Vriendelijk maar duidelijk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:46

Als je duidelijker wil kan je beter kijken naar een ongebroken bustrens. Een dubbelgebroken watertrens is net een ketting en geeft heel veel ruis in de mond, veel druk de lagen en op de tong. Het ding beweegt voortdurend en een hulp kan dus nooit duidelijk doorkomen/
Een ongebroken bit ligt rustig, geeft minder druk op de lagen en het paard kan met de tong enige invloed uitoefenen op het bit. Daarbij zullen de teugelhulpen dus duidelijker doorkomen omdat het bit altijd stil in de mond ligt. Afbeelding

Een andere optie is een zgn. Billy Allen trens; bij deze zijn beide helften onafhankelijk van elkaar te bewegen maar omdat de verbinding tussen de 2 helften een vrij stevig rolletje is geeft dit bit ook nauwelijks ruis en minder druk op de lagen maar komen de hulpen, door de rustige, stabiele ligging veel duidelijker door.

Afbeelding

Bitloos kan een goede optie zijn maar er zijn ( te) bitloze hoofdstellen die ook allemaal veel ruis geven en weinig release. Wij rijden zelf op bosal; eigenlijk een van de weinige ( zo niet de enige) bitloze optoming die ruisvrij is, een supersnelle release heeft en zacht is voor het paard ( maar dan moet je weer wel een echte goede kopen en niet een namaakding zoals die vaak te koop staan).


ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:38

Skippy01 schreef:
Bitloos deed mijn merrie ook niet aan mee. Druk op de neus is stom en als het schuift, haakt ze af. Een echt goede bosal hebben we niet geprobeerd, maar zolang ze het super doet op een ongebroken bit, ga ik die ook niet aanschaffen :Y)


Misschien een keer een goede bosal lenen ;-). Wij hebben een aardige collectie maar dan moet je wel in de buurt wonen.
Ik weet ook nog wel een plek waar je een goede bosal kan huren voor een testperiode.

Onze paarden lopen op bosal perfect maar daar hoef ik ook geen ander flutding aan te hangen ( sidepull, touwhalster, Indian Bosal ( kin gekruist) want dan krijg ik protest. Ook qua bitten werken alleen rechte, ongebroken mondstukken. Rust op de neus/ in de mond is zo belangrijk en wordt vaak onderschat.

Maar "never change a winning team" dus als het werkt; zo laten :D . Mocht je ooit in de verleiding komen dan hoor ik het wel.


ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:40

Kidde schreef:
Ik zou voor een ongebroken bit met tongboog gaan. Zeker omdat je zegt dat hij een dikke tong heeft


Nadeel van een tongboog is dat alle druk meteen op de lagen komt en daar zijn de meeste paarden niet bij mee. Daarbij is de vraag; "wat is een "dikke" tong? Als het paard nog genoeg ruimte in de mond heeft is kan er een gewoon bit in. Misschien met een minimale tongvrijheid. Een echte tongboog maakt een bit scherper, niet zachter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers