Welk bit voor (soms) sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 21:34

Ik hoop dat bokt wat goede tips heeft :D
Ik ben opzoek naar een ander bit voor mijn paard, maar er is zoveel keus dat ik niet meer weet waar ik moet zoeken :').

Ik heb een 10-jarige ruin welke op dit moment super fijn op een dubbelgebroken bit loopt. Maar op sommige punten kan hij erg sterk kan worden/doordenderen. Zo sterk dat hij z'n hoofd er uit gooit en op de loop gaat. Of wanneer hij schrikt, kan hij ook vlug weg zijn. Gelukkig heb ik hem vaak redelijk snel weer terug, maar handig is het niet..
Hij moet nog veel leren onder het zadel, en ik heb het gevoel dat hij dit 'kunstje' vroeger al deed en er gewoon mee weg kwam. Dus helaas is dit niet er 'simpel uit te rijden'.

Hij loopt nu op een dubbelgebroken D-trens, en loopt daar ook gewoon fijn en ontspannen op! Ik zoek dan ook een vriendelijk bitje, die gewoon net wat scherper inwerkt als hij zo sterk word.


Ik heb ook gewoon les en we werken er ook aan! Dus tips van; 'Meer lessen' heb ik niks aan. Ook ben ik tijdens het rijden consequent en we werken druk aan de rem.
Maar net dat extra zetje om even te zeggen van; 'Hé. Ho is ho' zou fijn zijn.

paardnmeisje
Berichten: 80
Geregistreerd: 06-06-18

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:45

Soms kan het al schelen om een watertrensje erin te hangen in plaats van een D trens. Mijn ervaring is wel dat ze daar minder snel op doordrammen! Een scherper bit zou ik niet doen, gezien je probleem echt wel rijtechnisch moet worden opgelost.
Succes!

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:49

Geen ervaringen mee maar wel eens tegengekomen: de max control bitten van sprenger. Dat is een op het zicht een normaal dubbel gebroken bit (met zijkant naar keuze) maar wanneer het paard sterk wordt het bit gaat inwerken als een ongebroken bit. Wellicht iets om naar te kijken?

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:50

Ik weet dat er bitten en D-trensen zijn die een ongebroken bit worden als je sterker moet inwerken. Zou datwat kunnen zijn? Mensen die ik ken gebruiken dit inderdaad voor een paard wat ook sterker kan worden.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 21:53

@Paardnmeisje
Oh, dat is wel een goede om dan naar te kijken inderdaad. Het hoeft ook niet perse scherper, maar wel iets dat mij evt kan helpen als hij wel sterk wordt :').

@Jesss_amigo & @Freyr
Die heb ik vaker gehoord inderdaad! Vriendin van mij kwam met Sprenger Danger. Die max control zou dan ook wel zo'n bit zijn!
Maar ik hoor/lees juist veel dat de ongebroken bitten juist heel vriendelijk zijn?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:07

Ik heb een trust locked. Die zou ''scherper''moeten inwerken. Maar in mijn beleving wordt die niet scherper het is gewoon een enkelgebroken die maar minimaal buigen kan en dan ongebroken wordt. Daar loopt mijn paard fijn op.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:13

Ik zou gaan voor de dubbelgebroken watertrens. Ik heb net zo’n exemplaar. Bit dat een ongebroken trens wordt bij teveel druk zegt die van mij. Mooi, pak ik m aan 1 kant lekker vast en dan kun je helemaal niks mij. Bij ons was het dus 1 drama. Buiten in het bos/springen/cross rijd ik met een Pessoa bit. Daar is een kleine opbouwing voldoende waarbij ik met een trens gewoon weg niet doordring of moet echt gaan bodybuilden. Dus is het scherpe bit zachter dan de dubbelgebroken watertrens. Hij is dan gewoon overenthousiast

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:51

Ik heb de sprenger wh ultra. Is een dubbel gebroken bustrens met een ringetje in het midden. Mijn paard was erg sterk op de sprenger enkelgebroken. En hier laat ze veel sneller mee los.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:59

Als hij super fijn loopt op je huidige bitje en alleen als hij ongehoorzaam is eruit klapt denk ik niet dat een ander bit je probleem op zal lossen.
Je loopt eerder het risico dat hij op de momenten dat hij nu super fijn loopt juist minder fijn zal worden bij een scherper bitje.

