Teleurgesteld in zadelmaker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 11:08

Hoi,
Lang getwijfeld het hier te posten...
Toch besloten het te doen want ik moet het kwijt...

Heb al van begin dit jaar een tekna vzh zadel voor mijn pony. Zadelmaker bij gehad om te laten nakijken (2de hands gekocht zadel). Paste goed zei deze, voorkant kussens wel wat bijgevuld.

Zadel lag ook stabiel, klapperde niet ofzo.

In juni zadelmaker laten terugkomen, zadel klapperde namelijk in draf. Voorkant weer wat bijgevuld. Maar wel met ruimte om spieren te kunnen ontwikkelen.

Nu helaas nog altijd klapperen in draf, bij springen komt zadel ontzettend mee omhoog. Had smallere boom in gedaan (MW) maar daar krijgt pony drukplekken van op de schoft. Toch is het klapperen een stuk minder dus zadelmaker zei zo een week doorrijden. Echter voelt het niet goed, pony wil me tevens ook niet meer laten opstappen (stapt weg als ik het wil doen).
Dit zijn voor mij signalen dat het zadel toch echt niet past.

Waarom wil een zadelmaker me ondanks alles toch laten doorrijden met zo'n duidelijke signalen dat het zadel niet optimaal is?

Tevens is die erbij geweest en nooit heb ik moeten rijden, dus die zadelmaker heeft het zadel enkel beoordeeld in stilstand.
(Ja hier had ik al twijfels bij)

Het betreft een goed bekende zadelmaker trouwens, dus niet iemand die amateuristisch is. Mijn zus is er héél content van en was door haar dat ik deze erbij genomen had. Maar ik voel me niet goed bij het advies.

Kussens sluiten ook niet goed aan op de rug, dit had de zadelmaker in begin toch ook al kunnen zien denk ik nu, maar is nooit wat over gemeld.
(Brugt niet maar het draagvlak klopt niet, te ronde kussens voor een brede platte rug)

Heb inmiddels 2 andere zadelmakers gecontacteerd... Heb alleen geen groot budget door enkele tegenslagen dit jaar. (Max 800€) dus misschien kunnen ze een zadel adviseren en kan ik tweedehands een vinden.

Hebben jullie al eens zo'n ervaring gehad? En hoe hebben jullie dit aangepakt? Gemeld bij desbetreffende zadelmaker dat je niet content bent?

Pony heeft niet de makkelijkste rug. Dus lijkt idd best lastig een goed zadel te vinden.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:17

Heb je ook duidelijk aangegeven dat er nu niet mee te rijden valt? En dat je het fijn zou vinden als er meegekeken wordt in beweging?

Zou toch nog even met deze zadelmaker verder gaan. Ook aangeven dat je openstaat voor een ander zadel. Kan zijn dat de zadelmaker inmiddels foutieve aannames heeft gemaakt en het beste ervan probeert te maken met een niet optimaal zadel.

Stap 1 is denk ik nu even duidelijk maken aan zadelmaker hoe de situatie nu is en wat je van hem/haar verwacht.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 11:19

NoekAa_ schreef:
Heb je ook duidelijk aangegeven dat er nu niet mee te rijden valt? En dat je het fijn zou vinden als er meegekeken wordt in beweging?

Zou toch nog even met deze zadelmaker verder gaan. Ook aangeven dat je openstaat voor een ander zadel. Kan zijn dat de zadelmaker inmiddels foutieve aannames heeft gemaakt en het beste ervan probeert te maken met een niet optimaal zadel.

Stap 1 is denk ik nu even duidelijk maken aan zadelmaker hoe de situatie nu is en wat je van hem/haar verwacht.

Heb foto's en al gestuurd hoe het zadel zich gedraagt in beweging. Krijg gewoon als reactie een weekje doorrijden met smallere boom erin. (Lekker fijn voor pony z'n rug)
En als de drukplekken blijven dat zadelmaker wel wil langskomen. Meer heeft deze me niet gemeld. En heb daarom eigenlijk geen zin deze er alweer bij te halen.

