Hoe hoofdstel met witte stiksels onderhouden met lederolie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Hoe hoofdstel met witte stiksels onderhouden met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 11:18

Ik ben van plan om de Horsegear Luniair aan te schaffen (deze heeft dus witte stiksels). Het is een mooi en zacht hoofdstel maar ik wil hem wel graag even een aantal uur in de olie leggen om hem nog soepeler te maken.
Heeft dit effect op de stiksels (kleur)? En is lederolie beter of kan zonnebloemolie ook? Hoe lang zouden jullie hem er in leggen?

En worden in jullie ervaring witte stiksels snel lelijk?

Allemaal dingen om over na te denken :')

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoe hoofdstel met witte stiksels onderhouden met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:20

In de olie leggen is echt heel slecht voor de stiksels dus dat zou ik niet doen.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 11:23

Yvank_ schreef:
In de olie leggen is echt heel slecht voor de stiksels dus dat zou ik niet doen.


Was dat niet nog in de tijd dat stiksels gemaakt waren van katoen? Synthetische stiksels worden toch niet slecht van olie?

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:24

In olie leggen is echt niet aan te raden. Dat doe je misschien een keer als laatste redmiddel bij een hoofdstel dat anders reddeloos verloren is, maar anders niet.
Als je een nieuwe hoofdstel goed onderhoud met ledervet, en desnoods een keer wel met olie maar dan met een kwast waarbij je de stiksels ontziet, dan blijft het leer het meest netjes.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:41

JusticeJ schreef:
Yvank_ schreef:
In de olie leggen is echt heel slecht voor de stiksels dus dat zou ik niet doen.


Was dat niet nog in de tijd dat stiksels gemaakt waren van katoen? Synthetische stiksels worden toch niet slecht van olie?

Alle stiksels worden slecht van olie... Sowieso is olie helemaal niet goed om te gebruiken inderdaad als laatste redmiddel bij een kartonnen hoofdstel ofzo. Maar verder niet.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Hoe hoofdstel met witte stiksels onderhouden met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 11:45

Oke duidelijk! Ik zal hem dan gewoon goed invetten ipv olie! Dankjulliewel :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:48

Witte stiksels zijn lastig, mijn showhoofdstel heeft ze.

Voor onderhoud: Doeken met (blank!!!) leervet en met de hand en de doek in het leer wrijven, proberen om de stiksels niet te veel te raken.

100% wit gaat het niet blijven, echt niet. Dat is kansloos. Maar dat zie je niet echt op meer dan zeg 3 meter afstand, dus voor de meeste doeleinden is dat niet zo'n drama.


Let op, je krijgt er zelf smerige vethanden van en het vuil trekt vlot in je handen om dan muurvast te zitten. Wil je dat niet, trek dan ff handschoentjes aan... Ik vergeet dat meestal, en loop dan weer dagen met smerige handen... :-D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:51

Geen ervaring met witte stiksels.

Wel ervaring me olie. Niets leg ik voor lange tijd in de olie.
Maar ik olie wel al mijn spullen. Ook vetten trouwens.
Zadel, hoofdstel, laarzen, alles krijgt hier ook olie met een kwast erop gesmeerd.
En later poets ik dat uit met een zachte doek.
En mijn leer is prachtig! Oude hoofdstellen prima, zadels, prima, zelfs laarzen gaan dikke 10 jaar mee.
En als ik dan het zadel moet vullen of een keer nieuwe ritsen in de laarzen krijg ik complimenten over hoe goed de staat van het leer is ondanks de leeftijd.

Ik heb wel eens een leuk aan de prijs zijnde zadel gekocht om en weer door te verkopen.
Wat mij altijd weer opvalt hoe droog het leer is bij de meeste zadels. Het lijkt wel of mensen niets meer durven te gebruiken.
Meestal is het eerste wat ik doe oliën, oliën en oliën. Totdat het eindelijk niet meer alles opslurpt.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 12:05

Femke_Tweety schreef:
Witte stiksels zijn lastig, mijn showhoofdstel heeft ze.

Voor onderhoud: Doeken met (blank!!!) leervet en met de hand en de doek in het leer wrijven, proberen om de stiksels niet te veel te raken.