Heb je iemand in de buurt van wie je een ander bitje kunt lenen voor je iets aanschaft? Zou zonde zijn om je fijne aanleuning te verliezen terwijl je juist zo fijn bezig bent om je storingen op te lossen met je instructeur samen.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:00

ik raad om eens samen met een bitfitter hier naar te kijken, hoeft niet eens super duur te zijn :)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:15

Freyr schreef:
Ik weet dat er bitten en D-trensen zijn die een ongebroken bit worden als je sterker moet inwerken. Zou datwat kunnen zijn? Mensen die ik ken gebruiken dit inderdaad voor een paard wat ook sterker kan worden.



Alleen als er een hefboomwerking op zit dan zijn dit soort bitten scherper. Bijvoorbeeld een kimblewick bit

Ongebroken trensen hebben geen notenkrakers effect zoals de gebroken bitten wel hebben.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:33

Ik vind een Myler een heel prettig bit bij sterke paarden. Als ik een nieuw bit kan proberen is Myler altijd mijn eerste keus.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 09:22

@Yvanka
Dus een beetje hetzelfde als de Max controlbitten van Sprenger, maar dsn enkelgebroken?

@Martine
Haha ja met springen kan de mijne ook erg enthousiast worden. Doei stuur en rem :'). 'Gelukkig' spring ik niet veel/hoog met hem haha. Buiten kan die in de galop ook sterk worden, maar dat is in de bak net zo en gewoon zijn moeilijkste gang.
Ik zal eens kijken naar een dubbelgebroken watertrens. Volgensmij heb ik die zelf nog in de kast hangen!

@Daphne
Die ken ik nog niet. Ga ik eens opzoeken!

@Masja
Daarom zoek ik ook naar een vriendlijk, soort gelijk bitje (dubbelgebroken) maar die echt pas scherper word als hij zo sterk kan worden. Wil er niet gelijk een heel ander, scherp bit inhangen inderdaad. Want hij heeft echt fijne stukken.
Ik zal inderdaad eens rondkijken op stal, wat andere mensen hebben.

@Tinkertje
Hmm ja. Ben daar zelf niet zo bekend mee, dus zal dan even moeten zoeken naar een goede bitfitter in de buurt, haha. Maar opzich wel een goed idee.

@Sasika
Dat is inderdaad ook wat ik overal lees. En dat ongebroken dus gewoon een vriendelijk bit is. Vandaar dat ik twijfel of dat geschikt is :').

@Pistasche
2 van mijn vriendinnen rijden ook met Mylerbitjes. Ik zal me daar eens in verdiepen, want ze hebben veel verschillende soorten toch?


Iniedergeval super bedankt iedereen! Hier kan ik wat mee :D

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:39

Die gebroken trensen die blokkeren bij druk werken juist vriendelijker in. Gebroken bitten klemmen op de kaak, dat vinden de meeste paarden echt niet fijn. Ongebroken bitten en bitten die blokkeren klemmen niet op de kaak, dat is voor een (de meeste) paard dus een stuk prettiger! Je kunt je wellicht voorstellen dat ze bij dat geklem op hun onderkaak juist er tegenin komen, het bit vast pakken etc.

Dus ja, dat soort bitten zeker proberen, maar denk alsjeblieft niet dat het een scherper bit is, dat is echt de reinste flauwekul.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:16

LiselotZorro schreef:
Die gebroken trensen die blokkeren bij druk werken juist vriendelijker in. Gebroken bitten klemmen op de kaak, dat vinden de meeste paarden echt niet fijn. Ongebroken bitten en bitten die blokkeren klemmen niet op de kaak, dat is voor een (de meeste) paard dus een stuk prettiger! Je kunt je wellicht voorstellen dat ze bij dat geklem op hun onderkaak juist er tegenin komen, het bit vast pakken etc.

Dus ja, dat soort bitten zeker proberen, maar denk alsjeblieft niet dat het een scherper bit is, dat is echt de reinste flauwekul.