Van een zadelmaker die goed bekend staat qua naam verwacht ik betere kwaliteit.
Ergens heb ik de indruk dat deze enkel eigen makelij wil verkopen (en die zadels kan ik niet betalen momenteel)

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:24

Nou ja dan naar een ander.. Veel andere opties zijn er niet :P

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:47

Ik denk dat het ook aan heel andere dingen kan liggen dan het zadel. Loopt de pony goed over de rug bij het rijden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 12:59

SinneJ schreef:
Ik denk dat het ook aan heel andere dingen kan liggen dan het zadel. Loopt de pony goed over de rug bij het rijden?
hij kan met het zadel niet ontspannen. Als ik zonder zadel rij loopt hij wel ontspannen. (Ik rij best veel zonder zadel eigenlijk)

Even beeldvorming

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:05

Ik vind hem er op de laatste foto veel beter uitzien al, fijn!

Heb je ook een foto of filmpje van dat ontspannen zonder zadel?

Ik denk dat het zeker ook het zadel kan zijn, maar ik gok eerder op een combinatie van problemen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:11

Het type kussen oogt zo niet ideaal, klopt het dat je paard wat overbouwd/neerwaarts gebouwd is? of is dat slechts foto?

Ik vind je budget voor een (tweedehands welliswaar) zadel helemaal niet zo slecht.
In welke regio zit je eigenlijk TS? (Mag via PB) en wil je persee een VZH zadel?

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:16

Welke regio zit je ergens? Lijkt wel een beetje op wat ik met mijn zadelpasser heb meegemaakt. Op de foto heb ik de indruk dat je zadel veel te klein is voor je paard en ook de kussens veel te hoog op de rug liggen.
Ik zou of iemand anders laten komen, of echt zeggen dat het duidelijk niet goed ligt. Even hard zijn en sterk in je schoenen staan. Heeft bij die van mij ook geholpen maar hij komt nu niet meer terug, de volgende keer laat ik iemand anders komen. Let ook even op, te veel zonder zadel rijden is echt niet goed voor je paardenrug. Als je het 1x om de zoveel tijd doet kan het geen kwaad, maar doe het echt niet wekelijks. Je zit recht op de ruggengraat en is niet zo fijn voor je paard.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:19

Huh, ik meende je naam te herkennen van een ander topic, ff teruggezocht maar 19-9 spreek je nog niets dan lof van dit zadel. Dat klopt niet met wat je hier typt.

In hoeverre is de zadelmaker op de hoogte dat volgens jou de problemen niet opgelost zijn na dat hij/zij langs is geweest in juni?
En is de boom die je er nu in hebt gedaan, zelf initiatief?

Als je de zadelmaker niet vertrouwd, tja dan zou ik een andere nemen. Maar sommige dingen lijken wat tegenstrijdig, geef de huidige wel de kans het goed op te lossen, mocht dit niet gaan, dan zoek je een ander.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:23

Voor mijn gevoel (als redelijke leek) lijkt dit zadel mij te smal, eigenlijk. Op deze manier komt er maar op een klein deel van de kussens druk te staan, wat mij niet fijn lijkt. Denk inderdaad dat het beter zou zijn om een andere zadelmaker te laten komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:24

10 dagen geleden vond je het zadel idd nog perfect liggen en was je er heel blij mee.
Wat is er opeens veranderd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:47

SinneJ schreef:
Ik vind hem er op de laatste foto veel beter uitzien al, fijn!

Heb je ook een foto of filmpje van dat ontspannen zonder zadel?

Ik denk dat het zeker ook het zadel kan zijn, maar ik gok eerder op een combinatie van problemen.

Zal eens zoeken vanavond naar filmpjes.

Heb wel foto's van tijdens een shoot. Maar niet echt goed ontspannen want het bit vind hij niet fijn, bij lichte druk hing hoofd al omhoog (daarom overgestapt naar bitloos)

Afbeelding

Afbeelding


Deze is bitloos
Afbeelding

siskeh schreef:
Het type kussen oogt zo niet ideaal, klopt het dat je paard wat overbouwd/neerwaarts gebouwd is? of is dat slechts foto?

Ik vind je budget voor een (tweedehands welliswaar) zadel helemaal niet zo slecht.
In welke regio zit je eigenlijk TS? (Mag via PB) en wil je persee een VZH zadel?

