wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 16:20

Hoi allemaal,

Mijn pony is op dit moment erg dik dus rijd ik hem met barebackpad etc. om hem zo af te laten vallen (is besproken met osteopaat). Wanneer kun je nou een zadel aanmeten? Lijkt mij dat die daarvoor nog wel wat moet afvallen, maar hoeveel? Afvaltraject is pas een week begonnen trouwens.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:22

Mijn fjord was ook veel te dik. Ik heb er maanden voor uitgetrokken. Wel veel gewandeld en gelongeerd. Moet wel zeggen dat ie echt heel
Dik was.

Wel kreeg hij veel ruwvoer. Maar de arbeid om af te laten vallen moest echt van ver komen.

Tussentijds zadel gehad met zadelwing.. en daarna de definitieve zadel.

Maar het was een duur proces en ook een lang proces.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:46

Mijne was maar iets te dik voor zijn (aanpasbare) zadel, die ging tot boommaat 34 en hij had 35 gekregen. Dus een maand alleen maar aan de hand gewerkt en voer beperkt (via een slowfeeder). Toen paste hij weer onder 34. Inmiddels is hij goed op gewicht en heeft hij boommaat 32.
Dus, misschien tussentijds een zadel dat aanpasbaar is, zodat je wat gerichter kunt trainen ipv alleen met barebackpad aan de slag moet blijven, en als hij dan zeker een maand of 3 goed op hetzelfde gewicht blijft, kan je een zadel laten aanmeten.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:48

Is een zadel een optie met een verwisselbaar kopijzer? Zoals een Wintec bijv?
Die kun je makkelijker smaller en breder maken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:50

ik zou inderdaad voor een aanpasbaar zadel gaan kijken wat nu past maar na afvallen smaller gemaakt kan worden. zeker als rijden onderdeel is van het afvalprogramma. Nooit met een te smal zadel gaan rijden met het idee "dat gaat op termijn wel passen"!

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:08

SayaJones schreef:
Is een zadel een optie met een verwisselbaar kopijzer? Zoals een Wintec bijv?
Die kun je makkelijker smaller en breder maken.


Ja dat is een goed oplossing alleen wil liever als hij goed op gewicht is geen wintec, dus weet niet hoe ik dat dan zou moeten doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:22

laranoelle schreef:
SayaJones schreef:
Is een zadel een optie met een verwisselbaar kopijzer? Zoals een Wintec bijv?
Die kun je makkelijker smaller en breder maken.


Ja dat is een goed oplossing alleen wil liever als hij goed op gewicht is geen wintec, dus weet niet hoe ik dat dan zou moeten doen.

Wintec is best goed door te verkopen
En vind je 2de hands ook best goed. Soms zelfs voor 250€ al, en met wat geluk zelfs voor minder.

Als hij goed op gewicht is en blijft (!) Dan zou je nog voor een aangepast zadel kunnen gaan.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:33

Mijn geblesseerde paard is ook veel te dik.
Daar past haar "oude" zadel niet meer op.
Dus, in aanvang ga ik ook mooi voor Wintec.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:37

Thorowgood heeft ook verwisselbare boom. Ik ben wel blij dat ik dit zadel dit jaar heb aangeschaft. Ik had het bij mijn merrie niet eens verwacht, maar die had ook al heel snel een smallere boom nodig.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:48

Dus jullie zeggen gewoon een zadel wat kan worden aangepast nemen nu en die dan verkopen als hij goed op gewicht is en dan een aangemeten zadel kopen?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:50

Ja, je zou ook nog naar boomloos kunnen kijken met ruggengraat vrijheid zoals een barefoot met vps

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:54

laranoelle schreef:
Dus jullie zeggen gewoon een zadel wat kan worden aangepast nemen nu en die dan verkopen als hij goed op gewicht is en dan een aangemeten zadel kopen?


Ja, dat zou ik doen.

Ik heb trouwens nu merk Sella en het kopijzer is gewoon op de koudpers verstelbaar. Maar, deze heb ik nu op maat laten maken voor mn nieuwe paard.

De dikkerd ga ik daarom met een Wintec rijden. Als de blessure zeker wegblijft, dan wellicht een Sella erbij.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:03

Het hangt er echt vanaf hoe veel te dik de pony is en hoe snel zijn lijf dus gaat veranderen. Als de pony echt heel dik is en je bent nu echt goed aan het bewegen en op zijn voeding aan het letten, dan kan het zijn dat die redelijk snel gaat afvallen. Ik zou dan nu geen zadel kopen als je bijna zeker weet dat die binnen een maand of twee maanden mogelijk al niet meer past doordat zijn lichaam zo verandert. Dan zou ik eerder kijken of je niet ergens een zadel kan lenen.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:08

Gini schreef:
Het hangt er echt vanaf hoe veel te dik de pony is en hoe snel zijn lijf dus gaat veranderen. Als de pony echt heel dik is en je bent nu echt goed aan het bewegen en op zijn voeding aan het letten, dan kan het zijn dat die redelijk snel gaat afvallen. Ik zou dan nu geen zadel kopen als je bijna zeker weet dat die binnen een maand of twee maanden mogelijk al niet meer past doordat zijn lichaam zo verandert. Dan zou ik eerder kijken of je niet ergens een zadel kan lenen.


