welke singel bol paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 22:15

paard : geen schoft of schouders, wel ronde ribben en singelplek ver naar voren. heeft de vorm van een trechter dus alles gaat naar voren. soms wat overbouwd en alle singels en zadels tot nu toe schuiven tegen haar voorbenen aan/ over haar schouders.

zadelprobleem word aan gewerkt.

probleem: singel die passend zadel niet naar voren trekt.

wat niet werkt: Brede singel, drukverdeling word heel raar en gaart iriteren achter haar voorbenen.
H singel, om bovenstaande reden.
Rechte singel = zadel op schouders.
Prolite/fairfax, drukte op een paar cm en de hele voorkant lag los. paard liep niet.

Wat misschien werkt: BR maansingel met bont. geleend van stalgenoot en lijkt beter maar ik vind drukverdeling raar Zweetafdruk is als volgt
Afbeelding
de voorbenen lopen tegen de singel aan en achter de voorbenen draagt ie niet. op het borstbeen wel.
achter de voorbenen is de singel ook gewoon droog tot de rode lijn.
het zadel ligt tegen de schouder aan na het rijden (ongeacht hoever ik hem naar achteren legde om te beginnen) dus dat is een verbetering ten opzichte van een rechte singel. maar haar voorbenen tegen de singel vind ik niet fijn. paard liep prima.

door de zweetplek ben ik gaan zoeken en kwam ik bij bv deze uit:
Afbeelding

Die smalle stukken lijken me ideaal, wat er niet is kan ook niet naar voren gedrukt worden en nu drukt de singel ook maar op zo'n 6 cm daar. iemand ervaring met een singel met van die hele smalle tussenstukjes bij de voorbenen maar met borstplaatje icm mijn type probleem?
Laatst bijgewerkt door Sas_Mon op 11-10-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:19

Ik volg ook even mee. Ben benieuwd.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:21

De singels van pro-lite zijn fantastisch voor dit soort paarden. Heb hetzelfde probleem, nu in een pro-lite heb is dat over

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 22:32

Benfan schreef:
De singels van pro-lite zijn fantastisch voor dit soort paarden. Heb hetzelfde probleem, nu in een pro-lite heb is dat over


bedankt oor je reactie, prolite heb ik geprobeerd en ik ken inderdaad paarden die er fantastisch mee lopen, de mijne niet. het ding sloot niet netjes aan waardoor de hele voorkant open stond en alle druk op de achterkant op zo'n 1 cm kwam. paard liep er ook voor geen meter mee. de lengte was goed maar het model werkte gewoon echt niet.

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:20

Bij de mijne werkt de banaan/maan singel van Mattes, uitvoering IJslander (smallere singel) Enige wat werkte bij mijn paard, rond geribt, singel plek naar voren, amper schoft, stijle schouder en absoluut voor smal en achter breed, dus weinig ruimte net achter voorbenen. Zelfde problemen, goed passend zadel bewoog zich altijd langzaam naar voren, maar met mijn huidige singel eindelijk niet meer *\o/*
Drukverdeling is nu eindelijk ook gewoon egaal.
https://shop.mattes-equestrian.com/girt ... irths.html
Ik heb de mijne destijds bij een Duitse webwinkel gekocht.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 09:51

GGFJ schreef:
Bij de mijne werkt de banaan/maan singel van Mattes, uitvoering IJslander (smallere singel) Enige wat werkte bij mijn paard, rond geribt, singel plek naar voren, amper schoft, stijle schouder en absoluut voor smal en achter breed, dus weinig ruimte net achter voorbenen. Zelfde problemen, goed passend zadel bewoog zich altijd langzaam naar voren, maar met mijn huidige singel eindelijk niet meer *\o/*
Drukverdeling is nu eindelijk ook gewoon egaal.
https://shop.mattes-equestrian.com/girt ... irths.html
Ik heb de mijne destijds bij een Duitse webwinkel gekocht.


Bedankt voor je reactie, Die ziet er goed uit! Heb jij met elastiek en zoja is dat van dat normale singel elastiek of het soort wat ze in bv westip singels hebben (niet met de hand uit te rekken)?
ik heb tot nu toe altijd zonder elkastiek gehad en twijfel.
Laatst bijgewerkt door Sas_Mon op 12-10-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:52

Afbeelding

Ik gebruik dit plaatje als maatstaaf.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:02

Hoe zitten je singelstoten aan het zadel? Ik heb zelf goede ervaring met mfsc, maar sommige exemplaren steken ook af aan de voorkant, daar moet je goed naar kijken. Ik weet niet welke maat je zoekt?

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:55

Sas_Mon schreef:
GGFJ schreef:
Bij de mijne werkt de banaan/maan singel van Mattes, uitvoering IJslander (smallere singel) Enige wat werkte bij mijn paard, rond geribt, singel plek naar voren, amper schoft, stijle schouder en absoluut voor smal en achter breed, dus weinig ruimte net achter voorbenen. Zelfde problemen, goed passend zadel bewoog zich altijd langzaam naar voren, maar met mijn huidige singel eindelijk niet meer *\o/*
Drukverdeling is nu eindelijk ook gewoon egaal.
https://shop.mattes-equestrian.com/girt ... irths.html
Ik heb de mijne destijds bij een Duitse webwinkel gekocht.