Heb ik juist weer de uitzondering op de regel. Die van mij pakt m dan vast en gaat daar heerlijk op lopen stuwen. Geen rem geen stuur

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:38

Al eens gekeken naar een anatomisch gevormd bitje? Heb je enig idee hoeveel ruimte je paard in zijn mond heeft? Een iets dunner bitje kan al uitmaken. BR heeft een mooie lijn met wat dunnere en anatomisch gevormde bitjes voor een betaalbare prijs. Ik zou dan eens een watertrensje proberen.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:22

Ik kan je fager bitten aanraden, veel keuze. op de site van la equistyle staat er ook een handige beschrijving bij.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:24

Ik heb een trust flexi soft. Enorm fijn! Net ff wat meer te vertellen dan met een dubbelgebroken bit, paard pakt hm niet vast maar pakt wel stabiel contact

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:02

femkepien schreef:
Ik kan je fager bitten aanraden, veel keuze. op de site van la equistyle staat er ook een handige beschrijving bij.


Ik heb 1 paard op een Fager bit lopen, bevalt heel goed en paard is ervan opgeknapt maar ze zijn wel heel prijzig. Een van mijn andere paarden loopt dus op zo’n anatomisch bitje van BR en dat is voor dat paard net zo fijn: een goed bit hoeft dus niet altijd veel geld te kosten.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:28

Om precies dezelfde reden (en omdat de vorige eigenaresse het bit aanraadde) heb ik op de mijne een sprenger danger bit gehad maar liep hij niet fijn op... hij dramde er gewoon op door.
Vriendin heeft het zelfde bit op haar merrie geprobeerd; zelfde effect, lijkt alsof ze er juist op kunnen hangen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 21:31

@Elysa
Durf niet te zeggen of hij veel ruimte heeft. De trens waar hij nu op loopt is van harry's horse en 14mm. Dat is al best smal toch?
Ik ga eens kijken bij die van BR! Maar een watertrens werkt al (heel) anders in dan een D/bus trens?

Ik zal de Trust bitten en Fager ook even zoeken! Prijs maakt me niet superveel uit (nouja, er is een max haha), maar zou t wel zonde vinden als je een duur bit koopt en hij er niet op loopt :')

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:36

Trust kan je via Dochorse ook testen :)

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:49

martine0503 schreef:
LiselotZorro schreef:
Die gebroken trensen die blokkeren bij druk werken juist vriendelijker in. Gebroken bitten klemmen op de kaak, dat vinden de meeste paarden echt niet fijn. Ongebroken bitten en bitten die blokkeren klemmen niet op de kaak, dat is voor een (de meeste) paard dus een stuk prettiger! Je kunt je wellicht voorstellen dat ze bij dat geklem op hun onderkaak juist er tegenin komen, het bit vast pakken etc.

Dus ja, dat soort bitten zeker proberen, maar denk alsjeblieft niet dat het een scherper bit is, dat is echt de reinste flauwekul.


Heb ik juist weer de uitzondering op de regel. Die van mij pakt m dan vast en gaat daar heerlijk op lopen stuwen. Geen rem geen stuur

Dat kan! Zo heb ik een heel gevoelig paard juist met een bit lopen die voornamelijk op de lagen inwerkt. De lagen zijn normaliter het meest gevoelige deel van de mond, maar daar is dit paard het duidelijk niet mee eens. Daarom is uitproberen en kijken wat het paard aangeeft heel belangrijk.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:05

Myler heeft inderdaad verschillende soorten, levels, op basis van waar je in de opleiding van je paard bent. Als ik een nieuw bit ga uitproberen bij een paard probeer ik altijd als eerst Myler, dit bit heeft echt mijn voorkeur vooral door de ligging.

Trust flexi soft heb ik geen goede ervaringen mee, neemt best wat ruimte in in de mond... Mijn paard kreeg een paarse tong tijdens het uitproberen dus check dat zeker (tijdens het rijden!) als je dit bit gaat proberen...

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:15

De flexi soft is nou ook niet bepaald geschikt voor sterke paarden... Daarvoor raden ze hem ook af. Hier liep paard er ook slecht op werd heel stug.