Ja hij gaat dus binnen een maand geen passend zadel meer hebben dus de zadelmaker zou wel elke 2 weken moeten komen dan, dus jij zegt dan weer dat ik beter met barebackpad 3 maanden kan rijden en daarna een zadel kopen wat kan worden aangepast?

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:09

Trouwens als hij wat minder in zijn lichaam veranderd komt de zadelmaker dan voor dat zadel elke 2/3 maanden om te kijken ernaar en als die goed is elk halfjaar, zouden jullie dan nogsteeds nu beginnen ermee of over 2/3 maanden pas de zadelmaker laten komen?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:10

laranoelle schreef:
Gini schreef:
Het hangt er echt vanaf hoe veel te dik de pony is en hoe snel zijn lijf dus gaat veranderen. Als de pony echt heel dik is en je bent nu echt goed aan het bewegen en op zijn voeding aan het letten, dan kan het zijn dat die redelijk snel gaat afvallen. Ik zou dan nu geen zadel kopen als je bijna zeker weet dat die binnen een maand of twee maanden mogelijk al niet meer past doordat zijn lichaam zo verandert. Dan zou ik eerder kijken of je niet ergens een zadel kan lenen.


Ja hij gaat dus binnen een maand geen passend zadel meer hebben dus de zadelmaker zou wel elke 2 weken moeten komen dan, dus jij zegt dan weer dat ik beter met barebackpad 3 maanden kan rijden en daarna een zadel kopen wat kan worden aangepast?


Ja, of hem meer vanaf de grond aan het werk zetten of een zadel lenen. Maar nu een zadel kopen waarvan je 100% zeker weet dat die binnen een maand niet meer past, dat vind ik een zotte kost die ik zelf echt niet zou maken. :D

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:15

Ja, of hem meer vanaf de grond aan het werk zetten of een zadel lenen. Maar nu een zadel kopen waarvan je 100% zeker weet dat die binnen een maand niet meer past, dat vind ik een zotte kost die ik zelf echt niet zou maken. :D[/quote]

Ja, dat vind ik ook wel inderdaad, dan word dat hem denk ik! Bedankt voor je advies.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:13

laranoelle schreef:
Dus jullie zeggen gewoon een zadel wat kan worden aangepast nemen nu en die dan verkopen als hij goed op gewicht is en dan een aangemeten zadel kopen?

Ja en dan liefst een zadel wat van marktplaats komt zodat je er geen honderden euro's op verliest als het weer weg moet.

Een beetje zadelmaker zal niet eens een maatwerk zadel voor je willen maken op deze manier. Als het zadel geleverd kan worden zal het al niet meer passen! Uiteraard kan het dat aangepast worden, maar dan kon je dus beter beginnen met een zadel wat toch al niet perfect lag.

Hou er rekening mee dat het zadel de eerste tijd echt niet altijd perfect zal liggen, dat is gewoon onmogelijk. Overleg met de zadelmaker wat goed genoeg is en wat het juiste moment is om het zadel weer aan te passen. Een ervaren zadelmaker kan vaak al wel een beetje voorspellen waar het zadel het eerst problemen gaat geven.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: wanneer zadel aanmeten op een te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:13

pas op, als een paard elke 2 weken zo veel afvalt dat zijn zadel niet meer past schiet je wel een beetje door met dieten. een gezond gewicht bereiken voor een paard is iets wat tijd kost. als je nu comfortabel met Barebackpad rijd kan je dat best nog wel even blijven doen. en een aanpasbaar zadel kopen is altijd handig want je weet nooit wanneer een paard die aanleg heeft om snel dik te worden weer dikker word. Omstandigheden veranderen en zeker paarden met deze aanleg wisselen makkelijker van gewicht en dus van breedte, ook met goed management. Ik ken zelfs iemand die heeft voor haar paard 2 zadels, 1 voor de dikkere periodes en 1 voor de dunnere periodes.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 07:49

Sas_Mon schreef:
pas op, als een paard elke 2 weken zo veel afvalt dat zijn zadel niet meer past schiet je wel een beetje door met dieten. een gezond gewicht bereiken voor een paard is iets wat tijd kost. als je nu comfortabel met Barebackpad rijd kan je dat best nog wel even blijven doen. en een aanpasbaar zadel kopen is altijd handig want je weet nooit wanneer een paard die aanleg heeft om snel dik te worden weer dikker word. Omstandigheden veranderen en zeker paarden met deze aanleg wisselen makkelijker van gewicht en dus van breedte, ook met goed management. Ik ken zelfs iemand die heeft voor haar paard 2 zadels, 1 voor de dikkere periodes en 1 voor de dunnere periodes.


Hij is dik en daardoor ook bijna hoefbevangen dus zit inderdaad echt op een soort van bootcamp zodat hij niet hoefbevangen raakt, vandaar dat hij dus nu zo snel afvalt. Ik ga zeker met mijn zadelmaker hier heel goed over overleggen!