Teleurgesteld in zadelmaker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:47

Ik denk dat het ook aan heel andere dingen kan liggen dan het zadel. Loopt de pony goed over de rug bij het rijden?

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:05

Ik vind hem er op de laatste foto veel beter uitzien al, fijn!

Heb je ook een foto of filmpje van dat ontspannen zonder zadel?

Ik denk dat het zeker ook het zadel kan zijn, maar ik gok eerder op een combinatie van problemen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:59

Art_Ificious schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar op die foto's loopt hij ook met de rug weggedrukt. Als het zadel past als hij ontspannen is, past het niet meer als hij de rug wegdrukt :) Ik ga met SinneJ mee hier.

Ja dat laatste snap ik. Maar blijft nog dat de kussens duidelijk niet juist zijn voor zijn rug. Toch?


Als het zadel omhoog komt bij het lichtrijden zeker. Bij het springen heb ik dat ook al geweten bij zadels die verder echt wel redelijk passen, dus daar zou ik niet te veel naar kijken.

Maar als hij standaard zo loopt als op de tweede foto, wil ik je vooral meegeven dat je eender welk geld dat je nu investeert in een zadel, snel weer kwijt bent als je niet daarmee aan de slag gaat.

Natuurlijk heb je voor die training ook een goed zadel nodig, maar als je nu weer zo gaat rijden met een passend zadel, krijg je alsnog veel problemen. De houding van de tweede foto is best alarmerend en ik denk dat hij vaak zo loopt. Dat was bij Limo ook steeds het geval. En dat is niet erg, dat moet je leren, maar je mag dat niet nog jaren laten liggen, want dan krijg je miserie.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 29-09-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:56

Ik denk dat het heel goed is dat je wat hebt 'gespeeld' met Ranger. Het was misschien niet anatomisch ideaal, maar ik denk dat het voor jouw balans heel goed was, want eerder zat je nog eens wat onzeker en wobbly in het zadel en nu denk ik dat je wel meer klaar bent om onafhankelijk van je zit met je handen aan de slag te gaan. En dat is onontbeerlijk om eindelijk aan die nageeflijkheid en aanleuning te gaan werken.

Voorlopig laat hij de hals nog vallen tijdens het longeren, dat is in mijn ogen een goed teken. Die neerwaartse neiging mag je niet verliezen. Dus beloon dat gedrag ook. Zelfs als hij nu nog wat 'sloft' en het niet echt een nette over de rug houding is, is het beter dan sterrenkijken. Dus zeker dat hals laten vallen aanmoedigen aan de longe!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:59

Gini schreef:
Nu, ok, ik snap wel dat er rijtechnische tips gegeven worden, maar dit zadel ligt toch echt wel niet goed en goed, degelijk, passend materiaal is toch wel de basis. Ook bij een niet goed lopend paard met een beginner erop kan een zadelpasser wel zien of het zadel degelijk ligt of niet.


Eens hoor. Ik vind het vooral belangrijk dat mee te geven bij een beperkt budget, want het paard kan met juist trainen op korte tijd nog enorm veranderen. En dan kan het interessanter zijn wat meer te focussen op werk aan de hand of de longe alvorens een nieuw zadel aan te schaffen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:14

Ik denk wel dat hij heel snel kan veranderen. Dier is nooit over de rug gereden, dus die spieren zijn nooit aangesproken. Dan kan het heel snel gaan. Ik denk dat dit een paard is dat best aanleg heeft voor zichtbare spieren, dat het een 'bulky' type is dat nog gaat uitzetten.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:09

xAnthea schreef:
Met Bjorn Vileyn als zadelmaker niet echt goede ervaringen... Wilt heel graag zijn eigen zadels verkopen en doet niet eens moeite om te kijken of het huidige zadel eventueel past. Bij mijn zus onlangs meegemaakt. Ze had een nieuw paard dus zadel moest aangepast worden maar haar zadelpasser kon niet snel dus voor Bjorn gekozen. Volledig nieuw zadel aangemeten, bleek achteraf dat haar huidige zadel EXACT hetzelfde was, enkel wat opvullen. Gelukkig het zadel gewoon kunnen terug geven en geld terug gekregen, maar dat vind ik echt pure oplichting. Vind dat absoluut geen eerlijk man.
Je lesgeefster kan me wel charmeren, fijne vrouw :ja

Welke zadelpasser heb je er nu bij gehad? Ik ken wel een goede maar helaas lange wachttijd...


Hier ook een slechte ervaring met Bjorn Vileyn. Wilde het niet schrijven omdat ik dacht misschien is het eenmalig, maar inderdaad ook zo'n verhaal. Hij wilde het zadel ook niet omruilen terwijl ik er 2 keer had opgezeten: 1 maal bij het passen en 1 maal erna, toen voelde ik dat ik er zelf toch echt slecht in zat. We wilden zelfs een goedkoper zadel nemen in de plaats, maar het heeft weken van heen en weer gemail en gebel gekost en we zijn zelfs naar Sommer in Duitsland gereden in de hoop dat de productent van het zadel zelf ons kon helpen. Die hebben hem dan op het matje geroepen en hij heeft het omgeruild voor een MSFC. Gelukkig heeft mijn paard geen heel moeilijke rug, dus het was zo wel opgelost. Met een moeilijke rug zou ik hem voor die ruil niet meer vertrouwd hebben. Hebben er natuurlijk snel ook een andere zadelmaker naar laten kijken voor de zekerheid....

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Julimy en 47 bezoekers