Boom gebroken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnieHorse
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-04-20

Boom gebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 19:58

Hoi hoi! We zijn aan het zoeken naar een 2e handszadel, maar we vroegen ons af hoe we moeten weten of de boom gebroken is. Heeft iemand tips hoe ik dat kan voelen en zien? Ik hoor het graag van iemand! Goetjes!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Boom gebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:05

Als jede voor-en achterkant van het zadel beetpakt kun je die naar elkaar toebewegen.Soms zie je het ook al aan het leer van de zitting,dat dat in het midden een rimpel heeft.Omdat er vanbinnen dus een breuk zit. De stabiliteit is dan weg.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:12

anjali schreef:
Als jede voor-en achterkant van het zadel beetpakt kun je die naar elkaar toebewegen.Soms zie je het ook al aan het leer van de zitting,dat dat in het midden een rimpel heeft.Omdat er vanbinnen dus een breuk zit. De stabiliteit is dan weg.

Een breuk kan ook in de lengte zitten en buigt dan makkelijker naar binnen.
Rimpels in het zitvlak zegt lang niet altijd dat er een breuk in zit, het kan ook de vulling in het zitvlak zijn wat daar wat ingedeukt is.
Mijn zadel heeft een gel zitting en die rimpelt ook makkelijk en heeft echt geen gebroken boom.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:14

AnnieHorse schreef:
Hoi hoi! We zijn aan het zoeken naar een 2e handszadel, maar we vroegen ons af hoe we moeten weten of de boom gebroken is. Heeft iemand tips hoe ik dat kan voelen en zien? Ik hoor het graag van iemand! Goetjes!


Mijn zadelmaakster controleerde hem. Had op papier staan, bij defect, terug naar eigenaar.
En dat was bij één zadel dus het geval!
Zuur, maar wel eerlijk

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:17

Qls je het zadel met de voorkant tegen je bovenbeen zet, en de achterkant vasthoud met 1 hand, kan je in het midden druk zetten. Als er beweging in zit terwijl je dit doet is ie gebroken. Zijwaarts is als je de ene kant van het zadel kan bewegen tov de andere kant, dan is ie gebroken. Dat is het makkelijkst te zien als je hem ondersteboven open egt en de 2 helften uit elkaar drukt op de takken van de boom. Beweging=niet goed

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Boom gebroken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:18


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:40

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:42

anjali schreef:
Als jede voor-en achterkant van het zadel beetpakt kun je die naar elkaar toebewegen.Soms zie je het ook al aan het leer van de zitting,dat dat in het midden een rimpel heeft.Omdat er vanbinnen dus een breuk zit. De stabiliteit is dan weg.


Ja, of het is een flexibel boom :+ komt ook vaker voor dan je denkt.
De rimpels zijn wel een goede om in de gaten te houden.