Quarter als vader en idd overbouwd :j dat helpt natuurlijk niet echt want de andere zadels die ik had (boomloos oa) schoven naar voor.

Regio Lummen Belgisch Limburg

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:50

MarliesV schreef:
Huh, ik meende je naam te herkennen van een ander topic, ff teruggezocht maar 19-9 spreek je nog niets dan lof van dit zadel. Dat klopt niet met wat je hier typt.

In hoeverre is de zadelmaker op de hoogte dat volgens jou de problemen niet opgelost zijn na dat hij/zij langs is geweest in juni?
En is de boom die je er nu in hebt gedaan, zelf initiatief?

Als je de zadelmaker niet vertrouwd, tja dan zou ik een andere nemen. Maar sommige dingen lijken wat tegenstrijdig, geef de huidige wel de kans het goed op te lossen, mocht dit niet gaan, dan zoek je een ander.

Zadelmaker heb ik zéér recent (vrijdag) gecontacteerd hieromtrent. Zaterdag wou ik weer rijden, niet lang gedaan omdat het gewoon niet goed voelde. Zondag idem, maar met barebackpad liep hij een stuk beter.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:52

Maar op die foto's loopt hij ook met de rug weggedrukt. Als het zadel past als hij ontspannen is, past het niet meer als hij de rug wegdrukt :) Ik ga met SinneJ mee hier.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:54

Cayenne schreef:
10 dagen geleden vond je het zadel idd nog perfect liggen en was je er heel blij mee.
Wat is er opeens veranderd?

Toen zag ik nog niet dat het zadel zo fel omhoog kwam bij lichtrijden en springen

Ik rij vaak alleen en is er niemand die mij kan zeggen of er iets mis gaat.

De 23ste filmde ik mezelf en daarop zag ik dus hoe fel het zadel mee kwam en hoe fel het was bij springen.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:56

Avalanche81 schreef:
Maar op die foto's loopt hij ook met de rug weggedrukt. Als het zadel past als hij ontspannen is, past het niet meer als hij de rug wegdrukt :) Ik ga met SinneJ mee hier.

Ja dat laatste snap ik. Maar blijft nog dat de kussens duidelijk niet juist zijn voor zijn rug. Toch?

Als het niet past kan hij toch ook niet ontspannen?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:59

Art_Ificious schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar op die foto's loopt hij ook met de rug weggedrukt. Als het zadel past als hij ontspannen is, past het niet meer als hij de rug wegdrukt :) Ik ga met SinneJ mee hier.

Ja dat laatste snap ik. Maar blijft nog dat de kussens duidelijk niet juist zijn voor zijn rug. Toch?


Als het zadel omhoog komt bij het lichtrijden zeker. Bij het springen heb ik dat ook al geweten bij zadels die verder echt wel redelijk passen, dus daar zou ik niet te veel naar kijken.

Maar als hij standaard zo loopt als op de tweede foto, wil ik je vooral meegeven dat je eender welk geld dat je nu investeert in een zadel, snel weer kwijt bent als je niet daarmee aan de slag gaat.

Natuurlijk heb je voor die training ook een goed zadel nodig, maar als je nu weer zo gaat rijden met een passend zadel, krijg je alsnog veel problemen. De houding van de tweede foto is best alarmerend en ik denk dat hij vaak zo loopt. Dat was bij Limo ook steeds het geval. En dat is niet erg, dat moet je leren, maar je mag dat niet nog jaren laten liggen, want dan krijg je miserie.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 29-09-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:59

Persoonlijk vind ik de vorm van de kussens niet bij die paard passen.
Wat je dan ook aan de voorkant gaat veranderen, de kussens achter blijven te "puntig".

Maar zou hij eerst magerder zijn geweest of niet gespierd op de rug kan het zijn dat het eerder wel beter vormde met zijn rug.

Verder loopt hij op geen enkele foto goed over de rug, daar valt dan niet veel over te zeggen.
Zelf zou ik eens kijken bij de zadelpasser, of een ander, dat je je zadel daar in kunt ruilen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:02

Andere zadelmaker en wanneer het dier je nu al niet laat opstappen ligt het zadel al langer niet goed. En even flink sparen want 800 kan ruim voldoende zijn maar wanneer je nu nog een maand of wat door rijd ben je ook geld nodig voor herstel van de rug.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:09

Art_Ificious schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar op die foto's loopt hij ook met de rug weggedrukt. Als het zadel past als hij ontspannen is, past het niet meer als hij de rug wegdrukt :) Ik ga met SinneJ mee hier.