100% wit gaat het niet blijven, echt niet. Dat is kansloos. Maar dat zie je niet echt op meer dan zeg 3 meter afstand, dus voor de meeste doeleinden is dat niet zo'n drama.


Let op, je krijgt er zelf smerige vethanden van en het vuil trekt vlot in je handen om dan muurvast te zitten. Wil je dat niet, trek dan ff handschoentjes aan... Ik vergeet dat meestal, en loop dan weer dagen met smerige handen... :-D


Goeie tips, dankje! Ik heb het hoofdstel nog niet gekocht maar gisteren opgehaald en hij zit wel goed voor zover ik kan zien. Ik weet nog niet helemaal wat ik van de overkruiste gespen (bitriem en neusriem) vindt. Denk je dat deze stiksels nog te doen zijn? Ik vind hem erg mooi maar als hij niet mooi te houden is dan ga ik het niet doen.

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:07

Toch zal het er ook aan liggen wat voor soort stiksels je hebt, én wat voor olie je hebt. Ik heb mijn showhoofdstel net donkerder gemaakt met Neatsfoot oil, en daarbij echt niet op de stiksels gelet, maar ze zijn nog steeds sneeuwwit.

Afbeelding

Neatsfoot olie maakt dus donkerder, dus vooral niet op lichte hoofdstellen gebruiken die je licht wilt houden, maar je kant het wel op de onderkant van het leer smeren. Dat beïnvloedt de kleur niet, maar dan heb je wel de voordelen van deze olie. Én het houdt stiksels dus wit. De mijne tenminste wel :j

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 12:12

Rije schreef:
Toch zal het er ook aan liggen wat voor soort stiksels je hebt, én wat voor olie je hebt. Ik heb mijn showhoofdstel net donkerder gemaakt met Neatsfoot oil, en daarbij echt niet op de stiksels gelet, maar ze zijn nog steeds sneeuwwit.

[ [url=m/jlQ6Hw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neatsfoot olie maakt dus donkerder, dus vooral niet op lichte hoofdstellen gebruiken die je licht wilt houden, maar je kant het wel op de onderkant van het leer smeren. Dat beïnvloedt de kleur niet, maar dan heb je wel de voordelen van deze olie. Én het houdt stiksels dus wit. De mijne tenminste wel :j


Oh wauw, die zijn inderdaad nog echt super wit! Dit hoofdstel is honderd euro dus de kwaliteit van de stiksels kan giswerk zijn denk ik. Ik zal Neatsfoot in mijn achterhoofd houden als ik deze koop, dankje!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe hoofdstel met witte stiksels onderhouden met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:17

Katoenen stiksel vs kunststof stiksel wellicht?

De mijne zijn ouderwets katoen (of iig een soort touw) en dat pakt olie echt wel op helaas.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:45

_Penotti schreef:
Geen ervaring met witte stiksels.

Wel ervaring me olie. Niets leg ik voor lange tijd in de olie.
Maar ik olie wel al mijn spullen. Ook vetten trouwens.
Zadel, hoofdstel, laarzen, alles krijgt hier ook olie met een kwast erop gesmeerd.
En later poets ik dat uit met een zachte doek.
En mijn leer is prachtig! Oude hoofdstellen prima, zadels, prima, zelfs laarzen gaan dikke 10 jaar mee.
En als ik dan het zadel moet vullen of een keer nieuwe ritsen in de laarzen krijg ik complimenten over hoe goed de staat van het leer is ondanks de leeftijd.

Ik heb wel eens een leuk aan de prijs zijnde zadel gekocht om en weer door te verkopen.
Wat mij altijd weer opvalt hoe droog het leer is bij de meeste zadels. Het lijkt wel of mensen niets meer durven te gebruiken.
Meestal is het eerste wat ik doe oliën, oliën en oliën. Totdat het eindelijk niet meer alles opslurpt.


Hier idem. Spullen gaan wel langer dan 10 jaar mee. Ik kreeg laatst nog de vraag of ik nieuwe laarzen had gekocht (euu ja, 25 jaar geleden)