met haar bit, heeft haar mond niet open, en haar onderlip is erg ontspannen. Kennen jullie die "moment-opnames" waarop je druk op je teugels zet en je paard doet z'n hoofd omhoog en trekt z'n mond een beetje open? Ook dat doet ze met het leren bit niet meer.

Ik ben er, tot nu toe, echt heel erg tevreden over! Ik zal morgen wat fotootjes maken van haar met het bit in.

Tordis <3

Freki
Berichten: 213
Geregistreerd: 15-05-15

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:10

Ik heb er jaren meegereden, vond het echt een fijn vriendelijk bitje. Nu helaas niet meer omdat mn nieuwe paard een kauwer is, ik hoop wel ooit weer over te stappen op een leren bitje. Het bitje vormt naar de mond-en gaat dus ook steeds fijner zitten voor je paardje:))

Mijn zwarte pareltje:-) [RT-HAW] Friese Bauke aan het werk!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:20

Ik heb mijn westfalen merrie lang gereden met een leerbitje vooraleer ik naar bitloos ben overgestapt.
Ik kan het zeker aanraden voor gevoelige paarden omdat het een heel stille ligging heeft in de mond.

De bitjes kunnen eerst wat stug aanvoelen, best is dus om ze eerst te laten weken in een paardvriendelijke olie tot het leer soepel word. Zowieso word het met gebruik ook soepeler.

Edit;;
Lees net dat je er al 1tje hebt, leuk dat het goed werkt!
Kan zeker zijn dat ze rustiger is dan met een gewoon bit omdat het leer zich beter vormt en veel stiller ligt, je geeft dus ook duidelijkere signalen.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:28

Ik heb hier wel eens over na te zitten denken voor mijn merrie. Mag je hiermee starten?

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de beloofde fotootjes.

Of je er mee mag starten durf ik niet te zeggen. Ik ben een buiten-hobbelaar :P

Tordis <3

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 22:10

Sita_xx schreef:
Ik heb hier wel eens over na te zitten denken voor mijn merrie. Mag je hiermee starten?


Ik heb even zitten Googlen:

Leren bit of met leer omkleed bit
Een bit van leer is toegestaan. In artikel 257 1 b is opgenomen dat bitten vervaardigd mogen zijn uit metaal, kunststof, rubber of leer. Metalen trenzen omkleed met leer of kunststof zijn ook toegestaan. Een bit omkleed met spons is ook toegestaan. Overigens moet het wel de oorspronkelijke fabrieksvorm zijn. Zelf knutselen met bijvoorbeeld een spons is niet toegestaan.

https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/springen/regels-en-reglementen-springen/toelichting-op-hulpmiddelen-bij-het-springen/

Tordis <3

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:28

Wat een supermooi tuig <3 <3 <3
Lijkt wel handig zo’n leerbit! Wordt het niet week/viezig als ze er wat op kauwen? Beetje hondenbot-idee?

Paardengek in hart en nieren!

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:03

Ik heb mijn paard lang met leren bitjes gereden. Die van Emiel Voest, en ook een ander merk geloof ik.

De verbinding vind ik heel fijn stabiel, en mijn paard vind het ook een prettig bit.

Maar het is echt wel 'vriendelijker' als in je komt met dezelfde druk minder hard binnen, dan een traditioneel bit.
Toen mijn paard een heel hete periode had, vooral buiten, gebruikte ik het niet. Dan liever iets meer ingebouwde veiligheid.
Maar op zich prima bitjes. Wel even goed in de olie leggen voor je het voor het eerst gebruikt. En let even op dat je dan de goede olie gebruikt, in ieder geval geen lijnolie.

Sommige paarden schijnen in het begin wat gevoelige mondhoeken te krijgen, maar dat heb ik zelf nooit zo gemerkt eigenlijk.

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:39

Ik rijd inderdaad met leerbit :) Vind ze zelf heel fijn en zacht inwerken. Gebruik ze eigenlijk voornamelijk op buitenritten. Maar ik heb dan ook 5 verschillende hoofdstellen dus wissel graag wat af :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:03

Dat ziet er fijn uit kabayo! Geen last er van dat hij hem verliest? Of dat je hem door de mond heen trekt? (Dus dat de ringen in zijn mond komen)?

La Vie en Rose 


Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:47

Ik heb ooit 1x om te testen zonder hoofdstel mét zon bit gereden.

Dat vond ik niets, inderdaad te bang dat hij het met zijn tong naar buiten zou werken.
Theoretisch moet het zonder hoofdstel kunnen, die keer dat ik het testte ging het ook gewoon goed.

Maar ik voelde me er niet fijn bij.

Ik had hem uiteindelijk eigenlijk altijd hangen in een uitgekleed hoofdstel,
Bakstukken, kopstuk en frontriem. Verder niets.

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-21 18:34

Ik heb het vandaag ook geprobeerd zonder hoofdstel, maar mijn paard wist het steeds met haar tong weer naar buiten te werken, het leren bitje. Toch maar weer een hoofdstelletje eraan. Jammer, had graag met alleen bit willen rijden. Heb jij misschien tips, Kabayo? Of is het ene paard gewoon.. meer geneigd het eruit te werken dan het andere paard?

Tordis <3

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:38

Hoe is je paard met een normaal bit? Heel kauwerig of likken oid?

Zilver is heel stil in de mond en heeft nog nooit geprobeerd hem uit te werken. Zal ook per paard anders zijn denk ik

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:38

xSCWx schreef:
Dat ziet er fijn uit kabayo! Geen last er van dat hij hem verliest? Of dat je hem door de mond heen trekt? (Dus dat de ringen in zijn mond komen)?

Dankje!
Nee verlies hem nooit. Dat laatste heel soms maar dat is een kwestie je druk gelijk houden op de teugels :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Blacky94 en 44 bezoekers