Bedankt voor je reactie, Die ziet er goed uit! Heb jij met elastiek en zoja is dat van dat normale singel elastiek of het soort wat ze in bv westip singels hebben (niet met de hand uit te rekken)?
ik heb tot nu toe altijd zonder elkastiek gehad en twijfel.


Ik heb hem licht elastisch, met de hand lastig uit te rekken, maar nu na een gebruik van 8 maanden wel in beweging te krijgen. Zwaar elastisch vind ik niet zo handig (en lijkt me niet duurzaam), en helemaal niet elastisch heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd met een banaan singel, dus durf ik je niet te zeggen. Ik prefereer die lichte elasticiteit wel.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 11:01

Tessebes schreef:
Hoe zitten je singelstoten aan het zadel? Ik heb zelf goede ervaring met mfsc, maar sommige exemplaren steken ook af aan de voorkant, daar moet je goed naar kijken. Ik weet niet welke maat je zoekt?


Ik heb momenteel een equestor movamenta en de voorste singelstoot is verplaatsbaar, die zit dus al op de voorste optie. Achterste zit "normaal" singel moet ik even opmeten maar ik geloof dat ik nu 65 heb en die zit tegen het dekje aan 70 zou kunnen dan maar langer word hem niet.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:02

Bij mijn paard werkt een banaan ook niet, de voorkant kan ik er een vuist tussen proppen.

Ik heb nu een ghost zadel, de singelstoten zijn daar verschuifbaar en trek ik schuin naar voor, met een simpele FRA singel (vol elastisch).
Met ghost is het niet zo erg als het zadel ietsjes meer naar voor ligt (want de schouder kan er onderdoor).

Annelet
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-07-18

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:08

Mijn paard is zo rond dat mijn zadel niet altijd recht op haar rug blijft liggen. (Zadel is al meerdere keren nagekeken.) Met een prolite kreeg ze hierdoor enorme schuurplekken in haar oksels. Daarom ben ik nu huiverig voor de anatomische singels.

Iemand heeft me een thorowgood aangeraden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:39


twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:43

Heb een prestige a52 dressuur singel heb je ook in veelzijdigheid werkt bij mijn PRE heel goed

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:40

Thorowgood gaf bij die van mij geen verbetering en ik vond het elastiek te snel uitgerekt.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:46

Ik heb er eentje die ik toen van mijn zadelmaker aangeraden gekregen.
anatomische singel "Uta Gräf" van Dt-saddlery.
Een banaan vormige anatomische singel noemde ze hem
Ik had een new forest heel rond zonder schoft Afbeelding

Werkte goed. Is overigens te koop gezien mijn overstap naar veelzijdigheid zadel :)

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:46

Ik heb ook een bol/rond paard zonder schoft.

Ik heb de prolite maar dan wel de narrow, had je die versie geprobeerd? Bij de “normale” had ik ook dezelfde problemen die jij noemt maar met de narrow schuift zadel niet meer en paard loopt er heel fijn mee.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:55

Ik zou vooral opletten hoe je singelstoten liggen wanneer je een singel kiest. Die horen netjes naar beneden te liggen ook als je de singel vast hebt, dan wordt je zadel ook niet naar voren getrokken. Ik zie dat je uit Ede komt, zadelmaker van Wijk uit Barneveld heeft een hele mooie zachte anatomische lederen singel waarvan ik er inmiddels al drie in gebruik heb.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 17:23

Elin_ schreef:
Ik heb er eentje die ik toen van mijn zadelmaker aangeraden gekregen.
anatomische singel "Uta Gräf" van Dt-saddlery.
Een banaan vormige anatomische singel noemde ze hem
Ik had een new forest heel rond zonder schoft

Werkte goed. Is overigens te koop gezien mijn overstap naar veelzijdigheid zadel :)


Bedankt voor je reactie, heb je een foto van de singel? blijkbaar is Uta Gräf een persoon.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 17:52

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

soms baal ik er van dat er niet gewoon ergens een test service is voor dit soort producten.
Ik vind het niet erg om een dure singel te kopen als ie werkt, maar liever geen 5 die niet werken.

maar er heeft niemand ervaring met de Passier Wave, Rossner Easy Go, Felix Bühler softlederen maansingel of soortgelijke singel met hele smalle tussenstukjes?

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:48

Ik heb een leren wave singel van Passier, al heel veel singels geprobeerd bij mijn bolle Koekiemonster. Zadel ligt echt superstabiel en de singel is heerlijk zacht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:04

Ik heb mijn equestor moeten verkopen, omdat die naar voren bleef schuiven. Die singels die je voorstelt, zijn wellicht te recht. Heb je misschien een foto van hoe het zadel ligt en hoe de singel loopt?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:05

Afbeelding
Afbeelding

QHP Bold

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:27

Ik heb precies hetzelfde probleem! Heb een tekna waffle gehad maar die bleef sowieso niet liggen. Prolite narrow getest maar het bolle stuk sloot niet aan en hij was erg boos met die singel. Probeer nu een goede anatomische te vinden want een maansingel vinden in het bruin is niet te doen :')

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:42