Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 12:53

Inmiddels zo'n beetje alle singeltopics doorgespit (en dat zijn er behoorlijk wat), maar ben er nog niet helemaal uit. Ik zoek een singel voor een rondgeribte overbouwde pony, zonder schoft en schouder.

We rijden momenteel met een anatomische singel, maar deze zit soms alsnog in d'r oksel. Nou ik de singelplek van het huidige zadel ook niet optimaal, eind van de maand komt haar nieuwe zadel en dan zou ik graag een perfecte singel erbij willen kopen.

Hebben jullie tips mbt vorm, elastiek etc?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:01

Voor de keus van een singel moet je ook kijken naar hoe je singelstoten liggen. Je singel moet uitkomen op de plek waar de singelstoten naar beneden hangen.

Ik zou dus samen met de zadelmaker kijken welke singel goed zou passen en ook heel goed overleggen of de singelstoten van je nieuwe zadel op de goede plek zitten. Bij mij is het samen met de zadelmaker gelukt om echt een goede singel te vinden en dat merk ik ook heel erg aan het paard!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:04

Pistasche schreef:
Voor de keus van een singel moet je ook kijken naar hoe je singelstoten liggen. Je singel moet uitkomen op de plek waar de singelstoten naar beneden hangen.

Ik zou dus samen met de zadelmaker kijken welke singel goed zou passen en ook heel goed overleggen of de singelstoten van je nieuwe zadel op de goede plek zitten. Bij mij is het samen met de zadelmaker gelukt om echt een goede singel te vinden en dat merk ik ook heel erg aan het paard!

Lijkt me het beste advies.

Vele gaan ook voor een banaansingel met heb ook al ervaringen gelezen dat dan de druk op de buik niet goed verdeeld wordt en soms zelfs zadel alsnog schuift.

Op mijn pony schuift het merendeel ook, zelfs boomloos. Heb nu een tekna en deze heeft helemaal vooraan bij de wrongen ook een singelstoot. Soms biedt dat wel een uitkomst.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:47

Vaak is een prolite singel een uitkomst als het zadel de neiging heeft om naar voren te schuiven. Hier zit ook geen elastiek in, zodat er meer stabiliteit is.

Ik heb een tinker zonder schoft en alleen deze singel houdt het zadel op z'n plek..

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:48

Absoluut overleggen met je zadelpasser idd. Bij mij deed de prolite singel wonderen, voorste singelstoot lag al naar voren toe maar met mijn licht anatomische singel bleef het zadel toch iets naar voren schuiven. Nu met de prolite blijft het zadel mooi op de plek liggen, paard moest wel even aan de singel wennen trouwens, hij vond m niet direct fijn. Kies ook een zo lang mogelijke singel!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:02

Bij mij was de enige (toevallige) oplossing de vulling van mijn zadel verminderen. Hetzelfde zadel, dezelfde stoten en dezelfde singel schuiven naar voren als er meer vulling in de kussens zit. Minimale vulling zorgt dat het zadel blijft liggen. Ter overweging.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:12

Heb je al eens een banaansingel geprobeerd?
Anders heb ik er nog wel ergens een liggen om eens uit te testen :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:34

De enige manier om dit goed te beoordelen is om een goede foto van je paard met zadel aangesingeld te zien. De bouw van je paard en de volheid van de buik bepalen welke singel het beste bij je paard past.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:03

minka schreef:
Inmiddels zo'n beetje alle singeltopics doorgespit (en dat zijn er behoorlijk wat), maar ben er nog niet helemaal uit. Ik zoek een singel voor een rondgeribte overbouwde pony, zonder schoft en schouder.


Desnoods een staartriem; beter dan een singel in de oksels van je paard.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:39

koend schreef:
Desnoods een staartriem; beter dan een singel in de oksels van je paard.


Ja, dat lijkt mij heerlijk, een stuk leer onder mijn staart waar gewicht aanhangt....

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:45

Nielojram schreef:
koend schreef:
Desnoods een staartriem; beter dan een singel in de oksels van je paard.


Ja, dat lijkt mij heerlijk, een stuk leer onder mijn staart waar gewicht aanhangt....


:') ja, een staartriem is voor mij ook een no go.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:47

Nielojram schreef:
koend schreef:
Desnoods een staartriem; beter dan een singel in de oksels van je paard.


