Zadel voor jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:30

Hoi!

Ik heb een driejarige ruin gekocht die komend voorjaar zal worden beleerd, momenteel doe ik al het voorwerk.
Mijn vorige paard heb ik incl. toebehoren verkocht, waardoor ik nu dus geen zadel meer heb liggen.
Voor het zadelmak maken kan ik wel een ander zadeltje pakken, van onze pony bijvoorbeeld maar daar pas ik zelf natuurlijk niet in, dus ruitermak kan hij er niet mee worden gemaakt.
Eigenlijk moet ik dus al binnenkort een zadel hebben voor mijn nieuwe paard.
Maar ja, welk zadel?!
Ik had een Hulsebos en die vond ik lekker zitten.
Nu kan ik natuurlijk een Hulsebos zadelmaker laten komen met wat zadels om te passen.
Of een 'algemene' zadelmaker met diverse merken / modellen zadels.
Maar hoe weet je dan hoe jij zélf in het zadel zit, en hoe je deze vindt rijden?
Hoe hebben jullie dit gedaan, wanneer je niet wat oudere zadels op stal had liggen die je er eerst kon opleggen en later een ander passend zadel kon aanschaffen?
Boomloos wil ik niet, op die manier heb ik het bij mijn vorige paard wel gedaan ter overbrugging naar de Hulsebos, maar ik zit er niet stabiel genoeg in en vind mezelf ook te zwaar voor boomloos.

boemel

Berichten: 8403
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:37

Een goedkoop zadelmerk met verstelbare boom als Wintec, Thorrowgood, Harry's Horse een optie?

Ook regelmatig tweedehands te vinden.
Als je paard goed zadelmak is, dan kan je lekker rustig zadels gaan proberen.

Natuurlijk ook voor t ruitermak maken wel laten checken of het zadel goed ligt, om problemen te voorkomen.

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:46

Hoi! Ik zat in hetzelfde schuitje als jou en had een nieuw zadel (tekna) gekocht. Ik heb voor nieuw gekozen omdat ik niet wilde dat hij een slechte 1e ervaring op zou doen met een niet passend zadel.

Het zadel passen heb ik van te voren ruim geoefend met een dekje opdoen en wat leunen, bewegen etc.

Met dit zadel heb ik hem zadelmak en ruitermak gemaakt, later een ander nieuw zadel gekocht die ook beter bij mij past, het andere zadel had ik eigenlijk gekocht zonder te passen. De zadelmaker heeft hierbij geholpen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:16

Hier hetzelfde. Toevallig vandaag een wintec gekocht. Prima genoeg om mee in te rijden. En uit een eerdere ervaring weet ik dat ik daar best prima in kon zitten.
Wintec omdat dat redelijk aan te passen zadels zijn.
Kan me niet voorstellen hoe je een zadelmaker langs moet laten komen terwijl je niet kunt proefrijden of wanneer je paard dus nog niet zadelmak is.
Hier dan wel wintec gekocht wat vantevoren is nagekeken door zadelmaker op veiligheid en kussens gelijkmatig verdeeld etc.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 23:36

Maar dan hebben jullie dus zelf op het oog gekocht? Of wel door zadelmaker laten aanpassen qua ligging zonder ruiter? Longeersingel met dekje eronder heeft hij al op en het zadel van mijn pony heb ik er ook op gehad zonder singel want dat paste niet maar even voor het idee.
Tot aan ruitermak maken verwacht ik geen spannende dingen dus zadelmaker voor alleen zadel zonder ruiter erop te zien is straks zeker mogelijk bij hem.