Ja dat laatste snap ik. Maar blijft nog dat de kussens duidelijk niet juist zijn voor zijn rug. Toch?

Als het niet past kan hij toch ook niet ontspannen?

Niet helemaal. Als hij de rug wegdrukt, drukt het zadel in de schouders en de rug, en dat verergert je probleem. Normaal gezien zouden de kussens wel zacht genoeg moeten zijn om dat wat op te vangen, maar dan nog zit je met een oneven drukverdeling, en dat helpt niet om te ontspannen.

Ik schrik van de foto van het springen. Het ligt idd echt niet goed. dit zou niet mogen gebeuren.

Maar ik denk wel dat je probleem zowel rijtechnisch is als dat het aan je harnachement ligt. Bitloos lijkt hij iig wel iets beter te reageren dan met bit, dus dat zou ik zo houden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:10

Ik heb les in Rechtrichten want hij is ook scheef. Die lesgeefster zei ook al dat zadel niet goed ligt en misschien voor mezelf ook best een maat kleiner mocht zijn.

Anyway, ik zal van het weekend barebackpad rijden en filmen. Dan hebben we een recent beeld.

Sowieso rij ik met dit zadel niet meer verder, dat wil ik niet en paard duidelijk ook niet ;)

Hij loopt bareback niet standaard zoals op foto 2. Daar was hij wel meer "actief" omdat het voor het eerst in hoog gras was, en de hengst in de wei ernaast ook nerveus deed.
Barebackpad houd hij hoofd minder hoog.

Daarom wil ik jullie wel beter beeldmateriaal bezorgen. Zal vanavond zien wat op mijn laptop beschikbaar is van recente filmpjes zonder zadel. En anders maak ik een recent filmpje maar dat kan pas in het weekend helaas.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:50

Avalanche81 schreef:
Niet helemaal. Als hij de rug wegdrukt, drukt het zadel in de schouders en de rug, en dat verergert je probleem. Normaal gezien zouden de kussens wel zacht genoeg moeten zijn om dat wat op te vangen, maar dan nog zit je met een oneven drukverdeling, en dat helpt niet om te ontspannen.

Ik schrik van de foto van het springen. Het ligt idd echt niet goed. dit zou niet mogen gebeuren.

Maar ik denk wel dat je probleem zowel rijtechnisch is als dat het aan je harnachement ligt. Bitloos lijkt hij iig wel iets beter te reageren dan met bit, dus dat zou ik zo houden.

Moet zeggen ik schrok ook toen ik op filmpje zag dat zadel zo fel omhoog kwam. Tijdens het rijden merkte ik er namelijk niks van.

En deze foto heb ik desbetreffende zadelmaker ook toegestuurd en daarop zelfs géén enkele reactie gekregen tot nog toe.



PS. Heb iedereen gelezen maar zit op werk en antwoord tijd is beperkt.
Maar ik ben er zeker mee eens dat het ook rijtechnisch niet goed is. Vandaar dat ik ook les heb.
Moet zeggen dat bareback het doorzitten veel makkelijker gaat omdat hij dan ook (naar mijn mening) beter ontspant.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:53

Nuja is het voor ons ook niet gemakkelijk om iets op foto te gaan concluderen. Je paard drukt de rug weg op de foto's die je post, maar dat zijn momentopnames. Ik vind het persoonlijk gewoon niet aan te raden om zo vaak zonder zadel te gaan rijden, maar het zadel is niet goed. Ik zou de zadelpasser dit laten rechtzetten of een andere zadelpasser bellen. Daar hoef je de mening van een bokt niet voor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:58

Heb 2 andere gemaild. Nog geen reactie terug helaas.

Had even op fb gekeken. Hier heb ik eerste les Rechtrichten. 2 filmpjes wat mij zelf opvalt is de houding van Ranger als ik doorzit in draf, dan is zijn hoofd niet zo hoog.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4551494281