Ja, dat lijkt mij heerlijk, een stuk leer onder mijn staart waar gewicht aanhangt....


Heb jij een staart?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:56

Zelf had ik bij mijn vorige paard ook een tijdje een staartriem gebruikt, hij was heel gevoelig maar hij vond het prima.
Ik ben heel voorzichtig en dacht ook dat dat heel rot kon zijn maar dan had hij dat echt wel aangegeven.
Hij zat nooit strak, ik heb dat uitgebreid getest en in de gaten gehouden.
Toen zijn bespiering veranderde was het niet meer nodig.
Ik had ook een anatomische singel maar dat werkte niet goed genoeg, alles van zijn lichaam wat voor het zadel lag was gewoon smaller. :+

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 20:39

Letizia schreef:
Heb je al eens een banaansingel geprobeerd?
Anders heb ik er nog wel ergens een liggen om eens uit te testen :)


Die heb ik al eens geleend van Ersiel (ligt geloof ik zelfs nog hier ). Maar door het elastiek schuift het zadel nog steeds.

Staartriem is geen optie, heb ik ooit geprobeerd met een mentuig, maar dat was (zelfs zonder druk) een dikke no-go :’)

Bedankt verder voor de reacties, ga nog even verder kijken en overleggen met de zadelmaker.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:58

Je kan als je weet welke singel je nodig hebt ook nog op mp kijken want er wordt best wat aangeboden en sommige zijn erg prijzig nieuw.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:48

minka schreef:
Letizia schreef:
Heb je al eens een banaansingel geprobeerd?
Anders heb ik er nog wel ergens een liggen om eens uit te testen :)


Die heb ik al eens geleend van Ersiel (ligt geloof ik zelfs nog hier ). Maar door het elastiek schuift het zadel nog steeds.


Ik heb nog een bit van jou liggen, dus binnenkort maar weer eens een uitwisseling doen :')

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 23:59

MP is een goede tip, ga eens speuren, al ga ik eerst wat info inwinnen over het soort singel. Blijft toch lastig, al klinkt de prolite wel als een optie.

Letizia schreef:
Ik heb nog een bit van jou liggen, dus binnenkort maar weer eens een uitwisseling doen :')


Goed idee! Doen we meteen even paardendagje!

LaDonna75

Berichten: 2138
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:33

Bij mijn pony schoof het zadel ook, uiteindelijk bleek het gewoon niet het juiste zadel voor deze pony, het was gewoon net niet goed pas te maken. Het huidige zadel schuift niet. Een voorsingel zou je nog kunnen proberen?

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Welke singel voor zadel wat naar voren schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:14

Een banaasingel of een anatomische singel. Mijn zadel schuift ook naar voren omdat de singelgroeve ver naar voren ligt. Doordat de gespen bij een banaasingel naar achteren wijzen blijven de gespen ter hoogte van het zadel. Ook het materiaal kan helpen, neopreen is stroever dan leer.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:43

Ben ik nou gek dat ik het vreemd vind dat sommige mensen maar gewoon singels uit hun eigen ervaring hier adviseren?
Het is imo totaal niet te beoordelen wat voor een singel TS nodig heeft als we geen foto’s van haar (gezadelde) pony zien waar het om gaat.
Wat werkt voor de één hoeft echt niet te werken voor TS, simpelweg omdat haar pony misschien een totaal ander postuur heeft.

Ik verbaas me echt dat mensen een singel kunnen adviseren, zonder ook maar 1 foto van de pony van TS gezien te hebben, alleen op basis van de informatie dat de pony weinig schoft en schouders heeft, iets dat weinig zegt over de positie van de singelgroeve en de vorm van de buik, dat is toch wel het meest belangrijke om een beetje te kunnen bepalen welke singel geschikt zou kunnen zijn.

Het meest nuttige advies komt imo van Pistasche
Pistasche schreef:
Voor de keus van een singel moet je ook kijken naar hoe je singelstoten liggen. Je singel moet uitkomen op de plek waar de singelstoten naar beneden hangen.

Ik zou dus samen met de zadelmaker kijken welke singel goed zou passen en ook heel goed overleggen of de singelstoten van je nieuwe zadel op de goede plek zitten. Bij mij is het samen met de zadelmaker gelukt om echt een goede singel te vinden en dat merk ik ook heel erg aan het paard!